- 30-09-2020
- 0 Comentarii
- 469
- 0
Imediat după Unire, la o lună și
cîteva
zile (pe 28 febr. 1859), N.T. Orășeanu (1833-1890), luptător pentru
Unirea Principatelor ale cărei evenimente le-a consemnat în „O pagină a
vieții mele sau 22,23,24 ianuarie 1859” scoate revista „ȚÎNȚARUL”.
Acest neobosit publicist și umorist, care domină, timp de trei decenii, acest
gen de presă, e considerat de G. Călinescu ca imitator al lui Pierre
Jean de Béranger (1780-1857).
,,NICHIPERCEA”, „PEPELEA”,
„PĂCALĂ”, dar, mai ales „AGHIUȚĂ” (1863) al lui Hașdeu și „GHIMPELE”
(1866) constituie tot atîtea trepte de afirmare a literaturii de
umor. Personajul principal din încercarea dramatică a lui Iorgu Caragiale,
Raicu, face referire la „ȚÎNȚARUL” („Țînțarul mă înnebunește, să fie
blagoslovit osul celui care l-a născocit că știu că încalte
biciuiește pe toți
a dracului”) (Cf.
Ștefan Cazimir, Caragiale. Universul comic,
E.P.L.,1967). „GHIMPELE” este publicația în care debutează I.L. Caragiale,
în 1872. Între ,,ȚÎNȚARUL” și
„MOFTUL ROMÂN” (1893) sau „MOȘ TEACĂ” (1895), perioadă în care gazetăria
umoristică devine îndeletnicire de scriitor, apar nenumărate publicații de
acest gen. Printre acestea, există reviste scrise după tipicul celor
franțuzești sau chiar în limba franceză. Menționăm titlul „ȘARI VARI ROMÂN” (15
ian. 1865-12 martie 1866), inspirat după cel al revistei din Paris „CHARIVARI”
[harababură, scandal, vacarm]. Ulysse de Marsillac – primul profesor de
Franceză de la Universitatea din București (1864), redactor al cotidianului „L’INDẾPẾNDANCE
ROUMAINE”, scoate revista de umor în franceză „LES CANCANS DE LA SEMAINE”
(14 febr. - 2mai 1870). Și Frédéric Damé, prim-redactor la „L’INDẾPẾNDANCE
ROUMAINE”, scoate, în 1884, revista „LE BOSSU” (Cocoșatul), titlu care ne
trimite la expresia franțuzească rire comme un bossu (a se strica de rîs, a se
cocoșa de-atîta rîs), precum și la convingerea francezului că le bossu e un om șiret, dar
plin de spirit.
Tot prin intermediul acestor
reviste se impune altă creație umoristică, și anume caricatura. După Henric
Trenk (1818-1892), pictor și grafician născut în Elveția, stabilit în
Transilvania, apoi la București (1851), care-și împrăștie talentul în revistele de umor, începînd cu „ȚÎNȚARUL” pînă în 1861 (cînd e
luat de Odobescu pentru a întocmi un album cu mînăstirile
din Oltenia), se face remarcat C. Alexandre de la „ȘARI VARI ROMÂN”,
care-și notează desenele ALEX1, ALEX2… (precum caricaturistul de la revista
pariziană omologă: CHAM1… CHAM65 - etc.), dar și Dembițki (de la
„GHIMPELE” și „DRACUL”). Caricatura e propulsată pe trepte artistice superioare
de Constantin Jiquidi (1865-1899), cel care avea să realizeze ciclul
„Profiluri parlamentare”, „Tipuri din țară” și care și-a făcut ucenicia la
„GHIȚĂ BERBECU” (1887) și la „FOARFECA” (1888), dînd apoi
strălucire revistelor „MOFTUL ROMÂN” și „MOȘ TEACĂ” (1895-1901) cu linia sa
inconfundabilă și cu spiritualitatea textului ce amplifică efectul imaginii.
Presa de umor din
Transilvania publică de timpuriu catrene. Iată o adevărată epigramă, pentru
acel timp, publicată în „CALENDARIULŬ UMORISTULUI”, Pesta, 1866, p.59: ,,Adevăruri
mari - Toată fata a bănoasă/
Este și frumoasă/ Dar nu toată fata frumoasă/ Este și bănoasă”.
Înflorirea presei, conținînd texte umoristice și caricaturi,
prezintă o deosebită importanță pentru acumulările literare propice epigramei.
Totodată, aceste apariții contribuie la emanciparea stilului jurnalistic în
general. Acest gen de publicații asimilează toate influențele și generează
alte influențe, prezintă noutatea și ingeniozitatea ca surprize care șochează
și atrage, țese canavaua pe care se vor broda florile epigramei românești. În
această presă se întîlnesc toate mijloacele artistice
specifice comicului, atît ca manieră și viziune a realității, cît și ca
figuri de stil – ca ironia cu diversele ei nuanțe, inclusiv ironia învăluită în
umor, umorul, satira, persiflarea, chiar bășcălia sau jocul de cuvinte,
hipocoristicele, sinonimia aparentă, antonimia, calamburul, anagrama etc. –
critica fiind nota esențială a acestor publicații. Încă din 1855, în „Satira
latină, studiu istoric, critic și literar”, Alexandru Odobescu
precizează: „Încă și mica noastră literatură, chiar de la început, a simțit cît de
folositor este a îmboldi porțile șovăinde ale societății noastre cu ghimpii
comediei și ai satirei…”. Prin arma rîsului (Castigat
ridendo mores), ele își iau în serios rolul de a ridiculiza nedreptatea și
moravurile, în speranța îndreptării lor. Încă de la început, aceste publicații
au fost dominate de spiritul de șicană și, chiar dacă azi nu ne mai stîrnesc rîsul, ne
dezvăluie o societate în desfășurarea ei, cu oameni vii care-și trăiesc urcușul
sau coborîșul.
(va urma)
Dr. Elis Râpeanu
-0.2 C