- 14-01-2020
- 0 Comentarii
- 585
- 2
Motto: „Binevoitorilor mei
cititori, un fel de Memorial al durerii umile, smerite, care duce în Rai, în
loc de umilirea arogantă care duce în Iad, pentru ca cei vizați sau interesați
să nu zică că nu au fost avertizați, și în scris, că informația înseamnă putere
și că într-un stat de drept, bazat pe lege și norme juridice, sînt obligați să
respecte Legea Domnului și legea omului, Biblia și Constituția țării”.
Despre Revoluția din
decembrie 1989 s-a scris, s-a vorbit și se va mai gargarisi mult. După 30 de
ani, opinia publică, concetățenii noștri sînt revoltați că nu cunosc încă
adevărul despre Revoluție. Adevărul
despre Revoluție sînt îndreptățiți să-l scrie istoricii de profesie, iar în ceea
ce mă privește, ca filolog, am considerat că pot veni în întîmpinarea acestui
adevăr, că mă pot apropia de el, rememorînd cîteva amintiri legate de Revoluția
pe care am trăit-o tegumentar, cu toate simțurile, cum se zice, pe pielea mea.
Scriitoarea franceză
Madame de Staël, căsătorită cu ambasadorul Suediei la Paris, prea inteligentă,
frumoasă și liber-cugetătoare ca să nu intre într-o permanentă rivalitate cu
Napoleon, scria într-o carte de călătorie despre Germania că „Istoria este
conștiința de sine a Timpului”. Noi am spune azi că este sau ar trebui să fie
conștiința de sine a timpului. Ca profesor de literatură, am extins și mi-am
făcut din acest postulat o convingere: Istoria este sau ar trebui să fie
conștiința de sine a timpului, iar literatura o conștiință de sine a timpului,
sublimată în opere literare. Istoria ține de științe, literatura de arte.
Memorialistica însăși, amintirile sînt un gen hibrid între știiință și artă,
între istorie, psihologie arhivistică și literatură. Ca să ai o conștiință
corectă a timpului, trebuie să dispui însă de o cît mai limpede conștiință de
sine, de o bună cunoaștere a sinelui, raportată în permanență la alții, la
împrejurările social-istorice mereu schimbătoare în care trăiești. Adevărul
adevărat îl cunoaște numai Dumnezeu. Adevărul oamenilor e subiectiv, relativ,
părtinitor, interesat. Aceasta nu înseamnă, însă, că nu avem dreptul, că nu ne
putem apropia de adevărul adevărat, chiar dacă-l vom atinge numai la infinit.
La 1 septembrie 1989
trebuia să-mi reiau activitatea ca lector de limbă și cultură română la
Universitatea „J. A. Komensky” din Bratislava, dar „Ceaușeasca”, savantul care
răspundea de lectoratele din străinătate, n-a mai dat voie nimănui să plece, în
ce mă privește poate și fiindcă nu aveam angajament de colaborare cu
Securitatea. Mișcările revoluționare din țări ale lagărului socialist, membre
ale Tratatului de la Varșovia, au devenit mai contagioase și mai periculoase
decît Occidentul capitalist. Au trecut septembrie, octombrie, noiembrie, mă așteptau
partenerii cehoslovaci (cele două surori slave de Apus, Cehia și Slovacia, nu
se separaseră încă), mă așteptau studenții, ministerul, apartamentul, garderoba
de iarnă, pînă cînd șeful pașapoartelor din Oradea de atunci, Nicu Balaci,
Dumnezeu să-i răsplătească, m-a învățat cum să fac rost de un pașaport
turistic, în locul celui de serviciu, reținut la Minister, să plec la Viena și
de acolo aveam trecere liberă la Bratislava. Existau și atunci în România
comunistă indivizi cu fața umană. Un prieten și coleg de-al meu, amator de
literatură și drumeție, Emil Chirilă, s-a oferit să mă conducă cu mașina
proprie pînă la destinație.
În
ziua de 16 decembrie eram pe drum și nu știam că a început Revoluția în
Timișoara. La Viena am fost găzduiți de părintele Marin Braniște în capela
ortodoxă din incinta Centrului Cultural Român, de unde, chiar în cămăruța în
care a fost cazat cîndva Eminescu, la 17 decembrie 1989, pe la orele prînzului,
la Radio România Liberă, am auzit strigătul disperat al unei femei din Timișoara:
„Nu trageți, măi, că sînteți români!”. M-am îndreptat imediat cu autobuzul spre
Bratislava, colegul meu s-a reîntors acasă de frică să nu-i fie vandalizată
locuința. Pe clădirea Universității din Bratislava scria cu graffiti: Nasleduje
Rumunsko (Urmează România).
Pe data de 23 decembrie
1989, auzind ce se întîmplă în România, am trimis o scrisoare Ministerului
Educației și Învățămîntului din București (o copie și chitanța de expediere a
Recomandatei 5/08 AR le păstrez și astăzi), prin care anunțam că m-am hotărît
să nu mă întorc în țară pînă nu cade dictatura lui Ceaușescu.
(va urma)
Prof. univ. dr. PAUL
MAGHERU
Universitatea din Oradea
3.9 C