
- 08-12-2020
- 0 Comentarii
- 491
- 2
China, Australia, Japonia, Coreea de
Sud, Noua Zeelandă și membrii A.S.E.A.N. (Asociația națiunilor din sud-estul
Asiei – n.n.) au anunțat înființarea Parteneriatului Economic Comprehensiv
Regional (R.C.E.P.). Astfel, au creat, official, cea mai mare zonă separată de
liber schimb de pe planetă (25,56 trilioane de dolari din PIB-ul total),
acoperind 82% din producția industrială mondială și aproape 30% din economia
totală a planetei.
Există o glumă populară conform căreia,
dacă chinezii găsesc ceva avansat și util în Occident, își lansează foarte
repede analogul, „cu doar două cartele SIM, avatare interschimbabile, o
lanternă încorporată și un preț de trei ori mai mic”. Se pare că, urmînd
același model, a copiat Uniunea Europeană.
Propunînd ideea unei Uniuni a
Cărbunelui și Oțelului, în anii ʼ50 ai secolului trecut, ministrul francez de
Externe Robert Schumann a vorbit despre un concept foarte clar: luăm Franța
(produse alimentare, industrie, energie, evoluții tehnologice de nivel
superior), adăugăm la aceasta Germania (inginerie mecanică medie, metalurgie,
chimie industrială) și Belgia (de asemenea, o industrie, dar mai mult în
procesare) și obținem un fond industrial puternic autosuficient. Alăturăm
Țările de Jos ca poartă maritimă și Elveția ca cel mai important portofel
bancar din lume, ștergem granițele vamale și legale interne, consolidîndu-le, în același timp, pe cele
externe. Rezultă un cluster cu un potențial geo-economic extraordinar, capabil
să depășească orice altă putere – fie că este vorba de Statele Unite sau de
Rusia.
Principalul avantaj este că nici unul
dintre participanți nu este obligat să se alăture proiectului. Dimpotrivă,
pentru fiecare dintre aceștia avantajele de a se alătura unui nou stat
supranațional erau absolut evidente. Acest lucru a oferit o probabilitate aproape
garantată de succes în ceea ce privește integrarea într-un mod complet voluntar
și nu ca înainte, prin ocupația militară directă. Cu toate acestea, Statele
Unite și Marea Britanie au înțeles acest lucru, așa că au făcut multe eforturi
pentru a bloca o idee potențial reușită și, prin urmare, inacceptabil de
periculoasă. Și asta s-a făcut. Recent, Polonia, împreună cu Ungaria (cei doi
reprezintă împreună 4,4% din PIB-ul european și mai puțin de 6,5% din
populație) au blocat aprobarea bugetului UE și al programului anti-criză pentru
următoarea perioadă bugetară de șapte ani. Comisarul european pentru buget
Johannes Hahn a ales să își pună cenușă in cap, numind duetul polono-ungar cea
mai gravă criză din Europa de după cel de-al doilea război mondial. Cu toate
acestea, acum vorbim despre altceva. Tovarășii chinezi au studiat cu atenție
experiența europeană de mai mulți ani și au descoperit cum să folosească tot
binele din ideea de integrare europeană în beneficiul R.P.C.
După ce a reușit să stoarcă aproape 60%
din producția industrială mondială totală, Beijingul a cîștigat un avantaj,
care în același timp s-a transformat într-o problemă de nerezolvat. Producția
unor produse este doar o parte a unui efort economic. Este extrem de important
să se găsească și un client pentru toate aceste produse, cu un minim profit.
Baza pieței de consum este clasa de mijloc, care nu prea există în China. Chiar
și după patru cincinale fructuoase a căror secțiune separată a fost determinată
de creșterea activă a numărului său, în acest moment clasa de mijloc din R.P.C.
este reprezentată de mai puțin de 200 de milioane de oameni. Potrivit mai
multor surse, chiar mai puțin – 180 - 160 de milioane. Alte 50 de milioane sînt
rispite în alte țări din Asia de sud-est care fac comerț activ cu China. În
timp ce capacitatea pieței interne a SUA este formată de cererea a 200-220
milioane de consumatori și pînă la 300 de milioane în Europa. De asemenea, este
important să înțelegem că aceste estimări au fost realizate în vremurile
prospere de la mijlocul anilor ʼ80 - începutul anilor 2000, cînd ponderea
clasei de mijloc „în țările Epocii de aur” era în jur de 75-78% din populație.
S-au schimbat multe de atunci.
Fabricile chineze s-au extins, s-au
modernizat și s-au îmbunătățit, de la producerea de produse ieftine de calitate
slabă prezentate în ambalaje frumoase, pînă la producerea de bunuri care
rivalizează cu cele mai bune mărci occidentale în condiții egale.
Însă ponderea clasei mijlocii din
piețele de top din lume – americană și europeană – a scăzut constant. În
Statele Unite 48% din populație aparține acestei pături sociale, în timp ce în
Europa 43%. Pînă în 2030, clasa mediu are toate șansele de a scădea la 35%.
Într-un cuvînt, produsele manufacturate
din China nu au unde să se vîndă. Toată lumea crede că războiul comercial a
fost motivul. În primul rînd, cu Statele Unite. Cu siguranță are propriul său
sens, dar nu este cel principal. Beijingul se confruntă cu problema sistemică a
capitalismului în cadrul unui model de piață liberă care necesită o creștere
infinită sub amenințarea constantă de a pierde în fața unui concurent care
înregistrează o creștere economică mai rapidă. Atîta timp cît a existat spațiu,
procesul de extindere nu s-a confruntat cu probleme în vînzări. Dar cînd s-a
încheiat sau a început să se reducă, a debutat faza inevitabilă de
redistribuire a pieței, care se finalizează, de obicei, cu războaie ale căror
rol implică redistribuirea piețelor de desfacere ale celor învinși. În mod
logic, China ar trebui să încetinească creșterea, dar cine îi garantează că nu
există deja un concurent viclean care să se dezvolte foarte mult datorită
absorbției altor adversari și să poată depăși China?
China, pentru a supraviețui, trebuie să
continue să cresca. Dar dacă nu există un spațiu propice, tot ce ne rămîne este
razboiul. Și, din moment ce inamicul se dovedește a fi membrul principal al „clubului
nuclear”, războiul nu are sens. Oricare dintre părți, în cazul unei înfrîngeri
complete, conform principiului „nu ajunge la nimeni altcineva”, este obligat să
recurgă la atacuri nucleare strategice. După care cîștigătorul va primi un
premiu sub forma unei furtuni nucleare globale, ceea ce face ca soluția
militară a problemei să nu aibă sens. Dar nici nu o elimină.
Cum să eliminăm problema aparent de
nerezolvat a concurenței fără sfîrșit? Atîta timp cît este posibil să se facă
acest lucru fără un război mare, este necesar să se izoleze partea deja
capturată a spațiului mondial în propriul său grup închis, în cadrul căruia
fondatorul său devine automat singurul dominator economic. În timp ce toți
ceilalți au privit ideea doar teoretic, Beijingul nu numai că a dezvoltat
proiectul, ci și-a continuat implementarea practică. La 15 noiembrie 2020, în
cadrul unui summit al țărilor membre ale Asociației Națiunilor din Asia de
sud-est (A.S.E.A.N.), China a reușit să își organizeze propria „Uniune
Europeană Chineză”.
În cadrul R.C.E.P. China nu are
concurenți serioși, și nu va avea niciodată, deoarece, așa cum se spune în
numeroase rapoarte, admiterea de noi participanți necesită acordul fără echivoc
al tuturor membrilor R.C.E.P, făcînd astfel din Imperiul Celest singura voce
„decisivă”. Așadar, premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare
Chineze Li Keqiang a catalogat încheierea acordului „nu doar o descoperire în
integrarea economică a țărilor din Asia de Est, ci și o victorie pentru
multilateralism și liber schimb”. Comerțul în cadrul R.C.E.P. va rămîne liber,
deoarece toată lumea vrea să facă comerț cu China bogată și, cît pot de bine,
între ei.
Participanții nu ascund că procesul de
eliminare a barierelor vamale și legale interne va dura aproximativ două
decenii. După cum este deja evident, extinderea inevitabilă a granițelor
spațiului comercial R.C.E.P. se datorează acceptării celorlalți participanți la
un alt acord – Parteneriatul trans-Pacific cuprinzător și progresiv
(C.P.T.P.P.). Acesta a apărut prin eforturile Statelor Unite de a crea
Parteneriatul comercial trans-Pacific (T.P.P.), dar apoi respins de Trump ca
fiind inutil și dezavantajos pentru America. Washington a abandonat acest
proiect, crezînd că țările limitrofe nu vor merge nicăieri, iar China le-a
„capturat”. Nu pe toți încă, dar după intrarea Japoniei, Australia, Noua
Zeelandă, Singapore, Malaezia, Vietnam și Brunei (toți membrii C.P.T.P.P.) în
R.C.E.P., restul participanților la „valiza fără mîner” (Canada, Mexic, Chile
și Peru) pur și simplu nu au altă cale. Au nevoie de acces gratuit la
o piață internă imensă, iar China este gata să le ofere una. Mai mult,
majoritatea dintre ei fac comerț activ cu acesta oricum. Cu toate acestea,
există diverse posibilități: Canada și Mexic sînt prea legate de Statele Unite.
Odată cu investirea noului președinte, aceste țări vor avea cu siguranță
probleme extrem de grave. Dar Chile și Peru, dacă America nu le atrage în
uniune cu forța, au șanse ca în 20 de ani să devină membre ale R.C.E.P. Cu
toate acestea, în orice evoluție a evenimentelor, C.P.T.P.P. își va pierde
relevanța. Ca urmare a unei astfel de mișcări, China, fără să fie nevoie de un
război, primește un spațiu gata pregătit pentru o dominare continuă. Este
suficient de mare pentru a-și vinde bunurile și exclude complet atragerea
oricărui capital extern capabil să reprezinte o amenințare eficientă pentru
dominația chineză. Și, cel mai important, totul este absolut legal. Fără
agresiune sau ocupație. Există, desigur, provocări interne în proiect. Cu toate
acestea, intrarea voluntară în grupul chinez a unor astfel de oponenți serioși,
pînă de curînd – de exemplu, Japonia și Coreea de Sud – arată în mod
convingător că diferențele nu sînt fundamental insurmontabile. Și faptul că
Australia, Noua Zeelandă și, pînă de curînd, Filipine, care erau considerate
aproape complet americane, s-au dovedit a fi membri – fără utilizarea forței –
este dovada că America nu dispune de absolut nimic care să se opună acestei
strategii chineze.
În următorii 20 de ani, China va avea
de rezolvat doar două sarcini. Prima este politica externă. Prin eforturi
comune de demolare a frontierelor comerciale interne și de formare a unui
spațiu juridic și conceptual comun, care se discută deja astăzi de către
membrii elitei chineze si care poartă denumirea de „zona bunăstării generale”.
A doua este să cultive o clasă de
mijloc „proprie” în cadrul R.C.E.P. Este vorba de aproximativ 380 - 420 de
milioane de oameni în interiorul R.P.C. (după cum rezultă din planurile
guvernului chinez pentru obiectivele strategice de dezvoltare ale statului pînă
în 2049) și de 150 - 190 de milioane în alte țări membre ale acordului. Ca
urmare, Beijingul primește o bază economică complet controlată și stabilă, sub
forma a 500 - 600 de milioane de oameni din „clasa de mijloc” și aproximativ
120 - 150 de milioane de „studenți de clasă mijlocie” care se vor forma în
Europa și Statele Unite pînă la mijlocul acestui secol.
După aceea, va fi posibilă transferarea
economiei în cadrul clusterului către alte principii de funcționare - cu
planificare totală, similară planului de stat cu achizițiile de stat și o
creștere globală aproape nulă, a cărei dimensiune va fi determinată de
obiectivele verificate strategic ale următorilor planuri cincinale. Este greu
de spus astăzi dacă noul stat supranațional va triumfa. Conform predicțiilor
socio-economice pe termen lung, apariția sa este inevitabilă. Proiectul
R.C.E.P. nu trebuie să formeze organe politice și administrative supranaționale
sau să inventeze o nouă monedă universală în maniera euro. Yuanul va face față
perfect acestei sarcini. Mai ales sub formă criptografică.
Pe o perioadă lungă de timp, cu un
astfel de raport între mărimea economiilor participanților (China de astăzi
este de 3 ori mai mare decît Japonia, de aproape 9 ori mai mare decît Coreea de
Sud, de 14 ori mai mare decît Indonezia, de 11 ori mai mare decît Australia,
iar PIB-ul Thailandei este de 26 de ori mai mic decît al R.P.C.). În aceste
condiții, absorbția elitelor locale de către China este doar o chestiune de
timp.
Aceasta înseamnă că, în sens politic,
absorbția chineză a spațiului economic al R.C.E.P. se va încheia cu integrarea
politică a Beijingului. Dar această afacere este pe termen lung. Spre deosebire
de lumea occidentală, chinezii sînt destul de calmi în ceea ce privește
conceptul de „stat mijlociu”, care presupune o China bogată dezvoltată, care
prosperă înconjurată, desigur, de o pătură vizibil mai puțin bogată, dar care,
în general, este stabilă și prosperă pentru nivelul lor.
În orice caz, Beijingul a desemnat deja
frontierele preliminare ale „versiunii chineze a Uniunii Europene”. Și, cel mai
probabil, vor rămîne așa pentru secolul următor.
N.K.
- 17-04-2025
- 0 Comentarii
- 97
- 0
23.1 C