
- 24-02-2020
- 0 Comentarii
- 687
- 1
Infrastructura – autostrăzi, drumuri
rapide, șosele județene sau comunale – are un rol vital în conturarea unei
economii prospere. Nu degeaba Germania, care este considerată cea mai puternică
economie a Europei și printre cele mai importante din lume, are cea mai mare rețea de autostrăzi din Europa. A ajunge rapid
și în siguranță din punctul A în punctul B este primul pas spre prosperitate,
fie că vorbim de transportul de mărfuri, fie de cel de persoane. Să ai ce
produce ca să realizezi acest deziderat este cel ce al doilea pas. Evident că
noi aici vorbim simplist, dar, așa cum Imperiul Roman a construit drumuri
pentru a cuceri lumea – că doar nu degeaba există vorba ,,toate drumurile duc
la Roma” – așa și o economie prosperă se bazează pe infrastructură. La nivel
național, există județe care au un mare deficit la acest capitol, și ne referim
la zona Moldovei, în special, dar și la cîteva zone din sudul țării, umbrite de
sărăcie. Pentru a readuce speranța în aceste zone, este nevoie de încurajări
fiscale pentru antreprenorii români sau străini. Și dacă aceste încurajări vin
însoțite de o infrastructură pe măsură, nu trebuie să treacă mult timp pentru
ca respectivele zone să se ridice din punct de vedere economic. Evident că
mulți dintre noi zîmbim cînd ne referim la încurajări fiscale pentru giganții
economici, pentru că ne gîndim la așa-zisele încurajări pe care guvernarea
Ciorbea le-a aplicat în zona Văii Jiului la finalul anilor ʼ90. Mulți ne
amintim cum s-au închis minele și cum s-a decimat o mînă de lucru bine formată,
prin acordarea unor salarii compensatorii de sute de milioane de lei, fără nici
un fel de program guvernamental viabil care să absoarbă acele mii, zeci de mii
de mineri lăsați în voia sorții. După părerea mea, și nu numai, acel program nu
doar că a fost cel mai dezastruos plan pe care România l-a avut, dar a dovedit
că politicienii români nu se pricep la nimic altceva decît la furat. Declararea Văii Jiului ca zonă ,,calamitată
economic” și acordarea de facilități fiscale a fost o decizie oarecum bună,
liberală, dar aplicată de niște neaveniți în ale politicii. Atunci, printre
multele bazaconii pe care le stipula acest program, exista un punct care anula
tot ce se dorea inițial. În acel proiect de lege se anunța faptul că orice
firmă care are sediul social în zona respectivă beneficiază de scutiri de taxe
pentru o perioadă de timp. Care a fost rezultatul? Mii de firme își deschideau
acolo sediul social, dar punctele de lucru erau în altă parte, inclusiv la
București. Prin urmare, existau beneficii pentru companiile respective, dar nu
se vedeau deloc în economia locală, acolo unde era mare nevoie. Atunci cînd o
lege de acest gen este făcută de proști, să nu te aștepți să iasă ceva bun din
asta. Este una dintre regulile de frunte ale legislației economice din România,
din păcate.
În România mea, aceste înlesniri
economice vor impune ca sediul social al unei firme, dar și punctele de lucru,
mijloacele de producție și forța de muncă să fie în același loc. Cu cît o lege
de acest gen este mai simplă, mai clară, cu atît antreprenorii știu ce au de
făcut. Degeaba oferi bani antreprenorilor pentru a angaja personal din zonă,
dacă imediat după, asupra acestora se năpustesc toate instituțiile de control
fiscal și nefiscal, inclusiv cei de la Sanepid. Mulți neaveniți cred că toți
patronii sînt bandiți, mai ales că ei nu au făcut în viața lor ceva riscant,
iar mulți bugetari nu doar că au o latură total insensibilă la zona privată și
nu o înțeleg, dar au chiar o poziție de antagonism. Am cunoscut mulți bugetari
care fac bani în zona privată, lucrînd chiar sub acoperirea instituțiilor unde
lucrează, făcînd doar comisioane, căpușînd practic economia, discreditînd total
conceptul de întreprinzător privat, de antreprenor. Pentru a aduce prosperitate
oamenilor, statul, prin cei care îl formează, are de ales între două variante:
ori duce oamenii în zona dezvoltată economic – așa cum se întîmplă în SUA, de
exemplu – ori face în așa fel încît să aducă investiții în zonele defavorizate,
prin înlesniri fiscale. În comunism, aceste lucruri se făceau diferit, în
sensul că startul era unul puternic în
zona vizată, prin construcția de obiective economice, fie ele producătoare, fie
de servicii. Acum, în economia de piață liberală, statul nu își permite acest
tip de de investiții, dar poate apela la diverse pîrghii pentru a transfera
capital în zona respectivă, pentru o perioadă de timp, astfel încît, în cinci,
zece ani, economia să înflorească. După aceea, sub supraveghere, se procedează
la continuarea aplicării acelor măsuri sau la modificarea lor, în funcție de
cerințele pieței de la acel moment. Dacă acum elimini impozitul pe profit,
peste zece ani poate e necesară micșorarea taxării pe forța de muncă sau
eliminarea TVA, sau pur și simplu lăsarea economiei liberă. E simplu, este
nevoie doar de puțină materie cenușie și de curaj politic.
Dezvoltarea acestor zone în țara
noastră trebuie să țină seama și de modul de viață al românilor. Dacă în SUA,
de exemplu, este mai simplu ca forța de muncă să migreze între state, între
orașe și chiar între est și vest, la noi nu există așa ceva. Românii sînt ceva
mai legați de locul lor de naștere, de pămîntul lor, motiv pentru care este mai
greu să îi urnești să migreze în interiorul țării, cu toate că mulți au început
să o facă. În interiorul granițelor, acest fenomen este practic inexistent.
Prin urmare, cum face statul să îi scape de sărăcie? Prin aplicarea de măsuri
de natură economică și încurajarea afacerilor în zona respectivă. Din fericire,
există mulți primari care s-au prins de acest aspect și, atît cît au putut, au
acordat la nivel local facilități unor companii, pentru a le încuraja șă
investească în zonele respective. Mă refer la Arad, Cluj Napoca, Oradea și
Sibiu. Sigur, mai sînt și alte orașe care au avut la conducere persoane deschise
la astfel de provocări, așa că acest lucru poate fi un imbold pentru
administrația locală, dar și pentru cea centrală. Nu degeaba orașele din Ardeal
sînt mai prospere decît restul. Acolo există infrastructură – să nu uităm că
majoritatea autostrăzilor se fac în Ardeal – acolo există o mai mare deschidere
către investiții. În Moldova, nu există infrastructură și inițiative de acest
gen, iar cele de pînă acum nu au avut mare succes, nici măcar acel prim metru
de austroastradă a Moldovei văd că nu se mai continuă. Din acest punct de
vedere, există o mare frustrare în România, dar nu așa este și în România mea.
Dezvoltarea economică a țării se
poate face pornind de la resursele financiare, naturale și umane de care
România dispune în acest moment. În ciuda defrișărilor masive, în ciuda
vînzării pămîntului agricol către străini, a distrugerii industriei de pînă în
1989, în ciuda migrației forței de muncă în vest, România încă dispune de
resurse care, cu ajutorul unui proiect de țară viabil, o pot ajuta să treacă de
la o economie de consum, la una producătoare și a serviciilor. Acest lucru se
poate face și cu capital românesc, atîta cît a mai rămas, dar și cu capital
străin. Nu văd nici un impediment în acest plan, nu văd nici un motiv care să
nu fie viabil din punct de vedere economic, dacă proiectul de țară include
profit pentru toți cei care participă, fie că vorbim de omul de rînd, de
companiile românești, de multinaționale. Care sînt cele mai profitabile resurse
ale României? Să vedem:
1. Inteligența
În
România există mulți specialiști în IT, la această oră, industria de gen fiind
în frunte cam peste tot în lume și se anunță a rămîne acolo încă mulți ani.
Indivizii specializați în IT, prin companiile lor, pot aduce mult profit
economiei. Pornind de la o astfel de pepinieră de copii deștepți, printr-o
legislație facilă zonei de dezvoltare de software, putem transforma România
într-un Silicon Valley al Europei. Avem tot ce ne trebuie ca să facem acest
lucru și, în plus, să nu uităm că la nord avem Ucraina, iar la est avem
Moldova, două dintre zonele care pot exporta inteligență în România. Printr-o
legislație potrivită, companiile de IT se pot dezvolta pe plan local.
Facilitățile fiscale vor încuraja puternic producția de software pe piața
locală, iar statul român își poate ,,lua partea” prin aplicarea unei taxe fixe
pe fiecare brevet de invenție care este generat de această producție, pe
fiecare produs realizat și comercializat.
În acest mod,
prin încurajarea cercetării, dezvoltării și implementării de produse de
software, statul ar cîștiga mult mai mult din vînzări. Este o sursă de venit pe
termen lung, pe de o parte, dar care atrage după sine și dezvoltarea puternică
a zonei în care acele companii sînt cantonate. Și asta este doar o mică parte a
ceea ce se poate realiza printr-o gestionare corectă a facilităților fiscale.
Ele se pot aplica în multiple domenii, important este să încurajezi oamenii
inteligenți să vină în România, iar companiile să investească în ei. Restul
vine de la sine. Fie că ne referim la industria chimică, farmaceutică, militară
sau IT.
2. Agricultura
Terenurile României sînt insuficient
exploatate și s-a dovedit faptul că acolo unde există dorință, se pot face
minuni. Ei bine, eu cred că printr-o legislație adecvată și cu un proiect de
țară care să aducă o bună finanțare afacerilor din agricultură, se poate ridica
producția la nivel european. Acum, în agricultură, există companii care fac
bani buni, dar și potențial insuficient exploatat. Nu înțeleg, de exemplu, de
ce în Dobrogea nu există nici o companie de procesare a laptelui și a cărnii de
oaie, capră și vacă, mai ales că în acea zonă se află mulți crescători de oi.
Nu înțeleg de ce în Voinești, mare producătoare de fructe, nu există o fabrică
de procesare care să preia producția. Exemple de acest gen există peste tot,
trebuie doar ca acele zone să fie ajutate; știu cazuri de oieri care nu au unde
să își vîndă laptele și cunosc cultivatori de mere cărora le lipsesc
distribuitorii. La nivel național, nu există nici un fel de strategie care să
ajute producătorul și asta nu pentru că astfel de probleme nu sînt cunoscute,
ci pentru că acolo, la acel nivel, există o mafie care nu se dorește a fi
deranjată. Și dacă eu știu asta, sigur știu și cei din structurile de informare
și de decizie din administrația centrală.
3. Turismul
România are un pontențial turistic
imens. Și la nivel geografic, dar și la nivel cultural și istoric. Din păcate însă, nu este pe deplin exploatat.
Munții României pot să ne aducă aur din turism, nu este musai să îi golim de
păduri sau de aur. Marea ne poate aduce bani buni nu doar din turismul de
week-end al bucureștenilor. Delta Dunării și Bucovina ne pot impune pe harta
turistică a lumii fără prea mare efort, iar Maramureșul poate fi conservat din
punct de vedere cultural și va deveni, astfel, un muzeu în aer liber, un
monument național viu, așa cum este Sighișoara acum. Turismul poate aduce
României foarte mulți bani, el trebuie doar exploatat echilibrat și ajutat să
crească.
În România mea, turismul reprezintă o
piesă de rezistență a formării PIB-ului și, prin urmare, facilitățile fiscale,
dar și o optimizare a finanțării unor astfel de proiecte, vor aduce multă
valoare în timp. Un prim pas în direcția dezvoltării turismului îl reprezintă o
legislație clară, predictibilă și imposibil de schimbat timp de minim 10 ani.
Pentru a propulsa turismul, este nevoie de cîțiva pași, etapizați pe durata mai
multor ani. Dacă în prima etapă – să zicem, 10 ani – se pune accent pe
construcția de autostrăzi, acordarea de facilități fiscale, gen scutirea pe
impozit, eliminarea TVA-ului și o mai mare ușurință în acordarea de credite de
dezvoltare, dar și pe conservarea mediului, în etapa a doua – următorii 10 ani
– prioritățile vor fi de altă natură și adaptate la momentul respectiv. Cert
este că, pentru a avea un turism de calitate, aducător de venituri la buget,
sînt necesare drumuri. Îmi amintesc de comuna Moieciu, din județul Brașov. Cîtă
vreme spre Moieciu de Sus nu a existat un drum bun, investițiile nu erau de
natură să încurajeze turismul la nivelul de masă la care se află acum. După ce
drumurile s-au făcut, prețul terenurilor a crescut, tarifele s-au majorat, iar
numărul de turiști a crescut amețitor. Fără un drum bun, care să te ajute să
ajungi unde dorești, nu există turism. Pentru a avea turism, primul pas este să
existe infrastructură, iar în paralel să acorzi antreprenorilor o lege clară,
un cadru bun de lucru, facilități fiscale. Restul este făcut de turiști. În
ceea ce privește acordarea de fonduri pentru dezvoltare, eu aș propune o lege
care să pună pe același nivel de responsabilitate fondurile locale acordate și
cele europene. Aș simplifica la maxim acordarea de fonduri europene, aș
încuraja băncile să acorde împrumuturi întreprinzătorilor, dar aș aplica
regulile Uniunii Europene în privința întrebuințării acelor fonduri. Este
important ca atunci cînd știi că ești ajutat, să nu încerci să furi sau să îți
bați joc de un proiect care este menit să aducă bunăstare românilor.
(va urma)
DANTE ALIGHIERI
16.0 C