- 09-01-2020
- 0 Comentarii
- 1398
- 0
- păstrător și întemeietor de tradiții, unificator, om politic și diplomat, conducător de oaste, legislator, gospodar, mare ctitor de așezăminte, sprijinitor al culturii
Matei Basarab s-a născut
în anul 1588 și a murit la 9 aprilie 1654. Fiu al lui Danciu din Brâncoveni, mare vornic, Matei
Basarab făcea parte din rîndurile
boierilor olteni de la Brâncoveni,
sat oltenesc în jurul căruia s-a format
vastul domeniu al Brâncovenilor,
și descindea din cea mai influentă familie – Craiovești, care dăduse în scaunul
țării pe Neagoe Basarab (1512 – 1521). De aceea, Matei Basarab se va socoti
nepotul lui Neagoe Basarab și, la fel ca acesta, își va lua patronimicul
familiei domnitoare în Țara Românească, ,,Basarabii”, și va aspira la domnia
țării. S-a căsătorit cu Elina, fiica lui Radu Năsturel, postelnicul din
Herăști, și a doamnei de bun neam Despina, care făcea parte din casa lui Mihai
Viteazul. Fratele Elinei, Udriște Năsturel, a fost cel mai de seamă învățat al
epocii lui Matei Basarab. Însăși Elina sprijină activitatea culturală în
calitate de ,,patroană literară”,
expresia lui Nicolae Iorga.
Matei Basarab se
dovedește de tînăr fire energică și
ocupă dregătorii însemnate: postelnic (pînă în 1608), paharnic (pînă în 1628), apoi mare agă (comandantul dorobanților), al
doilea în grad după marele spătar. De acum, este întîlnit în unele izvoare drept ,,aga Matei din Brâncoveni”. În această perioadă se manifestă accentuat pătrunderea
elementelor grecești în țară, încurajată de ultimii domni: Radu Mihnea, Alexandru Iliaș, Gavril Movilă, Alexandru
Coconul, Leon Tomșa, Radu Iliaș. Oameni ai turcilor, practicînd o politică de fiscalitate
excesivă, acești domni n-au fost populari și au stîrnit nemulțumirea boierilor
țării.
Aga Mihai primise județul
Romanaților ,,ca să-l ție de birărie”. El folosește starea de spirit antigrecească a
boierimii de țară (al cărei reprezentant a fost) și nemulțumirile populare față
de politica de fiscalitate excesivă a lui Leon Tomșa și se situează în fruntea
boierimii oltene din județele Romanaților, din Dolj și Mehedinți (1630).
Mișcarea antigrecească favorizează ascensiunea spre
domnie a lui Matei Basarab. Tomșa era însă sprijinit de Poartă. Matei Basarab
pleacă împreună cu boierii răzvrătiți în Transilvania, unde stabilește relații
durabile cu principele Gheorghe Rakoczi I în scopul regrupării forțelor și
alungării lui Tomșa. Dar boierii nu-l ascultă și se întorc în țară nepregătiți
și sînt înfrînți în ,,Sensul Bucureștilor” (21 august 1631). Matei Basarab se întoarce în
fruntea boierilor rămași credincioși abia după ce Poarta hotărăște înlocuirea lui Tomșa. Matei Basarab conduce lupta împotriva
lui Radu Iliaș, care era susținut de boierimea
greacă și îl înfrînge pe acesta în bătălia de la
Plumbuita. În urma biruinței, Matei Basarab este recunoscut de Poartă și se
suie pe tron la 20 septembrie 1632.
În cei 22 de ani de domnie, Matei
Basarab reușește
să confere țării
prosperitate economică, independență politică, afirmarea
culturii românești în țară și peste hotare. Ultimul an de domnie coincide cu un
eveniment dramatic: seimenii și dorobanții (lefegiii domnești), cărora
nu li se plătiseră soldele,
s-au răsculat, tulburîndu-l pe bătrînul domnitor. Matei Basarab se sfîrșește de inimă rea (9 aprilie
1654) și e înmormîntat la Biserica
Domnească din Tîrgoviște, iar, mai tîrziu, va fi reînhumat la Mînăstirea Arnota.
Opera lui Matei Basarab
este deosebit de bogată în conținut și în mijloacele de expresie. Rod al
respectării tradițiilor moștenite de la înaintași, de la care nu s-a abătut
deloc, el a adăugat țării multe înfăptuiri menite să dezvolte tradițiile. Adept
și înfăptuitor al unor reforme esențiale în toate domeniile, Matei Basarab
contribuie prin acte de valoare națională la apropierea societății românești de
epoca modernă. În calitate de gospodar, s-a îngrijit de progresul material:
pune în valoare producția agricolă, meșteșugurile și comerțul, reactivează
exploatarea minelor de aramă și fier din Oltenia, act ce îl repeta pe al lui
Mircea cel Bătrîn. Mai mult, izbutește să
răscumpere exploatarea salinelor și vămilor de la arendașii byzantini din
Imperiul otoman. În această epocă de prosperitate economică, își fac apariția
primele manufacturi din Țara Românească: o sticlărie și o moară ,,făcătoare de hîrtie” (hardugie), semn al zorilor producției moderne.
Ca om politic și diplomat,
Matei Basarab promovează o politică de mare însemnătate. Recunoscut de Poartă,
adoptă cea mai subtilă atitudine față de elementele grecești (levantine), fără
a dezamăgi mișcarea națională care îl adusese la putere, însă ia din mîinile grecilor o serie de mînăstiri (1639), act continuat mai
tîrziu (1646), cînd reia cele mai multe mînăstiri închinate, lipsind pe
călugării greci de imensele venituri ale moșiilor mînăstirești din țară. Era un act
de valoare națională, deși Matei Basarab apare și ca dăruitor al unor mînăstiri atonite.
Același fel de politică
și diplomație se vădește și în domeniul social, Matei Basarab izbutind să se
facă iubit în toate
straturile societății (Cronica:
Țara iubea pre domn și domnu
pre țară). Au apărut
însă, în primul rînd, interesele boierimii
autohtone și ale sfatului său domnesc credincios, și politica lui a rămas pînă la sfîrșit ostilă pătrunderii grecilor
în înaltele dregătorii și în stăpînirea domeniilor.
Nu de mică însemnătate
este activitatea lui Matei Basarab ca urmaș al lui Mihai Viteazul, reeditînd eforturile de unire a
românilor. Modalitatea a fost însă alta: închegarea unui sistem de alianțe cu
principii Transilvaniei (Gheorghe Rakoczy I și II), cu care a încheiat tratate
de alianță, și cu domnul Moldovei, Vasile Lupu. Aici intervine politica nefastă
a lui Vasile Lupu, care voia tronul Țării Românești pentru fiul său, Ioan Lupu,
ciocnirile armate și biruințele lui Matei Basarab, în special cea finală, de la
Finta (1652).
Sistemul de alianțe s-a
răsfrînt și pe plan extern prin
promovarea unei politici de echilibru. Scopul lui Matei Basarab prin stabilirea
alianței între cele trei țări românești era de a uni eforturile acestora în
lupta antiotomană. De aceea contemporanii săi i-au atribuit rolul principal în
sistemul de alianțe, socotindu-l ,,prea
luminatul stăpîn și voievod al acestor țări dace”. Iar în cadrul inițiativei
regelui Poloniei Vladislav al IV-lea de a crea o ligă antiotomană, rolul
principal i se atribuie tot lui Matei Basarab, considerat ,,generalissim al întregului Orient”. Însuși Matei Basarab a avut ideea conștiinței etnice și a unității poporului român, exprimată în prefața unui Molitvelnic (1635), în care se
adresează ,,pravoslavnicului și
binecinstitorului neam al patriei noastre vlaho-transalpine” și vorbește în numele tuturor românilor.
Matei Basarab a fost un
reformator și în domeniul organizării armatei. Dispunea de o oaste puternică,
compusă din corpul de mică boierime al curtenilor sau roșilor, din slujitori
călări sau din mercenari (între care seimenii ca trupe permanente) la care se
adăugau, în timp de război, contingentele aduse de marea boierime și cele
recrutate din rîndurile țărănimii. Dacă
ne gîndim că la cîteva decenii după Matei Basarab
se vor instaura domniile fanariote, putem aprecia acest act ca reformă
militară, ultima de acest fel pe linia întăririi armatei permanente.
Cel mai mare aspect al
moștenirii lui Matei Basarab este legat de dezvoltarea culturii. În domeniul
învățămîntului este sprijinită
activitatea deschiderii de școli. Lua ființă la Tîrgoviște prima școală superioară (1646) sub conducerea
învățatului Paisie Ligaridis, ca și cu participarea dascălilor Daniel și
Staicu. Aici se predau cunoștințe umaniste și științifice, influențate de
umanismul grec și cultura byzantină.
Un rol de prim ordin în
domeniul culturii îl are cărturarul Udriște Năsturel. Cu sprijinul acestuia,
continuă activitatea de tipărituri începută cu un secol și jumătate în urmă de
Radu cel Mare. Matei Basarab apare ca un restaurator și în tradiția tiparului.
El menține și înflorește tipografia de la Mînăstirea Govora (unde activa
Meletie Macedoneanul tipograful), pune bazele unei noi tipografii la Cîmpulung cu sprijinul
mitropolitului Kievului Petru Movilă, a alteia la Dealu și la Tîrgoviște.
Mitropoliții Teofil și
Ștefan au contribuit la apariția cărților în limba poporului. Începea procesul
reintroducerii limbii române în slujba religioasă, ce va fi continuat în epoca
lui Constantin Brâncoveanu. Dintre cărțile
de cult în limba română, deosebită este cartea mitropolitului Ștefan (Despre botez și mir) (1651). Cu Pravila
de la Govora (1640) și Îndreptarea legii (1653), activitatea de tipărituri pășește în domeniul
publicațiilor cu conținut laic, punînd de fapt bazele legislației românești. Opera juridică a
lui Matei Basarab, izvorîtă
din realitățile epocii sale, îndeamnă la ordine în vederea prosperării
societății.
Matei Basarab a fost cel
mai mare ctitor bisericesc al neamului nostru. Numărul așezămintelor sale, 45
de biserici, cît și la celor care s-au
bucurat de dărnicia sa este impresionant. Mare prin numărul ctitoriilor, Matei
Basarab rămîne însemnat și prin
calitatea construcțiilor. Și în acest domeniu, domnitorul apare ca un
restaurator, deoarece este continuat arhitectonic vechiul stil muntenesc,
readaptat unei epoci distincte pe toate planurile. Frumoase și pline de
rafinament artistic, ctitoriile sale reprezintă o pagină de zestre
arhitectonică pentru poporul român. Dintre cele mai însemnate sînt: Arnota (Vîlcea), Căldărușani (Ilfov),
Dintr-un lemn (Vîlcea),
Episcopia din Buzău, Sărindar (București), Biserica Domnească (Craiova),
Curtea domnească și biserica din Brâncoveni-Olt, Mînăstirea Brâncoveni-Olt, refacerea Curții
Domnești din București, Mînăstirea Plumbuita (București), Mînăstirea Sf. Apostoli (București), Mînăstirea
Căldărușani și Negru-Vodă (Cîmpulung), Biserica Doamnei (Tîrgoviște), Biserica Sfinții
Împărați (Tîrgoviște), Soveja (Moldova).
La rîndul ei, Doamna Elina
este ctitoră la Herăști (Fierăști-Ilfov) și, împreună cu Udriște Năsturel, la
Negroești-Ilfov și Slătioarele.
Dătător de legi și datini,
păstrător și continuator de tradiții, reformator și unificator, cel mai mare
ctitor al poporului român în epoca medievală, Matei Basarab conferă vremii sale
aura (așa cum exprima Mihai Eminescu) de ,,cea mai națională epocă
din istoria noastră”.
MIRCEA PÎRLEA
Biblioteca Județeană Satu Mare
2.5 C