Podul si Turnul Galata
  • 20-06-2022
  • 0 Comentarii
  • 490
  • 0

Localizat în centrul Lumii Străvechi, Istanbulul reprezintă unul din cele mai importante oraşe din Orient, faimoase atît pentru monumentele istorice cît şi pentru peisajele pitoreşti. Este singurul oraş din lume care se întinde pe două continente şi a fost capitala a patru imperii: Roman (între anii 330-395), Byzantin (între anii 395-1204 şi 1261-1453), Latin (între anii 1204-1261) şi Otoman (între anii 1453-1922), iar vreme de peste 1.600 de ani, peste 120 de împăraţi şi sultani au condus lumea de aici. Este cel mai mare oraş din Turcia şi al doilea oraş ca mărime după numărul de locuitori din Europa, după Moscova.
În Istanbulul Evului Mediu toate cetățile erau fortificate cu ziduri înalte și cu turnuri de apărare, pentru a putea face față invaziilor. Multe dintre locurile în care turnurile s-au păstrat (integral sau parțial) constituie mai mult decît atracții turistice – veritabile dovezi ale unei istorii care și-a pus amprenta asupra evoluției popoarelor care au locuit în respectivele cetăți. Unul dintre orașele cu un puternic renume (și răsunet) chiar și peste veacuri, este Constantinopol, rîvnit, de-a lungul anilor, îndeosebi de otomanii care au suferit numeroase înfrîngeri pînă ce armata lui Mahomed al II-lea a reușit să îl cucerească. În acea perioadă, în partea de nord a Cornului de Aur (un golf care se unește cu Strîmtoarea Bosfor), în Galata, locuiau genovezii care au contribuit la succesul din 29 mai 1453.
Regiunea lor, asemenea așezărilor umane medievale, era protejată de ziduri și avea turnuri înalte; unul dintre ele, chiar dacă a suferit mai multe modificări de-a lungul timpului, veghează și în prezent apele Cornului de Aur, ca un martor al trecerii anilor și al evenimentelor petrecute aici. Este vorba despre Turnul Galata, care astăzi oferă o priveliște incredibilă, la 360 de grade, a Istanbulului. Întreg orașul este amplasat pe coline, motiv pentru care locurile de panoramă sînt des întîlnite; Turnul Galata este mai mult decît atît, este un liant între lumi și timpuri și, cumva, atunci cînd ajungi în vîrf ai senzația că privești, de sus, toți anii de istorie zbuciumată, nu doar minaretele moscheilor care străpung văzduhul. Povestea lui începe din perioada byzantină, în anul 528, pe cînd avea întrebuințarea de far; ulterior, genovezii l-au reconstruit, din piatră, în cel mai înalt punct al zidurilor ce înconjurau Galata. Odată cu victoria otomanilor, aceștia au intrat în posesia lui și l-au transformat în închisoare și, mai apoi, în hambar. Turnul Galata a avut scop strategic secole întregi și, în pofida avariilor și a reconstrucțiilor (datorate îndeosebi incendiilor și cutremurelor), el păstrează aceleași dimensiuni ca turnul din Secolul IV ridicat de genovezi.
În momentul în care coborîți din lift, puteți citi o legendă conform căreia un aviator, Hezarfen Ahmet Çelebi, în anul 1348, a zburat cu aripi artificiale făcute de el, din Turnul Galata deasupra Bosforului pînă la Üsküdar (în partea asiatică), în total fiind un zbor de 3,3 km. Deși descoperirile științifice curente ne dovedesc că acest fapt a fost (și încă este) imposibil, Sultanul Murad al IV-lea a fost atît de impresionat, dar și de speriat în același timp de capacitățile aviatorului încît l-a trimis pe acesta în exil în Algeria. În fine, etajele superioare ale turnului sînt utilizate de un restaurant și o cafenea, unde seara se organizează spectacole cu specific turcesc.
Foarte aproape de el se află, peste malurile celebrului Corn de Aur, Podul Galata, chiar dacă actuala construcție nu se mîndrește cu o vechime atît de îndelungată precum a turnului cu același nume. Însă ideea existenței unui pod aici a dăinuit încă din vremea lui Mahomed Cuceritorul, căci acesta însuși a amplasat aici un pod mobil, din vase, pentru a putea asedia Constantinopolul. Chiar și Leonardo da Vinci este legat de acest proiect, deoarece sultanul Baiazid al II-lea i-a solicitat să proiecteze un pod, însă rezultatul (mult prea modern pentru o societate care încă se ghida după vechi cutume) nu a fost aprobat.
Chiar dacă ideea a fost amînată pînă în Secolul XIX, cînd s-a ridicat în acest loc un pod de lemn pe pontoane (înlocuit în anul 1922 cu cel din prezent), Podul Galata este cea mai veche construcție ce unește malurile Cornului de Aur, făcînd legătura între centrul orașului și centrul său istoric (Sultanahment).
Astăzi, podul și zona dimprejur, de pe malul vechiului Constantinopol, reprezintă un loc pitoresc, unde localnicii obișnuiesc să pescuiască sau să comercializeze tot felul de delicii locale, iar turiștii să îi admire. Asta dacă nu aleg localurile de la primul nivel al podului. Chiar și turnul adăpostește un local la ultimul nivel, în cazul în care dorim să ne odihnim după urcuș (dacă alegem scările) sau după coada căreia merită cu prisosință să nu îi cedăm, căci priveliștea ne va recompensa toate eforturile.
Cele două atracții ale Istanbulului sînt unele dintre cele mai puternice simboluri ale orașului și ale succesiunii puterilor (îndeosebi byzantină și otomană) din aceste locuri; însă, chiar dacă ambele imperii au apus, ele continuă să strălucească chiar și la secole distanță de cînd au fost construite.
R.M.

Imi place articolul
Lasa un comentariu
Nota: HTML nu este primiti!
Trimite