
- 30-07-2020
- 0 Comentarii
- 628
- 0
Cu mulți ani în urmă,
cunoscusem un ceferist, care, la origini, era țăran și arăta de o mie de ori
mai deștept ca Ilie Moromete. Moromete ieșea la poartă cu țigara între dește și
contempla spectacolul lumii din satul său, iar duminica se oprea în poiana lui
Iocan și făcea politică subțire căznindu-se să le buchisească unor îngrămădiți
la minte ce scria în ziar. Sau se certa cu fi-su pe cum că nu poți să guvernezi
fără opoziție. Țăranul ăsta al meu descifra natura umană lăsîndu-și
interlocutorul să vorbească, în timp ce el tăcea și se uita la ăla
învăluindu-se în fum de țigară. Sau la fiecare chenzină, cumpăra cîte o carte
pe care o și citea, doritor să priceapă mersul lumii și al vremurilor. Și unde
nu înțelegea, le întreba pe cele două fete ale sale, eleve eminente la Liceul
,,Vlaicu” din Cartierul Grivița. Uneori, deși avusese un frate ofițer care
stătuse 10 ani la Canal, îi dădea dreptate lui Ceaușescu în momentele cînd îi
tot enerva pe unii cu vizitele sale de lucru prin țară.
- Deh, mă, săracul, nu că
îi țin partea. Dar e mulți hoți în țara asta și trebuie să stea cineva cu ochii
pe ei...
În cazul celor doi
țărani, diferența a făcut-o destinul. Moromete a avut norocul cu un fiu genial,
care l-a fixat într-o carte mare, în timp ce fetele omului meu s-au făcut
doctorițe.
Cristian Ștefănică,
tînărul meu vecin, a terminat Agronomia și, împreună cu fratele său, este
proprietarul a peste 100 de stupi. Periodic, îi pune într-un camion special și
îi mută din curtea largă a casei, străjuită de salcîmi și de tei, prin tot
județul, în căutare de floarea-soarelui și rapiță. Dar, Cristian mai are un
merit: se pricepe la atîtea altele, că te întrebi cum poate un biet om să le
știe pe toate. Bunăoară, cu mîinile lui de aur, mi-a reparat o mașină de scris,
care zăcea înțepenită în pod, iar acum aproape că merge singură. Pentru alta
s-a dat peste cap și mi-a găsit bandă de scris, jumate roșie, jumate neagră.
Mașina, un ,,Consul” de toată frumusețea, are un buton în dreapta: dacă îl mut
spre o linie roșie, scrie negru; dacă îl cobor spre o linie neagră, scrie roșu,
căci băiatul a pus pamblica invers. Nu m-am supărat, fiindcă a ieșit ca în
comedia clasică, qui-pro-quo. Dar, a recidivat cînd mi-a montat chiuveta la
baie: dau robinetul spre stînga, vine apara rece, și invers. Hotărît lucru,
meșterul are umor, este primul ionescian din Dobrotești.
- Și cît mă costă, dom’
Cristi, toată treaba?, l-am întrebat vesel.
- Așa cum ai scris în
,,România Mare” despre atîtea cărți, scrie și despre astea, mi-a răspuns el și
mi-a pus în brațe două volumașe: unul este ,,Monografia comunei Dobrotești,
Teleorman, străveche vatră de boieri și de păstori”, de Stelică Bălănoiu,
apărută în anul 2017 la Editura ,,Favorit”. Celălalt este, de fapt, un
manuscris dactilografiat, cu referire tot la comuna Dobrotești, întocmit de
fostul învățător Ion T. Toader (1922-2006) la data de 1 august 1972 și rămas
nepublicat pînă astăzi.
Să scriu despre
Dobrotești?, am ridicat din sprînceană, gîndindu-mă că, oricîtă bunăvoință aș
avea, Dobroteștii nu sînt nici Humuleștii de altătată, nici Ipoteștii sau, după
caz, Aleea Scriitorilor de la Bellu, Mila 23, Oneștii sau Cuțarida lui
Bozoncea, care să fi dat atîția oameni de seamă – scriitori, savanți,
politicieni, sportivi, edili sau ce-or mai fi fost. Sau poate, prin acele
locuri, nu a copilărit și nu a murit vreo personalitate mai acătării. Cum este
cazul cu poetul brașoveanu Șt.O. Iosif care, doar fiindcă a venit, de cîteva
ori, în vacanțe la Turnu Măgurele, animați de un patriotism local nestăvilit,
localnicii l-au asimilat ca teleormănean get-beget. Sau cu binecuvîntatul
cartier Boca din Buenos Aires, unde s-a născut Maradona, ori poate Cavoul
Evitei Peron din Cimitirul Recoleta, cel mai vizitat loc din Argentina și din
America de Sud. Și totuși...
Și totuși, dacă ne-am
apuca să facem puțină ordine în lucruri, precum venerabilul naturalist Carl
Liné – inventatorul termenilor de clasă, gen, ordine, specie și varietate – am
avea parte de multe surprize. În primul rînd că Dobroteștii, cel puțin din
unghi scriitoricesc, au avut parte de vecini celebri: la 6 km nord-est, comuna
Siliștea-Gumești, unde s-a născut Marin Preda. Cam la aceeași distanță, spre
sud, pe Șoseaua Pitești-Roșiori, Dideștii lui Gala Galaction. La 32 km spre
sud-vest, Bulzeștii lui Marin Sorescu. Și, chiar dacă nu prea sînt vecini, la
vreo 65 km, Vităneștii natali ai filozofului Constantin Noica. Și enumerarea ar
putea continua cu alte nume de scriitori teleormăneni pe care e musai măcar
să-i amintim: Radu Grămăticul (din Secolul al XVI-lea). Ziaristul și poetul
Dumitru Teleor (amicul lui Caragiale). Alexandru Depărățeanu (cel cu celebra
poezie ,,Locuința mea de vară e la țară”, parodiată de Topîrceanu, motiv pentru
mulți să confunde originalul cu parodia). Anghel Demetriescu (critic și poet de
notorietate în epocă, dar care a inaugurat la noi ,,moda” atacării lui
Eminescu). Poeții Dimitrie Stelaru și Miron Radu Paraschivescu (descoperitorul
lui Marin Preda). Prozatorii Traian Uba și Ion Ianolide (care a stat 23 de ani
în închisorile comuniste). Criticii Mircea Scarlat și Stan V. Cristea. După cît
este de ranchiunos, mare minune dacă fiorosul kulturnic Dumitru Radu
Popescu-Dumnezeu nu s-ar supăra dacă l-am omite de pe această listă. Din opera
lui, amintim romanul ,,Pumnul și palma”, în care un activist de partid taie și
spînzură, uitînd să-i iubească și să-i ierte pe cei din jur. O va face, totuși,
pe patul de moarte. După 1990, își va scrie și el memoriile, consecvent în
răutate, ținta fiind soții Ceaușescu, binefăcătorii săi.
În afara Capitalei, ce
alt județ s-ar mai putea lăuda cu un număr atît de mare de scriitori? Poate
Iașii. Am săvîrși o impietate dacă am pune alături de aceste nume strălucite
liota de politicieni locali din zilele noastre, mai nocivi ca niște viruși,
care au făcut Teleormanul de rîs, împingîndu-l pe ultimul loc într-un clasament
al județelor țării.
Cum vedeți, multe
localități din Teleorman se mîndresc cu cîte o personalitate literară sau din
alt domeniu, corifeul corului care simboliza poporul în tragediile antice
grecești. Consultînd diferite arhive, fonduri și lucrări de specialitate,
Stelică Bălănoiu a reconstituit monografia comunei Dobrotești, urmărind să
releve mai mult viața socială, economică și administrativă, așezarea
geografică, relieful, clima și celelalte elemente definitorii. Numai că, în
paralel, circulă și monografiile realizate de dumnealor autorii de literatură
belestristică: fundalul cu toate aspectele etno-folclorice și de limbaj,
tradițiile și obiceiurile, religia etc. Pe acest fundal se proiectează
narațiunea inventată de autor, conținînd doza aferentă de ficțiune și de
elemente autobiografice. Așa cum este cazul cu romanul ,,Ion”, de exemplu, unde
găsim destule elemente specifice satului ardelenesc din preajma primului război
mondial, cu durerile și aspirațiile naționaliste ale românilor, precum și
speranța plugarului ardelean de a ieși din condiția sa de paria și a urca pe
scara ierarhiei sociale.
Așadar, să începem cu
începutul. După unii, Dobroteștii și împrejurimile (Merișani, Didești,
Zîmbreasca, Ciolănești, Balaci, Tecuci și Ghimpețeni) formează un ținut
specific de cîmpie, atestat, după unii, cam pe la 1290 sau, după alții, ceva
mai încoace, pe la 1428, în vremea domnitorului Dan al II-lea. De unde vin
dogenii? Din Țara Bârsei și Țara Făgărașului (Secolul al XVIII-lea), cu căciuli
negre de miel, brîu lat, cămașă și ițari albi de ciobani, care se mai poartă și
acum. Unii erau păstori, alții negustori de cherestea și de vase din lemn și
doage. De aici, dogenii, vechea lor denumire, ca și nume precum Ungureanu sau
Brașoveanu de astăzi. Cam prin Secolul al XIX-lea, au venit aromânii din sudul
Dunării, și ei păstori.
Pînă la apariția primilor
intelectuali în Dobrotești, viața culturală și spirituală a fost întreținută de
învățători și preoți. Numele multora dintre cei vechi s-au pierdut în negura
timpului, ca și numele foștilor elevi. Astăzi, locuitorii își mai aduc aminte
de învățătorii Toader T. Ion, Elena Câlțea, Mircea Stoian, Marioara și Valentin
Ciobanu. Datorită lor, au ajuns pînă la noi cîntecele și ciocîrliile, jocurile
și costumele populare, instrumentele de cîntat, poeziile naționale,
împletiturile și țesăturile din lîna care se găsește din belșug. Sărbătorile de
peste an, care se țineau cu sfințenie. Eternitatea neamului nostru a stat și în
mîinile învățătorilor și ale preoților.
Un rol important în
istoria acestei comune l-au jucat și boierii deveniți responsabili cu
independența și progresul societății. Pe la începutul Secolului al XVII-lea, o
Ilincă Berindei, moldoveancă, după unii, sau olteancă, după istoricul Dan
Berindei, deci, această Ilincă, văduva boierului Merișanu, se aliază cu Iane
Berindei, fratele ei, și, împreună, pun mîna pe averea Merișanilor, sînge din
marea și vechea familie a Bălenilor. Berindeii au dat în timp nume ilustre:
postelnicul Matei Berindei, clucerul și serdarul Ioniță Berindei, generalul
Anton Berindei, arhitectul Dimitrie Berindei, alt arhitect Ion (Jean) Berindei,
academicianul Dan Berindei și copiii lui, Mihnea și Raluca Berindei, trăitori
și astăzi.
O altă familie de boieri
care au avut proprietăți în Dobrotești a fost aceea a lui Petre Polimeride
care, la începutul Secolului XX, stăpînea 2.650 ha de teren arabil și 2 conace.
În 1903, pe lîngă Berindei și Polimerizi, se ridicaseră și alți boieri: P.
Angelescu, P. și C. Leventi, I. Tufă. În perioada interbelică mai apar Gh.
Elefterescu și B. Cristoiu.
O figură care a luminat
deceniile a fost Ionel Lupu, zis Zîrbavă. Neboier de neamul său, a moștenit o
minte ascuțită, care, în perioada comunistă, l-a ajutat să devină proprietar pe
o tăbăcărie și o cojocărie, o mașină de făcut înghețată, un darac electric și
un camion. Tot Ionel Lupu a deținut și primul Mercedes din Dobrotești.
Să nu-i uităm și pe cei
cîțiva rapsozi de muzică populară, creatori de instrumente muzicale de suflat:
Ion Pană, Ion Văcaru, Costache Nicu sau Iulică Zamfir, celebri în toată Europa.
Și nici pe învățătorii Constantin Ionescu și Valentin Ciobanu care în 1957 au
înființat o formație de fluierași, elevi, dar și alți tineri din sat, care au
adus premii nenumărate la concursurile locale și naționale la care au
participat. Dintre ei, s-a ridicat Ion Stoicănel, recunoscut drept cel mai mare
cîntăreț român din caval. Avem în față o fotografie color cu formația de cavale
de la Dobrotești, realizată în anul 2016 la Muzeul Satului din București, unde
a dat un spectacol. Cum se vede, avem de-a face cu 3 generații de
instrumentiști, de la cei cu barba sură pîn’ la cei cu țîța-n gură, cum se
spune.
Dar comuna Dobrotești se
mai mîndrește și cu alți fii, ca de exemplu scriitorul Ion Ianolide
(1919-1986), vreme de 23 de ani deținut politic. El este autorul cărților
,,Întoarcerea lui Christos – document pentru o viață nouă” și ,,Deținutul
profet”, publicate după anul 2000. Martirul Ion Ianolide rămîne un simbol al
rezistenței românești împotriva sistemelor totalitare și un exemplu al
biruinței ortodoxiei împotriva ateismului bolșevic.
Nu se cade să încheiem
aceste notații de suflet fără să amintim de inventatorul Marin Burlească,
cunoscut doar pe plan local din cauza sărăciei sale și a prostiei mai-marilor
zilei. Din mîna și mintea lui Burlească au răsărit un avion cu pedale, rămas la
sol, un aparat de radio cu dozator, un dispozitiv de încălzire a locuințelor cu
apă, microcentrale eoliene, un aparat pentru captarea energiei solare. Și
revista ,,Flacăra”, a lui Adrian Păunescu, din anii ’80, a scris despre acest
inventator. Ba chiar și la televizor s-a dat un film cu el. S-a ales praful de
toate invențiile sale, tot la fel cum s-a întîmplat și cu invențiile lui Henri
Coandă, Ana Aslan sau Justin Capră. Să nu uităm că adevăratul inventator al
tiparului a fost un țăran rus analfabet, nu Gutenberg.
PAUL SUDITU
- 19-05-2025
- 0 Comentarii
- 172
- 2
25.7 C