- 09-04-2021
- 0 Comentarii
- 500
- 0
,,Ambasadorul
Mahalalei” se intitulează volumul de poezii semnat de Florin Anghel
Vedeanu, un titlu care, deși incitant, nu pare justificat, dacă analizăm
poeziile din cuprins. Căci printre creațiile lirice ale autorului nu am găsit
nici una care să evoce imaginea mahalalei de odinioară, mai cu seamă aceea din
vremea în care poetul, plecînd din satul natal, sosea, cu mari speranțe, în
București. Atunci, tînăr fiind și neavînd unde să stea, a apelat, în căutarea
unei locuințe, la diverse persoane din zona mahalalelor bucureștene, să-l
găzduiască pentru o anumită perioadă de timp. Probabil că de aici s-a inspirat
cînd a ales titlul volumului, fiindcă poetul locuiește de mulți ani la bloc, iar
maghernițele prin care a stat o vreme poate că nici nu mai sînt. ,,Mahalua
asigură sîngele societății” – afirmă el pe coperta a IV-a, într-o poezie de
cîteva versuri cu un conținut încîlcit, din care lipsește dogoarea lirică.
Altfel spus, ne aflăm în fața unui poet care, în zelul lui, vrea să evoce o
lume aparte, fără însă ca versurile sale să reușească să creeze o atmosferă
poetică, în care să se regăsească elemente specifice vieții de la mahala...
Este evident că Florin Anghel Vedeanu nu face apologia mahalalei, populată cu
oameni de la marginea societății, fără educație, mulți dintre ei scandalagii,
bețivi, și cu femei de moravuri ușoare... El vrea să fie credibil în ceea ce
scrie, dar versurile îl dau de gol. Vedem, însă, că demersul lui este încurajat
de susținători care, probabil, îl și sfătuiesc în acest sens. E cazul Niculinei
Merceanu, semnatara prefeței cărții, care, după ce face o incursiune prin întreg
DEX-ul limbii române, întorcîndu-i foile pe toate fețele, ne arată ce înseamnă
cuvîntul mahala: ,,Mahalaua, această minoritate – majoritară totuși -
este rareori în centrul atenției în ceea ce privește pulsul aspirațiilor,
năzuințelor poporului; de cele mai multe ori opiniile venite din această zonă
sînt modificate, contrafăcute sau chiar ignorate, minciuna prin omisiune se
așază ca un tampon, ca o garnitură etanșă între clasele sociale aflate de cînd
e lumea în contradicție”. E clar că Niculina Merceanu se pricepe la critică
literară precum greierele, la pian. Dacă și-ar fi privit cu sinceritate creația,
poetul ar fi trebuit să-și dea seama că, prin conținutul lor, versurile sale nu
au nimic în comun cu lumea mahalalei pe care vrea s-o evoce. Dimpotrivă, starea
lui scriitoricească se regăsește lejer în rădăcinile satului în care s-a
născut, undeva, pe plaiurile teleormănene, care au dat culturii noastre mari
scriitori, precum Marin Preda și Zaharia Stancu. Nu e cazul său, dacă avem în
vedere poezia și proza pe care le scrie și le tipărește în cîteva exemplare,
cît să-și mulțumească familia și, probabil, vecinii... Poetul trăiește într-o
gravă eroare poetică, de neremediat, atunci cînd scrie: ,,Os de țăran – ce va
albi cîndva pe vreun maidan -/ Fericitul copil din odaia cu varul căzut din
tavan/ fiul Duhului de lut al ulcioarelor -,/ zis al cumetrei -,/ Nu poate uita
seul de oaie, încălzit la focul vetrei;/ Leac al crăpăturilor picioarelor!” (,,Ce
spun medicii”, pag. 29). Nimic nou sub soare. Poetul este credibil ca fiu
de țăran, care își aduce aminte de traiul sărăcăcios al părinților cu mulți
copii de la sat, dar nu reușește, așa cum probabil și-a propus, să ne transmită
nimic din atmosfera mahalalelor bucureștene, pe care a cunoscut-o doar din
postura de chiriaș vremelnic, nicidecum de om care a trăit acolo o viață
întreagă. De aceea poezia lui nu poate cuprinde atmosfera tristă din mahala,
oricît își dorește să fie purtătorul de cuvînt al acelor oameni. Strădania lui
poetică nu poate avea nici un efect, pentru că el trăiește încă în lumea
viselor patriarhale. Poemul ,,Scrisoare tatălui meu” (pag. 272) este un
exemplu grăitor pentru cele afirmate de noi: ,,Vinde, tată,/ Mînzul acela
nărăvaș/ Deși e pintenog – cum îmi scriai -/ Tu singur și bătrîn.../ Eu sînt
pe-aici cu viața de oraș.../ Nevoie de ceva mai ai?/ Sînt bine, tată,/ Dar tot
mai bine îmi era cosaș.../ Oricum, tu grijă să nu ai/ Cam zece ani să mai
rămîn.../ Dacă mai ai, trimite-mi niște caș,/ Cu sănătatea cum mai stai?// Și
totuși, tată, vinde mînzu-acela nărăvaș!”. Această poezie-epistolă
impresionează prin dramatismul sentimentelor trăite de fiul rătăcitor plecat la
oraș, față de părintele condamnat la singurătate și chin, în satul din care
poetul a plecat să-și facă un trai mai bun în lumea Bucureștilor. Am ales acest
poem pentru a demonta afirmațiile aberante ale Niculinei Merceanu, care-l gratulează
pe autor cu titlul de Ambasador al mahalalei, făcînd afirmații puerile,
de genul: ,,Toate trăirile autorului sînt înconjurate de natură: dudul, salcia,
brazii, Rîul Vedea”. Ce legătură au toate acestea cu mahalaua?... Ar fi fost de
preferat ca Florin Anghel Vedeanu să fi scris despre oamenii din șantier, care
își duc viața în barăci, printre noroaie, buldozere și macarale; ar fi fost
mult mai credibil decît să-și însușească titlul de Ambasador al Mahalalei...
Prin modul în care interpretează poeziile autorului, Niculinei Merceanu îi
scapă multe aspecte, nu de ordin filozofic, mai degrabă elemente de fond. Din
păcate, versurile care îmbracă mesajul poetului nu reușesc să creeze spectacol
în materie de artă poetică.
,,Ambasadorul
Mahalalei” este un volum de poezii fără obiect de studiu, adică fără
mahalaua al cărei ,,ambasador” se vrea a fi poetul. Indiscutabil, pasiunea lui
pentru poezie este evidentă, dar nu suficientă, mai ales că avem în persoana
lui un om cultivat și dornic să se afirme. Transcriem, cu plăcere, poezia ,,Mama”
(pag. 270), în care autorul își manifestă, ca și în cazul poemului ,,Scrisoare
tatălui meu”, în spirit esenian, dragostea față de aceea care i-a dat viață:
,,Dă-mi, mamă,/ Mîinile amîndouă să ți le sărut/ Mîinile astea,/ Care au
frămîntat și cocă, și lut/ Mîinile să ți le sărut iară,/ Mîinile astea/ Care
miros a cocă, a lut și a țară,/ Mîinile ți le sărut încă,/ Mîinile astea/ Care
miros a cocă, a lut, a țară și a iubire adîncă!// Mîinile să ți le sărut pentru
atîtea vecii/ Mîinile astea,/ Pentru cît s-or naște copii.// Dă-mi, mamă,/
Mîinile să ți le sărut!”. Acesta este poetul Florin Anghel Vedeanu, cîntărețul
lumii rurale, nicidecum al mahalalei...
Nu
întîmplător am ales poeziile închinate părinților, locurilor natale, pe care
poetul le cîntă cu duioșie, raportîndu-se la întreg neamul lui de țărani, de la
care probabil a moștenit cîte ceva, mai ales credința în Dumnezeu. Am ales cele
două poezii pentru a scoate în evidență sensibilitatea unui om care creează o
atmosferă poetică vibrantă din durerea și lacrimile celor care îi sînt dragi.
Poezia lui este o plenitudine conjuncturală, cu derivații între modern și
versul popular tradițional.
Fie el
sau nu ,,Ambasadorul Mahalalei”, autorul volumului cu acest titlu este un poet
cu afinități literare pe care și le asumă ca pe o normalitate a vieții lui.
ION
MACHIDON,
directorul
revistei ,,Amurg sentimental”
-0.4 C