
- 27-07-2020
- 0 Comentarii
- 538
- 4
Un calcul sumar ne arată că 100 înmulţit cu 100 fac 10.000 –
cam la atîta estimez eu că se ridică numărul mafioţilor care au ticăloşit
România. Fireşte, am făcut o parabolă, pe care eu însumi o reprim pe loc, avînd
în vedere că nu doresc moartea nimănui şi sînt un creştin fervent. Aşa-zisul
nostru extremism e o invenţie ridicolă a acelora care trebuie să denunţe,
neapărat, pe cineva superior lor – dacă noi am fi fost extremişti, este la
mintea cocoşului că, timp de 10 ani, li s-ar fi întîmplat vreun necaz acelor
canalii care ne-au împroşcat cu noroi, pe noi şi familiile noastre, dar, ce
minune, nimănui nu i s-a clintit nici un fir de păr! Uitaţi-vă, domnilor, cum
se comportă extremiştii adevăraţi în lumea întreagă, în Irlanda, în Spania şi
în alte Ţări zguduite de răpiri şi asasinate!
Dar dacă eu nu doresc moartea nimănui, asta nu înseamnă că nu
se moare în România! Ba se moare, zi de zi, noapte de noapte, în cele mai
îngrozitoare feluri. Am în vedere nu decesele naturale, ci crimele şi
sinuciderile. Niciodată, în Istoria României, nu s-au produs atît de multe
omoruri pe an şi nu şi-au pus capăt zilelor atîţia semeni de-ai noştri! Nu cred
că mai are vreun rost să deschid această „cronică neagră” a societăţii
româneşti.
Un oftat din rărunchi nu-mi dă pace şi mă determină să pun,
totuşi, o întrebare: cine ar fi bănuit că Poporul care a făurit unul dintre
cele mai profunde poeme ale lumii – „Odă în metru antic” – va ajunge într-un
asemenea hal de barbarie, de neputinţă, de autodistrugere?
Încercaţi să vă
imaginaţi cum ar suna această bijuterie în conformitate cu nelegiuirile care se
petrec astăzi: „Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată, aruncîndu-mă de pe bloc,
dîndu-mi foc, spînzurîndu-mă, sau tîlhărit de ţigani, ori cu burta spintecată
de jandarmi, sau carbonizat pe stîlpul de înaltă tensiune” etc. etc. Doamne
Dumnezeule, din decembrie 1989 şi pînă acum România e torturată de Îngerul
Morţii, care îşi fîşîie coasa peste capetele noastre, ca o suflare de gheaţă,
luîndu-i pe cei mai buni şi mai neajutoraţi dintre noi! Eu cu acest Înger al
Morţii vreau să mă lupt! Să nu se mai moară atîta în Ţara mea, să nu se mai
sinucidă românii, să nu mai facă ravagii boli şi epidemii care fuseseră
eradicate de o jumătate de veac, să micşorez suferinţa oamenilor şi a
animalelor! Am crezut că „abatorul cu public” al Revoluţiei din Decembrie 1989
a fost un accident istoric care, o dată ce Ţara va intra pe un făgaş nou, nu se
poate repeta. Şi, într-adevăr, el nu s-a repetat, pentru că, de fapt, n-a luat
sfîrşit niciodată, de atunci şi pînă acum. Locul aşa-zişilor terorişti din
decembrie 1989 a fost luat de crima organizată. Şi unii, şi alţii sînt ucigaşi
plătiţi. În sfîrşit, este ceva bine organizat în România: crima! Ea este
corolarul haosului, anarhiei şi crizei morale grave care au pus un jug de
flăcări pe grumazul Poporului Român. Numai că eu sînt un fanatic care nu poate
să tacă. Am să mă lupt cu Îngerul Morţii tot astfel cum s-a luptat Iacov cu
Îngerul Vieţii. În vremea aceea, zice Biblia, în Cartea Facerii, s-a petrecut o
minune dumnezeiască: „Iacov a rămas singur. Atunci, un om s-a luptat cu el pînă
la revărsatul zorilor. Văzînd că nu-l poate birui, omul acesta l-a lovit la
încheietura coapsei, aşa că i s-a scrîntit încheietura coapsei lui Iacov, pe
cînd se lupta cu el. Omul acela a zis: «Lasă-mă să plec, căci se revarsă
zorile!». Dar Iacov a răspuns: «Nu te voi lăsa să pleci pînă nu mă vei
binecuvînta». Omul acela i-a zis: «Cum îţi e numele?». «Iacov», a răspuns el.
Apoi omul a zis: «Numele tău nu va mai fi Iacov, ci Israel (Cel ce luptă cu
Dumnezeu), căci ai luptat cu Dumnezeu şi cu oamenii şi ai fost biruitor», Iacov
l-a întrebat: «Spune-mi, te rog, numele tău». El a răspuns: «Pentru ce îmi ceri
numele?». Şi l-a binecuvîntat acolo, Iacov a pus locului aceluia numele Peniel
(Faţa lui Dumnezeu). «Căci – a zis el – am văzut pe Dumnezeu faţă în faţă şi
totuşi am scăpat cu viaţă»” – am încheiat citatul.
Ce vreau să spun? Anume că ne aflăm într-un moment crucial,
din care se deschid 3 drumuri: primul duce la pieirea Ţării, al doilea duce la
miracolul renaşterii noastre, iar al treilea duce spre obişnuita mlaştină
balcanică, a temporizării, a capului plecat pe care, nu-i aşa, sabia nu-l taie.
Probabil nu-l taie o sabie obişnuită – dar o sabie Ninja, din zecile de mii
care au invadat România, cu siguranţă îl taie. E cazul să ne rescriem şi să ne
adaptăm proverbele. Ce drum vom alege? Încotro se va îndrepta România? Eu,
unul, ştiu. Şi nu numai că ştiu, dar mă voi bate, pînă la ultima picătură de
energie, pentru schimbarea destinului acestei Ţări. De 300 de ani încoace,
românii încep prost fiecare veac şi îl termină şi mai prost. Adevărul este că
nu ţiganul se îneacă la mal, ci românul. Gîndiţi-vă, bunăoară, la Secolul al
XVIII-lea: asasinarea lui Constantin Brâncoveanu, în 1714 (după care se instaurează
domniile fanariote), şi asasinarea lui Horea, în 1785. Nici secolul nostru nu
face excepţie: „baie de sînge” la 1907, „baie de sînge” la 1989. Am făcut, de
prea multe ori, un titlu de glorie din toleranţa, bunătatea şi smerenia
noastră. În chilia lui monahală, un călugăr poate fi smerit, ca şi un
credincios care înşiră mătănii în ritmul „rugăciunii inimii” – dar Istoria nu
se scrie cu oameni smeriţi, cu atît mai puţin cu oameni umili, cu care
răufăcătorii pot mătura podelele. Dacă marii corifei ai Neamului Românesc ar fi
fost smeriţi şi umili, manualele de Istorie de astăzi n-ar fi nici măcar
alternative, ci nişte palide copii ale basmelor „Fetiţa cu chibrituri” şi
„Răţuşca cea urîtă”. De unde vine resemnarea asta la români? Pe la anul 1820,
Contele de Salaberry îi observa pe strămoşii noştri, scriind că „Tirania i-a
făcut pe români timizi”. Mareşalul german Moltke scria ceva asemănător: „Jugul
turcesc a frînt energia acestui popor. Armele i-au devenit străine şi el se
supune la toate cerinţele stăpînului”. Italianul De Gerando notează, la
începutul Secolului XX, în Transilvania: „Nu trece o săptămînă fără ca un miner
român să nu fie rănit sau omorît, mulţumită numai nechibzuinţei de care dau
dovadă, sub cuvînt că ceea ce trebuie să se întîmple se va întîmpla. Un medic
îl îngrijea pe un român rănit greu. Boala a fost lungă şi rănitul nu înceta o
clipă să spună doctorului că el n-are încredere în meşteşugul său, pentru că
n-o să poată să-l vindece. Atunci cînd, însă, se însănătoşi, lucru de care medicul
nu ştia cum să se mai felicite, românul îl preveni, zicîndu-i «dar asta nu e de
la dumneata, Dumnezeu a vrut aşa şi asta-i tot»” – am încheiat citatul. Un
francez, pe nume Marmier, se apropie şi mai mult de esenţa acestui fatalism,
care ne-a legat de mîini şi de picioare de-a lungul Istoriei: „Ce le pasă
românilor care este numele stăpînului lor? Ceea ce ştiu ei este că trăiesc ca
să muncească, să plătească, să sufere şi să tacă. Românii moştenesc, din tată-n
fiu, o resemnare mută, care se schimbă-n apatie”. Vreţi să vedeţi cum este
anticipată, acum mai bine de 90 de ani, febra maniacală a jocurilor de noroc,
de tip Bingo, care a pus stăpînire pe România acestor ani, în care vă asigur eu
că este mult de muncă? Nimic mai simplu, să deschidem lucrarea „Din psihologia
Poporului Român”, de sociologul Dimitrie Drăghicescu, pe care multă lume o
invocă, dar prea puţini o citesc şi infinit mai puţini o înţeleg: „De aceea, ca
şi a orientalului în general, filosofia practică a ţăranilor români este
filosofia Destinului şi a Norocului. Nu se poate afla o idee sau o nălucă a
minţii, care să persecute şi să urmărească mintea Poporului Român mai mult
decît năluca sau ideea norocului şi a destinului. Naşterea, căsătoria şi
moartea, cu cortegiul de întîmplări fericite sau nefericite ce le poate
întovărăşi, sînt rodul destinului, al soartei, al ursitei sau al norocului.
Năluca norocului şi a ursitei stăpîneşte toate actele şi faptele ţăranului
nostru, de altfel chiar şi pe ale românilor de la oraşe. (...) După cum se ştie
foarte bine, ţăranul român nu va bea un pahar de ţuică sau vin fără să-şi ureze
noroc. Fie la ospeţe mari, la petreceri de botez şi cununie, fie la amiază sau
la cină, pe cîmp, la muncă, el nu va apropia buzele de paharul de vin, pînă ce
nu va sfîrşi mai întîi toate formele şi formulele de închinare şi de urare de
noroc. Cînd vinde sau cumpără, cînd începe sau isprăveşte un lucru, cînd
înghite sau cînd strănută, ţăranul român nu poate pînă nu va repeta formula
tradiţională a urării de noroc”. Nu se poate întemeia o filosofie de viaţă
exclusiv pe noroc, care, în fond, se mai numeşte şi hazard, adică întîmplare.
Cred că noi, românii, sîntem unul dintre puţinele Popoare din lume, dacă nu
chiar singurul, care se salută cu expresia „Hai noroc!”. Numai că norocul şi-l
mai fac Popoarele şi cu mîna lor. Marele om politic şi de spirit care a fost
Petre Carp a exclamat, cîndva: „România are atîta noroc încît nici nu are
nevoie de oameni de Stat”. Nu ştim cît noroc are România, dar el sigur n-a avut
noroc, fiindcă în anul 1901 Guvernul prezidat de el a căzut, la o moţiune de
cenzură, datorită unui singur vot! Poate că asta e diferenţa majoră dintre
oamenii politici şi oamenii de Stat: în vreme ce oamenii politici se gîndesc la
viitoarele alegeri, oamenii de Stat se gîndesc la viitoarele generaţii. Departe
de mine gîndul de a încerca să schimb Poporul Român – nici n-aş putea să fac
aşa ceva şi nici nu doresc. Dar într-un fel era acest Popor în anul 586 după
Christos, pe cînd, conform cronicarului byzantin Theophanes, s-a auzit prima
expresie în limba română, „Torna, torna, fratre!”, în alt fel era după 1.000 de
ani, cînd se pregătea să urce pe bolta Istoriei steaua lui Mihai Viteazul, şi
în cu totul alt fel este el acum, în pragul cosmic al anului 2000. Există
procese de evoluţie şi procese de involuţie. Neîndoielnic, Poporul Român a
progresat enorm şi este unul dintre Popoarele binecuvîntate de Dumnezeu. Dar
uite că e de ajuns un deceniu, un singur deceniu, pentru a se deschide gura
Infernului şi a ne arunca, înapoi, în barbarie! „Torna, torna, fratre!” – i-a
strigat un soldat protoromân unui frate de-al său, fiindcă acestuia îi căzuse
sarica, dar omul n-a înţeles, a crezut că se apropie năvălitorii avari şi slavi
şi toată oastea aceea a intrat în panică. Ei, bine, această panică primordială
a Poporului Român, întîmplată în zona monumentului Trophaeum Traiani, astăzi
Adamclisi, ne-a înmuiat oasele, periodic, de-a lungul întregii Istorii,
culminînd cu evenimentele sîngeroase din decembrie 1989, cînd numai o parte
dintre victime au căzut răpuse de gloanţele răufăcătorilor, în vreme ce imensa
majoritate au fost împuşcaţi din panică, dezinformare, degringoladă. Această
stare de spaimă latentă i-a marcat pe români şi în cei 10 ani care s-au scurs
de atunci. În intimitatea lui, în casa lui, românul se revoltă, i-ar pune la
zid pe toţi cei care l-au adus în cea mai neagră mizerie – dar dacă ar fi
invitat să aleagă între o revoltă generală prelungită şi modesta lui tihnă
într-un apartament tot mai întunecos şi îngheţat, fiţi convinşi că n-ar sta pe
gînduri şi ar opta pentru aşteptare, pentru soluţiile miraculoase pe care să le
găsească alţii pentru el.
(va urma)
CORNELIU VADIM TUDOR
(30 septembrie 2000, Casa Republicii; discurs de acceptare a candidaturii la funcţia de preşedinte al României)
16.0 C