
- 11-08-2021
- 0 Comentarii
- 435
- 2
Ortodocșii - românii (4)
Primul șantier gotic apare între 1137
și 1144 la Paris, cu ocazia construirii bisericii Saint Denis. Aici, un pietrar
a intuit că ogivele vor repartiza împingerile laterale în cele patru unghiuri
ale traveei, permițînd astfel realizarea unor deschideri în pereții laterali,
fără a compromite siguranța zidurilor. În forma sa tîrzie, mai complexă,
catedrala gotică devine o osatură uriașă purtînd greutatea unui sistem de bolți
în arc frînt. Pentru că meșterii sticlari nu puteau produce ferestre de mari
dimensiuni, au inventat vitraliul, ce presupunea fixarea bucăților de sticlă
colorată, prin lame de plumb dispuse în așa fel încît să contribuie la desenul
figurilor și scenelor religioase ce decorau ferestrele unui edificiu. Un alt
element este arcul butant ce va propti zidurile foarte înalte situate la zeci
de metri față de sol. Sistemul constructiv se va răspîndi mai întîi în Franța
și apoi în toată Europa occidentală în același timp cu iradierea
catolicismului. Acest stil a fost criticat în secolele următoare, fiind
considerat barbar și necizelat, la fel ca goții, barbarii cei mai cunoscuți
atunci. De la numele lor, de goți, vine numele stilului gotic.
Împotriva strălucirii religioase
romanice și a fastului benedictin care atrăgea donațiile oamenilor se va ridica
Sf. Bernard, ai cărui adepți, călugării cistercieni, al căror nume se trage de
la Cistercicum – numele latin al abatiei de Châteaux – și-au propus să ducă o
viață austeră întemeiată pe rugăciunea individuală și pe muncă fizică. Buni
ingineri și tehnicieni, cistercienii vor prelua experimentele gotice franceze
într-o variantă sobră ce le reflectă conduita.
Gotic-românesc – Stilul gotic românesc este o
manifestare periferică a artei gotice ajunsă în teritoriile locuite de români
după ocuparea Transilvaniei de către regatul maghiar și colonizarea ei cu sași,
maghiari și secui, care vor pune bazele unor orașe fortificate prospere
economic în interiorul unei regiuni controlate de regatul catolic maghiar. În
acest teritoriu vor veni să propovăduiască misionarii catolici din ordinele
cistercienilor, și mai apoi ale franciscanilor și dominicanilor, aducînd
laolaltă cu ei stilul gotic. Influența acestuia va trece Carpații, cel mai bine
văzîndu-se la bisericile mînăstirilor pictate din Bucovina, care au ferestrele
gotice.
Construcțiile militare
În stil gotic, cele mai faimoase din
România sînt Castelul Bran și Castelul de la Hunedoara. Castelul Bran are donjon-ul
și Turnul de poartă, ambele cu plan patrulater precum și Turnul cilindric.
Castelul Huniazilor a fost plănuit inițial ca o fortificație de incintă și va
fi transformat de Iancu de Hunedoara începînd cu 1443 în reședința sa. Va primi
săli fastuoase ca Sala Dietei și Sala Cavalerilor, ambele cu bolți în cruce pe
ogive, iar Sala Dietei va căpăta patru balcoane închise, de tip gotic, așezate
pe contraforturi și avînd acoperișuri țuguiate.
Construcțiile civile
În interiorul orașelor, străzile
principale se intersectau într-o piață centrală, vizibilă și astăzi în orașe ca
Brașov, Sighișoara și Sibiu, care era loc de petreceri, de piață și de
execuții, în timp ce rețeaua secundară de străzi desena rețeaua parcelată de
case. Casele aveau latura îngustă spre stradă iar restul în plan dreptunghiular
către zidul cetății și erau lipite una de alta din cauza spațiului restrîns din
orașe.
Pentru a ieși în evidență,
patricienii cetății își vor construi case-turn, pe 3-4 nivele, cum e spre
exemplu Casa Altemberger în Sibiu, un exemplu de arhitectură gotică tîrzie
transilvăneană, opera maestrului Andreas Lapicida. Astăzi, acest turn locuință
este parte integrantă a Muzeului de Istorie din Sibiu și găzduiește expoziția
tezaurului.
Biserica fortificată
Pentru a face trecerea de la goticul
militar și civil la cel eclesiastic va trebui să ne aplecăm asupra unui stil de
construcție rurală cavalerească care mai există, izolat, afară de cele din
sudul Transilvaniei, în comunitățile sătești din Austria, Germania și Franța:
biserica fortificată. Acest stil de construcție apare în zonele de sud ale
Transilvaniei din necesitatea comunităților de sași de a se apăra de otomanii
care erau un pericol permanent pentru ei. Fiindcă construcția unui edificiu din
piatră necesita eforturile tuturor membrilor comunității, au decis fortificarea
bisericilor de care aveau oricum nevoie. Astfel au apărut în jurul bisericilor
ziduri, bastioane, turnuri. În unele situații, pe zidurile de incintă, dublate
astfel încît drumul de strajă care trecea prin interiorul zidului era prevăzut
cu guri de tragere și de aruncare, au construit încăperi, cîte una pentru
fiecare familie din sat, unde acestea păstrau provizii, arme și muniții pentru
a rezista cît mai mult în caz de asediu. În acest sens, exemplele cele mai bune
sînt cele de la Prejmer și Harman.
(va urma)
Marius Marin
3.1 C