
- 27-03-2019
- 0 Comentarii
- 362
- 0
Patronii de firme de taxi se opun cel mai mult aplicațiilor de ridesharing, iar aceștia au influență mare asupra politicienilor, în condițiile în care sînt încă mulți bani, dar și multă corupție în domeniul transporturilor, a declarat vineri, la Cluj, Martin Villig, co-fondator al aplicației de ridesharing Bolt (fosta Taxify), prezentă și în România. „Sindicatele vor să păstreze status quo-ul (starea actuală de fapt – n.red.) în multe piețe. Dar, în primul rînd, patronii de firme de taxi se opun schimbării. Nu atît șoferii de taxi, cît patronii. Sînt foarte mulți bani în aceste afaceri și multă corupție și de aceea piața nu se schimbă. Acești oameni din spatele industriei au influență mare asupra politicienilor și nu acceptă schimbarea” – a declarat Martin Villig, la evenimentul Startup Europe Summit, organizat de Comisia Europeană, la Cluj-Napoca.
El a denunțat faptul că în multe țări șoferii reușesc cu greu să devină taximetriști independenți, din cauza costurilor mari cu licențele de transport pe piețele negre. Villig crede că, în aceste condiții, aplicațiile de ridesharing ca Bolt sau Uber sînt o soluțe bună pentru șoferi. „În Europa de Est, de obicei nu a fost o situație în care să plătești mult pentru o licență de taxi, dacă compari cu Europa de Vest sau cu SUA, cu Germania, de exemplu sau cu New York, unde pe piața neagră o licență de taxi poate să coste de la zeci de mii la cîteva sute de mii de dolari, deci oamenii iau credit pentru a-și procura o licență de taxi. Și atunci eu întreb: de ce? Nu am nevoie de credit bancar de 300.000 de dolari ca să-mi iau licență de frizer. Dacă îmi duc copiii la grădiniță cu mașina de ce nu pot să duc și pe alții cu mașina? Eu sînt cu atît mai atent cînd iau pe altcineva cu mașina mea…”, a spus co-fondatorul Bolt.
El
a cerut politicienilor de la nivelul Uniunii Europene și ai statelor membre să
reglementeze serviciile de ridesharing în interesul pasagerilor, nu al
patronilor de firme de taxi. „Decidenții să se uite la pasageri. Care este
nevoia pasagerului? Și să construim legea în jurul acestuia. Asta contează. Dacă
Europa vrea să facă o inovație și să creeze schimbarea, ar trebui să se uite
din punctul de vedere al pasagerului și să creeze o piață deschisă, să poată
fiecare să concureze egal. (…) Înțelegem că Europa are 28 de piețe, 28 de
legislații și vrem să lucrăm în cooperare cu municipalitățile și cu decidenții
centrali pentru a-i face să înțeleagă în ce direcție merg lucrurile pe termen
lung, cine beneficiază. Noi le spunem mereu că trebuie să legifereze în
interesul pasagerilor, nu cum vor taximetriștii sau după punctul de vedere al
patronilor de firme de taximetrie, pentru că ei nu vor să se schimbe. Dar
pasagerii înțeleg diferența și ei vor schimbarea”, susține Martin Villig. În
privința procesului de modificare a legislației în transport, co-fondatorul Bolt
a explicat că legile în vigoare sînt vechi de zeci de ani, iar startupurile de
ridesharing sînt nevoite să-și implementeze afacerile în mediul existent, iar
apoi să explice decidenților care sînt beneficiile tehnologiei pentru ca
aceștia să modifice legislația astfel încît să poată funcționa și aceste
afaceri mai departe. „Transportul este o piață foarte reglementată și cele mai
multe dintre reglementări sînt de acum zeci de ani, cînd tehnologia pe care o
construim noi nu exista. E multă treabă de făcut, încercăm să convingem
decidenții politici că tehnologia noastră face serviciile mai eficiente, mai
transparente, mai ușor de folosit. De exemplu, acum majoritatea plăților se fac
electronic, stai în mașină, spui mulțumesc și gata. Nu plătești cash, nu
aștepți restul, nu aștepți taximetristul să regleze aparatul de taxat – și mereu spune că <
„Nu are sens să ții mii de șoferi pe stradă în timpul zilei”
Antreprenorul eston a vorbit și despre beneficiile pe care le au șoferii care fac ridesharing față de taximetriștii clasici. „Și șoferul este clientul nostru. Șoferul caută venituri și eficiență. Vechii taximetriști stau 12 ore în mașină și poate fac 6 curse în tot acel timp. Șoferii de la noi fac cam 2 curse pe oră, deci nu au timpi morți… Îi invităm să iasă pe stradă atunci cînd e cerere. Taximetria e sezonieră, dimineața cererea e mare, scade pe parcursul zilei și apoi pe seară crește din nou. Deci nu are sens să ții mii de șoferi pe stradă în timpul zilei” .
Înființată în urmă cu 5 ani, Bolt a ajuns încă din 2018 să valoreze peste 1 miliard de dolari, însă în prezent startupul nu are profit. „Am avut profit în anii trecuți. Dar acum am decis să investim mai mult, investim inteligent. Dacă am vrea, ne-am face bugetul astfel încît să fim la break-even, dar vrem să investim mai mult”, a explicat Martin Villig. Startup-ul eston Bolt a fost înființat în august 2013 sub numele de Taxify, la Tallinn, Estonia, de frații Markus și Martin Villig. Principala concurentă al lui Uber pe segmentul de transport în sistem de ridesharing în România, aplicația a primit, în 2018, o investiție de 175 de milioane de dolari, condusă de Daimler, producătorul mașinilor Mercedes. Anterior, Taxify (Bolt) primise o investiție de la gigantul ridesharing chinez Didi. Într-un interviu pentru StartupCafe.ro, la Tallinn, Markus Villig a dezvăluit că investiția chinezilor a fost de 8 cifre (de ordinul zecilor de milioane de dolari), iar investitorul a obținut astfel 13% din startup.
În prezent, în România, aplicațiile de ridesharing sînt amenințate de un proiect de ordonanță de urgență pregătit de Guvern, pentru interzicerea acestui tip de transport. Zilele acestea, taximetriști de la principalele companii de taxi din București au manifestat în Capitală, blocînd circulația în jurul Guvernului, solicitînd Executivului să interzică Uber și Bolt.
Claudiu Zamfir, Sursa: Startupcafe.ro
-3.1 C