- 16-07-2021
- 0 Comentarii
- 623
- 0
Într-o zi senină de vară, zona Viscri poate fi comparată
în frumuseţe cu Toscana sau Provence, chiar dacă este un alt tip de privelişte,
mai sălbatică. Dealurile nu au fost rînduite de mîna omului, ierburile cresc
încă libere, oile sînt mînate de ciobani ancestrali. Asfaltul, oricum foarte
prost, deși turnat de numai cîțiva ani, se termină unde începe satul; şi bine
face că nu merge mai departe, fiindcă o panglică de bitum prin Viscri ar fi ca
un proces-verbal între metaforele lui Fănuş Neagu. Viscri este arhetipul
spaţiului rural vest-european, păstrat nealterat. Uliţele îngrijite – unele
dintre ele pietruite – se unesc într-o „piaţă“ alungită, înverzită de-a lungul
unui pîrîu, casele înlănţuite se ţin departe de drumul mare, iar biserica
fortificată domină localitatea de pe o înălţime.
Istoria la Viscri începe în Secolul al XII-lea, cînd aici
au fost așezați secui. Ei au ridicat o primă biserică, din piatră de calcar,
alb-verzuie, care a și dat numele locului. Secuii care au construit prima
biserică au fost strămutați după mai puțin de 100 de ani de la așezare, locul
lor fiind luat de sași, pomeniți de izvoarele istorice inițial sub denumirea
„flandrenses” (flamanzi). În Evul Mediu, Viscri avea o populație de circa 300
de persoane, fiind menționate 48 de gospodării în documentele din perioada
1480-1540. Poziția retrasă a așezării explică și apariția sa relativ tîrzie în
documente. Abia pe la 1400, ,,Alba ecclesia” (alias Viscri) apare într-un
registru al localităților pentru plata impozitului datorat episcopatului, al
comitatului de Rupea (Kosd). Pe la 1500, Viscri este enumerată printre comunele
libere ale Scaunului de Rupea, cu 51 de gospodării, trei păstori, un dascăl și
doi săraci. Aici, ca și în alte comune, vechimea bisericii confirmă că așezarea
coloniștilor germani a luat ființă la sfîrșitul Secolului al XII-lea, cînd a
fost colonizată și partea apuseană a viitorului Scaun al Rupei.
Prima schimbare majoră în arhitectura social-culturală a locului a
intervenit în Secolul al XVIII-lea, cînd la marginea satului s-a așezat un grup
de ciobani români, care au ajuns în secolul următor să formeze o treime din
populație. Transformarea radicală a localității a avut loc, însă, cu doar două
decenii în urmă, cînd majoritatea sașilor au emigrat, lăsînd locul unei
majorități de romi.
Biserica-sală romanică, cum mai există în zona Rupei doar
în Homorod (biserica-sală din Criț aparținea deja stilului de trecere de la
romanic la gotic), a avut o predecesoare care a fost parțial inclusă în acest
edificiu. Coloniștii germani (care s-au așezat în Viscri ca imigranți după
domnia regelui Geza al II-lea, adică după 1162, ca ,,alii Flandrenses”, în
ultimul sfert al Secolului al XII-lea) au găsit pe promontoriul din nord-estul
comunei actuale o mică capelă. Aceasta avea formă rectangulară, cu absidă
semicirculară spre răsărit, iar unicele podoabe erau pietrele cubice ecarisate
ce formau colțurile sălii și începutul absidei, o arcadă semicirculară a
intrării sudice. După piesele descoperite în mormintele dinăuntrul și din afara
capelei, monede și cercei de tîmplă de la începutul Secolului al XII-lea,
aceasta datează între 1100-1120 ca aparținînd unui grup de secui ce păzeau în
acest punct granița statului maghiar feudal, înaintea sosirii coloniștilor
germani.
Ar fi vorba despre componente primitive, incluse în actualul ansamblu al
bisericii fortificate. Din incinta veche s-au conservat părţi din sud, est şi
nord. A fost construită din piatră de rîu şi de nisip. Din donjon nu mai avem
decît fundaţiile şi componente din elevaţie, peste care s-a ridicat, la
mijlocul Secolului al XVII-lea, o clopotniţă nouă. Unele informații susţin însă
că acelaşi turn ar păstra elemente vechi (parterul boltit, etajul întîi, cu un
ancadrament romanic, o scară în grosimea zidului).
Lucrările s-au derulat în preajma mijlocului Secolului al XVII-lea.
Inscripţiile latine de construcţie, bogate, dezvăluie nume de meşteri (Johann
Hartmann din Lovnic, David Zanko şi Stephan Schuller din Ungra). Galeriile de tragere
adăposteau la nivelul solului locuinţele sătenilor. Astăzi aspectul lor s-a
pervertit prin acoperişuri oblice şi uniforme, coborîte de la fosta linie a
acoperişurilor, de la nivelul doi, la nivelul maxim al parterului. Un zid
scund, compus din segmente rectilinii, formează o curtină exterioară. După
unele opinii el ar fi apărut doar în Secolul al XVIII-lea. Biserica este
ridicată pe un deal ce domină satul, nu este nici impozantă cum sînt cele de la
Biertan sau Valea Viilor și nici solidă ca Prejmerul. Nu are nici curtea
încîntătoare a Cîlnicului și nici frescele de la Dîrjiu, dar are proporţiile
cele mai armonioase, iar cele cinci turnuri și bastioane patrulatere care o
înconjoară par că se îmbină ca o coroană în jurul ei. De la înălțimea ultimului
nivel al turnului se poate vedea cel mai bine peisajul din jur și se poate
observa, ca în palmă, morfologia satului, tipică pentru coloniștii germani –
parcele lungi și înguste de teren, în spatele caselor aliniate perpendicular pe
stradă.
Biserica gotică a dobîndit coridoare de tragere sub cornişa acoperişului,
pe ambele componente majore (altar şi navă). Acelaşi element, la navă, se
sprijină pe arce care urcă din vechile contraforturi. Nava a fost unită cu
vechiul donjon, care, la rîndul său, a fost supraînălţat pînă la cinci nivele.
Şi turnul posedă o galerie de coronament, din lemn. Al şaselea nivel de turn
este deja în acoperiş, fiind dotat cu găuri de tragere. Numeroase reparaţii şi
restaurări cunoscute (1715, 1717, 1743, 1845, 1930, 1970-1971, 2003) au atacat
unele sectoare de ansamblu, fără să le cunoaştem documentaţiile. Din anul 1999,
ansamblul este protejat de o calificare a UNESCO.
Popularitatea satului a început să crească după 1912, an în care artistul
plastic sas Eduard Morres a locuit aici și a realizat o serie de picturi
inspirate de peisajul idilic al localității. Viscri (Deustchweisskirch) a
devenit cunoscut în întreaga Europă aproape 100 de ani mai tîrziu, după ce
prinţul Charles a cumpărat o casă aici în 1996 şi a vorbit în multe interviuri
despre frumuseţile satului din Transilvania.
Ursula Radu-Fernolend, descendent al
coloniștilor din Germania de azi și ai căror strămoși au locuit în această
așezare din podișul Transilvaniei timp de secole, este unul dintre membrii
consiliului pentru Mihai Eminescu Trust (MET), care de 20 de ani joacă un rol
crucial în conservarea arhitecturii satului Viscri. Frumuseţea locului a atras
atenţia fundaţiei patronată de prinţul Charles, care a renovat biserica şi alte
cîteva case din zonă dîndu-le strălucirea de altădată. Izolarea, dar şi absenţa
altor ocupaţii în afară de agricultură, au făcut ca pe la sfîrşitul anilor ‘90
să apară proiectul ,,Şosete din lînă naturală din Viscri”, iniţiat de doi nemţi
stabiliţi aici. Şosetele croşetate din vechi pulovere de lînă de către femeile
din sat erau la început date în schimbul alimentelor (zahăr, ulei sau pîine).
Cum grămada de şosete a început să crească, cu timpul trocul s-a transformat
într-un adevărat proiect la care participă 125 de femei din sat. Ţărăncile tricotează
aproximativ 10.000 de perechi de şosete, mănuşi, căciuli, pulovere sau papuci
de pîslă care ajung la depozitul central din Naumburg Germania, de unde se vînd
în toată ţara.
În toamna lui 2012, localnicii au lansat dulceaţa de Viscri care costă 365
de euro borcanul. Acesta se vinde la pachet cu un săculeţ şi o linguriţă de
argint, iar marea lansare a avut loc la Paris. Reţeta este secretă, dar
producătorii au dat cîteva indicii. „Este o dulceaţă făcută din fructe de
pădure, iar prezentarea este una pentru produse de lux. Borcanele sînt învelite
într-o ţesătură de argint şi sînt însoţite de linguriţe de argint“, declara
Cristi Gherghiceanu, unul dintre sătenii de la Viscri direct implicaţi în
proiect.
Satul lui Charles, cum este cunoscut acum Viscri, este
vizitat anual de peste 15.000 de turişti, majoritatea străini. Viscri a fost
trecut pe harta mondială a satelor tradiţionale din lume, aflîndu-se în
patrimoniul UNESCO.
RRM
- 30-09-2024
- 0 Comentarii
- 113
- 0
17.2 C