Petrolul a început să fie scurs în mare: un dezastru de mediu amenință lumea
  • 25-05-2020
  • 0 Comentarii
  • 619
  • 3

Depozitele de petrol din întreaga lume sînt pline din cauza scăderii catastrofale a cererii. Pe Internet au apărut deja imagini șocante din Venezuela: petrolul curge prin marginea unui tanc petrolier, poluînd zona înconjurătoare. O adevărată bombă de mediu poate exploda în oceane și mări deoarece cisternele uriașe au început să verse petrol direct în apă.

În acest moment, petrolierele nu transportă petrolul de la furnizori la consumatori, ci s-au transformat în instalații de depozitare plutitoare pentru materii prime care nu au unde să meargă. Experții sînt de acord că un număr record de cisterne cu un volum enorm de petrol străbat mările și oceanele lumii. Această situație anunță o potențială catastrofă pentru mediu - riscurile de scurgeri accidentale din nave sînt foarte mari. În plus, experții se tem că unii armatori nu vor putea rezista în aceste condiții, și vor căuta să scape de petrolul vechi pentru a reîncărca rapid în schimbul unor noi sume de bani. Se pare că au început deja.

La sfîrșitul lunii aprilie, în Marea Baltică, în largul coastei Poloniei, s-a găsit o pată uriașă de 34 km lungime și aproape 1,5 km lățime. Experții sînt convinși de faptul că aceasta a apărut ca urmare a unei vărsări de petrol de la unul dintre tancurile petroliere care au traversat zonele poluate. Pete similare au început să apară din ce în ce mai mult pe coasta altor țări miniere din lume.

Dacă petrolul vărsat în ocean ajunge pe uscat, pe o coastă de mai mulți kilometri, atunci se va întîmpla tragedia. Plantele și moluștele vor avea de suferit, precum și peștii, și alte vietăți marine. În ceea ce privește costurile financiare pentru preîntîmpinarea unor astfel de incidente, în fiecare zi, de la momentul devărsării de petrol, fiecare picătură din substanța poluantă devine din ce în ce mai „invazivă” în apele înconjurătoare. Drept urmare, costul eliminării daunelor de mediu va crește aproape în fiecare minut. Uneori, de exemplu, cînd petrolul este aruncat în marea tropicală, colectarea acestuia costă mult mai mult decît materiile prime vărsate.

După explozia de pe platforma de producție Deepwater Horizon din Golful Mexic, din aprilie 2010, pata de petrol a ajuns la o circumferință de aproape o mie de kilometri. În plus, au apărut numeroase bucle de ulei submarin cu dimensiuni de pînă la 16 km lungime, 5 km lățime și 90 de metri grosime. Eliminarea acestora a durat aproape șase luni, timp în care au ieșit în mare aproximativ 5 milioane de barili de petrol. Apoi, pe lîngă dezastrul petrolier, industria de pescuit și turism din SUA a suferit în urma dezastrului. Accidentul a lăsat peste 150 de mii de pescari în șomaj, iar pierderile economice ale turismului pe coasta mexicană pentru următorii trei ani, potrivit asociațiilor din industrie, s-au ridicat la 23 de miliarde de dolari.

Experții avertizează că efectele dezastrului de mediu care amenință lumea în situația actuală pot fi cel puțin comparabile cu daunele provocate de dezastrul din Golful Mexic și, eventual, să îl depășească. Potrivit lui Vladimir Tetelmin, expert în sectorul energetic, în acest moment, cel puțin 4.000 de petroliere mari sînt în derivă în apropierea principalelor porturi de transbordare din lume - aproximativ 400 de milioane de tone de petrol fiind în rezervoarele lor. Cu cît acestea se află mai mult pe mare, cu atît este mai mare riscul de urgență pe mai multe vehicule mari simultan, fiecare fiind capabil să transporte pînă la 100 de mii de tone de „aur negru”. Proprietarii tancurilor petroliere pot pur și simplu să verse în mare petrolul comercianților care nu și-au putut vinde materia primă, și apoi să alimenteze rezervoarele goale cu țiței de la noi furnizori. Într-o combinație a ambelor circumstanțe, marea, ca în 2010, va fi împînzită cu milioane de barili, poluînd serios mediul.

În 2016, Curtea Federală din New Orleans a aprobat suma finală pe care British Petroleum ar trebui să o plătească pentru incidentul Deepwater Horizon - 20,8 miliarde de dolari. În total, costurile companiei petroliere pentru eliminarea consecințelor accidentului sînt estimate la 55,5 miliarde de dolari, iar vinovații potențiali vor trebui să plătească sume comparabile, numai că le va fi mult mai dificil să facă acest lucru: petrolul costă acum de cîteva ori mai puțin decît în timpul accidentului din Golful Mexic, iar profiturile producătorilor de petrol au scăzut brusc în întreaga lume.


N.K.

Imi place articolul
Lasa un comentariu
Nota: HTML nu este primiti!
Trimite