- 25-05-2020
- 0 Comentarii
- 619
- 3
Depozitele de petrol din întreaga lume sînt pline din cauza
scăderii catastrofale a cererii. Pe Internet au apărut deja imagini șocante din
Venezuela: petrolul curge prin marginea unui tanc petrolier, poluînd zona înconjurătoare.
O adevărată bombă de mediu poate exploda în oceane și mări deoarece cisternele
uriașe au început să verse petrol direct în apă.
În acest moment, petrolierele nu transportă petrolul de la
furnizori la consumatori, ci s-au transformat în instalații de depozitare
plutitoare pentru materii prime care nu au unde să meargă. Experții sînt de
acord că un număr record de cisterne cu un volum enorm de petrol străbat mările
și oceanele lumii. Această situație anunță o potențială catastrofă pentru mediu
- riscurile de scurgeri accidentale din nave sînt foarte mari. În plus,
experții se tem că unii armatori nu vor putea rezista în aceste condiții, și
vor căuta să scape de petrolul vechi pentru a reîncărca rapid în schimbul unor
noi sume de bani. Se pare că au început deja.
La sfîrșitul lunii aprilie, în Marea Baltică, în largul
coastei Poloniei, s-a găsit o pată uriașă de 34 km lungime și aproape 1,5 km
lățime. Experții sînt convinși de faptul că aceasta a apărut ca urmare a unei
vărsări de petrol de la unul dintre tancurile petroliere care au traversat
zonele poluate. Pete similare au început să apară din ce în ce mai mult pe
coasta altor țări miniere din lume.
Dacă petrolul vărsat în ocean ajunge pe uscat, pe o coastă de
mai mulți kilometri, atunci se va întîmpla tragedia. Plantele și moluștele vor
avea de suferit, precum și peștii, și alte vietăți marine. În ceea ce privește
costurile financiare pentru preîntîmpinarea unor astfel de incidente, în
fiecare zi, de la momentul devărsării de petrol, fiecare picătură din substanța
poluantă devine din ce în ce mai „invazivă” în apele înconjurătoare. Drept
urmare, costul eliminării daunelor de mediu va crește aproape în fiecare minut.
Uneori, de exemplu, cînd petrolul este aruncat în marea tropicală, colectarea
acestuia costă mult mai mult decît materiile prime vărsate.
După explozia de pe platforma de producție Deepwater Horizon
din Golful Mexic, din aprilie 2010, pata de petrol a ajuns la o circumferință
de aproape o mie de kilometri. În plus, au apărut numeroase bucle de ulei
submarin cu dimensiuni de pînă la 16 km lungime, 5 km lățime și 90 de metri
grosime. Eliminarea acestora a durat aproape șase luni, timp în care au ieșit
în mare aproximativ 5 milioane de barili de petrol. Apoi, pe lîngă dezastrul
petrolier, industria de pescuit și turism din SUA a suferit în urma
dezastrului. Accidentul a lăsat peste 150 de mii de pescari în șomaj, iar
pierderile economice ale turismului pe coasta mexicană pentru următorii trei
ani, potrivit asociațiilor din industrie, s-au ridicat la 23 de miliarde de
dolari.
Experții avertizează că efectele dezastrului de mediu care
amenință lumea în situația actuală pot fi cel puțin comparabile cu daunele
provocate de dezastrul din Golful Mexic și, eventual, să îl depășească.
Potrivit lui Vladimir Tetelmin, expert în sectorul energetic, în acest moment,
cel puțin 4.000 de petroliere mari sînt în derivă în apropierea principalelor
porturi de transbordare din lume - aproximativ 400 de milioane de tone de
petrol fiind în rezervoarele lor. Cu cît acestea se află mai mult pe mare, cu
atît este mai mare riscul de urgență pe mai multe vehicule mari simultan,
fiecare fiind capabil să transporte pînă la 100 de mii de tone de „aur negru”.
Proprietarii tancurilor petroliere pot pur și simplu să verse în mare petrolul
comercianților care nu și-au putut vinde materia primă, și apoi să alimenteze
rezervoarele goale cu țiței de la noi furnizori. Într-o combinație a ambelor
circumstanțe, marea, ca în 2010, va fi împînzită cu milioane de barili, poluînd
serios mediul.
În 2016, Curtea Federală din New Orleans a aprobat suma
finală pe care British Petroleum ar trebui să o plătească pentru incidentul
Deepwater Horizon - 20,8 miliarde de dolari. În total, costurile companiei
petroliere pentru eliminarea consecințelor accidentului sînt estimate la 55,5
miliarde de dolari, iar vinovații potențiali vor trebui să plătească sume
comparabile, numai că le va fi mult mai dificil să facă acest lucru: petrolul
costă acum de cîteva ori mai puțin decît în timpul accidentului din Golful
Mexic, iar profiturile producătorilor de petrol au scăzut brusc în întreaga
lume.
N.K.
4.8 C