Ne-au spus că reforma e pentru binele țării. N-au zis care țară (II)
  • 21-08-2025
  • 0 Comentarii
  • 252
  • 2

Fitch Ratings apreciază că pachetul fiscal ar contribui cu 1,1% din PIB în 2025 și 3,5% în 2026, dar implementarea măsurilor rămâne vulnerabilă în contextul instabilității politice, zice Reuters. În concluzie, România se află într o situație fiscal bugetară gravă, cu deficit record (≈ 9%) și datorie în creștere (~60% din PIB). Premierul Ilie Bolojan subliniază că corecția fiscală nu poate fi făcută doar prin tăieri bugetare; creșterea taxelor și impozitelor este necesară pentru a evita retrogradarea ratingului și pentru a restabili credibilitatea bugetară; pachetul fiscal (TVA, accize, CASS, taxe pe capital și proprietate), adoptat în vara 2025, și se mizează pe venituri suplimentare semnificative deja în a doua parte a anului, iar pentru 2026 se anticipează o corecție majoră.
Foarte bine, zic eu din nou, dar unde se duc bani ăștia, domnule Bolojan, că economia noastră parcă avea creșteri mai mari decât media europeană, mergea rachetă și acuma, dintr-o data, crește totul. Păi cum așa? De ce?
Coincidență sau nu, România alocă pentru 2025 un buget militar de aproximativ 8,55 miliarde de euro, echivalentul a 2,24% din PIB conform Macrotrends. Acesta este al optulea an consecutiv în care România investește peste pragul minim NATO de 2%. Planul guvernamental prevede creșterea treptată a cheltuielilor la 2,5% din PIB în următorii ani, pentru a asigura modernizarea necesară a armatei și capacitatea de a răspunde rolului strategic pe flancul estic NATO, scrie Balkan Insight. Ce zicea analiza specialistilor de mai sus? „Pentru 2026, se estimează venituri fiscale suplimentare de ≈ 35 miliarde lei, plus redus cheltuieli de ≈ 57 miliarde lei, total corecţie de aproape 3,5% din PIB adica 11.400.000.000 euro”. Ia te uită ce interesant: guvernul a planificat să crească banii dați NATO pentru înarmare la 2,5% din PIB și veniturile fiscale suplimentare rezultate prin jupuirea noastră dau 3,5% din PIB – adică cât să le mai și rămână ceva pe deasupra. 
Oare de asta ne ia Guvernul Bolojan vitele din bătătură ca pe vremuri și pune impozitul fumăritului și al văcăritului? Nuuu creed, nu ar face domnia sa așa ceva. Bolojan ține cu poporul român… sau nu?
Când scriam că trăim în plină epocă fanariotă acum niște ani, probabil unii dintre dumneavoastră au crezut că fabulez…Iaca… O analiză a Erste Group sugerează două scenarii: până la 3,75% din PIB până în 2028, sau chiar 5% până la 2030–2035, dacă evoluția geopolitică o impune. În februarie 2025, președintele interimar Ilie Bolojan a afirmat intenția ca toate cheltuielile să atingă 3% din PIB în 1 2 ani, fără a agrava deficitul bugetar. Peste 32% din bugetul pe 2025 (≈ 2,75 miliarde de euro) este dedicat achizițiilor de echipamente majore (avioane, tancuri, sisteme de apărare, artilerie etc.). Mai mult de 2% din PIB este alocat pentru cercetare, dezvoltare și inovare în sectorul apărării. Banii ăștia vor veni și din partea UE, care se imaginează mare putere militară contra Rusiei și, prin, urmare se înarmează de zor, astfel că o parte din fondurile cumulate pe care ni le vor trimite și care vor totaliza, cum scriam la început, aproximativ 12% din PIB, se vor duce spre companiile de armament, nu spre dezvoltarea producției de bunuri și servicii.
Balkan Insight și Reuters scriu că România susține obiectivul NATO de a ridica standardul militar, cu planuri de dezvoltare a rezilienței civil militare, inclusiv infrastructură dual use, sisteme cibernetice și amplificarea rolului în coaliții regionale (e.g. Capability Coalitions). Proiecte de anvergură, precum extinderea bazei aeriene Mihail Kogălniceanu, sunt finanțate cu peste 2,5 miliarde de euro, pentru a deveni o facilitate NATO majoră în estul Europei.
În concluzie: În 2025 România alocă aproximativ 8,55 miliarde de euro (2,24% din PIB) pentru înarmare, cu o parte semnificativă destinată procurării de echipamente militare. Strategia prevede creșterea graduală a cheltuielilor până la 2,5% din PIB și eventual peste 3%, fără să destabilizeze bugetul național. Asta în ceea ce privește NATO, însă noi avem și angajamente față de UE (era să scriu URSS, că tot aia e).
 România este participant în EUMAM Ukraine (EU Military Assistance Mission) și în cadrul operațiunii britanice INTERFLEX, oferind sprijin logistic, de instruire și militar pentru Ucraina. Apropo de asta, dumneavoastră știți ce înseamnă sprijin militar pentru Ucraina? În iulie 2024, România și Ucraina au semnat un acord bilateral de cooperare în domeniul securității, valabil 10 ani, care include sprijin militar, logistic și financiar continuu în perioada 2022 – 2026. Dar de ce doar pe 4 ani și nu pe toți cei 10? Se termină războiul la anul și nu știu eu? România a donat către Ucraina un sistem Patriot PAC 3+ (baterie de apărare antirachetă), aprobat de Consiliul Suprem de Apărare pe 20 iunie 2024, livrat în septembrie 2024. Au fost donate și echipamente precum TAB 71 transportoare blindate, APR 40 lansatoare multiple de rachete, tunuri remorcate (122 mm, 152 mm), grenade antitanc, mitraliere DShK 12,7 mm (mitralieră sovietică Degtiarev-Șpaghin, cu o cadență de 600 de gloante/ minut fabricate la Cugir) și muniții în volume semnificative – multe livrări fiind operate discret, pentru a nu expune informații sensibile. De ce le-am donat fără să scriem undeva că după război se angajează să ne plătească livrându-ne ce avem nevoie pe o perioadă de timp? De ce le donăm?
În România a fost lansat în noiembrie 2023 Centrul European de Instruire F 16 la Baza 86 Fetești, în colaborare cu Olanda și Lockheed Martin. Aici sunt instruiți piloți români și, din septembrie 2024, primii piloți ucraineni au început trainingul, cu cheltuielile de formare și cazare acoperite de statul român. Sunt planificate și programe de training pentru infanteriști marini ucraineni (Câmpia Turzii, program de doi ani). Antrenamentele astea, cazarea și masa cine le plătește? Tot noi, poporul român? Dar de ce? Că așa vrea prim secretara de la Bruxelles?
Pe lângă toate astea, România facilitează tranzitul echipamentelor militare prin teritoriul său, conform acordurilor bilaterale și susținerii NATO–UE, și a deschis porturile sale, în special Constanța, pentru exportul cerealelor din Ucraina în contextul blocadei porturilor rusești, sprijin major pentru economia ucraineană și lanțurile globale de aprovizionare.
Concluzie: nu avem bani în țară, deficitul bugetar e cât… China, datoria publică crește permanent, noi nu producem nimic, trăim din împrumuturi dar plătim bani Ucrainei și firmelor de armament. De aia strângem noi cureaua? De aia suntem amenințați zilnic că dacă nu o strângem o să fim retrogradați la nivelul „junk” (mă întreb câtă lume știe ce însemnă asta) și că ni se vor întâmpla chestii nasoale… ca să dăm bani lui Zelenski, Ursulei, lui Macron și restului incompetenților care ne conduc? Pe de o parte, până acum câțiva ani era prognozată creștere economică și acuma e destastru? Nu cumva Guvernl Bolojan ne minte cu nerușinare că trebuie să ia toate măsurile astea ca să salveze țara, când de fapt, el are nevoie de bani ăștia suplimentari ca să-i dea pe arme și Ucrainei? 
Păi și să ne fi spus direct, vă gândiți acuma… Nu putea să ne spună direct, că i-am fi dat toți cu flit, așa că apelează la frică. Dacă nu e frica de boții ruși, e cea de legionari, de extrema dreaptă (inexistentă în România în clipa asta, ideologic vorbind) și, acum, iată – de situația economică. 
Așadar, românii se guvernează ușor cu frică și cu minciuni, fiindcă uită ușor lecțiile trecutului, sunt neatenți, nu analizează lucrurile și sunt ușor de impresionat. Prin urmare, au zis că reforma asta e spre binele țării, dar au uitat spună care țară!
Sfârșit
IOAN TEODOR

Imi place articolul
Lasa un comentariu
Nota: HTML nu este primiti!
Trimite