
- 26-02-2020
- 0 Comentarii
- 5861
- 5
Desigur
că întîmplările care se desfășurau în paralel cu demnitățile deținute întăreau experiența
politică și diplomatică a lui Ion Neculce. Unul dintre evenimente a fost
determinat de moartea tatălui său (1686) și stabilirea lui Ion Neculce în
Muntenia, împreună cu bunica sa după mamă, unde stă patru ani (1686-1690),
prilej de a cunoaște natura și peisajul Țării Muntenești, oamenii, atmosfera
din țara-soră, conjunctura politică.
Întors în Moldova,
își începe activitatea de
dregător, dar la începutul
celei de-a doua domnii a lui Mihai Racoviță (1707) este
acuzat, pe nedrept, că ar fi uneltit contra
noului domn, și fuge în Polonia. Bătălia de la Stănilești
(1711) îl găsește ca hatman al armatei moldovenești. În această calitate el
este consultat atît de țarul Petru I, cît și de
Dimitrie Cantemir, privind modul de învingere a dificultăților ivite în timpul
ostilităților. Deși nu avea pregătire în domeniul militar, simțul său politic
îl ajută, și el chiar dovedește o gîndire strategică
limpede și realistă. În urma înfrîngerii coaliției
moldo-ruse, Ion Neculce îl urmează pe Dimitrie Cantemir în Rusia. Urmează
perioada expatrierii de nouă ani (1711- 1720), doi ani în Rusia și șapte în
Polonia. Această perioadă sporește experiența politică și diplomatică a lui Ion
Neculce. Mai mult decît atît, deși Ion
Neculce nu a fost un om cultivat la nivelul unui învățămînt
organizat, șezînd în Rusia și, mai ales, în Polonia, cu mintea sa
strălucită reușește să-și însușească o frumoasă cultură teologică și laică în
limba latină. Întors în Moldova, el este același slujbaș demn și conștiincios,
deși nu este scutit de uneltiri. Astfel, spre sfîrșitul celei
de-a doua domnii a lui Grigore Ghica (1740) este arestat și amenințat cu
moartea.
Opera
lui Ion Neculce, deși nu întinsă ca proporții (Letopisețul Țării Moldovei și O samă de cuvinte) este
foarte valoroasă și ea poate fi privită pe plan istoric și literar. Spre
deosebire de Miron Costin unde valoarea operei se impune în primul rînd pe
plan istoric, documentar, Ion Neculce este, în primul rînd, un
scriitor. Valoarea istorică a operei lui Ion Neculce reiese înainte de toate
din conținutul Letopisețului său. Concepția istorică este dublată și
susținută la Ion Neculce de o concepție politică ancorată în realitățile vremii
sale. De aceea, trăsătura fundamentală a concepției sale se referă la dragostea
față de țară, de pămîntul natal, față de nevoile și
aspirațiile poporului căruia îi acordă o mare atenție în scrisul său. Din acest
sentiment constant, cronica prezintă aspecte multiple și variate și se
detașează în mod deosebit disprețul și ura față de jugul turcesc, de uneltele
lui interne și externe. În legătură cu acest aspect, Ion Neculce manifestă un
spirit critic ascuțit, un stil caustic și vehement. Acesta este îndreptat
împotriva amestecului și apăsării otomane asupra pămîntenilor,
a boierilor dispuși să colaboreze cu Poarta și, cu deosebire, asupra grecilor,
care în majoritatea zdrobitoare a cazurilor erau instrumente docile ale turcilor.
Ion Neculce merge mai departe cu analiza politică pertinentă, descoperă miezul
și substratul unor acțiuni, îi supune pe domnitori unor judecăți cît mai
exacte. Astfel, Mihai Racoviță și Grigore Ghica primesc anumite circumstanțe,
deoarece unele greșeli săvîrșite sînt din cauza sfetnicilor greci.
Deși
patriotismul lui Ion Neculce prezintă unele limite, atunci cînd e
vorba de susținerea boierimii în ansamblul ei ca o categorie din care face și
el parte, sentimentul dragostei de țară are și o justificare obiectivă. Ion
Neculce prezintă ura față de dușmanii Moldovei (turcii și susținătorii lor)
drept o stare de spirit generală a poporului, care dorea eliberarea Moldovei de
acest jug apăsător. Intervin și cazurile particulare cînd Ion
Neculce îl elogiază pe Ioan Mavrocordat, care s-a distins între toți
predecesorii săi, fie greci sau pămînteni, prin
bunătate și omenie, prin recunoașterea deschisă a calităților unor boieri de
origine greacă; elogierea lui Dimitrie Cantemir, pe care l-a urmat în Rusia;
critica lui Brâncoveanu pentru că era adversarul Cantemireștilor. În
aceste aprecieri trebuie să vedem anumite aspecte subiective ale gîndirii
politice și limite ale patriotismului lui Ion Neculce.
La baza
concepției istorice și a celei politice, sau pe deasupra lor, Ion Neculce
situează concepția teologică, religioasă. Dumnezeu este invocat la tot pasul.
Nu există eveniment mare sau mic, cu urmări bune sau rele, pe care cronicarul
să nu-l explice prin voința divinității. Credința în Dumnezeu și atotputernicia
Lui constituie un leitmotiv în întreaga operă. Astfel încît la Ion
Neculce avem reflectat, în mod practic, principiul medieval potrivit căruia
toate disciplinele erau „Ancila
teologicae” (slujitoarele teologiei).
Un loc
de mare însemnătate în opera lui Ion Neculce îl ocupă aspectele literare. Limba
în care a scris Ion Neculce este graiul provinciei lui natale. Cînd
vorbim de farmecul limbii române, nu-l evocăm nici pe Grigore Ureche și nici pe
Miron Costin, ci spunem despre limba română că este limba în care
a scris Ion Neculce. De data aceasta, valoarea literară
a operei se poate mai ușor desluși în O samă
de cuvinte, în care cronicarul își propune să deslușească adevărul
de legendă sau mai bine zis adevărul din legendă. În puține cuvinte, Iorgu
Iordan spune că: ,,Înainte de a
fi istoric, Neculce este un scriitor, un om care vede lumea cu ochi de artist și, drept urmare, înfățișează cu mijloace artistice evenimentele
și chipurile oamenilor, făcîndu-le
să trăiască în mintea cititorului... În aceasta constă marea originalitate și,
deci, marea valoare a cronicii lui Neculce, care-i creează un loc aparte, de
prim rang, în literatura noastră istorică”.
Caracterul
popular al limbii folosite de Ion Neculce îl deosebește de un povestitor anonim
din vremea lui sau chiar din zilele noastre prin marea atenție cu care
construiește fraza. Dintre scriitorii de mai tîrziu, Ion
Neculce seamănă foarte bine cu Ion Creangă.
Bibliografie
critică: Corfus, Ilie, Încă un ,,cuvînt” de-al lui Neculce
se dovedește a nu fi legendă, București, 1964; Coriban, V. P. și
Russev, E. M., Cronicarul Ion Neculce. Viața și opera, Chișinău, 1956;
Giurescu, Constantin C., Valoarea istorică a tradițiilor consemnate de Ion
Neculce, f.i., 1968; Grosu, Mitu, Neculce, cronicar-memorialist,
București, 1957; Mihail, Paul (preot), Cronica lui Ion Neculce în copie din
1791, Iași, 1948; Stadbei, Ioan, Cercetări asupra cronicelor moldovene.
I Eustratie Logofătul, Grigore Ureche, Simion Dascălul, Ion Neculce, Iași,
1939; Tanociveanu, Ioan, Un document istoric, Iași, f.e., 1893; Velciu,
Dumitru, Ion Neculce, București, 1968.
MIRCEA
PÎRLEA
Biblioteca Județeană Satu Mare
- 17-04-2025
- 0 Comentarii
- 103
- 0
8.9 C