- 16-03-2020
- 2 Comentarii
- 815
- 7
Paranteză: da, știu, sînt un
optimist... Mai mult, nu cred nici în căderea sistemului financiar mondial, cel
puțin nu în deceniile următoare. Asta pentru că, în ciuda multiplelor probleme
și dezechilibre create de sistemul bazat pe dolar, nu e îndeplinită condiția
esențială: apariția alternativei la dolar, majoritar agreate (faptul că unele
state s-au înțeles să facă tranzacții într-o altă monedă nu e relevant,
indiferent de puterea acelor state). În plus, dialectica istorică nu susține o
asemenea schimbare… ceea ce pentru mine, ca analist al concretului, înseamnă
mult. În istorie, crizele au fost multe, dar dolarul a rămas.
Revin la concretul măsurilor de
criză, pentru că trebuie să explic ce înseamnă, practic, formula ,,periferie
ascultătoare a mecanismului economico-financiar al Bruxelles-ului”? Simplist
spus, înseamnă că sîntem ultimii care vor primi un ajutor – și primii care vor
accepta să sufere, fără să crîcnească, de pe urma efectelor de tip criză.
Băncile, lanțurile comerciale, producătorii din industrie care domină
actualmente economia românească sînt sucursale ale unor multinaționale
occidentale; toate se vor orienta prioritar pentru a se recupera în zonele din
care vin – și abia la final către periferii tip România. E firesc, e logic, din multe puncte de
vedere.
* * *
Să ne amintim de criza din 2008-2009:
pentru cine a împrumutat regimul ,,pro-occidental” Băsescu bani, ,,Axa
București – Londra – Washington”? În mare parte, pentru a susține pierderile
sucursalelor băncilor occidentale din România. Precizare esențială: guvernele
Băsescu au împrumutat, dar românii sînt datori și plătesc!
* * *
Ce va însemna acum ca România să
rămînă la periferia – la coada – recuperării din criză? E clar - decalajul față
de țările UE se va accentua. Și încă un adevăr: formula ceaușistă „Creștem
odată cu țara” nu se poate transforma în ,,Creștem odată cu datoria externă” în
condițiile în care nu investim în dezvoltare, ci doar în speculație și consum.
* * *
Iată cîteva probleme ale Europei
Unite care afectează direct România:
- Europa Occidentală nu are bani
mulți de investit în România și în nici un caz bani pentru dezvoltare, pe
termen lung, ci pe termen scurt, cu profit maxim; mai dur spus – speculă;
- Europa Occidentală e o piață
pretențioasă, cu care balanța comercială nu poate fi decît negativă, iar acum
scăderea economică a Occidentului va face piața mult mai grea pentru firmele
,,periferiei”, care vor fi primele eliminate;
- Condițiile pentru românii care
muncesc în vest vor fi mai dure, iar locurile de muncă reduse, chiar și numai
pentru o perioadă.
Mă opresc aici cu enumerarea
problemelor Occidentului care afectează România. Sînt mai multe, dar ce am
enumerat e suficient pentru a înțelege un fapt clar: acum, cînd se vor simți
efectele crizei, NU Occidentul va fi soluția pentru România.
* * *
Soluția evitării crizei de către
România înseamnă cîteva măsuri esențiale pe care Occidentul, UE și SUA ni le
refuză:
- Investiții pe termen mediu și lung
ale statului, prin cooptarea unor parteneri în regim de maxim 49% cedare a
proprietății (ca pe vremea lui Ceaușescu - ceea ce Occidentul nu acceptă);
- Dezvoltarea unor piețe
extra-comunitare, pe măsura posibilităților României, nu potrivit impunerilor
și presiunilor SUA și UE;
- Încurajarea investițiilor străine,
pe baza criteriului economic, nu pe criterii ,,strategice”, nu pe combinații
falimentare de tip G2G, bazate pe ,,parteneriate” iluzorii, care au adus numai
prejudicii economiei – vezi cazul industriei de armament;
- Dezvoltarea unei societăți de stat
– chiar în parteneriat 51/49% cu investitori privați sau străini - capabilă să
realizeze marile proiecte de infrastructură, la ora actuală acestea fiind
accesibile doar unor firme străine (occidentale);
- Dobîndirea independenței deciziei
României în domeniul energetic, deschiderea către colaborare și parteneriate
directe cu orice stat, fără imixtiuni ,,strategice” (să nu uităm că România
pierde enorm pentru că a refuzat ,,strategic” să participe în colaborare cu
Rusia la construirea unei conducte de transport gaze, și pierde enorm prin
anularea colaborării cu China în domeniul nuclear – ambele ,,refuzuri” fiind
dictate de SUA);
- Per ansamblu, impunerea, ca
principiu general al acțiunii guvernamentale a criteriului economic al
investiției durabile, eliminînd toate restricțiile și favorizările
,,strategice”, justificate de pretinse ,,pericole” și ,,amenințări”.
* * *
În plus, reluarea relațiilor pe
direcția Est nu reprezintă doar o necesitate, dar ar oferi României un avantaj
uriaș în fața Occidentului:
- Deschiderea majoră către China, cel
mai mare și dinamic investitor mondial, nu blocarea stupidă, la comanda SUA;
- Reluarea la scară extinsă a
relațiilor economice și strategic-energetice cu Rusia, inclusiv în domeniul
transportului de gaze; în plus, Rusia este ofertantă atît ca piață de
desfacere, cît și ca materii prime, dar și prin produse de înaltă tehnologie,
din varii domenii;
- Dezvoltarea colaborării cu Turcia,
atît în domeniul economic, al securității regionale, dar și al valorificării
poziției maritime – prin dezvoltarea capacității de pătrundere a mărfurilor
extra-comunitare prin Constanța, via Izmir și Istanbul; vă imaginați ce ar
însemna un parteneriat Constanța – Izmir (Turcia), eventual și Novorossiysk (Rusia), ca o alternativă la
dominația olandeză de la Rotterdam?
- Reluarea relațiilor economice cu
statele producătoare de petrol din Orient, în primul rînd cu Iran.
Un aspect vital trebuie subliniat: în
timp ce România este blocată ,,strategic” în a relua parteneriatele cu puterile
Estului, statele puternice din UE fac pași hotărîți în respectiva direcție. Or,
amînarea, întîrzierea, în acest caz poate fi fatală!
* * *
De fapt, dacă țara noastră va
întîrzia, va rata o dublă oportunitate:
- evitarea crizei, prin soluția
investițională și comercială alternativă la Occidentul afectat de criză;
- transformarea României într-o
profitabilă poartă de intrare în UE a resurselor energetice și a mărfurilor
din Est și din alte zone extra-europene.
* * *
Recent, profesorul universitar de
economie internațională Dan Voiculescu, unul dintre cei mai experimentați
oameni politici și personalitate de prin rang a afacerilor, atrăgea atenția:
,,În următorii 3-5 ani, în care vor avea loc transformări majore la nivel
global, crizele vor fi depășite cu succes doar de statele care beneficiază de o
economie națională robustă și un sistem financiar-bancar competitiv”.
Ce înseamnă ,,statele care
beneficiază de o economie națională”? Statele care au puterea de decizie în
privința propriei economii - nu impusă din afară, ,,strategic” sau
,,comunitar”! Pentru Dan Voiculescu, statele cu economie națională robustă sînt
cele ,,care au o clasă de mijloc semnificativă, cantitativ și calitativ, care
va putea să asigure o mare parte din necesarul de producție și consum”. Cum se
va ajunge aici? Numai prin protejarea IMM și a firmelor românești de către stat
– nu prin lăsarea lor ca pradă în fața multinaționalelor și a investitorilor
speculanți din Vest! (Plus transformarea în victime ale politicii
„anticorupție”, impusă ipocrit de America familiei Biden!).
* * *
În concluzie, soluția vine de unde sînt
bani pentru investiții - nu pentru speculă - există resurse și piață
accesibilă: Estul! Mult mai puternic, prin disponibilitate, și mai puțin
ipocrit decît arogantul Occident!
* * *
Și, atenție – NU propun ieșirea din
Uniunea Europeană! Dimpotrivă, propun să facem ceea ce fac statele deștepte din
UE! Adică să facem ce e bine și profitabil pentru cetățenii noștri – și să ne
valorificăm avantajele. Inclusiv prietenia și imaginea excelentă pe care țara
noastră o mai are în Est, urmare a vremurilor cînd România lui Ceaușescu
demonstra că este capabilă, serioasă și independentă, dornică să facă treabă
bună – nu să fie unealta altora.
Hai să privim și altfel problema:
care este alternativa la Est? Nu Vestul, ci… restul! Restul care ne rămîne de
la masa celor bogați. Ne vom mulțumi cu asta? Mai rău – oare putem crede că vom
supraviețui în acest fel mult timp?
Dragoș Dumitriu
2.4 C