- 09-01-2021
- 0 Comentarii
- 875
- 1
În continuarea dialogului
întrerupt în numărul trecut al publicației noastre, urmat la două săptămîni,
datorită sărbătorilor Crăciunuluiși Anului Nou, cînd revista nu a apărut pe piață,
vă invităm să citiți alte răspunsuri și considerații emise de părintele paroh
Emil Nedelea Cărămizaru, în contextul problematicii și evenimentelor care se
proiectau în viața socială a României, la data realizării acestui interviu.
G.C.:
Referindu-ne la semnificația unei astfel de sărbători în viața religioasă a
poporului român acum, în Mileniul trei, aș vrea
să vă provoc la un fel de analogie între cele două lumi separate de 31
de ani care s-au scurs de la 1989. Știm cu toții – cei care am prins ambele epoci
– că există o linie de demarcație (chiar și imaginară) între cele două lumi.
Dumneavoastră, ca duhovnic, cum interpretați acest fenomen?
Pr. E.N.C.: Într-o lume restrictivă cum era perioada dinainte de
1989, românii nu dezarmau, ci țineau și atunci sărbătorile religioase, atît
Crăciunul și Paștele, cît și alte sărbători creștine. Sentimentul credinței
creștine a fost mereu prezent în conștiința poporului român, indiferent de
vremurile care au pus amprenta pe filonul credinței noastre.
G.C.: Vă referiți și
la perioada comunistă?
Pr. E.N.C.: Și comuniștii, așa cum erau ei – atei, înțelegeau pînă
la urmă că Biserica era o componentă esențială a neamului românesc, așa cum
spunea Eminescu: ,,Dacă românul crede în mamă, aceasta este Biserica
Ortodoxă”. Atunci înțelegeau și ei acest lucru și chiar dacă luptau
doctrinar împotriva credinței, totuși, slujbele aveau loc la biserică, copiii
se botezau (unii pe față, alții mai pe ascuns), tinerii se cununau, familiile
erau binecuvîntate.
G.C.: Deci, cu un pic
de orientare și cu credința în Dumnezeu, și pe vremea aceea Biserica te primea
cu brațele deschise, religia nu mai era percepută ca pe vremea lui Marx, ca
,,opiul popoarelor”. Dar, după 1989 cum stau lucrurile? Avem libertate, s-au
ridicat noi lăcașe de cult...
Pr. E.N.C.: Cînd s-a putut, Biserica a ieșit din catacombe, adică
din catacomba aceasta numită comunism. Libertatea, uneori prost înțeleasă, pe
care am primit-o după anul izbăvitor 1989 a dat posibilitatea oamenilor să-și
exprime liberi credința în Dumnezeu, numai că au apărut și nuanțele acestei
libertăți. Spune Sfîntul Apostol Pavel: ,,Doamne, cîte sînt îngăduite, dar
nu toate sînt de folos”.
În virtutea libertății putem
face orice, cum se întîmplă acum, și nu toate lucrurile sînt plăcute lui
Dumnezeu. Nu se respectă principiile binelui – chiar dacă la fațadă arătăm
palate poleite, în interior acestea sînt mîncate de carii.
G.C.: În această
conjunctură nu prea favorabilă, cînd omul este biciuit de politici și doctrine
contrare voinței lui, ce ar trebui să facem pentru a nu abandona calea
credinței noastre strămoșești?
Pr. E.N.C.: În această negură de credințe noi trebuie să avem
discernămînt dublat de înțelepciune, pentru că lumea de astăzi, în speță lumea
occidentală, este pustiită de duhuri ale necredinței și ale descreștinării care
bîntuie îndepărtîndu-l pe om de Dumnezeu. Trăim o dramă: elementul constitutiv
care a civilizat Europa a fost Creștinismul. Acum, europenii, din păcate,
neînțelegînd încotro merg, luptă pentru descreștinarea Europei. Unde vom
ajunge?
G.C.: Aceasta este o
constatare sinistră și greu de înțeles de un creștin ortodox din România. Să
fie dezvoltarea economică superioară, la care s-a ajuns în aceste state din
Occident, la baza pierderii busolei lor de credință?
Pr. E.N.C.: Poți ajunge la un apogeu economic, dar dacă această
dezvoltare nu e sprijinită și de elementele culturale constitutive ale unuia
sau a mai multor popoare, lumea se pierde, își pierde identitatea.
G.C.:
Cine poate specula acest gol de credință și de identitate din lumea de azi a
unor popoare și națiuni?
Pr. E.N.C.: Desigur, în acest caz de debusolare națională vin alte
popoare din alte zone ale Globului, care-și afirmă propria activitate
culturală. Nu e vina lor. Ei doar își păstrează filonul lor de cultură și
spiritul colectiv. Noi, ca europeni, trebuie să ne păstrăm cu orice preț
credința.
G.C.: România suferă
și ea de această transfigurare socială?
Pr. E.N.C.: Slavă Domnului, cred că România este una dintre țările
lumii pe care Dumnezeu a ales-o pentru a păstra credința. România este o
lumînare aprinsă care strălucește deasupra lumii.
G.C.: Ce excepțională
figură de stil ați construit prin
formularea acestei sintagme de valoarea unui simbol! Cum explicați acest
miracol?
Pr. E.N.C.: Prin ce strălucim noi? Prin credință. Credința este
cea care ne înfățișează în fața lumii ca pe o țară adevărat iubitoare de
tradiții. Această axiomă este valabilă și pentru alte țări, toate țările și
popoarele lumii – aceasta este frumusețea – să-și păstreze identitatea fiecare
și să vină cu zestrea spirituală, tradițională, pe care o au. Noi trebuie să
fim într-o uniune, pentru că nu putem trăi unii fără alții. Nu se poate, așa
ne-a creat Dumnezeu.
G.C.: Ușor de
formulat, greu de realizat! Nu vedeți ce fierbere e în toată lumea, de parcă
nimeni nu se mai înțelege cu nimeni? Ce facem?
Pr. E.N.C.: Nu trebuie să uităm că toate popoarele lumii au
aceeași rădăcină – adică protopărinții Adam și Eva. Să privim cu ochii Lui
Christos iubirea și lumea de astăzi, și, înțelegînd-o, să o corectăm acolo unde
trebuie corectat și să ne ducem spre rădăcini, căci dacă nu mai avem rădăcini
copacul se usucă!
G.C.: (adnotare): Nu i-am dat replica la această disertație
optimistă, însă, socotind real pînă la ce nivel s-a escaladat treapta spre
conflicte armate și pînă la ce nivel a scăzut credința pură în Dumnezeu, cred
că deja rădăcinile pomului omenirii sînt aproape uscate.
G.C.: Părinte
Cărămizaru, sînteți preot și paroh, conduceți o parohie, aveți experiență în
cunoașterea oamenilor. Așa cum se spune, omul – credincios sau nu – atunci cînd
este la ananghie apelează la ajutor divin. În această perioadă de pandemie,
cînd atîția semeni de-ai noștri sînt greu încercați, ați constatat acest
refelex de a implora ajutor?
Pr. E.N.C.: Desigur, fiecare om se manifestă după puterea
credinței pe care o are sau nu o are. Nu putem cuantifica noi cît crede un
individ, numai Dumnezeu îi poate vedea inima și sufletul. În general vorbind,
oamenii, atunci cînd dau de necaz, se uită către Cer și imploră ajutor. Să
știți că Dumnezeu nu se supără pe ei că nu au venit pînă atunci. Dumnezeu
așteaptă, bate la ușa inimilor tot timpul și-i așteaptă să vină tot așa cum
părintele își așteaptă copilul. Dumnezeu așteaptă orice prilej, dacă omul
greșește pe undeva, pentru a-l aduce pe drumul cel bun, pentru că Domnul ne
iubește. Dumnezeu este Tatăl nostru cel preaiubitor și ne vrea binele, El, care
este iubirea absolută, ne caută întotdeauna ca să ne dăruiască binele, și
binele este chiar întotdeauna cu El.
G.C.: Cum putem
traversa acest climat care apasă asupra oamenilor speriindu-i sau diminuîndu-le
speranțele de vindecare și, pe undeva, poate, și credința în Dumnezeu? Sîntem
și noi vinovați de această nenorocire care s-a abătut asupra omenirii?
Pr.
E.N.C.: Deși unora
poate nu le convine, răspunsul meu la întrebarea dumneavoastră trebuie să-l
trec prin filtrul credinței în Dumnezeu. Boala, orice boală, în timp ce este
îngăduită de Dumnezeu înseamnă că ne este dată ca o lecție spre îndreptare.
Acum, că sînt multe teorii și conspirații pe care le vedem în spațiul public –
ba e, ba nu e – trebuie să constatăm că frați de-ai noștri au murit, deci
virusul există. Important este că noi trebuie să fim precauți și înțelegători,
să fim responsabili și să fim rugători. Dacă Dumnezeu a îngăduit lucrul acesta
înseamnă că oamenii primesc roadele pe care le merită, întrucît omenirea s-a
îndepărtat de sursa adevărului, de sursa vieții, și cînd te îndepărtezi de
sursa vieții atunci te întîlnești cu altceva: cu moartea, cu înfățișarea ei, cu
înfățișarea răului.
Vedem că și această
distanțare fizică, socială, cum i se mai spune, este tot o lucrare demonică,
pentru că diavolul ne-a îndepărtat, dar, în același timp, ea este necesară în
contextul actual. Boala a adus cu ea, ca urmare a păcatului, și aceste
restricții care ne țin departe unii de alții, de părinții noștri, de bunicii
noștri. Acesta este un rod al răului din oameni.
G.C.: Din punctul de
vedere al Bisericii, ce antidot putem folosi împotriva acestei boli, și pentru
a alunga răul din noi, despre care vorbeați dumneavoastră?
G.C.: Aici, în
biserică, purtăm acest dialog pe fundalul unor colinde vechi ce curg lin din
difuzoare, creînd o atmosferă de sărbătoare și amintind de fascinația zilelor
cînd, copii fiind, colindam pe la casele oamenilor cu Plugușorul, cu Steaua, cu
Sorcova și cu alte colinde specifice zonei geografice în care ne aflam. Cum ne
mai raportăm astăzi la tradiția colindelor, într-un timp al îndepărtării de
folclor și al modificării vieții și preocupării copiilor?
Pr. E.N.C.: Aceste colinde fac parte din filonul nostru cultural
și spiritual. Vedeți dumneavoastră, dulceața acestora, care ține de sărbătoarea
Crăciunului, avea o durată mai mare ca timp: după tradiția veche colindele
încep de pe la Sfîntul Andrei și se duc pînă după sărbători. În toată această
perioadă ne încîntau glasurile colindătorilor. Sigur că acum, datorită
restricțiilor de care am vorbit, este ceva atipic din punctul de vedere al
colindatului tradițional.
Biserica noastră are corul ,,Divina
Armonie”, condus de doamna Paula Ciuclea și de familia Ciuclea – ei sînt
cei care întrețin acest cor de la biserica noastră voievodală de 23 de ani. Pe
această cale le mulțumim încă odată! Pe 20 decembrie are loc concertul de
colinde, păstrînd distanțarea de care vorbeam, cu jumătate din membrii corului,
dar, important este că îi vom colinda pe credincioși și anul acesta, fapt
pentru care sîntem recunoscători bunului Dumnezeu, pentru că aceste colinde sînt
un mesaj al iubirii, sînt un mesaj al credinței, un mesaj care ni-i înfățișează
pe părinții și protopărinții noștri, pentru că acest tezaur de la ei îl avem,
păstrat ca o comoară din generație în generație.
De la Sfîntul Andrei, cel
care a creștinat poporul român în Dobrogea, și pînă azi, s-au perpetuat, de
aceea colindele țin de era creștină, acestea exprimînd legătura profundă cu
credința, vestind Nașterea Fiului lui Dumnezeu, Isus Christos.
G.C.: Părinte paroh,
apropiindu-ne de finalul acestui interviu care s-a dovedit a fi foarte
incitant, ceea ce va fi pe placul cititorilor, aș vrea să abordăm un subiect
care știu că vă este drag sufletului dumneavoastră de duhovnic, pentru că l-ați
cunoscut și i-ați fost în preajmă în cele mai importante momente ale vieții
lui. Cred că ați bănuit că mă refer la regretatul Corneliu Vadim Tudor –
poetul, jurnalistul, politicianul – dar, în primul rînd, patriotul Corneliu
Vadim Tudor, care, în condiții vitrege, a militat pentru apărarea Bisericii de
la demolare, așa cum s-a întîmplat cu Văcăreștii.
Pr.
E.N.C.: Nu
numai a Mînăstirii Văcărești, ci și a acestei biserici. Îmi povestea despre
demersurile pe care le-a făcut atît pentru Biserica Sfînta Vineri, cît și
pentru Biserica Sfîntul Gheorghe Nou, pentru că și aceasta a fost în pericol să
fie demolată. Mai mulți oameni cu suflet românesc au ridicat atunci glasul în
apărarea acestei biserici – biserica unde a primit slujba de înmormîntare
voievodul poeziei românești, Mihai Eminescu.
Îmi amintesc cum, de multe
ori ne întîlneam aici, în timp de rugăciune. Aici, în biserică, nu mai era
Vadim vulcanicul, pe care-l știam noi din jungla politică. Cînd venea aici se
despovăra, nu-l mai recunoșteai. Era întîlnirea lui cu Dumnezeu în biserică.
Mergeam apoi în cancelaria parohială și stăteam și povesteam. Vorbeam despre
Sfînta Scriptură, ascultam o muzică bună – un Vivaldi, un Beethoven. Așa se
liniștea. Și, la un pahar de vin bun, vorbeam de lucruri care țineau de ceea ce
credeam noi – creștini iubitori și purtători de Dumnezeu, și vă mărturisesc
sincer că rar am întîlnit un om care să aibă o erudiție teologică așa cum avea
el, și o credință vie și nezdruncinată.
G.C.: Corneliu Vadim
Tudor a iubit și a venerat Biserica și credința în Dumnezeu, dar a și scris
versuri pe aceste subiecte – poezii cu o imensă încărcătură de evlavie și de
lumină Christică. Numai citind această parte a operei lui și-ți dai seama cît
de profund iubea Corneliu Vadim Tudor Divinitatea și credința.
Pr. E.N.C.: Avea poezii superbe și în plan duhovnicesc, păcat că
astăzi sînt prea puțin citite. Poeziile creștine și colindele pe care le-a
scris au un profund mesaj uman și înălțător. Corneliu Vadim Tudor iubea
animalele, dar, înainte de toate, iubea oamenii. Și mai avea un lucru
extraordinar pe care îl mărturisesc cu plăcere: își ținea cuvîntul, ceea ce
spunea și făcea.
G.C.: Eu îi mai cunosc
o calitate – aceea că, oricît s-ar fi supărat pe cineva, după un timp se
împăca, nepăstrînd ranchiuna.
Pr. E.N.C.: Avea un suflet de aur.
G.C.: În încheierea
conversației noastre, vă rog să adresați un mesaj cititorilor revistei
,,România Mare”.
E.N.C.: Îi binecuvîntez pe toți, de aici de la Kilometrul Zero
al României, din această sfîntă biserică, și Îl rog pe bunul Dumnezeu să le
aducă sănătate sufletească și trupească, să le-aducă pace, bucurie, să putem
trece împreună mai ușor prin aceste vremuri tulburi, și dacă vom avea credință,
ea ne va purta asemenea unei corăbii salvatoare pe valurile înspumate ale
mării.
G.C.: Vă mulțumesc! A
fost un interviu ca o lecție de Istorie și ca o lecție de Religie, cu un
profesor de nota 10 la catedră – om cu suflet mare și cu credință puternică în
cuvintele Scripturii și în Dumnezeu. Mulțumesc, părinte Cărămizaru, în numele
celor care vor citi răspunsurile dumneavoastră pline de har și de sfîntă
duhovnicie! Să ne revedem sănătoși!
Sfîrșit
Interviu realizat de GEO CIOLCAN,
13 decembrie 2020
-0.4 C