- 25-09-2020
- 0 Comentarii
- 481
- 0
De altfel, la verbul a informa,
putem adăuga nenumărate sinonime (verbe și expresii înrudite) care oglindesc,
de fapt, aria largă a ziaristicii: a pune la curent, a avertiza, a
face lumină într-o problemă, a instrui, a învăța, a
notifica, a preveni, a afirma, a întreba, a
documenta, a exemplifica, a cunoaște etc. etc. Pentru că
autorul știrilor/articolelor din publicații se insinuează în aspecte la care
nici cu gîndul nu gîndești. Deci să nu ne mirăm că în
primele manifestări gazetărești și scriitoricești se insinuează și umorul,
care, ca trăsătură specifică a firii românului, atrage cititorii. Debutul îl
fac scriitorii: în paginile din lucrările lui Ion Budai-Deleanu
(~1760-1820), fiul preotului unit Solomon Budai din Cigmău (Hunedoara),
cu a sa „Țiganiada” poate
fi socotit unul dintre cei mai mari umoriști români. În lucrarea „Satira
latină, studiu istoric, critic și literar” (1855), Alexandru Odobescu
precizează: „Încă și mica noastră literatură, chiar de la început, a simțit cît de
folositor este de a împodobi porțile șovăinde ale societății noastre cu ghimpii
comediei și ai satirei…”. Literatura română se îmbogățește cu specii noi ale literaturii universale. Încă din a doua jumătate a Secolului al
XVIII-lea întîlnim, la Ienăchiță Văcărescu, „stihuri moralicești
care se îmbracă un stil epigramatic /…/ dovedind o încercare timidă de filozofare pe marginea viciilor
și a virtuțiilor”
(Zoe Dumitrescu-Bușulenga, Antologia
poeziei românești, Ed. Did și Ped., 1974). Alexandru Donici (1806-1866),
„cuib de-nțelepciune”, a scris unul dintre primele epitafuri în literatura
română:
LA MORMÎNTUL
UNUI DOCTOR
Sub piatra asta zace
Un doctor învățat
Cu moartea lui de moarte
Pre mulți el a scăpat.
Și Anton Pann (1796-~1854),
„fiul Pepelei cel isteț ca un proverb” a așternut pe hîrtie „EPITAFUL
UNEI MUIERI de către bărbatul ei”:
Aici zace nevastă-mea
din bună norocire,
Zace-atît pentru
a mea
cît și a ei
liniștire.
O apariție timpurie, în presă,
a unui catren, se produce în publicația „PRUNCUL ROMÂN” (cu o viață scurtă de
numai un an, 1848), catren de mare circulație atunci, fiind adresat
domnitorului, datorat lui Ion Cătina:
Ia-ți lădița și domnița
Și te cară azi din țară
Căci românii nu mai vor
Pe Bibescu Domnitor.
Se poate deduce că, dintre
scrierile umoristice, un rol de promotor l-a avut creația versificată, mai ales
catrenul – formă literară scurtă, concisă, viitoarea epigramă – cu impact, cu
acțiune spirituală forte asupra cititorilor. În mediile literare și în publicații,
începe să se folosească în mod curent sintagma stil epigramatic, chiar gen
epigramatic (nu în sensul de gen literar propriu-zis), pentru a sublinia
stilul care speculează contextul lingvistic, producînd
ingenioase întorsături ironice, satirice etc. Astfel, în „CONVORBIRI LITERARE”
din 1869, Titu Maiorescu, pe lîngă faptul că
impunea gazetarilor „stil neted, gramatical și ortografic” (cît de
actuală este și astăzi această cerință!), se referă și la „TELEGRAFUL” din
Sibiu, comentînd, în stil epigramatic: „Putem asigura pe d.
redactor al Telegrafului că foaia în cestiune apare în interval de cîte 15
zile, însă nu la lună, ci la soare, publicîndu-se
dimineața”.
În deceniul în care avea să fie înfăptuită Unirea Principatelor, poeții
dau dovadă de un elan nemaiîntîlnit pînă
atunci, manifestat în presă. Grigore Alexandrescu (1810-1885) publică în
„CONCORDIA” din 10 martie 1857, poezia „Unirea Principatelor” în care
afirmă că românii din Muntenia și din Moldova sînt „Fii ai Romei cei eterne,
acești popoli au fost frați și că La răul ce-i apasă nu pot să afle
lecuire/ Decît numai în Unirea către care sînt
chemați/ Români, dulce e Unirea!/ Ascultați, glasu-i răsună/ De la fiii
României cere patrie comună!”.
Creațiile literare, din
publicațiile vremii, ale unor scriitori care au avut o mare contribuție la
progresul literaturii și al limbii române, precum I.H. Rădulescu
(„Scrieți, băieți, numai scrieți!”), Mihail Kogălniceanu (1817-1891),
care îndemna, în „DACIA-LITERARĂ” – 1840 – „Scrieți, băieți, scrieți
românește!”), Grigore Alexandrescu, Dimitrie Bolintineanu
(1819-1890), Vasile Alecsandri (1818 sau 1821-1890), Alexandru
Odobescu (1834-1895), au deschis calea spre marea afirmare a literaturii
moderne clasice.
Din publicațiile literare
dinainte de Unire, nu lipsesc creațiile umoristice, dar ele apar în mod sporadic, deci
pot fi socotite drept apariții timpuri ale genului. Pentru
maturizarea lor era necesar un climat propice, creat de apariția și înmulțirea presei
de umor, care să cuprindă atît creații
literare, cît și desene și caricaturi, prin care autorii să-și exprime atitudinea imediată față
de realități, persoane sau personalități ale zilei. Dacă presa literară, cu
deosebire în prima parte a Secolului al XIX-lea, își desfășoară funcția
beletristică, îndeplinindu-și un rol eminamente cultural, după cum specifică Paul
Cornea (1824-2018) în lucrarea „Reviste literare românești din secolul al
XIX-lea”, Ed. Minerva, 1970, p.9, „după Unire, centrul de greutate se schimbă
puțin: rolul politic și-l asumă presa de umor” (s.n.).
(va urma)
Dr. Elis Râpeanu
4.8 C