- 29-12-2019
- 0 Comentarii
- 2124
- 4
Spre deosebire de Matei Basarab care a rămas domnul de țară, legat de
tradiții, Vasile Lupu era considerat străin, mai ales că vorbea foarte bine
limba greacă. Era instruit, cu multe cunoștințe literare din autorii clasici ai
antichității. Vasile Lupu va lua domnia, ca și Matei Basarab, folosind mișcarea
antigrecească.
Odată ajuns domn (1634), el va favoriza elementul grecesc pentru intrarea
în posesia unor pămînturi, în biserică și în
aparatul de stat. Divanul lui Vasile Lupu, care la început era format din
boieri români, spre sfîrșitul
domniei (1652) avea șapte membri greci și numai trei români. Vasile Lupu era
iubitor de cultură și gospodar, calități dublate de o fire mîndră și ambițioasă. El a urmărit
cuprinderea Țării Românești pentru a-l așeza domn pe fiul său Ioan. Vasile Lupu
organizează o primă expediție împotriva lui Matei Basarab (1637), dar este înfrînt de domnul muntean, ce fusese
ajutat cu oaste de Gheorghe Rakoczy I. A doua expediție (1639) se încheie cu o
nouă înfrîngere a lui Vasile Lupu
la satele Ojogeni și Nenișori (jud. Ilfov). Între cei doi domni se încheie pace
și, în semn de prietenie, Matei Basarab ridică în Moldova Mînăstirea Soveja
(ținutul Putnei), iar Vasile Lupu reface biserica Stelea din Tîrgoviște.
La sfîrșitul perioadei de pace,
Vasile Lupu are o ciocnire cu tătarii (1649) cărora le luase prada cu care
aceștia se întorceau din Polonia. Hanul trimite o oaste ca răspuns (1650) cu
care veneau și cazacii. Aceștia erau mai ales ucrainieni și conduși de hatmanul Bogdan Hmielnițki.
Acesta voia să-și consolideze puterea prin alianță cu vecinii și, în primul rînd, cu Moldova. De aceea, dorea
căsătoria fiului său Timuș, cu fiica lui Vasile Lupu, Ruxandra. La început,
Vasile Lupu a refuzat, dar cazacii și tătarii au năvălit în Moldova, și Vasile
Lupu consimți la nuntă, care se făcu la Iași (1652). Noua alianță neliniști pe
Matei Basarab și pe principele Gheoghe Rakoczy al II-lea, care își uniră
forțele și îl alungară pe Vasile Lupu din Moldova. Ei îl sprijiniră pe un
boier, logofătul Gheorghe Ștefan, care se suie pe tron. Vasile Lupu, cu
ajutorul ginerelui său Timuș își reia domnia și năvălește în Muntenia. În
bătălia de la Finta (1653), Matei Basarab triumfă, și Vasile Lupu se retrage.
Urmărit de Gheorghe Ștefan pierde domnia, în timp ce Timuș cade apărînd Suceava. Vasile Lupu trece
Nistrul și de acolo merge la Constantinopol (1653) unde moare (1661). Este
înmormîntat la Biserica Trei
Ierarhi din Iași.
Opera lui Vasile Lupu poate fi urmărită, ca și cea a lui Matei Basarab, pe
mai multe planuri, dar mai ales pe planul gospodăririi țării și actului de
cultură. Și
aici intervin deosebiri datorită structurii intime a celor doi voievozi. Dacă
ambii au luat domnia folosind mișcarea antigrecească, la Vasile Lupu aceasta a
fost doar o manevră tactică. După luarea domniei, sprijină sistematic (politică
de stat) pe grecii din țară (din rîndurile cărora se trăgea), dar și pentru a convinge
Poarta de fidelitatea sa. Boierii români erau îndepărtați din Iași și risipiți
prin județe. De unde și împotrivirea boierimii autohtone și a straturilor de
jos asupra cărora se aplica politica de fiscalitate excesivă. Vasile Lupu a
fost fără îndoială un om politic și diplomat, dar nu-l putem așeza, ca pe Matei
Basarab, în rîndul urmașilor lui Mihai
la actul de unificare.
În încercarea de a realiza o unitate sub forma dualității tată-fiu n-a
fost vorba de o faptă a unității românești, ci de o acțiune de
mărire personală. În schimb formația grecească a domnitorului are răsfrîngeri benefice în opera sa, în
actul de cultură. În timp ce Matei Basarab sprijinea tradițiile autohtone,
Vasile Lupu era aplecat spre tradițiile imperiale byzantine. Vasile Lupu iubea
luxul și fastul promovat odinioară în Byzanț. Întreținea o curte princiară și
se îmbrăca după ceremonialul de tradiție greacă.
Moștenirea esențială a lui Vasile Lupu trebuie căutată în actul de cultură.
Lui Vasile Lupu i se datorează ridicarea unui număr de lăcașuri, e drept, mai
puține decît ctitoriile lui Matei
Basarab. Se remarcă însă o diferență poate calitativă. Vasile Lupu isprăvește
Biserica Sf. Ioan Botezătorul din Iași, ctitoria lui Miron Barnowski, înalță
ctitoriile din Șerbești (jud. Neamț), de la Copou (Sf. Atanasie), biserica din
Orhei, cea de la cetatea Chiliei, este ctitor și la Pobrata și Hlincea.
Așezările lui Vasile Lupu sînt mai împodobite și mai bogate. Deasupra tuturor
strălucește Mînăstirea Trei Ierarhi (Iași), capodopera sa arhitecturală.
Vasile Lupu n-a economisit bani pentru ca această operă să dăinuie și să
impresioneze prin trăinicia și valoarea materialului (piatră și marmură), cît și prin mulțimea și varietatea
podoabelor. Trei Ierarhi este nu numai așezămînt religios, ci și centru de
cultură. După ce zidirea a fost încheiată și sfințită (1639), Vasile Lupu
înființează pe lîngă Biserica Trei
Ierarhi o școală și o tipografie cu sprijinul mitropolitului Kievului,
Petru Movilă. Acesta îl trimite pe ieromonahul Sofronie Pociațki ca egumen la
Trei Ierarhi, profesori pentru școală și meșteri tipografi. Școala de la Trei
Ierarhi (ca și Sf. Sava din București) era Academie Domnească, principalul
centru de învățămînt din Moldova. Cît privește tiparul, dacă Matei
Basarab continua tradiția, lui Vasile Lupu îi revine meritul de a fi introdus
tiparul în Moldova. Învățămîntul
de la Trei Ierarhi era grecesc, dar profesorii predau în slavonește, limbă de
tradiție în administrație și în slujbă, dar, ca și în Muntenia, începe să se
afirme limba românească. Vasile Lupu înmulțise atît de mult numărul preoților și călugărilor greci, încît nu se mai găseau destui
profesori de limba slavonă, iar cei care cunoșteau limba greacă nu voiau să se
coboare în popor, și atunci s-a recurs la limba română. Vasile Lupu a pus să se tipărească în limba română cărți pentru poporul de rînd. Se tipărește la Iași cartea Pravilele
împărătești (1646). În afara hotarelor, lui Vasile Lupu îi aparțin ctitoriile
Sf. Paraschiva din Liov și Sf. Lavră din Moreea.
Cu toate umbrele sale, Vasile Lupu a fost ultimul domn strălucit din
istoria medievală a Moldovei.
Mircea Pîrlea
Biblioteca Județeană Satu Mare
3.8 C