
- 15-06-2021
- 0 Comentarii
- 637
- 1
Scriitorul
englez Edward Morgan Forster (1879-1969) este o figură notabilă din
istoria literară recentă. Romanul „O călătorie în India” (1924) a făcut
cunoscut numele lui Forster pe plan mondial; opera scriitorului a fost
nominalizată în repetate rînduri la Premiul Nobel pentru literatură. O listă a
lucrărilor sale ar ocupa mult spațiu, dar mă voi concentra pe povestea ,,The
Machine Stops”. Povestea este ciudată și, așa cum li s-a părut multora, pare o
fantezie care nu se va împlini niciodată. Cu toate acestea, evenimentele de la
sfîrșitul Secolului XX - începutul secolului XXI par să schimbe această
viziune.
Povestirea
a apărut pentru prima dată în 1909 în revistele ,,Oxford” și ,,Cambridge
Review”, iar în 1973 a fost inclusă în antologia celei mai bune ficțiuni în
limba engleză – The Science Fiction Hall of Fame (volumul doi). Unii
cercetători ai operei lui Forster au atras atenția asupra faptului că în
această povestire există elemente de imitație cu opera lui H.G. Wells, „Mașina
timpului” (1895), care arată o lume a viitorului, în care există doar două
tipuri de locuitori – eloi și merlok, creaturi umanoide, descendenți
îndepărtați ai homo sapiens. Eloii lui Wells trăiesc pe suprafața pămîntului,
merlokii sînt locuitori subterani, iar în povestea lui Forster toți sînt
locuitori ai lumii subterane, care și-au pierdut abilitatea și dorința de a
trăi la suprafața pămîntului. Particularitățile existenței lor subterane sînt:
1) mecanizarea completă și automatizarea vieții; 2) izolarea locuitorilor; 3)
standardizarea vieții pînă la cel mai mic detaliu. Fiecare persoană trăiește
izolată sub pămînt într-o cameră standard, unde toate nevoile sale sînt
satisfăcute de ,,Mașina atotputernică”. Povestea începe cu o descriere a unei
astfel de camere:
„Încercați
să vă imaginați o cameră octogonală care seamănă cu o celulă izolată fonic. Nu
are lămpi sau ferestre, dar este inundată de o lumina difuză. Nu există guri de
ventilație, dar aerul este curat. Și, deși nu este vizibil nici un instrument
muzical, în minutul în care mă transpun mental aici, sunetele blînde și
melodioase se revarsă în încăpere. Mobilierul este compus dintr-un fotoliu
aflat în mijlocul camerei, lîngă care este o stație muzicală”.
Descrierea acestei camere continuă astfel: ,,Toți
pereții erau tapetați cu butoane și comutatoare – butoane pentru a obține
mîncare, haine, pentru a porni muzica. Dacă apăsați unul dintre aceste butoane,
o cadă de marmură se ridică de sub podea, umplută pînă la refuz cu apă
fierbinte frumos mirositoare. Pentru o baie rece, trebuie să apăsați un alt
buton. Și, desigur, există multe alte butoane pentru a putea comunica cu
prietenii. În această cameră ați putea obține orice”.
Un atribut indispensabil al fiecărei astfel de încăperi
este ,,Cartea Mașinii”: „Pe stația muzicală se afla Cartea, sau tot ce a mai
rămas din ea. Cartea Mașinii. Această relicvă a trecutului, acest «așternut de
hîrtie milenar» este indispensabil în «noua lume curajoasă» a lui Forster”. Tehnica
scriitorului s-a dezvoltat atît de mult încît oamenii sînt deja sub controlul
Mașinii, pe care o tratează ca pe Dumnezeu. Și cînd autoritățile decid să
stabilească o religie numită Technopolia, Cartea Mașinii dobîndește statutul de
„carte sfîntă”.
Oamenii
din lumea subterană nu au nici o cale de comunicare între ei. Ei nu au obiceiul
de a comunica și se tem de aceasta. Ocaziile extrem de rare în care două
persoane sînt apropiate le pun într-o situație stresantă. Cu atît mai mult,
atingerea reciprocă este inacceptabilă: „Oamenii nu s-au mai atins de mult
timp. Acest obicei a devenit învechit în era Mașinii”. Comunicarea față în
față este compensată prin comunicarea la distanță, folosind mijloace de
comunicare precum poșta pneumatică, care amintește de e-mailul modern;
comunicare telefonică și audio; comunicare video. Sesiunile de comunicare din
poveste amintesc de videoconferința modernă.
În
cazuri extrem de rare, locuitorii trebuie să se ridice la suprafață și să se
deplaseze dintr-un punct al pămîntului în altul. Neobișnuiți cu aerul
atmosferic, sînt forțați să folosească aparate de respirat, fără de care riscă
să moară. Călătoria pe distanțe lungi se efectuează cu avionul, iar pe distanțe
scurte cu mașini și trenuri electrice.
Pentru
primii cititori ai poveștii lui Forster, aceste mijloace tehnice păreau fără
precedent, fantastice. În 1909, la Londra, în unele cartiere, iluminatul
electric era doar o curiozitate și erau mai multe vagoane trase de cai decît
mașini; frații Wright au făcut primul lor zbor în avionul lor primitiv cu doar
șase ani înainte de apariția poveștii. Avioanele din poveste circulă regulat între
continente, dar sînt aproape goale. Oamenii nu mai au dorința de a călători, de
a învăța lucruri noi. Lumea terestră îi sperie.
Povestirea
în cauză are două personaje principale: o femeie pe nume Vashti și fiul ei
Kuno, care locuiesc în părți opuse ale lumii. Vashti este mulțumită de viața ei
izolată, ,,Mașina” satisfăcîndu-i toate nevoile. Nu experimentează sentimente
de singurătate: ,,Are cîteva mii de cunoscuți – într-un anumit sens,
comunicarea între oameni s-a extins incredibil”. Dar Kuno nu se încadrează
cu adevărat în standardele Brave New World, deoarece este tentat să urce
la suprafața pămîntului. Îi plac soarele, stelele, cerul albastru, sălbăticia
mai mult decît confortul temniței: „În acele condiții de viață dictate de
Mașină, el nu ar fi niciodată fericit; ar tînji după înălțimea copacilor, după
rîuri cristaline în care ar vrea să înoate, după pajiști și vîrfuri de munte,
unde s-ar simți în largul lui. O persoană nu ar trebui să fie adaptată la
mediu?”.
Kuno nu
are acea atitudine reverentă față de ,,Mașina” atotputernică pe care o au
Vashti și majoritatea locuitorilor lumii subterane. Are dorința, de neînțeles
pentru ceilalți, de a se întîlni cu mama sa, dar nu de la distanță, ci
personal. În cele din urmă, o convinge pe Vashti să vină la el. În urma acestei
rugăminți, femeia efectuează un zbor lung, dar soarele, cerul, mulțimea de
oameni îi creează stări neplăcute: „Pasagerii au stat în cabine, simțind
aproape dezgust fizic la gîndul unei posibile întîlniri între ei și au visat să
se întoarcă în subteran cît mai curînd posibil”.
Cu toate
acestea, apar defecțiuni în funcționarea ,,Mașinii”. Kuno îi spune mamei sale
că „Mașina se oprește”, dar Vashti nu acordă atenție acestor cuvinte. După un
timp defecțiunile devin mai dese, mai serioase. Locuitorii doresc să repare
,,Mașina”, dar acest lucru este imposibil. Forster descrie moartea vieții
subterane. Nu toată omenirea moare. Se pare că un anumit număr de „proscriși”
au rămas pe suprafața pămîntului din timpuri imemoriale, dar există speranța că
își vor continua viața.
Revenind
în prezent, în 2021, pandemia, carantinele, vaccinările, sînt văzute astăzi ca
începutul construirii unei „lumi noi curajoase”, în spiritul lumii subterane
din povestea lui Forster. Iar „Mașina” promite să fie sistemul de gestionare a
lumii cu ajutorul tehnologiilor digitale. „Mașina” începe să dea rateuri. Pe 8
iunie, a fost raportată o problemă în activitatea World Wide Web. După cum
rezultă din datele DownDetector, în jurul orei 12 (ora României), utilizatorii
au început să reclame închiderea retailerului online Amazon, a rețelelor
sociale Twitch și Reddit, a site-ului CNN, The New York Times și Financial
Times, precum și al guvernului britanic. Criza de pe Internet a afectat site-ul
web PayPal și depozitul GitHub. Dificultăți de acces au fost observate pe
site-urile BBC și The Guardian, cinematografele online HBO Max, Hulu, Spotify
și Target retail. Criza a durat aproximativ o oră, dar a devenit cea mai mare
din ultimii ani.
De
asemenea, ,,Mașina” din povestea lui Forster nu s-a oprit imediat, ci ca urmare
a unor mici probleme în funcționare.
D.A.
3.0 C