
- 18-02-2020
- 0 Comentarii
- 2964
- 4
Miron Costin ajunge
astfel din fragedă vîrstă
în anturajul fiilor de nobili polonezi și studiază împreună cu ei la colegiul
iezuit din Bar (Podolia), unde învățămîntul era îndrumat spre limba latină. Îl găsim ca elev în
1647. După terminarea studiilor intră în oastea polonă (1651). Iancu,
persecutat de Vasile Lupu, nu se mai întoarce în Moldova și moare în Polonia.
Alexandru și Miron se întorc însă spre sfîrșitul domniei lui Vasile Lupu.
Prețuind știința de carte a
lui Miron Costin, domnitorul Vasile Lupu îl trimite în misiune diplomatică la
castelanul cetății Camenița, Petru Potocki, să-i ceară ajutor și îi
încredințează lui Miron Costin postul de pîrcălab al Hotinului. După căderea Cameniței (1672),
Ștefan Petriceicu îl trimite la vizir pentru tratative, socotind că ,,din toți boierii țării mai de treabă la voroavă ca Miron nu e altul”. Deși se achită minunat de solie, Petriceicu trece în
tabăra polonă la Hotin (1673) și, prevăzător, deși cu orientare filopolonă,
Miron Costin nu-l urmează. Miron o ia in căsătorie pe Ilina, fiica lui Ioan
Movilă și nepoata lui Isac Balica, a cărui soție Anastasia era soră cu Grigore
Ureche Vornicul. Miron Costin rămîne în relații bune cu urmașul lui Vasile Lupu, Gheorghe
Ștefan, care îi devine naș. În domnia acestuia ajunge Mare Vornic al Țării de
Jos și Mare logofăt în timpul domniei lui Gheorghe Duca. Fiul său, Nicolae
Costin, se căsătorește cu una din fiicele lui Duca Vodă. Miron Costin îl
urmează pe Duca la asediul Vienei (1683), apoi, la întoarcere, poposesc la
Alba-Iulia, la principele Mihail Apafi. În Moldova nu s-au întors atunci,
deoarece Ștefan Petriceicu (protejat de regele Ioan Sobieski) năvălește cu
trupe pentru a-și relua tronul. Deși rămînîndu-i
credincios lui Duca are de suferit, după moartea acestuia pleacă în Polonia și
e ocrotit de Sobieski. Exilul polon al lui Miron Costin se sfîrșește în 1685, cînd Constantin Cantemir îi permite
să se întoarcă în Moldova, dar Constantin Cantemir își baza domnia pe turci și
politica Costineștilor îl supără. Boierii, în frunte cu Miron Costin și fratele
său Velicico, se răscoală împotriva domnului și cer ajutorul lui Constantin Brâncoveanu. Dar boierul Ilie
Țifescu (Frige Vacă) trădează complotul, și Velicico, mai întîi, apoi, Miron Costin sînt uciși
în anul 1691.
Miron Costin a știut mai
bine decît orice să împletească
activitatea istorică, de însemnător al evenimentelor, cu activitatea literară.
Dotat cu o mare sensibilitate și un talent poetic robust, cu înțelepciunea
populară, la care se adaugă propria filosofie a vieții, precum și cea de
inspirație, Miron Costin scrie versuri românești cu conținut
filosofico-religios. De exemplu Viața lumii, în care, pe lîngă inspirațiile biblice,
prezintă și accente de proveniență clasică, în special, din poetul latin
Quintus Horatius Flaccus. Contribuția lui Miron Costin nu este numai în
literatura română, ci și în literatura poetică polonă. Versurile scrise de Miron Costin în limba poloneză, privind istoria
Moldovei și a Țării Românești, au fost apreciate de istoricul literar Alexandru
Brückner ,,între cele mai bune versuri de
acest fel, cu care se poate lăuda literatura
polonă în Secolul XVII”.
Dar trăsătura principală a
activității literare a lui Miron Costin se manifestă în proza istorică pe care
cronicarul a ridicat-o la înălțimi neatinse pînă atunci. Letopisețul Țării Moldovei scris de
Miron Costin s-a păstrat și în traducere latină Chronicon Terrae Moldavicae
ab Aarone Principe și a fost descoperit de Eugen Barwinski la Biblioteca
Universității din Lemberg, care îl publică în ediția Comisiunii istorice a
României la București, în anul 1912. În prefață, Barwinski afirmă că Miron
Costin este ,,cel dintîi istoric modern al României”, că diferă
mult de istoricii medievali care au scris anale, fiind conștient ce este și cum
trebuie scrisă istoria, ce înseamnă izvor istoric și care este autoritatea lui.
Astfel, Miron Costin întreprinde primele cercetări documentare asupra descălecătorilor
Moldovei, Dragoș și Bogdan, face corijările necesare, stabilește o cronologie
corectă a domnilor și evenimentelor.
In De neamul Moldovenilor, Miron Costin se ocupă de originea românilor,
subliniază ideea unității și a descendenței romane, a purității sîngelui latin fără amestecul dacilor autohtoni. În
exagerarea sau privirea exhaustivă a elementului latin, el se dovedește întrucîtva precursor al Școlii Ardelene. Desigur că teza
despre dacii care s-au risipit în alte țări după moartea lui Decebal și-a
dovedit de mult netemeinicia. Miron Costin face o eligioasă descriere a
Italiei, numind-o ,,scaunul și cuibul a toată dăscălia și învățătura cum era
odată Atena la greci și acum (vremea cronicarului) Padova în Italia”. De fapt
scopul lui Miron Costin prin aceste susțineri era acela de a combate
interpretările greșite
ale lui Simion Dascălul
și Mihail Călugărul,
interpolatorii lui Grigore Ureche.
Concepția istorică a lui
Miron Costin din Letopisețul Țării Moldovei și De neamul Moldovenilor se apropie și este
asemănătoare gînditorilor umaniști ai
Renașterii, dar reflecțiile teoretico-filosofice le împrumută de la clasicii
antici, îndeosebi de la Salutius (care pretindea că istoria trebuie să
înfățișeze faptele mari ale înaintașilor spre a fi lumină călăuzitoare pentru
urmași – posteris lumen esto) și Cicero (care pretindea că istoria este
îndrumătoarea vieții și făclia adevărului – magistra vitae et lux veritatis).
Miron Costin manifestă însă o totală independență și originalitate în interpretare.
Pornind de la definițiile clasicilor latini, el le dă interpretare creatoare: ,,letopisețele nu sînt numai să le cetească omul să
știe ce a fost în vremile trecute, ci mai mult, să fie de învățătură, ce este
bine și ce este rău și de ce să se ferească și ce va urma fiecine”. Sîmburele
concepției istorice înseamnă lămurirea a ce e bine și ce e rău și îndreptarea
cititorului numai spre bine. Nu e o concepție actuală în sensul descoperirii
adevărului istoric, dar este utilitaristă deoarece, pe lîngă scopul științific, îl
urmărește și pe cel educativ. Miron Costin nu neglijează nici valoarea
tradiției orale. Avea cunoștință de imperfecțiunea firii omenești, spirit
critic în descrierea personajelor. Nu cuprindea, întrutotul, conceptul modern
de ,,obiectivitate”, dar o intuia
empiric, numind-o ,,fățărie”.
Miron Costin n-a fost un
simplu cronicar al faptelor trecutului, ci a căutat să pătrundă în miezul întîmplărilor spre a ajunge la
procesul istoric. Concepția filosofico-religioasă reiese la Miron Costin din faptul
că întreaga desfășurare a vieții istorice nu este decît împlinirea, exteriorizarea
voinței divine (influența scriitorilor antici greci). Miron Costin prezintă și
o concepție politică ce decurge direct din rangurile deținute. Dar cugetarea
politică este subordonată celei religioase, creștine.
O particularitate a
stilului, a tratării, se referă la modul cum știe să zugrăvească tabloul
sufletesc al domnilor Moldovei, Munteniei, Transilvaniei. Miron Costin rămîne cel mai însemnat cronicar al
Evului Mediu românesc, reușind să aducă opera sa la nivel egal cu istoriografia
altor popoare europene.
Lucrări de referință: Opere complete, după manuscripte, cu
variante și note, cu o recesiune a tuturor codicelor cunoscute pînă astăzi, bibliografia,
biografia lui Miron Costin, un glosariu lucrat de D. I. Săineanu, portrete,
facsimile diverse, de V. A. Urechia, București, 1886; Opere, vol. I-II,
ediție critică îngrijită și studiu introductiv, de P. P. Panaitescu, București,
1965; Opere, Letopisețul Țării Moldovei de la Aron Vodă încoace, Cronica
polonă, Poema polonă, De neamul Moldovenilor, Istoria de Crăia Ungurească,
Craiul solului tătărăsc, Versuri, Discursuri și scrisori, ediție critică cu
un studiu introductiv, note, comentarii, variante, indice și glosar de P.P.
Panaitescu, București, 1958; Istorie în versuri polone despre Moldova și
Țara Românească (1684), ediție și traducere, îngrijită de P.P. Panaitescu,
București, 1929.
MIRCEA PÎRLEA,
Biblioteca Județeană Satu Mare
- 17-04-2025
- 0 Comentarii
- 97
- 0
23.1 C