
- 11-01-2021
- 0 Comentarii
- 49
- 1
Ioan Slavici şi Mihai Eminescu au fost pentru o bună
perioadă de timp prieteni nedespărţiţi. Deşi complet diferiţi, cei doi s-au înţeles
atît de bine încît au ajuns să locuiască sub acelaşi acoperiş. Slavici a fost
unul dintre cei mai mari admiratori ai poetului nepereche şi cel care a lăsat
posterităţii date preţioase în ,,Amintiri” despre omul Eminescu, pe care l-a
considerat un bun prieten.
Ioan Slavici l-a întîlnit pe Eminescu în iarna anului 1869 la Viena, unde
amîndoi urmau cursurile universitare. Un ,,copt înainte de vreme”– aşa l-a
văzut Slavici pe Mihai Eminescu care, deşi avea doar 20 de ani, trăise pînă la
vîrsta studiilor universitare o viaţă zbuciumată, umblînd ani de zile răzleţ ca
sufleur în trupe de teatru şi care cunoscuse lipsurile, sărăcia şi părţile
urîte ale vieţii. La cursul de Economie naţională de la Facultatea de
Filosofie, figura lui Eminescu printre sutele de studenţi străini i-a inspirat
lui Slavici apartenenţa la o altă naţionalitate. Albanez sau persian a crezut
tînărul Slavici c-ar fi fost studentul ,,oacheş cu faţa curată şi rasă peste
tot, cu ochi mărunţi şi visători şi întotdeauna cu un zîmbet batjocoritor pe
buze”. După ce s-au împrietenit, pentru Slavici Eminescu a fost un nesecat
izvor de ştiinţă, de înţelegere şi îndrumări bune.
,,Un om de o veselie copilăroasă, care rîdea din toată inima, încît ochii
tuturor se îndreptau asupra lui. În clipa următoare se încrunta, se strîmba or
îşi îndrepta capul cu dispreţ. Cea mai mică contrazicere îl irita, muzica de
cele mai multe ori îl supăra, şuiretăra-l făcea să se cutremure, orişice
scîrţîietură îl scotea din sărite”, povesteşte Slavici despre studentul Eminescu.
Slavici locuia într-o casă situată undeva în zona Piaţa Amzei din
Bucureşti. Lipsa de rînduială în traiul zilnic era cel mai mare defect al lui
Eminescu. ,,Cînd se aşeza la masa de lucru, fie că scria sau citea, nu mînca
zile întregi şi nu dormea nopţile. Nu suferea de insomnie şi nici de lipsă de
poftă de mîncare. Om de o rară disciplină intelectuală, el ţinea să fie
disciplinat şi în practica vieţii lui, se ferea de excese şi mă fericea pentru
destoinicia mea de a face, de regulă, numai ceea ce eu însumi voiesc. Boala îi
era însă, pesemne, legată de o anumită vîrstă şi nu i-a venit deodată şi
încetul şi astfel îi era din ce în ce mai greu să se stăpînească. El fuma puţin
şi bea multe cafele. Ştia că nu îi fac bine, dar le lua de cele mai multe ori fără
să-şi dea seama de ceea ce face”, spune Slavici despre poet. „Era apoi în stare
să doarmă 24 de ceasuri şi să mănînce o dată cît pentru trei inşi”. Eminescu
citea cu glas tare ceea ce îi plăcea, mai ales poeziile. Cînd scria, se plimba
prin cameră, declama, bătea cu pumnul în masă, făcea gălăgie şi se lua la harţă
cu toată lumea care îl întrerupea. ,,Îi băteam în perete, el stingea lumînarea
şi se liniştea, dar era de rea-credinţă şi nu se culca. Aprindea din nou lampa
şi începea să bodogănească. Mă sculam atunci, mă duceam la el şi îl rugam să mă
lase să dorm. Eu eram din ce în ce mai stăruitor şi el se făcea tot mai
îndărătnic şi zicea că abuzez de afecţiunile lui şi-l terorizez”, mai
povesteşte Slavici despre prietenul său din perioada în care convieţuiau.
O cameră a casei, din bunăvoinţa soţiei, îi fusese oferită, fără a plăti
chirie, lui Mihai Eminescu, pe care Vintilă Russu-Şirianu, nepotul lui Ioan
Slavici, îl descrie, în amintirile lui, din povestirile tatălui său, ca fiind
„de statură mijlocie, puţin adus de spate, nu prea înalt, păr negru dat pe
spate şi lung cu mustaţă stufoasă, un chip palid şi o privire adîncă şi tristă.
O frunte înaltă luminoasă, ochii mari fierbinţi cu luciri de cărbune, cu buze
pasionat arcuite”.
Ioan Russu-Șirianu, tatăl lui Vintilă Russu-Şirianu, avea
18 ani cînd l-a cunoscut pe autorul „Luceafărului”, acasă la Slavici. „Cînd
întîia oară mă aflam în faţa lui Eminescu, m-a străbătut un cutremur, în orele
acelea de iureş, în sufletul meu, n-am băgat de seamă grozava «orînduială» din
camera lui Eminescu. Nici n-am simţit mirosul de acru şi tutun, nici n-am văzut
mucurile aruncate pe podele, nici motocoalele de hîrtii… L-am văzut numai pe
Eminescu. M-am spălat, mi-am desfăcut bocceaua. «Aşadar, tu eşti fiul surorii
lui Ioanici» – aşa-i spunea Eminescu lui Slavici – «şi semeni cu un cioban».
Din acea clipă tot aşa mi-a spus: «ciobane». Eram ca un fluture de noapte care
s-a izbit, subit de o lampă mare…”.
Nepotul venise la familia Slavici, la Bucureşti, pe jos. În opinci a
traversat Ardealul pentru a găsi de lucru în capitală. Eminescu l-a poftit să
ia un loc, a făcut două cafele mari, apoi l-a ţinut mult de vorbă. La prînz a
venit şi unchiul său, Ioan Slavici. A urmat o convorbire fulger între el şi
nepot, pe urmă l-a instalat într-o odaie, oferindu-i ca pat o laviţă pe hol,
sub fereastra camerei poetului. „Pînă în zori lampa lui Eminescu nu se stingea.
Nici el nu se liniştea. Se auzeau paşii pe podeaua veche, scormonitul prin
lăzi, o carte căzînd, zgomotul maşinii de cafea cînd măcina boabele. Şi tusea”.
Chiar de a doua zi, Slavici şi Eminescu îl iau pe Ioan Russu-Şirianu în
redacţia ziarului „Timpul”, ca ucenic, fără salariu, unde lucra de zor la
arhiva redacţională şi tocea cu sîrguinţă gramatică, literatură, istorie.
„Bate vîntul prin patul tău, ciobane, aşa-i?”, îi zicea Eminescu lui
Şirianu, în noaptea cu vînt turbat de toamnă. Din acea noapte a început
complotul. Fără să ştie unchiul, poetul îi lua laviţa prin fereastră seara şi-l
instala pe nepot în camera lui lîngă sobă. Dimineaţa scoteau laviţa pe
fereastră. Şi aşa au urmat sfintele nopţi în care au adormit în aceeaşi
încăpere Mihai Eminescu şi Ioan Russu-Șirianu.
Cină cu lăutari şi „Lacrima Christi”
Era prin 1883. În Bucureşti, zile de vară cu miresme de tei. Marele prieten
al teilor era mohorît, înciudat, învelit în culori cenuşii. Se anunţaseră nişte
oaspeţi. Trei dintre actorii cu care autorul „Luceafărului” străbătuse ţara
veniseră pe neaşteptate în Bucureşti, cu bucuria de a-l vizita. Hotărîseră ca
seara să se întîlnească undeva, să mănînce şi să guste un pahar cu vin. În
buzunarele lui Eminescu bătea vîntul. N-avusese succes nici cînd a vrut să
împrumute nişte bani. Actorii trăseseră la grădina şi hotelul „Dacia”, iar
poetul îl roagă pe nepotul lui Slavici să meargă acolo şi să contramandeze
întîlnirea.
Revoltătoarea sărăcie a făuritorului de opere geniale îl îndurerase pe
tînărul lui coleg de redacție peste măsură, aşa că s-a dus la I.L. Caragiale
acasă, i-a povestit tot cu vorbă înfierbîntată şi gest agitat. Dramaturgul a
ascultat atent şi serios, l-a privit lung, apoi au străbătut împreună un drum
în tăcere. S-au oprit în faţa unei case impunătoare unde autorul „Nopţii
furtunoase” a intrat. După cîteva minute s-a întors și i-a zis nepotului lui
Slavici: „Russule, deschide bine urechile. Spune-i lui Mihai: «L-am întîlnit pe
domnul Caragiale care venea spre domnia ta. Mi-a zis să-ţi comunic că eşti
poftit diseară la orele 21.00 la grădina Union, la cină. Va fi şi Negruzzi care
a sosit ieri şi alţi domni. Eu i-am spus că domnia ta ai trei oaspeţi actori,
deci nu se va putea… Domnul Caragiale a zis: Cu atît mai bine, aceia sînt
veseli convivi, să vină cu dînşii. Negreşit!». Aşa să-i spui. Mihai e foarte
sensibil. Dacă îşi dă seama de complotul nostru, vai de tine! Şi de mine!…
Russule!”.
Toate s-au schimbat ca după o magică poruncă. Seara, la grădina „Union”, în
răcoroasa vară, cu luna călătorind peste plopii care străjuiau mesele voioase,
în zumzetul de taraf şi lăutari, izbucniri de petrecere sănătoase, Eminescu
fericit, întinerit, glumeţ și gălăgios, la pastrami, a ciocnit multe pahare cu
vin „Lacrima Christi”, vinul preferat, cu amicii actori şi prietenii lui
Caragiale. Spre zori, cînd s-a întors acasă, fredona un cîntec de petrecere.
Ziarul „Timpul” îşi avea redacţia
într-o casă boierească spaţioasă, într-o cameră nu prea plăcută, cu tavan
înalt, cu ferestre mari şi multă lumină. Era ceva anost, prăfos, cu aer de
magazie, locul unde Slavici, Eminescu şi Caragiale îşi uneau hărnicia
talentului slujind publicaţia politică. În faţa ferestrei erau două birouri
mari. În partea opusă, o masă lungă de brad, la care lucra Eminescu. În colţ,
un birou mic al lui Caragiale. Fusese mobilă de soi, dar se învechise şi se
legăna, deoarece Caragiale apăsa necontenit cu bărbia în palmă şi cotul stîng
pe masă greu pe-o parte, atunci cînd citea articolele altora, le corecta şi le
comenta. „Într-o după-masă de iarnă, lucram în redacţie, cam zgribuliţi, căci
soba nu trăgea, povestește Russu-Șirianu. Eminescu cu paltonul pe umeri la
biroul cel vechi, eu, la masa mea de croitorie. Biroul scîrţîia, Eminescu
murmura ceva de neînţeles ciupindu-şi mustaţa, cu pana ridicată ca un pumnal
izbea înciudat manuscrisul pe care-l corecta. Trăgeam cu ochiul îngrijorat,
ştiind bine că enervările îi dădeau dureri de cap. Gemea. Pufăia. Îşi frămînta
mustaţa, trăgea de ea. Deodată se ridică, aruncă paltonul de pe umeri, apucă în
pumn hîrtiile de manuscris, dă cu ele de pămînt şi izbucneşte: Ce
nemernicie! Şi prost şi neruşinat şi obraznic. «Ciocoiaşu care îndrăzneşte
să scrie». Aruncă foile împrăştiate. Se încruntă şi vorbeşte pe ton de Cicero: Nerozii,
ciobane. Să scrii fără talent, că dă poruncă şeful să se publice. La fiecare
rînd, cîteva greşeli de ortografie. Ştii ce-i ortografia, ciobane? Este
demnitatea vestimentară a cuvintelor. Cuvîntul e titlul de nobleţe al omului.
Cuvintele trăiesc, cuvintele rămîn”.
De-a lungul anilor între Eminescu şi „cioban” se legase o prietenie
durabilă. Uncenicul avansează şi devine corector. Mergeau împreună la teatru şi
la un vin „Lacrima Christi”, iar cînd ajungeau la fundul sticlei, urmau
confesiunile. Eminescu, euphoric, asculta cum tînărul se plîngea că n-a scris
decît patru versuri. Autorul poeziei „Veneră şi Madonă” îl consola: „Poet
înseamnă să ai nevoie de poezie ca de aer. Ea să fie răsuflarea ta. Înseamnă ca
tot ce se frămîntă în tine, tot ce arde în tine, cugetare, visare, dureri şi
bucurii, îndoieli şi aflări, să fii mînat ca de o poruncă a le exprima în
poezie. Să fii prieten bun al cuvintelor. Acesta este, simplu zis, talentul.
Împărăţia cuvintelor este cel mai frumos tărîm. Nu poţi fi scriitor şi, mai cu
seamă, poet, dacă nu eşti prieten aproape al cuvintelor. Ele au viaţa lor. Sînt
ca nişte fiinţe noi, cu chip, au înţeles riguros al lor, au fiecare un glas, un
timbru. Şi o anume întindere. Poetul trebuie să le cunoască foarte bine, pe
fiecare. Să le iubească, să le poată chema pe nume… Atunci, cuvintele îl vor
iubi şi ele şi vor veni în chemarea lui, să-i tălmăcească limpede, bogat,
frumos, sunător, gîndul, simţămîntul. Să-i zidească poezia”.
Lîngă Eminescu bolnav
Un om complet schimbat faţă de prietenul din tinereţe a găsit Slavici în
Eminescu după primele episoade de boală. La Sanatoriul Şuţu, acolo unde
Eminescu era internat, Slavici s-a dus să-şi viziteze amicul din studenţie şi
colegul cu care împărţise ani buni locuinţa din Bucureşti. ,,Părea că mă
recunoaşte, dar de vorbit nu am putut să vorbim. Se plimba în sus şi-n jos prin
grădini recitînd cu mult avînt fel de fel de poezii, mai ales părţi din Iliada”,
evocă scriitorul. În amintirile lui Slavici, Eminescu a rămas cel care a fost
sufleteşte mai presus decît alţii: un geniu scîrbit de lume, pentru care viaţa
nu e vrednică să fie trăită.
RRM
- 21-01-2021
- 0 Comentarii
- 687
- 6
3.3 C