- 10-09-2020
- 1 Comentariu
- 403
- 1
La finele săptămînii trecute a fost semnat un Memorandum de
Înţelegere, în vederea înfiinţării în România a unui Centru Regional de
Echipare şi Întreţinere a Elicopterelor Black Hawk, pentru Europa Centrală.
Acordul a fost semnat de companiile ROMAERO şi Sikorsky, parte a grupului
Lockheed. Semnarea Memorandumului s-a făcut în prezenţa ministrului Economiei,
Virgil Popescu, ambasadorului SUA la Bucureşti, Adrian Zuckerman, a adjunctului
ambasadorului Poloniei în România, Natalia Piotrowska, şi altor demnitari.
Semnarea acordului a avut loc în marja evenimentului „Black Sea and Balkans
Security Forum 2020”, una dintre manifestările pe bani mulți, care în loc să fie
folosiți pentru dezvoltare economică și socială, sînt destinați aceleiași
strategii folosite de SUA de 70 de ani: impunerea unor temeri, pentru care „Big
Brother” să ne apere! Pe banii noștri… și pentru alte favoruri, cum ar fi
amplasarea de baze militare.
Elicopterul Black Hawk este prezentat ca fiind „cel mai
răspîndit elicopter multi-rol şi multi-misiune din lume”, iar el ar urma să fie
echipat de ROMAERO „atît pentru misiuni militare, cît şi pentru operaţiuni de
căutare şi salvare, servicii medicale de urgenţă, comandă şi control sau
transport oficial”. Aceste elicoptere vor fi livrate „pentru finalizare de
către ROMAERO” din fabrica PZL Mielec din Polonia, „cea mai mare capabilitate
de producţie a Lockheed Martin din afara SUA”.
Sigur, aparent este o afacere, dar dacă ne uităm la
acționariatul ROMAERO vedem că acționariatul este compus din Ministerul
Economiei (56,7153%), S.I.F. Muntenia București (23,2411%), Fondul Proprietatea
S.A. (18,8798%), iar alte persoane fizice și juridice avînd circa 1%.
O „afacere” cu repetiție…și rezultate zero. Pînă acum
De fapt, această „mare afacere” s-a mai petrecut o dată și în
2018, cînd directorul general al ROMAERO, Remus Vulpescu (devenit celebru în
urma tranzacției Oltchim – Dan Diaconescu), anunța că „centrul de la Bucureşti
va fi singurul autorizat de grupul Lockheed Martin pentru echiparea şi
întreţinerea elicopterului multi-misiune Sikorsky UH-60 Black Hawk în Europa
Centrală”.
Adică… același lucru! Aceeași promisiune! În schimb, ROMAERO
a intrat în dificultăți financiare majore. Acum o lună, în august 2020, se
anunța că Romaero „intră într-un proces de restructurare prin mecanismul pus la
dispoziţie de OG 6/2019, pe baza unui plan de restructurare aprobat recent de
acţionarii companiei, şi care prevede reducerea cu 256 mil. lei a datoriilor
către bugetul statului şi transferarea unor active esenţiale către instituţiile
din sectorul de apărare”.
Deci… cu ce avem de-a face în această „afacere” cu repetiție?
Cu un exercițiu de imagine? Cu un profit pentru Fondul Proprietatea, condus și
patronat (în bună măsură) de americani?
„Ne lăudăm cu firimiturile primite de industria de apărare”
Iată ce scria despre aceste afaceri de „mentenanță”
publicația de specialitate, „Global Defense News”, în iulie 2019: „Ne lăudăm cu
firimiturile primite de industria de apărare”.
„Mare laudă că s-a mai semnat un memorandum pentru mentenanța
sistemelor de rachete Patriot. Pînă acum, Ministerul Apărării Naționale a
semnat contracte de șase miliarde de euro, dar nici un element de tehnică nu va
fi dezvoltat în România pentru a beneficia și industria noastră de armament”,
scria colonelul Florin Jipa.
Colonelul Jipa scria asta după ce ROMAERO încheiase
„afacerea” cu Raytheon pentru a asigura mentenanța sistemelor de rachete
Patriot.
Deci, conchizînd, ce se petrece azi? Un exercițiu de imagine
pentru Zuckerman și Guvernul Orban? O afacere a FP și o scutire de datorii? Vom
urmări reacțiile specialiștilor, pentru că, pînă la urmă, joaca asta vizează
„perla industriei strategice românești”… care o mai fi această industrie.
O ciudată coincidență care ajunge la… Ludovic Orban
Încă o precizare – restructurarea ROMAERO se face printr-o
firmă parte a grupului condus de clujeanul Andrei Cionca, printre altele acuzat
la un moment dat de DNA de lichidarea societăţii Romstrade, într-un dosar în
care e vorba de un prejudiciu de… 1 miliard de euro! Romstrade – Nelu Iordache…
Transalpina… Ludovic Orban?... Presa a scris articole interesante pe această
temă. Să menționăm că același Cionca e acuzat de jurnaliștii clujeni în
afacerea transportului muncitorilor în Germania. Mai exact, parcarea
Aeroportului din Cluj, în care s-a produs aglomerarea și haosul difuzat de
presă, nu ține de autoritatea aeroportului, ci e administrată de o firmă din
grupul condus de Cionca.
Și, ca să vezi coincidență – de unde a preluat firma lui
Cionca administrarea parcării Aeroportului? De la UTI, a lui Tiberiu Urdăreanu!
Adică de la denunțătorul lui Ludovic Orban – și cel care l-a înregistrat în
timp ce îi cerea zeci de mii de euro pentru campanie!
Coincidențe, nu?... Dar teribil se mai leagă toate în România
asta „strategică”!...
Dar să revenim la semnarea memorandumului.
Simpaticul ambasador „Zăharel”
Așa cum precizam, ambasadorul SUA, Adrian Zuckerman, a
participat la semnarea memorandumului între Sikorsky, parte a grupului Lockheed
Martin, și Romaero. Și, evident, Zuckerman a spus că e „o zi remarcabilă pentru
toate națiunile noastre și pentru Alianța europeană” – care o fi aceea?
Ambasadorul SUA i-a mulțumit „prietenului meu, Ministrul
Economiei Popescu, pentru toată munca depusă pentru dezvoltarea economiei
românești”, l-a firitisit și pe noul ambasador al Poloniei, și a spus că
deschiderea acestui atelier de reparații este „o victorie”.
Juma de guvern și doi ambasadori pentru deschiderea unui
atelier de reparații?! Ceaușescu nici nu s-ar fi ridicat de la birou pentru așa
ceva! Dar, deh, e o victorie pentru a doua mare putere economică a lumii (după
China, nah!!!), ale cărei investiții generează în România, la un loc, o cifră
de afaceri totală cam cît a unui mare grup de firme românesc, Dedeman, de
exemplu!
Dacă nimeni nu-l ia de guler!...
Evident, Zuckerman s-a lansat în aberațiile sale
anti-diplomatice, pentru care nici o autoritate română nu-l taxează – atacînd
Rusia și China: „Este extrem de important să menținem economii vibrante (sic!)
și armate eficiente pentru a conserva libertatea și democrația în fața
influențelor ruse, chineze și a altor influențe maligne”. Și, spune Zuckerman,
acest atelier de reparații, pe care îl numește pompos „acord” sau „memorandum”,
„va consolida capacitățile militare ale tuturor țărilor europene, și de el vor
beneficia și economiile României și Poloniei”.
Of, unde e un Vadim să-l ia de guler pe obraznic?... Chiar
nici un parlamentar român, nici un externist să nu ia atitudine cînd un
ambasador, fie el și al SUA, atacă mari puteri (prietene de zeci de ani cu
România!) de pe teritoriul țării noastre?! Chiar nimeni nu sesizează pericolul
pe care omul acesta îl reprezintă pentru viitorul nostru?!
Dar, ce să mai zicem… Zuckerman s-a pus din nou pe politică
internă – imixtiune gravă! - aducînd aplauze Guvernului Orban, în condițiile în
care patronatele și analiștii economici îl fac praf! „Felicit guvernul Orban
pentru angajamentul său pentru stabilitate pe termen lung și pentru că se
concentrează nu numai pe pregătirea militară, ci și pe dezvoltarea economică”.
Ce-o însemna „stabilitate pe termen lung”? Faptul că rezistă cumpărînd
parlamentari din PSD, funcționînd pe baza traseismul politic?
Apoi a trecut la miniștri: „Îi felicit pe miniștrii Popescu și
Cîțu pentru că au lucrat cu atîta sîrguință la finanțele și la dezvoltarea
economică a României pe termen lung. Îl felicit pe Ministrul Apărării Ciucă
pentru transformarea armatei române într-o forță de apărare complexă și
strategică, orientată eficient spre viitor”.
Un nou rol a ministrului Nicolae Ciucă
Ultima chestie e chiar interesantă – în ce sens
„transformarea armatei române”? Ce vrea să mai transforme ministrul Nicolae
Ciucă?
Desigur, în cel mai ridicol stil „Big Brother“, Zuckerman a
vorbit și de amenințările din est, „Sevastopol este la mai puțin de 600 de
kilometri distanță de noi. Tiraspol este la 400 de kilometri distanță.
Amenințările hibride cu care ne confruntăm sînt în apropiere și sînt reale”.
Iar ca să dovedească asta, a povestit cum vinerea trecută, „peste Marea Neagră,
în spațiul aerian internațional, avioanele rusești au hărțuit în mod agresiv și
periculos un avion american”.
„Există, de asemenea, multe alte acțiuni maligne prin care
Rusia încearcă să își extindă sfera de influență -
acest tip de comportament al Rusiei întărește în mod constant
necesitatea unei prezențe puternice care să apere granița de est a NATO.
Statele Unite, NATO și statele sale membre nu vor fi intimidate de aceste
cascadorii nesăbuite și nici de acțiunile maligne”, a declarat Zuckerman.
Adevăratul interes al ambasadorului
Dar, atenție la ultima parte a mesajului – pentru că se
confirmă ceea ce titram: e o afacere pentru americani. Iată dovada:
„Sperăm ca toate agențiile civile din România să cumpere
Black Hawk, astfel încît să poată fi păstrat, întreținut în România, la Romaero”,
a spus Zuckerman, argumentînd că „acest lucru ar contribui, de asemenea, la
aducerea de locuri calificate de muncă în România – mecanici și profesioniști
care înțeleg Black Hawk și îl pot menține gata să răspundă oricărei crize în
orice moment”.
Deci, tradus în sens strategic, Zuckerman a transmis clar –
„toate agențiile civile din România să cumpere Black Hawk”! Ne-am mai pricopsit
cu o cumpărătură – iar Zuckerman trebuie să se laude și el cu ceva la
Washington… sau unde o trebui el să
se laude! Adică România va arunca alte sute de miliarde –
iar în schimb vor fi angajați cîteva zeci de muncitori, cu salarii de România!
* * *
Așa cum arătam din structura acționariatului și trecutul
relațiilor între părți, „afacerea” atelierului de reparații nu e nouă, iar
ROMAERO e controlat de Fondul Proprietatea, care are un pachet important de
acțiuni. Iar în ecuație apar și multe coincidențe menționate, legate de Ludovic
Orban. În concluzie, să consemnăm și azi că ambasadorul SUA laudă din nou
guvernul Orban, în condițiile unei contestări generale –
și anunță o nouă „cumpărătură” pe care România o va face.
Pentru că, se știe, „speranțele” ambasadorului SUA nu sînt niciodată deșarte.
DRAGOȘ DUMITRIU
14.0 C