
- 04-12-2020
- 0 Comentarii
- 257
- 3
– un geniu pierdut printre oameni –
Decenii mai tîrziu, Sophie Haibel, sora mai mică a soţiei lui
Mozart, Constanze, îşi mai amintea încă strania premoniţie. În prima duminică
din decembrie 1791 se afla în bucătărie, unde pregătea o ceaşcă de cafea pentru
mama sa. Cu o zi înainte fusese la Viena ca să-şi viziteze cumnatul care se
îmbolnăvise, dar revenise cu veşti îmbucurătoare. Acum, în timp ce aştepta să
fiarbă cafeaua, Sophie privea fix, căzută pe gînduri, flacăra aprinsă a unei
lămpi cu gaz si se gîndea la soţul suferind al surorii sale. Deodată flacăra
s-a stins „complet, de parcă n-ar fi fost niciodată aprinsă“, avea să scrie ea
mai tîrziu. „Nici măcar o scînteie nu a mai rămas pe fitilul principal, şi
totuşi nu se făcuse nici un pic de curent – pot să jur”. Cuprinsă de un
presentiment îngrozitor, a fugit la mama sa, care a sfătuit-o să se întoarcă
acasă la Mozart fără întîrziere.
Constanze şi-a întîmpinat sora cu un sentiment de uşurare,
povestindu-i că Mozart avusese o noapte agitată, şi a rugat-o să rămînă. ,,Ah,
draga mea Sopie, cît mă bucur că ai venit – a spus muzicianul. Trebuie să stai
la noapte aici şi să vezi cum mor“.
Mereu în lipsă de bani, Mozart lucrase într-un ritm febril
pentru a încheia comenzi importante pe care le primise în cursul anului, iar
prietenilor şi rudelor le părea tensionat şi epuizat de prea multă muncă. Dar
cînd a căzut la pat pe 20 noiembrie 1791, nimeni nu a bănuit că putea fi vorba
de o boală fatală. Georg Nikolaus Nissen, cel de-al doilea soţ al lui
Constanze, a consemnat simptomele în biografia pe care i-a dedicat-o
compozitorului în 1828. „Boala a început cu umflarea mîinilor şi picioarelor, şi
o aproape totală incapacitate de a se mişca: apoi au urmat vărsături bruşte, şi
aceasta se numeşte febra miliară acută”. Diagnosticul a fost confirmat în
registrul oficial de decese al capitalei Austriei.
* * *
* * *
E o vreme urîtă și rece în capitala muzicii clasice. În jurul
patului lui Mozart se află iubita lui soție, Constanze, sora acesteia, Sophie
Haibel și un tînăr asistent, căruia compozitorul îi dă instrucțiuni pentru a
încheia ultima sa compoziție, un recviem. Aflat în delir, Mozart ajunsese să
creadă că recviemul comandat de un necunoscut era de fapt destinat propriilor
sale funeralii. Ultimele două săptămîni fuseseră groaznice. Febra crescuse
fiind însoțită de cefalee, transpiraţii şi tumefieri ale mîinilor şi
picioarelor care încet, încet s-au generalizat în tot corpul, în aşa fel încît
Mozart nu s-a mai putut îmbrăca cu hainele lui obişnuite. Era atît de slăbit
încît nu mai putea să stea în şezut. Odată cu extensia edemelor au apărut
simptomele digestive: greaţă, vărsături, dureri abdominale, diaree şi o erupţie
cutanată generalizată.
Este lucid, dar extrem de agitat şi iritabil. Roagă
servitorii să scoată din cameră canarul, care era preferatul lui, pe motiv că
îl enervează. De-a lungul zilei bolnavului îi sînt adresate vorbe de
încurajare, însă, spre seară, Mozart mai apucă să spună resemnat: „Degeaba, am
deja gustul morţii pe limbă”. A fost chemat un preot, apoi un medic, care a
recomandat ca bolnavului să i se pună pe fruntea fierbinte comprese reci; la
00.55 dimineaţa, pe data de 5 decembrie 1791, Mozart murea. Peste nici două
luni, fostul copil-minune şi prolific compozitor ar fi împlinit 36 de ani. Pe 31
decembrie 1791, un ziar berlinez informa asupra morţii compozitorului şi
specula în privinţa cauzei acesteia. „Deoarece trupul i se umflase după moarte,
s-a crezut că fusese otrăvit“. În nişte însemnări nedatate, fiul mai mare al lui
Mozart, Carl Thomas, îşi amintea că trupul tatălui său era atît de umflat şi
mirosul de putrefacţie atît de puternic, încît nu s-a făcut nici o autopsie.
Spre deosebire de majoritatea cadavrelor care se răcesc şi devin inerte, corpul
lui Mozart a rămas moale şi elastic, asemeni celor morţi prin otrăvire.
Dar cine să fi dorit moartea lui Mozart? Văduva nu dădea
credit zvonurilor despre o posibilă otrăvire şi nu a numit nici un suspect.
Astfel că povestea a fost curînd dată uitării – pentru a fi însă reluată cu
accente dramatice trei decenii mai tîrziu de nimeni altul decît de rivalul care
ar fi putut foarte bine să-i dorească lui Mozart sfîrşitul. Chiar și astăzi,
moartea lui Mozart ridică multe semne de întrebare.
(va urma)
RRM
-3.0 C