- 20-01-2020
- 0 Comentarii
- 1772
- 1
Dimitrie Cantemir a fost
un veritabil homo universalis, creator de tip renascentist, valoarea
operei sale fiind recunoscută și apreciată de contemporaneitatea științifică
din țări europene cu o cultură dezvoltată.
Fiu de domnitor, Dimitrie
Cantemir avea să fie trimis, la numai 12 ani, la Constantinopol, ca garant al
tatălui său, unde rămîne pînă în anul 1691. După moartea lui
Constantin Cantemir (1693) este ales domn al Moldovei, dar cum Poarta nu l-a
confirmat, a trebuit să se reîntoarcă
la Constantinopol unde, cu mici întreruperi, va fi obligat să rămînă pînă în anul 1710, deci preț de
șaptesprezece ani.
Dimitrie
Cantemir avea să-și formeze, de timpuriu, un larg univers spiritual. A studiat
mai întîi limba slavonă, cărți religioase, a luat contact cu date
ale creației folclorice, cu lucrări ale cronicarilor. Între anii 1691 și 1693 l-a avut ca dascăl, la Iași, pe învățătorul Ieremia
Cacavelas, datorită căruia va ajunge să cunoască limbile latină și greacă și să
ia contact cu filosofia. În timpul cît a stat la
Constantinopol, Dimitrie Cantemir și-a desăvîrșit
orizontul spiritual prin cunoașterea profundă a istoriei Imperiului Otoman, a
culturii acestuia, ca și prin contactele pe care le-a avut cu învățați greci de
pe lîngă Marea Academie de la Constantinopol, cu filosofi de
seamă ai vremii, care se ilustrau ca veritabili cunoscători ai Antichității,
mai ales a celei grecești. Filosofia aristotelică și neoaristotelismul îi vor
deveni familiare, în aceeași măsură ca și filosofia olandezului Van Helmont. A
fost perioada cînd a învățat limbile turcă, arabă
și persană. Toate acestea se vor reflecta în opera pe care o va construi cu gîndul
importanței ei pentru țară. În capitala Imperiului Otoman, va întreține relații
apropiate cu reprezentanți ai unor puteri occidentale. Observator avizat al
obiceiurilor politice și militare ale Imperiului, știind perfect starea
generală a acestuia, conflictele lui interne, criza prin care trecea, viza
tronul Moldovei cu gîndul declanșării luptei de
eliberare de sub opresiunea turcească. A fost domnitor al Moldovei între
noiembrie 1710 și vara lui 1711.
Dimitrie Cantemir s-a
aliat politic și militar, în 1711, cu țarul Rusiei, Petru cel Mare, dar după
bătălia de la Stănilești, cîștigată de
către turci, este nevoit să se stabilească în Rusia, unde devine consilier politic al
țarului. Departe de țară își va continua
opera pe care o începuse în tinerețe, La
Constantinopol, rămînînd credincios ideii că scrisul
său trebuie să slujească adevărului despre
viața istorică, în general, despre cea a poporului său, în special, și să
contribuie, astfel, la dăinuirea și ridicarea neamului pe măsura obîrșiei și posibilităților sale de
creație. S-a stins din viață la 21 august 1723.
Opera lui Dimitrie Cantemir
întrunește virtuțile creației științifice, artistice, religioase, istorice și
filosofice. În tot ceea ce a scris există un filon care dă substanță unică
operei, un liant al diversității în unitate. Ceea ce conferă creației
cantemiriene proprietatea valorii unice este corelarea filosofului cu
istoricul, a gîndirii metafizice cu
cercetarea realităților concrete fie ale unor imperii, fie ele, mai ales, ale
lumii românești.
La o vîrstă fragedă (1698) elaborează,
atît în limba română, cît și în grecește, prima sa
lucrare, Divanul sau gîlceava înțeleptului cu lumea sau Giudețul Sufletului cu
trupul. După anul 1698, a adunat, într-un masiv volum, 40 de lucrări ale
filosofului flamand Van Helmont. Opul lui Cantemir intitulat Joannis
Baptistae van Helmont physices universalis doctrina et christianae fidei
congrua et necesaria philosophia (Fizica universală și filosofia lui J. B.
Van Helmont conformă cu credința și necesară acesteia) a rămas în manuscris.
Idei ale acestui manuscris vor fi reluate în Sacrosanctae. La scurt timp
(în anul 1700) dînd expresie preocupărilor sale pentru probleme cu un pronunțat caracter (gnoseologie, entologie,
cosmologie) a scris în limba latină Sacrosanctae Scientiae indepingibilis
imago (Imaginea de nedescris a științei sacre, tradusă abia în 1928 în
românește, cu titlul Metafizică), pentru ca în jurul aceluiași an să
redacteze Compendiolum universae logices institutiones (Micul compendiu
de logică generală). Între anii 1700 și
1710, pe lîngă Tratatul de metafizică
turcească, a scris Istoria ieroglifică, lucrare de căpătîi
pentru întreaga sa creație.
Pe lîngă Istoria Imperiului Otoman și Descrierea Moldovei, traduse și cunoscute
într-o serie de țări din Europa Occidentală, scrie, în perioada 1711-1723, Monarchiarum
physica examinatio (Cercetarea naturală a monarhilor), Vita Constantini
Cantemyrii (Viața lui Constantin Cantemir), De antiquis et hodiernis
Moldaviae nominibus (Despre numele antice și de astăzi ale Moldovei), Moldo-Vlahica,
Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor, Sistema religiei mahomedane (în limba
rusă). Este creatorul primului sistem filosofic românesc.
Dimitrie Cantemir a avut,
de asemenea, o contribuție de prim rang la crearea limbajului filosofic
românesc. A încercat apărarea și justificarea ortodoxismului și a formulat,
totodată, o concepție deistă despre univers și viața istorică. A distins,
pornind de la teoria aristotelică a cauzalității între cauza finală ca una
decisivă acțiunii umane și cauzele materiale eficiente și formale ca fiind
proprii lumii naturale. Pe această bază, el a deosebit între filosofia fizică
(a naturii) și filosofia obiceinică (etică). Etica sa este o încercare de armonizare
a normelor moralei ortodoxe cu principii ale unei etici a acțiuni. Lucrările
sale de filosofie a istoriei și de știință a istoriei strălucesc prin
vastitatea informației, preocuparea pentru obiectivitatea științifică,
argumentarea tezei continuității poporului pe teritoriul vechii Dacii și a
originii latine a limbii române și a neamului românesc, a structurii unitare a
poporului român.
Umanismul lui Cantemir
este solidar cu patriotismul gînditorului
și al omului de litere. El și-a conceput întreaga operă ca fiind necesară
românilor pentru a ajunge la conștința că prezentul lor trebuie să deprindă
gloria de altădată a strămoșilor. Pentru Dimitrie Cantemir, cultura reprezintă
un mijloc de luminare a oamenilor, cartea fiind comparată de el cu floarea
care împrospătează spiritul. Lucrările lui Dimitrie Cantemir au fost premise
naturale ale creației unor iluminiști, a unora dintre pașoptiști, a
istoriografiei naționale. Încă din timpul vieții i-a fost recunoscută opera ca
una de valoare universală, fiind ales membru al Academiei din Berlin (1714),
iar lucrări ca Istoria Imperiului Otoman au fost traduse în limbi de
circulație universală (engleză, germană, franceză, rusă) chiar în Secolul al
XVIII-lea. Maxima umanismului lui Dimitrie Cantemir este concentrată în
expresia, devenită celebră, din Divanul: ,,Nu rob, ci stăpîn al lumii te-au lăsat: pentru aceasta, tu pe dînsa, nu ea pe tine stăpînește”.
MIRCEA PÎRLEA,
Biblioteca Județeană Satu Mare
Bibliografie:
1. Bădărău, Dan – Filozofia lui Dimitrie
Cantemir, București, Editura Academiei Republicii Populare Române, 1964
2. Simionescu, Paul – Dimitrie Cantemir –
domnitor și savant umanist, București, Editura Enciclopedică Română, 1969
3. * * * * * * * * * * - Enciclopedia
marilor personalități din istoria, știința și cultura românească de-a lungul
timpului, Volumul I A –G, București, Editura Geneze, 1999
2.5 C