
- 14-11-2020
- 0 Comentarii
- 1010
- 5
– ,,Cel mai trist roman”. În paginile lui, sînt frecvente
cuvinte și expresii ca: amărăciune; suferință; grijă, pe chipul tău țipa
durerea; lumina din trecut; să piară martorii vieții tale (ritmul impune
diereza, întîlnită, de multe ori, și la Eminescu, vi-eții); s-a stins într-o
clipă; hohote de plîns; plîngînd; printre lacrimi; la bătrînețe, cînd viața
înseamnă trecutul; susceptibilitate; schimbările mă traumatizau; glasul de
lacrimi; marele meu neajuns este de a nu ști să mă bucur (din memorie); diminuare
fizică pe care și sufletul o urmează; ca să-mi dau sau să mi se dea importanță
ca să știu că mai sînt în viață?; manifestare verbală și, mai ales, de lacrimi;
regretul; furia – ca o gheară de mîță care-l zgîria adînc etc.
– E un roman care cade greu pe suflet. Pe cel tînăr de acum
50 de ani, pe cel de azi. Pe existență, pe cel care-și simte articulațiile
șoldurilor tocite, roase și, zi de zi, mai dureroase. Dar cel mai mult doare
sufletul. E imposibil să nu te gîndești (la 78 de ani ai mei) că vine ceasul...
Oricît ți-ai alunga gîndul, simți cum fiecare zi îți demonstrează acut că ai
mai îmbătrînit (deși eu zic că nu recunosc, adăugînd, în glumă, ,,cine zice ăla
e, eu nu recunosc”) și procesul e nu numai ireversibil, ci și mai evident cu
fiecare zi ce trece... Cu cît strîngem în spinare mai mulți ani, cu atît mai
puțini ne rămîn. E un roman pe care tinerii îl citesc, dar nu-l trăiesc ca noi,
ba, unii nici nu-l înțeleg, nu participă, poate se și distrează, dar pentru un
bătrîn (na, că tot am zis-o!) e cu totul altceva, el se adîncește în propria
condiție.
– Domină nota de penseur decît cea de imaginativ,
de celui qui applique ,,l’activité de son esprit aux éléments fournis par la
connaissance”. Ceea ce se diminuează în descriere, se cîștigă în
profunzimea gîndului, în intensitatea trăirii momentelor care-i marchează
existența – totul purtînd amprenta sincerității. O experiență de viață de o
anumită factură – o realitate trăită și trecută prin tunelul gîndirii.
Cititorul receptează judecăți de valoare, se adîncește, odată cu autoarea, în
gîndurile sale și ajunge la concluzia că, pînă la urmă, viața e unică pentru
fiecare.
– Prin străduință, muncă asiduă, acceptări și renunțări,
autoarea se împlinește ca om, deci și pe plan profesional... dar, parcă tot
aurul adunat o viață se transformă în plumbul ce apasă asupra bătrîneții (și-și
trăiește ,,preludiul”).
– Și-a trăit triplu viața: ca existență, în gînd și în
gîndire, trăind și interpretînd. Parcurge gama existențială, de la manifestarea
omului simplu la cel care citează din mari personalități mondiale (Pascal,
cu ,,pariul” lui asupra existenței sau non-existenței lui Dumnezeu, Horațiu
cu al său carpe diem – prinde clipa –, transferat de Ausonius în carpe
rosam, Churchill - ,,Sir, nici o grijă, pasărea moartă nu
cade din cuib” ș.a.). Sînt evidente reminiscențele, de fapt, zestrea exprimării
omului de la țară păstrată în ființa autoarei (,,să ai izmene-n bătătură”). De
altfel, citim destăinuirea ,,Mentalitatea țărănească nu m-a părăsit niciodată”
(p. 90).
– După cum am mai ,,spus”, e o carte de analiză psihologică,
de suflet, de trăire intensă a realității și a gîndurilor. De aici transpiră și
ideea că trecutul celor în vîrstă azi n-a fost atît de sumbru cum vor să-l
înnegrească cei neinformați (induși în eroare) sau falșii dizidenți.
– Paginile constituie contextul unor formulări pline de înțelepciune,
demne, mai curînd, de maxime (care exprimă, ca și proverbele, adevăruri
generale, ,,de nediscutat”) decît de aforisme (care poartă amprenta
gîndirii și simțirii autorului, uneori chiar a epocii sale). Dacă le-am cita pe
toate (sau majoritatea), ar constitui o adevărată culegere de profil:
* Rar sînt bătrîni independenți fizic și cu mintea
întreagă pînă-n ultima clipă (p. 50).
* Cînd ai încetat să mai iubești un om, dacă viața ar fi
generoasă, n-ai mai da ochii cu acela niciodată (p.53).
* Legătura neoficială între un bărbat tînăr și o femeie
mult mai în vîrstă decît el este aspru taxată în privința bărbatului, luat
drept pește (p. 73).
* E greu să deosebești
manipularea de adevăr (p. 76).
* Pentru om, lumea se stinge odată cu el (p. 76).
* Să lași lumea să-și vadă de ale ei. (...) Ceea ce m-am
străduit să fac. În primul rînd, să nu intru-n conflict cu legile statului,
indiferent de părerea mea despre ele (p. 89). (Folosirea persoanei a doua –
adresarea directă către receptor – și a persoanei I dau acestei aserțiuni
cracter de aforism.)
* Orice femeie simte cînd o apreciere este legată și de
dorința fizică (p. 115).
* Telepatia nu este o-nchipuire (p. 123).
* Amintirile nu respectă cronologia (p. 133) - o adevărată maximă.
* Vremurile bune... bune pentru toți niciodată (p.
137).
* [Bătrînețea] Ce bine-mi aduc aminte trecutul depărtat și
cum uit ce-am mîncat ieri! (p. 147).
* Despărțirea de viață – cel mai greu examen (p. 151).
* Bănuiala este mai amară decît cea mai rea certitudine
(p. 162) - [maximă!] etc. etc.
– E enunțată o idee pe care nu toată lumea o înțelege, dar
exprimă un adevăr: de el fusese îndrăgostită, dar nu-l iubea (p. 26).
– Nu lipsește nici imaginea țiganilor cu sărbătoarea lor – corban
(p. 117-118).
– Autoarea gestionează aspecte din lumea reală și din cea
gîndită – de aici rezultă amprenta sincerității, deși se detașează de multe ori
de realitate, ca un om lucid chiar față de propriile fapte.
Cititorul de vîrsta mea redescoperă lucruri demult uitate,
dîndu-le o altă interpretare – și, prin acestea toate, adîncind tristețea, care
e învinsă de forța inerției.
Am citit romanul, l-am trăit din scoarță în scoarță.
Vă sărut mîna, Doamnă Ileana Vulpescu, cu care ați scris
atîtea valoroase cărți și cu care, cu puteri foarte slăbite, la cei 88 de ani,
încă vă închinați.
Dr. Elis Râpeanu
-2.6 C