
- 03-09-2020
- 0 Comentarii
- 1031
- 1
Principat inclus în Imperiul
habsburgic, Ardealul se găsea politic sub regimul absolutismului luminat,
instaurat de împăratul Iosif al II-lea. În conformitate cu principiile din care
acel regim se revendica, fuseseră introduse anumite reforme, însă de pe urma
lor nu beneficiau în Ardeal tocmai locuitorii de cea mai veche obîrșie și
care formau covîrșitoarea majoritate a populației,
românii. Constituită încă din 1437 în așa-zisa Unio trium nationum,
nobilimea etniilor minoritare (unguri, secui, sași) se opunea constant, cu o
îndărătnicie turbată, includerii și a românilor în rîndul
„națiunilor politice”, considerîndu-i doar tolerați în propria lor țară.
Românii erau, în consecință, excluși de la drepturile acordate în principiu
tuturor cetățenilor imperiului. Demersurile lor de toate felurile pentru a
obține tratament egal cu celelalte trei
națiuni rămîneau zadarnice. Dieta transilvană bloca aplicarea oricăror hotărîri în favoarea lor luate la Viena.
Nici măcar unirea, în 1701, a unei bune părți a românimii ardelene cu Biserica
Romei nu a determinat o schimbare radicală a statutului lor. Preoții români uniți (greco-catolici)
erau obligați să presteze în continuare zile de clacă, țăranii suportau, ca
înainte, poverile inerentei condiții de iobagi. Singurul cîștig real obținut
prin unire era posibilitatea de a se trimite bursieri români în instituțiile de învățămînt catolice din Budapesta, Viena și
Roma. Cultura și conștiința națională datorează mult acestei posibilități, însă
uniația n-a dus la rezolvarea problemelor de ordin social și politic ce agitau,
de secole, lumea ardeleană românească. Diploma Leopoldină din 1701, prin care o
seamă de revendicări românești erau satisfăcute, a rămas literă moartă. Urmarea
nu putea fi decît intensificarea tensiunii pînă la explozia socială din 1784, răscoala declanșată de
Horia, Cloșca și Crișan. Nici prin ea nu s-au înfăptuit însă integral
aspirațiile elementare și întrutotul legitime ale românilor, precum, înainte de
toate, egalitatea în drepturi. Fruntașii neamului nostru s-au văzut astfel
nevoiți să reia practica adresării de memorii către împărat. Înaintarea în anul
1791 a așa-numitului Supplex Libellus Valachorum, operă capitală a
iluminismului românesc ardelean, a marcat un moment istoric.
Pretextul
invocat în permanență de către nobilimea maghiară în refuzul ei obstinat de a
permite accesul românilor la civilizație era înapoierea românilor. În replică,
episcopul unit Ion Inochentie Micu-Klein, cea mai lucidă conștiință
românească a epocii (după Blaga, „cel mai de seamă om politic pe care
l-a dat neamul românesc din această țară transilvană”) a inițiat o acțiune fără
precedent de luminare a poporului, și rezultatele n-au întîrziat.
Baza instruirii fiind școala, incandescentul vlădică a întreprins, cu o energie
titanică, ceea ce era necesar pentru transformarea rusticului Blaj, devenit
după unirea cu Roma, reședință episcopală, într-un orășel al școlilor. Nu i-a
fost dat să inaugureze el însuși activitatea școlară, chemat fiind, în urma
repetatelor memorii pe care le înainta, la Viena sau la Roma, de unde nu i s-a
mai permis să se înapoieze. Opera de întemeiere a lăcașelor de învățămînt
începută de el a fost dusă la îndeplinire de urmașul său, Petru Pavel Aaron,
Blajul devenind, pentru națiunea română, „mica Romă”, în formularea de mai tîrziu a
lui Mihai Eminescu. Școlile blăjene aveau să fie, în Secolul al
XVIII-lea, potrivit aprecierii lui Nicolae Iorga, „cele mai bune școli
care puteau să existe pentru români, adevărat model, mai tîrziu,
pentru învățămîntul românesc din întreaga țară”.
Pornită
din Blaj, era natural ca mișcarea transilvăneană de renaștere să-și fixeze
obiectivele în funcție de necesitățile cele mai presante. Declanșatorii ei nu
puteau gîndi problemele în abstract, nu se găseau în situația de a
cultiva principiile iluministe ca valori în sine, atemporale și universale. Tot
ceea ce promotorii Școlii Ardelene au preluat din cultura europeană a fost
angajat de ei în lupta națională. Nimic altceva nu avea pentru ei prioritate.
Teologi, cei mai mulți, nu mîntuirea sufletelor îi obseda, ci
salvarea nației române. Erau însetați nu de împărăția cerurilor, ci de dreptate
pentru neamul lor oprimat, în lumea aceasta. Învățați cu toții, nu-i mistuia atît setea
de cunoaștere, dorința de a-și satisface nevoile intelectuale, cît
năzuința de a demonstra pe baza unor cît mai solide
cunoștințe legitimitatea aspirațiilor naționale. Oameni ai scrisului, agenții
deșteptării naționale românești nu scriau pentru a se afirma, pentru a crea
opere care să le eternizeze numele, ci pentru a servi idealul de emancipare a
celor din care se trăgeau, cărora le aparțineau. Într-un cuvînt,
stimulul întregii activități, orale și scrise, a corifeilor Școlii Ardelene a
fost spiritul militant. Samuil Micu, Gheorghe Șincai, Petru Maior, Ion
Budai-Deleanu și toți
ceilalți ardeleni luminați ai ,,epocii
luminilor” n-au profesat știința pentru știință, istoria pentru istorie,
lingvistica pentru lingvistică și nici chiar teologia pentru teologie. Ei și-au
subsumat toate preocupările, toate eforturile, toate ambițiile cauzei
propășirii națiunii. Implicit, ei au adaptat principiile veacului prea luminat
imperativelor luptei naționale, acelor principii care le validau teoretic
acțiunea practică. Principial, iluminismul e un curent universalist, urmărind
organizarea cetății umane în conformitate cu exigențele rațiunii. Iluminiștii
ardeleni aparțineau, însă, unui neam care tocmai era împiedicat, cu
perseverență și cu perversitate, să se integreze umanității evoluate. Ar fi
fost un nonsens ca ei să diserteze savant pe tema rațiunii ori a
perfectibilității sau imperfectibilității, în loc de a se implica în lupta cu
iraționalitatea comunității umane concrete ai căror componenți erau. Condiția
lor specifică impunea învățaților ardeleni să acționeze în concordanță cu
spiritul veacului, urmînd comandamentele rațiunii, prin
asumarea rolului de luptători naționali, substituind universalismului
naționalismul. Nici vorbă la ei de eventualitatea îmbrățișării ideii de „limbă
universală”, enunțată de Voltaire, d’Alembert, Condorcet, Leibnitz!
Preocuparea lor nu putea fi decît aceea de a demonstra noblețea limbii
lor naționale, pe care barbarii de tirani încercau s-o scoată din uz. O limbă
derivată din cea latină nu poate fi primitivă, înapoiată, inaptă să exprime
orice simțămînt și orice gîndire.
Dacă nu
și-ar fi orientat activitatea în funcție de problematica vieții reale,
imediate, dacă s-ar fi consacrat elucidării unor abstracții ideatice, ca
rațiune, libertate sau frăție universală, ar fi urmat ca militanții Școlii
Ardelene să îmbrățișeze ideologii generoase străine, fără a ține seama de
posibile implicații, defavorabile neamului, ale aplicării nediferențiate a unor
principii de valabilitate teoretică generale și eterne. Aceasta e o cursă în
care exponenții conștiinței naționale românești tocmai nu au căzut niciodată:
nici în Secolul al XVIII-lea, nici înainte sau după. Tudor Vladimirescu
nu s-a lăsat în 1821 anexat Eteriei. Avram Iancu s-a ridicat împotriva
lui Kossuth, care voia eliberarea de sub despotism, dar numai pentru națiunea
maghiară.
Rămînînd la
învățații Școlii Ardelene, ei nu puteau fi cosmopoliți, oricît l-ar
fi admirat pe Voltaire, atîta vreme cît neamul lor, considerat de a fi de
speță inferioară, era exclus din Cosmopolis. Pe ei nu putea să-i ispitească o
limbă universală, în condițiile în care se încerca înlocuirea propriei limbi
materne cu una străină, tot națională. Suportul social al iluminismului francez
era burghezia în ascensiune. În Ardeal, neexistînd burghezie românească sau aceasta fiind extrem de
firavă, sursa și sprijinul oricărei mișcări intelectuale era țărănimea.
Corifeii Școlii Ardelene, unii proveniți din mica nobilime rurală, urmăreau,
concret, ridicarea țărănimii prin cultură. În esență, iluminismul Școlii
Ardelene a exercitat o acțiune doar culturală, răspîndind lumina spiritului prin
activități instructiv-educative școlare și, mai ales, prin scrierea de
numeroase cărți.
Revoluția
intelectuală, promovată de Școala Ardeleană
și pregătind revoluția similară din Muntenia și Moldova, de ambele versante ale
Carpaților, a momentului culminant care va fi anul revoluționar 1848 pe întreg
pămîntul românesc și
acel patetic „Noi vrem să ne unim cu Țara!”, rostit pe Cîmpia Libertății de la Blaj, își
avea ea însăși puternice rădăcini în etapele anterioare ale dezvoltării
culturii românești. O dată mai mult, în formarea ideologiei și programului
Școlii Ardelene acționează același fenomen al unității culturii românești peste
granițele politice, și însuși tipul cel nou de cărturar, dotat cu o vastă
erudiție și o diversitate impresionantă de preocupări își găsește prototipul în
Dimitrie Cantemir, cărturarul cu cea mai decisivă influență asupra
continuatorilor săi de peste munți. ,,Istoriografia marilor scriitori ardeleni
seamănă cu istoriografia Costineștilor, a lui Constantin Cantacuzino,
a lui Dimitrie Cantemir. E aceeași erudiție, aceeași pornire către
lucrurile mari și grele, același dor de a înfățișa neamul cît mai mare în trecut, spre a afla o
mîngîiere pentru prezent și o speranță
pentru viitor”, spune Nicolae Iorga.
(va urma)
MIRCEA PÎRLEA
Biblioteca
Județeană Satu Mare
- 17-04-2025
- 0 Comentarii
- 98
- 0
23.6 C