- 23-06-2021
- 0 Comentarii
- 1359
- 3
Se vede treaba că, de atunci pînă mai încoace, ziua
de 21 august a rămas de bun augur pentru vocația noastră de independență... El
a înlocuit războiul cu diplomația, zăngănitul armelor cu contactul direct între
oamenii politici. Domnitorul de la București a inaugurat în politica românilor
un stil și o metodă de o mare eficacitate, nu fără riscuri, firește.
Pentru politica sa înțeleaptă, de pendulare prudentă
pe o turnantă furtunoasă, Brâncoveanu a primit înalte onoruri în epocă. Încă
din 1679, înainte de a deveni domn, a fost înnobilat în Transilvania, primind
apoi și Diploma de Conte al Ungariei. În ianuarie 1695 – probabil în contextul
sărbătoririi a 40 de ani de viață – i s-a decernat Diploma de Prinț al
Sfîntului Imperiu, cu dreptul de a se intitula „Ilustrissimus“. La puțin timp
după 1700, Petru cel Mare i-a conferit ordinul Sfîntul Andrei, românul fiind
unul dintre cei dintîi cavaleri ai
prestigioasei distincții. Toate aceste onoruri erau însă nu numai trecătoare,
ci și amăgitoare, întrucît toți cei care l-au glorificat aveau să-l și trădeze.
În pofida politicii sale profund realiste, Brâncoveanu avea să se afle și el în
epicentrul eternei probleme a guvernării: lupta dintre puterea centralizată și
tendințele centrifuge ale sfetnicilor trădători. Această stare de lucruri a
devenit acută în noaptea de 18 iunie 1711, în plin război ruso-turc, cînd
comandantul armatei sale, Toma Cantacuzino, fugea din tabăra comună de la
Albești și trecea de partea rușilor, acuzîndu-l pe Brâncoveanu că l-a trădat pe
Petru cel Mare. Această situație, ca și uneltirile lui Mihai Racoviță (închis
la Edicule, acesta a promis turcilor că le va face dovada trădării lui
Brâncoveanu) – au îngreunat poziția domnitorului, grăbindu-i sfîrșitul.
Deși pus în gardă de mai mulți
slujitori devotați, deși primise o solie chiar de la Constantinopole, din
partea medicului grec Anton Corai, Brâncoveanu nu și-a luat nici o măsură de
siguranță. Explicația? Ne-o dă Anton Maria del Chiaro, secretarul său italian:
„El avea o fire atît de blîndă, încît nu credea niciodată că ar fi trădat“. De
aici și pînă la sosirea imbrohorului cu firmanul de mazilire nu mai era decît o
chestiune de zile. Pe 24 martie 1714, în marțea din Săptămîna Patimilor, turcii
au sosit cu înșelăciune la casele domnești (aflate pe cheiul actual al
Dîmboviței, în perimetrul Tribunalului Mare și al Pieții Unirii) și l-au
mazilit, amenințînd, totodată, că în caz de nesupunere, Bucureștii vor fi
trecuți prin foc și sabie. Toate averile sale au fost confiscate, fiind
jefuite, în același timp, palatele de la Mogoșoaia, Potlogi și Obilești, precum
și casele din Șcheii Brașovului. Va rămîne o enigmă pentru noi toți ceea ce va
fi trăit și simțit voievodul, alături de întreaga sa familie, în cele trei
săptămîni de chin, cît a durat drumul cu căruțele pînă la Stambul. Închis în
grotele subterane de la Fornetta (din închisoarea Edicule) și mai apoi în
„Groapa sîngelui“, marele prinț al românilor a fost supus la cazne
inimaginabile, din aprilie pînă în august. Un biograf tîrziu, Constantin
Șerban, istorisește pe baza mărturiilor epocii toate aceste torturi:
„întinderea pe roată, cetluirea capului cu un cerc de fier, arderea cu fierul
înroșit în foc, pe piept și pe spate, înțeparea mîinilor și a picioarelor...“.
Motivul? Paranoia congenitală a stăpînirii turcești, la care se adăugase
sadismul proverbial al noului vizir Gin Ali Pașa, aflat în goană după noi averi
pentru haznaua sultanului. Oricum, averile domnitorului erau, în realitate,
mult mai mărunte decît credeau torționarii săi. O ultimă tentativă de umilire:
promisiunea că, dacă vor trece la religia musulmană, vor scăpa cu viață.
Evident, marele patriot și om de caracter care era Brâncoveanu a refuzat cu
mîndrie. În sfîrșit, ziua supliciului final: 15 august 1714, în care
Brâncoveanu împlinea 60 de ani de viață, iar soția sa ar fi trebuit să-și
serbeze numele. Scoși din temniță și purtați în lanțuri pe ulițele marii cetăți,
desculți, cu cămășile rupte și însîngerate, voievodul, copiii și ginerele său
au fost mînați cu biciul la locul de execuție, Ialy Kioșc, de lîngă marele
serai. Au asistat sultanul Ahmed al III-lea și ambasadorii marilor puteri
europene – Franța, Anglia, Rusia și Austria. Așezați în genunchi, la o mică
distanță unul de altul, cei șase nefericiți au primit, totuși, îngăduința să-și
facă rugăciunea. Grație aceluiași secretar italian, aflăm spusele voievodului:
„Fiii mei, fiți curajoși, am pierdut tot ce am avut în această lume, cel puțin
să salvăm sufletele noastre și să ne spălăm păcatele cu sîngele nostru“.
Ce inimă o fi avut acest om (pe care zugrăvelile
epocii ni-l arată subțire și delicat) încît
să asiste, în culmea neputinței, la decapitarea celor patru fii ai săi? Cîtă
tărie de caracter și stăpînire de sine, cîtă credință oarbă în dreptatea cauzei
pentru care luptase! În fața șovăielilor explicabile ale fiului său mai mic,
Mateiaș (nu depășea 1l-12 ani), părintele a mai rostit cîteva cuvinte de îmbărbătare,
apoi copilul și-a pus gîtul pe butuc și i-a spus călăului: „Vreau să mor
creștin: lovește!“. Cele șase trupuri martirizate au fost tîrîte prin pulberea
drumurilor și aruncate în Bosfor. Capetele lor au fost purtate în prăjini, după
care, timp de trei zile, au străjuit intrarea în Serai și, în final, au luat și
ele „drumul apelor“. La începutul „Secolului luminilor“, acel imperiu bestial,
care nu a contribuit la istoria umanității decît cu sînge, jaf și teroare, a
putut comite cea mai zguduitoare tragedie de familie din istoria Europei.
Europă care, fie vorba între noi, a dat dovadă și atunci de o condamnabilă
lașitate, pentru a-și apăra interesele ei pleziriste. Numită de unii istorici
„Hecuba românilor“, doamna Maria s-a îngrijit în taină de recuperarea
cadavrului soțului său, plătind cu pungi de aur niște pescari greci; tot prin
grija ei, în 1720, osemintele sfinte au fost îngropate în Biserica Sf. Gheorghe
Nou din București, unde doamna a așezat o lespede de marmură albă, cu chenar
brâncovenesc și o candelă de argint cu o inscripție grăitoare. De abia în anul
1914, la exact 200 de ani de la masacru, N. Iorga a identificat discreta
inscripție, care înșelase vreme îndelungată vigilența turcilor. Un gest frumos
a fost făcut în decembrie 1932, cînd osemintele ctitorului de țară au fost
spălate cu ulei sfințit și așezate, cu cinste, într-un sicriu împodobit, clădit
dintr-un stejar secular din grădina Palatului Mogoșoaia. Eroul își afla somnul
cel liniștit în inima orașului pe care îl dusese pe culmi nebănuite.
Epoca lui Brâncoveanu a fost
unică în analele istoriei românilor, atît prin stabilitatea politică (pe o mare
în furtună), cît și prin înflorirea unei civilizații fără precedent. Ea și-a
avut corespondent numai în epoca lui Ștefan cel Mare, care, cu două veacuri
înainte, făcuse din Moldova sa un mare centru cultural al Răsăritului european.
Pînă și actuala Cale a Victoriei o datorăm tot lui Brâncoveanu, care a tăiat
drum drept de la Curțile sale pînă la Palatul Mogoșoaia, ctitorit tot de el.
De la Brâncoveanu încoace se poate vorbi despre un
stil nou în arhitectura, tipăriturile, tapiseriile, pictura și arta podoabelor
în spațiul românesc. „Stilul brâncovenesc“, caracterizat printr-o ingenioasă
întrepătrundere a elementelor byzantine cu specificul etern românesc,
încorporează în trăsăturile sale armonioase tezaurele de geniu și inventivitate
ale unul popor cu vocația creativității. El poate fi studiat și astăzi, în
forma sa inițială, în funiile de piatră împletite ale pridvoarelor de la
Mogoșoaia, în vitraliile bisericilor ctitorite de el, în zugrăvelile măiestre
ale lui Pîrvu Mutu, în loggiile rafinate ale atîtor ctitorii, în „Mineele“
episcopului de Buzău, Mitrofan etc. Poate că cea mai bună caracterizare a
vastei sale fresce politico-culturale o datorăm aceluiași N. Iorga: „A știut,
în curs de un sfert de veac, să servească pe turci, de nevoie, fără să
părăsească nici un drept al țării sale; a știut să înlăture stăpînirea
necondiționată a creștinilor austrieci, poloni, ruși, asupra pămîntulul românesc;
a știut să lege de muntenii săi, prin legături culturale și politice, Moldova;
a știut, chiar după ce legăturile politice cu Ardealul au fost rupte, să
păstreze încă pe acelea ale culturii cu acest pămînt; în același timp, prin
acea largă operă de cultură răsăriteană, de cultură în toate limbile
Răsăritului, prin găzduirea fruntașilor bisericești ai Orientului, patriarhi,
mitropoliți, dascăli, prin operele lui de ctitorie la toate locurile sfinte, el
a știut, față de regiunile siriene, arabe, caucaziene supuse ori vasale
turcilor, ca și față de grecitatea europeană, să înlocuiască pe împărații
byzantini de odinioară, ca urmaș legitim al cărora era privit. Domn autohton în
țara lui, înconjurat cu prestigiul superior al cesarilor constantinopolitani ai
lui Constantin cel Mare în întreaga lume a Orientului, aceasta a fost situația
lui Constantin Vodă Brâncoveanu“.
Acum, la 300 de ani de la intrarea sa pe scena
Istoriei românești și universale, Brâncoveanu ne apare în toată lumina
frumuseții sale morale, ca apărător al Patriei. Pentru că el nu s-a sacrificat
din elan mistic, ci din convingerea că în spatele credinței ortodoxe se
desfășurau peste 1300 de ani de lege strămoșească, presărați cu cohorte întregi
de martiri ai limbii române, ai datinilor, ai obiceiurilor și ai hotarelor
noastre nestrămutate. Toți prigonitorii săi au fost bătuți de soartă mai
devreme decît ar fi bănuit cineva, ca semn divin că trădarea nu rămîne, nu
poate rămîne nepedepsită. Iar atunci cînd mîndrul său cap se dezlipea de trup,
aidoma înaintemergătorulul Mihai pe Cîmpia Turdei, clopotele de la Colțea
Bucureștilor și Sf. Nicolae al Brașovului băteau în devălmășie pentru jalea
întreagă a acestui popor aflat în calea tuturor urgiilor. Poporul, cel care l-a
înțeles cel mai bine, deși a strîns cingătoarea mai tare uneori, i-a înflorit
amintirea în două versuri săpate în marmură: „Brâncoveanu Constantin/ Boier
vechi și Domn creștin“. Moștenirea marelui Erou rămîne credința nestinsă în
destinul Neamului Românesc.
Sfîrșit
CORNELIU
VADIM TUDOR
14.0 C