- 17-09-2021
- 1 Comentariu
- 1106
- 14
Motto: ,,Mozart era mai viu în
dricul sărăcăcios decît prietenii lui care, rebegiți de ploaia înspicată cu
zăpadă, nici nu s-au mai obosit să-l ducă la groapă, ci s-au oprit la mijlocul
drumului, refugiindu-se la cîrciumă să bea bere”.
CORNELIU VADIM TUDOR
Continui să mă
întreb, la atîția ani de la trecerea în eternitate a lui Vadim, dacă a trecut
atît de puțin timp, sau atît de mult?... Mărturisesc că nu îmi dau seama.
Calendaristic, au trecut șase ani de la acea zi fatidică din 2015. Emoțional,
au trecut… minute. Contextual, au trecut… decenii. Multe decenii.
Retrăiesc acele
clipe cumplite, cînd am izbucnit într-un plîns nestăpînit după ce Dumitru Avram
m-a anunțat… Un plîns care nu înțelegeam de unde și de ce vine, pur și simplu
țîșnea din mine, ca dintr-un alt eu de care nu știam că există. Relațiile mele
cu Tribunul, chiar dacă apropiate din multe puncte de vedere, nu includeau acea
latură sentimentală pe care o ai față de cineva din familie, de părinți, de
copii, de frați… Eu sînt… ca tot omul, mai ales ca tot ziaristul, o fire
cîrcotașă, de multe ori cu toane, cu destul cinism și de multe ori nedrept.
El era… aparent un temperament
vulcanic, de multe ori conflictual, dictatorial uneori, mai puțin decît se
crede, se comporta ca un răsfățat, ironic și vesel, dar cu dese înnorări și
furtuni… Și nu de puține ori epicentru al unor cutremure mai ceva decît
Vrancea!
Și totuși, în acea zi de 14
septembrie, în care lumea sărbătorea regăsirea Sfintei Cruci, eu îl regăseam pe
Vadim! Și mă regăseam pe mine, prin suferința care îmi deștepta eul ascuns.
Vadim a fost un om al destinului,
care mi-a definit și mie destinul. Asta simțeam cu adevărat atunci. Și, da,
este greu, imposibil chiar, ca în momentele comune ale vieții să înțelegi un om
al destinului dacă nu ești, la rîndu-ți, un om al destinului. De aceea, acea zi
cumplită mi-a arătat adevărul.
Îmi vine în minte ce scria Eugen
Barbu, maestrul lui Vadim, despre Goethe, în excepționala ,,Măștile lui
Goethe”: ,,Durerea capătă pentru el un sens. Înțelege gustul vieții interioare
și al concentrării. Ceva din vechea superficialitate moare acum”. Da, chiar
așa, atunci a murit o lume de care nu eram deplin conștient, pentru a mă face
să înțeleg că era lumea în care eu existam. Și asta, repet, cînd îmi aduc
aminte și retrăiesc… parcă totul s-a petrecut acum cîteva clipe.
Și, totuși… timpul, ce mister!
Cînd mă uit ce s-a întîmplat de
atunci, cîte s-au schimbat, ei bine, parcă au trecut decenii!
România a devenit o colonie, românii
sînt resemnați, străinii conduc și au pus mîna pe toate bogățiile, sîntem
conduși de nulități pe care poporul le alege, nedreptatea și lipsa de demnitate
sînt la ele acasă aici! Nu mai există curaj, a dispărut anvergura de erou, de
luptător și patriot… Lipsește acel titan care să aducă oamenilor, românilor,
focul zeilor! Acela era Vadim – și asta s-a petrecut în „timpul” scurs de la
plecarea lui. Au trecut doar 6 ani? Parca ar fi trecut 50 – 100…
De fapt, dacă este să citim printre
rîndurile lăsate de destin la vederea muritorilor de rînd, descoperim cîteva
coincidențe interesante.
În mod straniu, 28 noiembrie, ziua
nașterii lui Vadim este și a lui William Blake, cel care a ,,văzut” cel mai
bine și a desenat lumea ,,Paradisului pierdut”, inegalabila operă vizionară, ce
transcende timpul, epocile. Data morții, 14 septembrie, destăinuie întîlnirea
cu Dante, părinte al poeziei și călător printre tărîmurile fără timp. Marele
vizionar, cel care pășise dincolo de viață prin divina sa operă, a plecat
definitiv în căutarea fără sfîrșit pe 14 septembrie. Călătoria fără timp…
Da, toată viața lui pămîntească,
Corneliu Vadim Tudor a reclamat un singur dușman – timpul. În rest, nu, el nu a
avut dușmani, nu a urît pe nimeni ci, în felul său, a urmărit ceea ce numai un
creștin profund ca el putea căuta: îndreptarea păcătosului.
Voi relua acum un text, scris chiar
la prima comemorare a lui Vadim, în care am încercat să descriu adevărata fire
a celui de care s-au temut atîția – dar care a iubit atît de mult lumea. Și,
apropo – anul acesta vom relua ,,Memorialul Corneliu Vadim Tudor” – desigur, în
măsura în care nu vor apărea restricțiile „pandemiei”.
Textul din 2015 l-am intitulat ,,Controversatul
om căruia nimic din omenesc nu-i era străin” și cred că merită să îl
(re)citiți – pentru a înțelege mai bine ceea ce mă va încerca întotdeauna cînd
mă voi gîndi la marele și capriciosul, vulcanicul și umanul, dar mai ales
unicul Corneliu Vadim Tudor.
De 25 de ani, numele propriu Corneliu
Vadim Tudor este sinonim cu substantivul bun-comun ,,naționalism”. Reciproca
este valabilă pentru mulți, dar e și un capăt de acuzare în viziunea altora. În
linii mari, unii adepți ai naționalismului i-au reproșat Tribunului implicarea
sa, principal promotor al unor idei și principii sacre, în felurite manifestări
care țineau mai mult de spectacolul burlesc decît de epicul wagnerian - gen
asociat îndeobște fiorului național.
Recunosc, am gîndit eu însumi multe
asemenea reproșuri, m-au revoltat multe dintre exteriorizările greu de suportat
ale unui intelectual incontestabil.
În extremisul acestor critici rezistă
păreri conform cărora Vadim, prin excesele sale, nu doar a distrus partidul -
dar chiar a anulat șansele naționalismului românesc. Nu iau în calcul
reproșurile celor afectați de conflicte cu temperamentalul Tribun, sau pe cele
venite de la persoane cu suficient de puțină minte pentru a fi dirijați de
agenții mediatici; mă refer doar la românii care pun sentimentele naționale
dincolo de aparențe, exteriorizări temporare - chiar și recurente - sau de
chestiuni personale. Sînt destui cei care l-au apreciat pe intelectualul
patriot, dar s-au simțit trădați de momentele binecunoscute. Aceștia merită un
răspuns, fiindcă nici Vadim, nici ei nu merită (să se despartă cu)
resentimente.
Vadim a fost un mare implicat în tot
ce-i omenesc - e un fel de a fi pe care îl întîlnim doar la creatori. Lor le
este caracteristic acel pricipiu exprimat de Terențiu - ,,Homo
sum, nihil humani a me alienum puto” – sînt om și nimic din ce-i
omenesc nu-mi e străin. Creatorii își trag seva operelor din tot și din toate,
chiar dacă pentru noi, oamenii de rînd, unele din aceste ,,tot și toate” par
frivole, chiar înjositoare. Paradoxalul adevăr poate merge pînă acolo încît să
afirm că ,,Luceafărul” nu ar fi atins perfecțiunea pe care o cunoaștem astăzi
dacă lui Eminescu i-ar fi fost străine crîșmele și bordelurile, ,,Inelul
Nibelungului” poate nu ar fi existat dacă Wagner nu ar fi spoliat regatul
Bavariei, ca să nu mai vorbim de viața scandaloasă a poeților naționali
Baudelaire, Walt Withman sau Esenin. Greșeala celor ce resping fenomenul Vadim
ca nefiind reprezentativ pentru naționalism provine din tratarea lui nu ca un
creator complex, ci doar după una sau alta dintre laturi. Repet, e ca și cum ai
spune că Nichita a fost doar un băutor, Villon și Chaucer niște curvari
scandalagii, iar Karajan… doar un nazist!
Adevărul exprimat uneori scandalos de
Vadim a însemnat creație - publicistică, poezie, analiză spirituală și idei
politice; este absurd să îl compari cu un șef politic ordinar, dintre aceia
aleși la congrese aranjate, obligați să se poarte conform UE, să pronunțe NATO
nazalizat și să-i scrie numele pe burtieră pentru a afla lumea ce este cu el și
cam ce vrea...
Discutam zilele trecute cu un
cunoscut ziarist despre necesitatea unei exegeze a creației lui Vadim, atît a
publicisticii, dar mai ales a poeziei; cred că ar fi necesar pentru
naționalismul românesc ca și opera politică a Tribunului să treacă prin această
firească etapă a post-creației. În epoca noastră, nici un alt curent politic
românesc nu a avut parte de un asemenea aport ideatic – bazat pe actualitate,
pe prezent -, și neluarea în seamă a acestei moșteniri, la reala sa valoare, ar
fi o mare greșeală.
Ce a reprezentat Vadim, ca vector al
valorilor patriotice, față de alți ,,lideri” actuali? Îmi vin în minte cîteva
rînduri din ,,Cartea de aur”, teza de doctorat a Tribunului: ,,…Mozart era
mai viu în dricul sărăcăcios decît prietenii lui care, rebegiți de ploaia
înspicată cu zăpadă, nici nu s-au mai obosit să-l ducă la groapă, ci s-au oprit
la mijlocul drumului, refugiindu-se la cîrciumă să bea bere și să mănînce
cîrnați”. Uitați-vă la secvențele pe care televiziunile le reiau obsesiv
pentru a-i denigra imaginea: Vadim, în toiul celui mai absurd scandal, rămîne
mai valoros și mai patriot decît cea mai sobră dintre non-valorile așa-zis
manierate care ne conduc astăzi.
Și cît de edificatoare mi se pare în
acest sens o frază auzită la începutul anului acesta: ,,Avem bugetul
discutat și aprobat de instituțiile internaționale” - ah, cum sună asta din
gura premierului României după 25 de ani de ,,libertate”!!!
Vadim, sinonimul naționalismului,
lasă în urmă o creație; actuala generație a politicii nu poate avea alt sfîrșit
decît în cutia cu maimuțe a unui negustor ambulant din bazarul politicii
euro-atlantice. Este singurul loc în care asemenea personaje și-ar putea etala
calitățile și ar primi și ce își doresc pe lumea asta – bănuții!
Acum 150 de ani, unul dintre cei mai
importanți oameni politici ai viitorului stat român, Ion Ghica, era impresionat
de cuvintele aparent profetice ale patriarhului istoriografiei franceze, Jules
Michelet: ,,Fericiți sînteți voi, tinerilor Români: în țara voastră totul e
de făcut, fiecare din voi se poate distinge și chiar ilustra prin fapte
patriotice și mărețe”. Precizez că ,,tinerii Români” cărora li se adresa
Michelet folosind majuscula erau acei prieteni unici prin minte și noblețe
spirituală - Ghica, Alecsandri, Kogălniceanu, Bălcescu, Christian Tell... Azi,
un istoric mai puțin romantic decît Michelet ar putea spune ,,în țara
voastră totul e de distrus, fiecare din voi se poate distinge printr-o
nemernicie”. La timpuri de nimic, oameni de nimic. Cu care dintre ei ar
trebui să discute ,,civilizat” un naționalist? Ce îi cerem, de fapt, unui
creator care simte și trăiește fiecare clipă cu mult peste ritmul și nivelul
omului obișnuit?
(27 septembrie 2015)
DRAGOȘ DUMITRIU
2.3 C