Tecuci – Leagănul aviației românești
  • 17-07-2024
  • 0 Comentarii
  • 536
  • 3

Cum oraşul Tecuci a jucat un rol important în dezvoltarea aviaţiei româneşti şi de numele acestei localităţi se leagă nume celebre de paraşutişti/paraşutiste şi aviator/aviatoare, considerăm îndreptăţită adăugarea titlului onorific pe care îl merită: LEAGĂNUL AVIAŢIEI ROMÂNEŞTI, aşa cum sugerează profesorul Vasile Ghica, reprezentant de seamă al urbei.
Cum oraşul în care atîţia ani a fost profesor de Română face parte din fiinţa sa, şi cum a participat la festivalurile de literatură umoristică din ţară, ca epigramist, a înţeles importanţa aforismului inclus în concursuri şi a iniţiat Festivalul Internaţional al Aforismului, aducînd oraşului Tecuci încă un titlu de glorie – CAPITALA AFORISMULUI ROMÂNESC. Din interviul oferit de Comandorul (r) Dorel Chiş lui Vasile Ghica, publicat în FLACĂRA lui Adrian Păunescu, 18-24 martie 2022, p. 14, aflăm argumentele care oferă oraşului Tecuci emblema de Leagăn al Aviaţiei Româneşti, precum şi alte informaţii interesante, pentru orice om de cultură, privind istoria, evoluţia zborului care l-a înălţat pe om în sferele cereşti. După ce „miticul” Icar i-a inoculat omului tentaţia zborului, abia în 1900, fraţii Wright au experimentat cu succes zborul cu un planor.
Din interviul dat de Comandorul (r.) Dorel Chiş lui Vasile Ghica, redăm informaţiile acestora privind zborul, precum şi importanţa Tecuciului în aviaţia românească. La evenimentele care au avut loc, românii s-au aliniat destul de repede şi, în 1906, Traian Vuia (1872-1950) a zburat cu un aparat mai greu decît aerul. Aurel Vlaicu (1882-1913) a cîştigat 5 premii senzaţionale la un miting aerian din Austria, iar Henri Coandă (1886-1972) a realizat în 1910 primul avion cu reacţie. Prinţul Bibescu a fost printre primii zburători din lume – în 1900 a obţinut, în Franţa, brevetul cu numărul 20 pe plan mondial. În 1910, avocatul Cerchez înfiinţează un complex aeronautic, în Capitală, constînd într-un aerodrom şi o şcoală de pilotaj. Primii piloţi au fost Aurel Vlaicu, Gh. Protopopescu, Gh. Negrescu şi N. Capşa.
La 1 aprilie 1912 s-a înfiinţat Şcoala Militară de Aviaţie de la Cotroceni, una dintre puţinele de acest fel din lume. Cu prilejul campaniei din Bulgaria a Armatei Române din vara lui 1913, „tînăra noastră aviaţie s-a distins prin reuşite recunoaşteri aeriene. A fost printre cele dintîi din lume care a folosit zborul în operaţiuni militare”.
La 18 septembrie 1916 s-a înfiinţat Școala de pilotaj de la Tecuci. Primul comandant a fost căpitanul Constantin Benoniadi, dar, după puţin timp, școala a fost mutată la Botoşani. Rămîne pe loc doar Grupul 2 Aeronautic cu trei escadrile sub comanda căpitanului Andrei Popovici, aerodromul fiind plasat în apropierea comunei Cosmeşti. Aceste formaţiuni au executat numeroase raiduri de recunoaştere, fotografiere şi bombardament pe frontul de la Mărăşeşti în august 1917. Au participat la 275 de lupte aeriene şi au bombardat 18 avioane inamice, astfel încît puţine avioane inamice au putut să pătrundă în spaţiul aerian al Moldovei, fiind apreciaţi de Ieremia Grigorescu.
La 1 august 1918, şi-a început activitatea, la Tecuci, prima instituţie de învăţămînt în domeniul aviaţiei, sub denumirea Grupul 4 Aviaţie Instrucţiune. În 1919, această unitate se transformă în Centrul de Instrucţie al Aviaţiei. Pe data de 10 iunie 1920, a avut loc concursul de admitere la Şcoala de pilotaj. Au reuşit 10 ofiţeri, 14 grade inferioare şi 14 voluntari. Primul comandant al şcolii a fost colonelul Constantin Fotescu. Anul 2000 a marcat centenarul acestei importante instituţii de învăţămînt.
În 1924 şcoala avea 350 de elevi, iar în 1945, 1.300 – cifră de şcolarizare păstrată pînă la dizlocarea unităţii, la 28 august 1958, la Ziliştea (Boboc) Buzău. După eliberare, mulţi dintre oamenii minunaţi care au luptat pentru binele ţării au fost eliminaţi din sistem şi trimişi în închisori de exterminare pentru că au luptat împotriva ursului de la răsărit. În 1986, activitatea aeronauticii militare a fost reluată pe aerodromul Tecuci, pînă în anul 2001, la comandă fiind, începînd cu 1988, Comandorul Dorel Chiş. După pensionare, acesta a înfiinţat, în acest oraş, Asociaţia Română pentru Propagandă şi Istoria Aeronauticii (ARPIA), Filiala Tecuci, cu 102 membri din zona Moldovei. Cu eforturi mari, cu zbatere, acest Comandor dăruit aviaţiei româneşti, sprijinit de generoşi sponsori şi de colegi, înfiinţează Muzeul Aeronauticii din Moldova.
Se organizează, de asemenea, mitinguri de zbor care poartă numele celebrei Smaranda Brăescu, unde îşi etalează măiestria piloţi de la bazele aeronautice 90 Otopeni, 95 Bacău, 86 Borcea, Boboc Buzău, Vădeni Brăila.
Aceste lucruri s-au realizat prin energie, perseverenţă, spirit de organizare, entuziasm – conchide Comandorul Dorel Chiş.
„Omul sfinţeşte locul!”
ELIS RÂPEANU

Imi place articolul
Lasa un comentariu
Nota: HTML nu este primiti!
Trimite