- 30-10-2020
- 0 Comentarii
- 524
- 0
Neagoe Basarab este una dintre
cele mai ilustre prezențe ale Evului Mediu românesc. El descinde din rîndurile
Craioveștilor, izvoarele numindu-l fiu al lui Pârvu Craiovescu. Letopisețul
Cantacuzinesc îl numește ,,fecior de boieri”, deci nu era ,,os de domn”, ci primul domnitor
ridicat din rîndurile
boierimii. În cazul acesta, întrerupea
o tradiție. De regulă,
boierii se împotriveau unui astfel de act. Dar, în cazul lui Neagoe
Basarab, el a fost impus ca domn de Craiovești,
cei mai puternici la acea dată.
Pentru a-și justifica originea
domnească, Neagoe Basarab se socotește el însuși ,,Io Basarab Voievod, fiul marelui Basarab Voievod”.
Pornind de la titulatură, unii istorici îl consideră fiu legitim al lui Basarab
cel Tînăr și al Neagăi. Afirmația este justificată prin faptul
că Neaga, certă mamă a lui Neagoe, sora lui Pârvu Craiovescu,
era soția lui Basarab cel Tînăr. Deși un Craiovesc, Neagoe Basarab
știe să depășească limitele acestei familii, cadrul îngust pe care voiau să i-l
impună Craioveștii; politica lui se ridică la valoarea și cerințele întregii
țări.
În politica externă, la un an de la luarea domniei, merge la Istanbul și prestează ceremonialul
de vasalitate către Soliman Magnificul, unul
dintre cei mai redutabili sultani, cu care ocazie se fixează și cuantumul mărit al
haraciului. Sporirea haraciului se explică prin
faptul că Neagoe Basarab luase domnia cu
sprijinul lui Mehmed beg, pașă de Nicopole, căzut în dizgrație acum, ca unul care fusese susținătorul lui Ahmed, înlăturat de Soliman. E
drept că Mehmed
beg se va menține
și sub Soliman. Dar va fi mereu suspectat pentru politica
independentă de sultan și tendința de a ajunge el însuși domn al Țării Românești.
Prin închinarea către sultan,
Neagoe Basarab evita expansiunea otomană la nord de Dunăre și amestecul lui
Mehmed beg. Paralel, pe linia unei politici de echilibru, depune omagiu de
fidelitate regelui Ungariei, Ludovic al II-lea. În tratatul încheiat la 17
martie 1517, se prevedea că, dacă Neagoe Basarab va putea, se va împotrivi cu
armele, de nu, va informa pe apuseni despre mișcările turcilor. Prin tratat,
Neagoe Basarab primea domeniul Geoagiului (comitatul Hunedoarei), cu 19 sate în
jur, pentru Țara Românească. În caz de pierdere a domniei, se putea retrage
aici pentru refacerea forțelor. Actul acesta avea și valoare de simbol, exprima
legăturile românilor de pe ambii versanți ai Carpaților.
Pe plan intern, Neagoe Basarab
contribuie la dezvoltarea economică, la promovarea comerțului Țării Românești,
la măsuri similare celor de odinioară ale lui Vlad Țepeș: brașovenilor le
hotărăște locul unde puteau face comerț (Tîrgoviște, Tîrgșor, Cîmpulung),
sașilor le creează libertatea de mișcare în comerțul din Țara Românească, în
condiții de reciprocitate. O realizare de prim ordin a fost statornicirea
hotarului dintre Țara Românească și Transilvania în părțile din nordul
Olteniei, măsură pentru evitarea conflictelor cu transilvănenii. Creează
elementele unui aparat de stat complex, în domeniul legislativ manifestă grijă
pentru stabilirea unui mod de judecată pe întreg teritoriul țării, atribuie
mare însemnătate diplomației, înființînd un corp de
diplomați instruit la nivelul diplomației europene din acea vreme. Pune accent
pe organizarea militară și pe întărirea oastei Țării Românești.
Cel mai important aspect din activitatea domnitorului Neagoe Basarab
este actul de cultură. Neagoe Basarab n-a fost numai un inițiator și
sprijinitor al vieții culturale, ci și un creator. În domeniul tipăriturilor,
Neagoe Basarab continuă activitatea lui Radu cel Mare. Apare, ca rod al
tipografiei muntene, al stăruinței și dragostei domnitorului pentru cuvîntul tipărit, al priceperii și
măiestriei lui Macarie, Evangheliarul în limba slavă (1512). Cît privește Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său
Teodosie, în istoriografie și deopotrivă în
istoria și critica literară s-au purtat numeroase discuții în legătură cu
paternitatea ei. S-a ajuns la concluzia că ea aparține domnitorului scriitor
Neagoe Basarab. E drept, în ea se vădesc influențe ale unor opere similare, cum
ar fi Sfaturi pentru educația unui principe, aparținînd împăratului byzantin Manuel al
II-lea, din dinastia Paleologilor, către fiul său Ioan al VIII-lea. Partea a
doua este întru totul originală. Este primul manual de învățătură pentru fiii
de domni scrisă de un cărturar român, lucrare moral-politică, carte de
înțelepciune, sintetizînd o bogată experiență a cîrmuirii, scrisă într-un stil frumos, curgător.
Neasemuit de bogată este
activitatea ctitoricească a lui Neagoe Basarab, reprezentînd o
epocă de glorie a artei medievale românești. Renașterea, cu tot ce a avut
esențial, cu spiritul realist, cu ideile ei generoase, cu văpăile artistice, a
strălucit acum și după aceea în Țara Românească, după cum în Moldova își
începuse fluxul înnoitor în epoca lui Ștefan cel Mare. Neagoe Basarab stăruie
asupra operelor lăsate de înaintași. Dăruiește și înfrumusețează, adaugă la
Cozia, Tismana, Dealul, Cotmeana, Govora, Glavacioc și în multe alte părți din
țară și străinătate. Mînăstirile de la Muntele Athos s-au bucurat din plin de
mărinimia lui. La Cutlumuz ridică o nouă biserică. Aduce îmbunătățiri
mînăstirilor de la Pantocrator, Xeropotam, Vatoped, Dionisiou, Hilandar. Dintre
ctitoriile mai însemnate amintesc biserica Mitropoliei din Tîrgoviște,
schitul Ostrov, așezat în insula de pe Olt și mai ales capodopera lui Neagoe
Basarab, Biserica mînăstire de la Curtea de Argeș, sfințită în anul 1517.
Neagoe Basarab a fost însurat cu
Milița-Despina, din neamul despoților sîrbi Brancovici,
și ea aplecată spre cultură și artă. Cu ea, domnitorul a avut mai mulți copii:
Teodosie (care îi va urma scurt timp în scaun), Ion, Petre și Anghelina (care
au murit la vîrstă fragedă), Stana (căsătorită cu Ștefăniță al
Moldovei și, după moartea
acestuia, călugărită sub numele de Sofronia)
și Ruxandra (căsătorită cu voievodul Țării Românești, Radu
de la Afumați).
Neagoe
Basarab moare în anul 1521 și este înmormîntat la ctitoria sa de la Curtea de Argeș, unde alături
de el va fi depusă în mormînt și Despina Doamna.
MIRCEA PÎRLEA
Biblioteca Județeană Satu Mare
20.0 C