- 30-10-2020
- 0 Comentarii
- 401
- 0
După ce a fost eliberat din închisoarea Văcăreşti (1919),
unde fusese închis timp de unsprezece luni, fiind acuzat de colaboraţionism,
Tudor Arghezi decide să îşi construiască, chiar peste drum de penitenciar, o
casă. La 10 iunie 1926, Arghezi cumpără aproape două hectare de pămînt pe
Dealul Piscului, cel mai înalt punct al Bucureştilor. „Cu o satisfacţie pe
care nu o dă literatura, am bătut cîteva mii de lemne cap în cap şi spinare
peste spinare, ca să ajung să pun pe picioare o clădire de gospodărie ajunsă la
vîrf”, avea să mărturisească mai tîrziu scriitorul.
Despre strădaniile ridicării
casei din Mărțișor, relatează în amănunt scriitorul Camil Baltazar (1902-1977),
în cartea sa ,,Contemporan cu ei”, care evocă acea perioadă din viața
făuritorului de ,,Cuvinte potrivite”: ,,Amintirile despre maestrul Tudor
Arghezi mă duc cu vreo 40 de ani în urmă. Pe acea vreme scriitorul locuia pe
Bulevardul actualmente 6 Martie nr. 5, încăpătorul cămin de la Mărțișor fiind
doar un imens loc viran, înțărcuit de un gard circular de lemn, armat cu sîrmă
ghimpată. Cum proprietarul acelui apartament, om avid de cîștig și jecmănitor,
scumpea din an în an în chip exorbitant chiria locuinței, Tudor Arghezi,
nemaiputînd îndura neomenoasa spoliere, a hotărît, într-o bună zi, a se muta la
Mărțișor.
Firește, această decizie a dat
loc la nenumărate discuții și controverse, doamna Paraschiva Arghezi întrebîndu-se
și întrebînd, cu îndreptățire:
- Unde vom locui?
- Deocamdată în ghereta
paznicului, a răspuns Tudor Arghezi. Zis și făcut. Și, ca într-o poveste
năzdrăvană, în care tot ce pui la cale noaptea, visînd cu ochii deschiși, se
înfăptuiește în plină zi, cabina de lemn a paznicului a fost «amenajată» într-o
odaie de locuit pentru familia scriitorului. Pe măsura necesităților, ei i s-au
adăugat încă o încăpere, și încă una, care au ajuns pînă la stadiul locuinței
de «castelaș» de mai tîrziu. Cînd, apoi, dimpreună cu un prieten arhitect,
Tudor Arghezi a întocmit planul casei sale, nu a prevăzut extinderea pe care o
vor lua grădina de flori și livada de pomi fructiferi, care cereau mereu alte
lucrări și o îngrijire continuă. Livada aceasta a crescut, văzînd cu ochii, tot
ca-ntr-o poveste. Atunci s-a ivit necesitatea construirii unei verande cu
geamlîc, în partea dinspre livada producătoarelor. Așadar casa a fost
construită pe etape, ca dispozitivul strofelor unui poem.
Îl vizitam pe Tudor Arghezi în
perioada proiectării acestei locuințe și îl vedeam apoi mereu după ce proiectul
a fost tradus în viață. (...)
Mirare și înminunare m-au
călăuzit de cum am pășit în curtea imensă. Era aici, pe semne, înainte, vreun
petec mlăștinos de pămînt blestemat. Poetul a creat din el pămînt ferm și
fertil, în care să poată crește puieții viitorilor copaci, pe care să se poată
împlînta baza pietrei de temelie și să se poată înfige viitoarele adăposturi de
beton-armat ale crescătoriei de păsări de rasă. Acum Tudor Arghezi mi le
înfățișa cu satisfacția și zîmbetul unui gospodar. Vraciul de vorbe,
plăsmuitorul de împărății imaginare de artă, a ridicat realitatea palpabilă a
pietrei, a cărămizii, a mortarului, adică a materialului trainic și durabil.
Tot ce a visat și a scornit seara s-a înălțat, a doua zi, aievea. Casa a
crescut ca o floare, ca un copăcel viguros, zi de zi. Parterul, etajul; peste
etaj un simulacru de etaj; un turn, un turn adevărat în care va fi instalată o
cabină a unui post astronomic, pentru ca în serile limpezi stelele să poată
pogorî, nu numai pe filele de hîrtie de scris ale autorului, ci prin tunelele
lunetelor să facă popas în casa asta miraculoasă. Miraculoasă, pentru că în
căscioarele subterane, ce se alătură una lîngă alta în curte, vor dăinui, multiplicate
și adăpostite, zeci și zeci de varietăți de flori rare și păsări de soi – la
care a prezidat spiritul creator al poetului. Miraculoasă pentru că același
spirit a supravegheat feluritele instalații din curte, cu grijă văruite și
fiind, fiecare, o dovadă vie a simțului practic de faur, în disciplina lui
simetrică și harnică, spirit ce dăinuie în fiece cărăruie bătătorită cu migală,
în fiece lemn de bină. Totul era, firește, în devenire. Scara pe care o suiai
avea pereții jilavi de cimentul încă proaspăt; varul se rarefia cu o ușoară
pulbere de ninsoare peste tot. Sus, în odăi, lucrătorii emailau ușile; mai
domnea încă provizoratul. Dar căminul era de pe acum prezent în tot ce te
întîmpina. Prezent și impresionant, de la scara de casă gospodărească de țară
pînă la intrarea de serviciu; de aici, trecînd prin odăi, pînă la ceardacul în
care am făcut popas cu Tudor Arghezi și din care scara, cu balustrada arhaic
strunguită, coboară spre intrare”.
După doisprezece ani de trudă, casa era
în sfîrşit gata, ridicată fiind din pereţi aduşi unul cîte unul, legîndu-se
între ei cu „scoabe meşteşugite”, după cum văzuse Arghezi în lumea largă. De
acolo sus, de pe Dealul Piscului, cel mai înalt punct al Bucureştilor, se
deschidea o imagine mirifică, pe care Camil Baltazar, invitat al maestrului
Arghezi o descrie astfel: ,,Aici, din acest
ceardac pe colț, numai ferestre mari de lumină, orașul se oferea, se dezvăluia
în perspectivă, larg, ca de pe un platou, în toată splendoarea priveliștii
sale. Ziua, sclipind din turnuri și vîrfuri de case și răspîndindu-se în
șiraguri ce pălesc în depărtare, estompîndu-se în străzi, în cartiere. Seara,
cu colierul de lumini încinse ca un cordon și lucind ca pentru o vrajă anume
croită pentru uzul și plăcerea vraciului năzdrăvan, care și-a înălțat casa în
acest loc anume ales de el. Așezați apoi pe îndelete în fotolii în ăst colț
pitoresc al casei, în ceardacul împrejmuit tot numai de geamuri, am aflat de ce
acest om exigent, sălășluind într-un mare scriitor, avea aceste cerințe. Dacă era
reconfortantă inteligența cu sclipăt rece, diamantin, a poetului, tot atît de
întăritoare era și conștiința sa profesională. Tudor Arghezi socotea că un
creator de valori de artă are și el dreptul la un trai în stare să-l
mulțumească și să-i asigure tihna creației...”.
Cu şapte ani înainte de a se stinge din viaţă, în anul 1960,
Arghezi, împreună cu Paraschiva şi cei doi copii, Mitzura şi Baruţu, a fost
nevoit să renunţe la intimitatea şi puritatea Mărţişorului şi să aleagă
confortul urban, date fiind problemele de sănătate ale scriitorului, care se
acutizaseră. Cu toate acestea, Arghezi avea să revină în fiecare an la
Mărţişor, de cînd mijeau primele fire de iarbă şi pînă spre sfîrşitul de
toamnă, pentru că aici, în „patria literaturii” lui, în locul său de reverie,
el se simţea acasă. De fapt, poetul nu a părăsit niciodată Mărţişorul, pentru
că, alături de Paraschiva, „cea pe veci pierdută, veşnic adorată”, şi-a găsit
odihna veşnică în cripta de sub nucul care îi străjuieşte mormîntul.
R.M.
- 30-09-2024
- 0 Comentarii
- 54
- 0
25.3 C