
- 25-11-2020
- 0 Comentarii
- 586
- 2
Potrivit datelor
biblice, acesta s-a născut în Betsaida Galileei, pe la începutul Secolului I.
Andrei era fiul lui Iona și fratele mai mic al Sfîntului Apostol Petru. Din copilărie fusese inițiat în pescuit și învățase
legea și proorocii. Foarte de tînăr s-a apropiat de Sfîntul Ioan Botezătorul în pustiul Iordanului, devenindu-i ucenic.
Într-o
zi îl aude pe acesta zicînd despre Mîntuitorul: ,,Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatele
lumii!”
(Ioan I, 29). Apropiindu-se de Mîntuitorul, Sfîntul Apostol Andrei și un alt ucenic
al Sfîntului Ioan Botezătorul l-au întrebat: ,,Învățătorule, unde
locuiești - și El le-a zis: Veniți și veți vedea!” (Ioan I, 38-39). Aceștia
l-au urmat pe Mîntuitorul, apoi Sfîntul Apostol
Andrei, mergînd la fratele său Petru, i-a istorisit cele întîmplate,
zicînd: ,,Am găsit pe Mesia – care se tîlcuiește
Christos!” (Ioan I, 41). Pe malul Mării Galileei, Mîntuitorul
îi întîlnește și le adresează chemarea: ,,Veniți după Mine și vă voi face pescari de oameni!
Iar ei, îndată lăsînd mrejele au mers după El“ (Matei IV, 19-20). Din acel moment, Sfîntul
Apostol Andrei, ,,cel dintîi chemat” la apostolie, a rămas alături de Mîntuitorul,
fiind martor la alegerea celorlalți apostoli, I-a auzit învățăturile și a văzut
minunile săvîrșite, patimile și Învierea Acestuia. În dimineața
Învierii s-a bucurat văzînd pe Mîntuitorul zicînd apostolilor: ,,Pace vouă!” (Ioan XX, 19). A fost prezent la Înălțarea
Domnului și la Pogorîrea Sfîntului Duh și, întărit fiind în credință, primind
împreună cu ceilalți apostoli porunca: ,,Mergeți în toată lumea și propovăduiți evanghelia
la toată făptura” (Marcu XVI, 15), a plecat să propovăduiască cuvîntul
evangheliei, potrivit sorțului căzut, în Ierusalim, Iudeea, Galatia și Samaria,
iar mai apoi, precum spune Tradiția, a mers să propovăduiască în Asia Mică, în
Bitinia și Pont, pînă la Sinope – port la Marea Neagră, ajungînd
pe țărmul Mării Negre pînă în Dobrogea, Sciția, Epir și Ahaia.
Sfîntul Apostol Andrei avea puterea de
tămăduire a bolnavilor. În Sinope a suferit necazuri și torturi. A fost bătut
cu pietre și tîrît pe jos, împlinindu-se prin aceasta
spusele Mîntuitorului: ,,Iată Eu vă trimit pe voi ca pe niște
oi în mijlocul lupilor...
Nu vă temeți de
cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot să-l
ucidă...” (Matei X, 16,
28). Considerîndu-l mort,
prigonitorii l-au scos din cetate, dar Sfîntul, ridicîndu-se nevătămat, a venit în Byzanț, unde a hirotonit ca episcop pe Stahie.
Sfîntul Andrei reușește să
convertească la creștinism pe Maximila, o patroană romană al cărei frate,
Egheat, era mai mare la Curtea Imperială și frate al proconsulului. Soția
acestuia a fost vindecată de o boală grea. Egheat fiind închinător la idoli și
prigonitor al creștinilor, văzîndu-și soția și sora convertite, îl prinde, îl întemnițează, îl judecă și
îl răstignește cu capul în jos pe o cruce în formă de X – denumită de atunci ,,Crucea Sfîntului Andrei”, în localitatea Patras din Ahaia
(Peloponez), în ziua de 30 noiembrie, anul 87. Nu după multe zile, ucigașul
Egheat, căzînd într-o rîpă, moare, chinuindu-se greu.
Trupul Sfîntului a fost luat de către Maximila
dimpreună cu Stratoclis, convertit de Sfîntul Apostol Andrei și hirotonit episcop de Patara, și așezat într-o raclă
dintr-o biserică ferită de persecutori. Toți cei cu credință curată și
adevărată, bolnavi și sănătoși, atingîndu-se de moaște au primit tămăduiri și mîngîieri de-a lungul
veacurilor. De aici moaștele au fost duse la Constantinopol de către Sfîntul Artemie la anul 357, în vremea
domniei împăratului Constanțiu, fiul lui Constantin cel Mare, cu prilejul
sfințirii Bisericii Sfinții Apostoli. În Secolul IX au fost mutate la
Tesalonic, la Atena, iar înainte de cucerirea Constantinopolului de către
turci, la 1453, au fost duse la Patras, iar de aici la Roma. Racla cu capul Sfîntului Andrei a fost înapoiată la 26
septembrie 1964 de Biserica Romano-Catolică, în timpul Papei Paul al VI-lea,
Bisericii Greciei, ca semn al dragostei frățești, restabilită între cele două
Biserici, fiind depusă în Catedrala Mitropolitană din Corint.
Sfîntul Apostol Andrei este părintele
spiritual al poporului român, și biserica îl prăznuiește în fiecare an, în ziua
de 30 noiembrie. Creștinarea geto-daco-romanilor s-a făcut deodată cu
romanizarea lor, așa că noi, românii, am apărut în istorie, dintru început, ca
români și creștini. După tradiția creștină, în provinciile nord-vestice ale
Asiei Mici, în care locuia și o populație traco-frigiană, și la traco-geto-daci
a predicat Sfîntul Apostol Andrei. Tradiția
este păstrată de istoricul Eusebiu de Cezareea (m. 340), consemnînd relatările mai vechi de un secol ale
scriitorului alexandrin Origen, reluate, în Secolul al XIX-lea, de istoricul
byzantin Nichifor Calist, relatîndu-se că în Sciția, pe care cei mai mulți istorici o identifică cu Sciția
Minor sau Dacia Pontică (Dobrogea), de la gurile Dunării, a predicat Sfîntul Apostol Andrei. Iată însuși cuvîntul istoricului Eusebiu: ,,Cînd Sfinții Apostoli și
ucenici ai Mîntuitorului nostru s-au împrăștiat peste tot pămîntul locuit, Toma, precum cuprinde
tradiția, a luat (spre evanghelizare) țara Parților, Andrei, Sciția... Acestea
sînt istorisite întocmai de Origen, în cartea a III-a a Comentariilor asupra
Genezei”.
După o veche tradiție, păstrată de locuitorii
Dobrogei, Sfîntul Apostol Andrei, sosind în părțile acestea,
s-a oprit cu însoțitorii săi pe plaiul dregătorilor Cutuson și Dura, în satul
Cusgun, numit în prezent Ioan Corvin. La marginea satului se află o pădure care
adăpostește două peșteri, una mai mică și alta mai mare, care au servit Sfîntului
Apostol Andrei și însoțitorilor săi ca loc de odihnă și închinare. Aceste
peșteri au fost folosite, ca lăcașuri de cult,
pentru primii creștini ai Sciției Minor (Dobrogea), convertiți la credința creștină
de Sfîntul Apostol Andrei, între care cei mai numeroși erau
geto-daco-romanii. Sfîntul Apostol Andrei a putut propovădui credința în
Christos prin cetățile: Histria, Tomis (Constanța), Callatis (Mangalia),
Dionysopolis (Balcic) și a făcut ucenici dintre schimnicii dacilor închinători
lui Zamolxe, arătînd pe adevăratul părinte al luminilor, pe
Christos, lumina lumii. Prin predică și minuni a convertit pe mulți din
cetățile dacice, așezate pe Dunăre, pe malurile rîurilor mari,
precum și în păduri și munți. Credem că el, ca și ceilalți apostoli, a rînduit
episcopi și preoți în cetățile Pontului Euxin, care i-au continuat mai apoi
lucrarea de încreștinare a locuitorilor de aici. În sprijinul evanghelizării
românilor de către Sfîntul Apostol Andrei vin și unele colinde și
creații folclorice păstrate pînă azi. Prin părțile de sud ale Dobrogei întîlnim
răspîndită balada numită ,,Peștera Sfîntului Andrei”.
Străromânii au
numit ,,Undrea” luna lui decembrie, în amintirea Sfîntului Apostol Andrei, care se sărbătorește cu o zi înainte de începutul
acestei luni. Deci, cuvîntul Sfintei Evanghelii, pe teritoriul patriei noastre, a fost semănat de ,,Întîiul chemat” al Mîntuitorului la
propovăduire, de Sfîntul Apostol Andrei, care a devenit, prin aceasta, izvor din izvorul Mîntuitorului. Pe nescrisul certificat de
naștere al poporului român au stat dintru început cuvintele: român și creștin.
Informații
referitoare la Sfîntul Apostol Andrei găsim în documente vechi: în Sinaxarul Bisericii de
Constantinopol, în Doctrina siriană a Apostolilor și în Omilia lui Pseudo-Atanasie. În Secolul al VIII-lea
monahul și preotul Epifanie dă la lumină lucrarea sa intitulată Viața,
faptele și sfîrșitul Sfîntului și lăudatului Apostol Andrei, cel dintîi chemat. Simeon Metafrastul, în Secolul al X-lea, om de stat byzantin, scrie Viețile
Sfinților, aducînd amănunte folositoare cu referire la viața Sfîntului Apostol Andrei. În Secolul al
XIV-lea, istoricul byzantin Nichifor Calist amintește în scrierile sale faptul
că Sfîntul Apostol Andrei a
propovăduit cuvîntul evangheliei și în ,,pustiurile scitice”. Jacques Bénigne Bossuet (1672-1704) – prelat, orator și scriitor francez –
scrie Panegiricul Sfîntului Andrei, apostolul, predică ținută
în Paris la 30 noiembrie 1668; iar Paul Claudel (1868-1955) – poet, dramaturg
și eseist francez – scrie Corona benignitatis anni Dei, ,,Sfîntul Andrei”, în anul 1915. În cinstea Sfîntului Andrei au fost pictate numeroase icoane. Multe biserici și
așezăminte creștine îl au drept ocrotitor, iar o mulțime de credincioși îi
poartă numele.
MIRCEA PÎRLEA
Biblioteca
Județeană Satu Mare
- 19-05-2025
- 0 Comentarii
- 171
- 2
25.2 C