- 18-08-2020
- 0 Comentarii
- 665
- 1
Se pare că implicarea Rusiei în favoarea lui Erdogan, în 2016
– an în care a fost demontată o încercare de lovitură de stat – a restartat
relațiile ruso-turce și a creat o puternică axă Moscova - Ankara, ale cărei
rezultate încep să se vadă din ce în ce mai pregnant.
Aparent fără nici un fel de legătură, anumite conflicte care păreau întîmplătoare, fără nici o
legătură între ele, se află, de fapt, la baza unor acțiuni care nu ar fi
existat fără o prietenie trainică dintre Putin și Erdogan. În fond, este mai
mult decît evident că, la nivel geopolitic, Rusia și Turcia au ales să lupte
împreună, chiar dacă, la o primă vedere, aceste două state se cam șicanează
reciproc. Nu poți să nu îi admiri pe cei doi jucători, mai ales cînd vezi cum
ambii exploatează puternic lenevia, gîngăvia și corupția celor de la Bruxelles,
precum și haosul politic de la Washington.
Data de 16 iulie 2016 va rămîne în istoria comună a celor
două țări drept o zi de cotitură în relațiile dintre Moscova și Ankara, o dată
care a punctat decisiv în procesul de fisurare a NATO, momentul de debut al
sfîrșitului acestei alianțe militare. De la acel moment, relația Rusia-Turcia
în Siria a devenit una constructivă, chiar dacă evoluția ei nu a fost
exponențială, pentru că, în fond, este important să păstrezi aparențele. Oricît
de mult și-au dorit unii și alții să dinamiteze relația ruso-turcă, se pare că
nu doar că nu au reușit, dar au obținut contrariul. Să nu uităm de doborîrea
unui SU-24 rusesc în Siria, de către un F-16 turcesc și nici de asasinarea
ambasadorului rus la Ankara. Se pare că factorul personal atît de apreciat în
lume, dar și vizibil puternic în istorie, joacă acum un rol fundamental în ecuația geopolitică regională, fie că vorbim de
Europa de Est, fie de Mediterana de Est sau de Orientul Mijlociu. Chiar dacă
sînt sigur că vom asista curînd la mișcări majore ale jucătorilor geopolitici
din aceasta zonă – altele decît cele pe care doresc să le enumăr aici ca fiind
rezultatul concret al prieteniei Putin – Erogan – am convingerea că acțiunile
la care asistăm acum reprezintă, în fond, începutul unor mari schimbări
radicale la nivel de relații și de drept internațional. Sîntem contemporani cu
modificarea în profunzime a noilor reguli ale relațiilor internaționale și
chiar cu reformarea din temelii a ONU, organizație aflată demult în moarte
cerebrală. Cei doi șefi de stat au înțeles că o prietenie strînsă Rusia -
Turcia va putea aduce mari beneficii economice și de securitate celor două
țări, motiv pentru care, în spatele ușilor închise, au decis nu doar să facă un
pact ruso-turc, dar și să pună în aplicare spusele lui Mustafa Kemal Atatürk,
din anii ʼ20, conform cărora Turcia și Rusia nu trebuie să se mai războiască
niciodată în istorie. Și un prim pas al acestei prietenii a fost, lăsînd deoparte
înțelegerea din Siria, momentul în care Turcia a cumpărat din Rusia sisteme de
apărare AA, S-400 Trimph. Acest demers a dus la o deterioare a relațiilor
Ankarei cu Washington, dar și cu mai multe state europene. Blocarea furnizării de
avioane F-35 către Turcia, dar și eliminarea acesteia din rîndul statelor care
furnizau subansamble pentru F-35, a afectat și mai mult relația lui Erdogan cu
Trump, dar și economia turcă, fapt care a forțat președintele turc să grăbească
crearea, în Turcia, a primului avion de luptă invizibil, de generația a
cincea. Probabil cu ajutor major de la Moscova.
Celor care nu înțeleg de ce în Siria conflicul nu este încă
închis le putem spune că acest lucru se datorează în mod special deciziei
Rusiei și Turciei de a-l înceta temporar, pînă cînd se vor rezolva restul
problemelor din Orient. Nu poți să reconstruiești Siria pînă cînd nu rezolvi
problema care există acolo de o perioadă lungă de timp. Și aici vorbim de conflictul libian, unde atît
Turcia, cît și Rusia au interese majore, chiar interese comune, chiar dacă,
aparent, ele joacă la capete opuse. Aici putem spune că cei doi prieteni au
decis ca alianța lor să iasă cîștigătoare, indiferent care dintre cele două
entități politice din Libia iese în cîștig. Celor care cred că Azerbaidjanul și
Armenia își dispută niște probleme teritoriale întîmplător în această perioadă
le spunem că se înșală. La mijloc sînt interesele acute ale Turciei și ale
Rusiei. Pe de o parte, coridorul de gaze Azer traversează o porțiune pe care
Turcia o dorește cît mai sigură și controlabilă, iar pe de altă parte,
distanțarea Erevanului de Moscova, survenită pe fondul prezenței unui guvern
pro-occidental în Armenia, a făcut ca un posibil război Armenia - Azerbaidjan –
acesta din urmă susținut militar de Turcia – să îi facă pe armeni să se
gîndească bine dacă e cazul să se pună rău cu vecinii lor ruși. Prin urmare,
această escaladare bruscă a tensiunii la granița armeano-azeră a fost, de fapt,
semnalul direct al Ankarei și Moscovei că atît Erevanul, cît și Baku trebuie să
țină cont de realitatea politică din Caucaz.
Turcia și Grecia își dispută fără menajamente resursele din
Mediterana de Est. Din acest conflict, la nivel declarativ deocamdată,
cîștigătorii pe termen lung sînt Rusia și Turcia. Rusia își va păstra monopolul
de gaze încă o perioadă în Europa, principalul ei client, iar Turcia va rămîne
principalul HUB de gaze regional, și își va aduce în cont o sumă de kmp de
platou continental pe care l-a negociat deja cu Libia și, fie prin diplomație,
fie prin forța armelor, îl va cîștiga în fața Greciei. Este evident că Erdogan,
fără garanția unui sprijin direct de la Moscova, nu ar fi făcut astfel de
nebunii, mai ales că el a ajuns să irite atît Franța, cît și Germania, dar și o
parte din SUA. Foarte interesant este faptul că, la nivel diplomatic, Rusia nu
se implică foarte tare, considerînd situația o problemă internă a NATO și UE.
Dacă privim la conductele de gaz aflate în discuție – fie că vorbim de
resursele din Mediterană, fie de cele din Israel și Emirate – înțelegem de ce
Erdogan și Putin adoptă o politică comună și de ce Emiratele Arabe și Israel au
ajuns la o normalizare a relațiilor. Totul se reduce la exploatarea resurselor,
la bani, la profit. În fond, asta este politica la nivel înalt, un joc la care
România nu doar că nu mai participă, dar nici măcar nu mai are drept de joc
pentru o lungă perioadă de timp.
Prin urmare, Rusia își proiectează interesele și își atinge
obiectivele prin intermediul Turciei, iar Ankara își extinde influența și
puterea regională cu sprijinul Moscovei.
Moscova – Minsk – Kiev sau ce va urma în Europa de Est
În prezent, pe harta politică din Europa de Est sînt în curs
de rezolvare unele probleme în Belarus, loc în care Rusia va interveni masiv și
își va pune la loc sigur influența, pentru că altfel, o graniță directă cu
NATO, așa cum există acum în Ucraina, nu le va pica foarte bine rușilor. Să nu
uităm că Hitler a atacat URSS din Polonia în 1941, iar în prezent un eventual
atac din Belarus se va dovedi a fi dificil de blocat de armata rusă, indiferent
cît de bine pregătită este ea. Faptul că în ultima perioadă Lukașenko a
cochetat cu SUA, primindu-l pe Pompeo la Minsk cu covor roșu, nu a picat bine
Moscovei, ceea ce ne face să credem că ceea ce se întîmplă acum în Belarus
poate fi o acțiune a rușilor, chiar dacă, aparent, pare o lovitură în stil
Maidan precum cea efectuată de democrații americani în 2014. Probabil că în
cursul acestei săptămîni vom afla dacă Rusia va pierde sau nu Belarus.
Personal, am convingerea că în perioada următoare se vor clarifica și relațiile
dintre Rusia și Ucraina. Ceea ce se întîmplă de cîțiva ani în Ucraina este un
plan pus în aplicare de SUA pentru a controla Rusia, și este bine de știut că
Polonia este foarte interesată ca Ucraina să se rupă și să își piardă
teritoriile anexate de URSS după cel de-al doilea Război mondial. Polonia își
vrea teritoriile înapoi, vrea să devină o putere regională, așa cum a fost de
multe ori în istorie, un inamic serios pentru Rusia, dar și o țară de care
statele Europei să țină cont. Așa cum și Ungaria își dorește să recupereze
Transcarpatia, dar și alte teritorii pierdute. Asemenea polonezilor, ungurii
vor să redevină importanți pe harta geopolitică a lumii, așa cum au mai fost
fie sub umbrela Vienei, fie sub cea a Berlinului. În fapt, la nivel oficial, în
Ucraina doar Budapesta a făcut ceva concret în acest sens, prin acoradarea
cetățeniei ungare locuitorilor ucraineni din Transcarpatia, fapt respins de
Kiev. Polonia se limitează la acțiuni de ordin subteran, neavînd de gînd să se
pună rău în această perioadă cu SUA, de la care polonezii au așteptări militare
mari.
În privința României, nu există nici un fel de șansă de a mai
avea politică externă, așa că nu ne vom implica decît dacă, cine știe,
americanii ne-o cer.
România ultra-anti-naționalistă și viitorul ei ireversibil și
incert
Personal, sînt sceptic cu privire la o evoluție favorabilă a
viitorului țării noastre, avînd în vedere că noi nu mai existăm pe harta
Europei la nivel de politică externă. Am convingerea că România încă mai este
un stat datorită prezenței militare americane pe teritoriul nostru. Dacă am fi
lăsați la mîna Europei, neavînd nici un fel de prieten pe nicăieri, nici măcar
SUA, am fi reduși la nivelul României din 1859 în maxim un an, dacă nu chiar
mai devreme. De drept, noi încă sîntem un stat. De facto, însă, Transilvania
este departe de România. Faptul că nici acum, la mai bine de 30 de ani de la
Revoluție, noi nu avem o autostradă care să lege Bucureșiti de Europa, ne
indică locul pe care îl vom ocupa în viitor și motivul pentru care nu vom
evolua în direcția europeană. Chiar faptul că, în ciuda declarațiilor mieroase
de prietenie veșnică venite de la Washington, noi nu avem liber la vize în SUA,
ne face să ne întrebăm dacă viitorii călători fără viză în America – în cazul
în care acest stat ar mai rămîne în picioare în următorii 4-5 ani – vor fi
numiți români sau poate altfel, în funcție de cum urmează să fim împărțiți –
valahi, ardeleni, moldoveni, bucovineni etc. Este posibil ca în scurt timp
realitatea să fie tristă, în sensul că Moldova, cu tot cu Republica Moldova, va
fi sub influența rusă, Țara Românească și Dobrogea vor reveni sub influența
turcă sau parțial greacă, iar Transilvania va deveni un principat autonom cu o
largă deschidere europeană.
Cei care analizează politica total antiromânească de la
București, coroborată cu uciderea sentimentului naționalist și cu deschiderea
și verticalitatea vecinilor noștri, nu au cum să nu observe că sîntem în plin
proces de disoluție națională în fază terminală, ireversibilă, totală și
definitivă.
Retoric vorbind: de ce avem Minister de Externe? De ce avem
Minister al Apărării și de ce există funcția de președinte cînd, de fapt,
Externele și Apărarea au fost cedate UE și NATO, iar președintele urmează foaia
de parcurs a altor țări, deci este, în fapt, guvernator?
D.A.T.
20.0 C