- 27-11-2020
- 0 Comentarii
- 464
- 1
Actul Unirii cu Basarabia (Votat de Sfatul Ţării la 27 martie
St. V. 1918)
„În numele poporului Basarabiei, Sfatul Ţării declară:
Republica Democratică Moldovenească (Basarabia) în hotarele ei dintre Prut,
Nistru, Dunăre, Marea Neagră şi vechile graniţe cu Austria, ruptă de Rusia acum
o sută şi mai bine de ani, din trupul vechii Moldove. În puterea dreptului
istoric şi dreptului de neam, pe baza principiului ca noroadele singure să-şi
hotărască soarta lor de azi înainte şi pentru totdeauna se uneşte cu mama ei
România. Trăiască unirea Basarabiei cu România de-a pururi şi totdeauna!
Preşedintele Sfatului Ţării, Ion Inculeţ, Vice-preşedinte Pantelimon Halippa;
Secretarul Sfatului Ţării, I. Buzdugan”.
În iarna anului 1918, în după-amiaza de 23 noiembrie, pe
Cîmpia Libertăţii de la Blaj, un aparat de zbor pilotat de un erou trecut apoi
în uitare şi care a murit la 90 de ani, un ceasornicar neştiut de nimeni,
aducea mesaj de pace, un sac plin cu manifeste şi o geantă sigilată, în care se
găsea, printre alte documente, scrisoarea primului-ministru Ion I.C. Brătianu
pentru Consiliul Naţional Român Central. Un personaj uitat din istoria
românilor îşi doarme somnul de veci într-un mormînt din Rădăuţi, pe a cărui
cruce scrie Vasile Niculescu. Anonim, erou şi apoi din nou anonim, trecut
pentru totdeauna în uitare. O viaţă ca un scenariu de film.
La cimitirul din Rădăuţi, singurul din ţară traversat de o
cale ferată în uz, se află, din primăvara lui 1981, un mormînt pe a cărui cruce
stă scris numele unui bătrîn ceasornicar care s-a stins discret, ba chiar în
anonimat, la 90 de ani. Povestea lui se leagă însă puternic de unul dintre cele
mai importante momente din istoria românilor. Ziua de 1 decembrie 1918, cînd
Vasile Niculescu era pilot... Două vieţi a trăit de fapt acesta, două vieţi
diferite, ca două romane care se întâlnesc într-un punct crucial.
Pe 23 noiembrie 1918, un aparat de zbor pilotat de Vasile
Niculescu şi căpitanul Victor Precup a plecat de la Bacău spre Blaj, mai exact
spre Cîmpia Libertăţii, pentru a duce mesajul despre Unire al moldovenilor de
pe ambele maluri ale Prutului, hotărîtor pentru convocarea Marii Adunări de la
Alba Iulia, din 1 decembrie 1918, deoarece guvernul român, aflat la Iaşi, şi
Consiliul Naţional Român Central nu puteau comunica decît par avion, din cauza
iernii aspre.
În avionul care a aterizat în după-amiaza de 23 noiembrie pe
Cîmpia Libertăţii, aducînd un mesaj de pace, se aflau un sac plin cu manifeste
şi o geantă sigilată, în care se găsea, printre alte documente, scrisoarea
primului-ministru Ion I. C. Bratianu pentru Consiliul Naţional Român Central.
Zborul se efectuase la doar 2.600 de metri cu un Farman 40 nr. 3240. Fiecare
membru al echipajului avusese faţa protejată de un strat gros de parafină,
singura soluţie pentru a supravieţui la -40 de grade Celsius. Piloţii nu
avuseseră nici paraşute, nici armament, iar carlinga fusese deschisă pe tot
parcursul zborului.
După uralele cu care i-a aşteptat mulţimea, curajoşii au mers
la Palatul Mitropolitan, iar avionul a fost păzit de opt soldaţi din Garda
Naţională, care se schimbau din oră în oră şi se încălzeau la un foc aprins cu
lemne.
La 6 seara, restaurantul Patria a găzduit şedinţa festivă,
cînd Vasile Suciu, preşedintele Consiliului Naţional Român din Blaj, a anunţat
hotărîrea conform căreia echipajul Niculescu-Precup trebuia să revină la Bacău
şi să dea vestea că românii din Transilvania se vor uni cu ţara. Iar la Palatul
Mitropolitan s-a hotărît să se ţină o Mare Adunare Naţională la Alba Iulia, pe
1 decembrie. La plecare, avionul ducea un document oficial a cărui consecinţă a
fost cel mai important eveniment din istoria românilor, care şi-au exprimat
dorinţa şi sub o formă neconvenţională: punîndu-şi semnăturile pe pînza
avionului. După acest moment ce a schimbat prezentul şi viitorul unei ţări,
toată lumea s-a aşteptat ca locotenentul Vasile Niculescu să primească Ordinul
Mihai Viteazul, clasa a III-a. Ceea ce nu s-a întîmplat. Iar eroul s-a retras
încet, încet, a schimbat mai multe oraşe, s-a bucurat şi s-a întristat de
anonimatul său. Literatura de aviaţie îl mai ţine minte. Manualele de istorie,
mai puţin.
Cariera lui aviatică s-a oprit în 1926, la cererea sa, după
ce a fost transferat la Centrul de Recrutare din Rădăuţi prin Ordinul 37368/
1926, emis de ministrul de război. Cîţiva ani mai tîrziu, fostul aviator
ajunsese în Regimentul 96 Infanterie, iar în ‘37 era căpitan în rezervă. Din
1918 pînă în 1937, aviatorul a lucrat la Comandamentul Şcolii de Aeronautică
(1924-1925), după ce devenise căpitan în 1923, graţie înaltului Decret Regal
nr. 5634, emis în 24 octombrie 1932.
În vara lui 1919, la mai puţin de un an
de la zborul istoric, Vasile Niculescu a mai fost o dată încercat de destin. La
23 iunie, avionul pe care îl pilota în timpul unei acţiuni de recunoaştere în
Transnistria a aterizat pe liniile bolşevice, iar el a fost luat prizonier la
Odesa pentru o lună întreagă. Ultimele două decenii, în plină Epocă de Aur,
le-a trăit într-un Bucureşti cu puţine urme de normalitate. Doar în 1961, în
decembrie, a primit, se pare, o scrisoare de la Andrei Popovici, fostul
comandant al Grupului 2 Aeronautic Tecuci, care amintea celebrul şi
extraordinarul episod pe care i-l datorează istoria românilor. În rest,
uitare... „Nu este prilej de sărbătoare creştinească şi naţională, care să nu
trezească în mine amintirea zborului Domniei tale la Blaj, atunci, la începtul
iernii, în anul 1918. Zborul acesta rămîne înscris în istoria şi în analele întregirii
neamului românesc. Camarazii tăi zburători te-au aşezat pe cel mai înalt punct
al unei întreprinderi zburătoreşti din războiul cel mare şi sfînt. S-a văzut
nedreptatea pe care conducătorii ţării din acele vremuri au avut-o faţă de
dumneavoastră, de a nu va acorda cinstea cuvenită pentru acel zbor istoric. Nu
ştiu de ce, dar parcă tot n-am pierdut nădejdea că voi asista la preamărirea şi
la actul de dreptate ce vi se cuvine”.
Într-o altă scrisoare din 1 noiembrie 1967, Ionel Pop, membru
al Consiliului Naţional Român Central, îi spunea fostului pilot: „Sînt cu
sufletul înălţat de amintirea glorioaselor zile din iarna anului 1918 şi nu-mi
lipsesc cîteva lacrimi din ochii obosiţi. Da, mult stimate domnule locotenent
aviator, sînt acelaşi Ionel Pop, care la 23 noiembrie 1918, a alergat într-un
suflet să vă primească şi să vă îmbrăţişeze pe Cîmpia Libertăţii din Blaj unde
aţi aterizat. Nu se uită marele fapte ale unui zburător-erou. Îl uită numai
politicienii, cei care au luptat pentru România Mare nu pot să facă aşa ceva.
Iar dumneavoastră aţi contribuit din plin la Marea Unire. Şi asta nu se uită!”.
În urma lui a rămas o poveste. Povestea unei mari uniri...
RRM
14.4 C