- 11-08-2021
- 0 Comentarii
- 300
- 2
Înțelegem că sfaturile epigramei sînt
ale unui înțelept care iubește oamenii - și, în fond, de ce nu i-ar iubi? Nu
sînt ei cei care o moșesc, o scriu?
Iubirea, cînd te copleșește,
Iubește, omule, iubește
Că-n fond, iubirile tîrzii
Respiră doar în poezii.
Să nu se uite, de asemenea, noua
stare de lucruri:
Un crai bătrîn se crede tare
Pozînd în amorez rasat,
Dar nici chiar șoimul n-o să zboare
Cînd e-n vitrină și-mpăiat.
Dar, dorința-i dorință și uneori îl
stăpînește:
Deși-a ajuns moșneag, nu-nvață
Că-s renunțări la bătrînețe
Și-ajuns c-o damă față-n față,
Îl vezi cum face fețe-fețe.
Să fim, însă, drepți: atît ei, cît și
ele uită că
Iubirile tîrzii sînt flori
Ce te înalță-n bolta-albastră,
Dar, ca și ele,-ți dau fiori:
Se ofilesc și mor în glastră.
Consider că sfatul epigramei e
binevenit:
De ești doar unul dintre soți
Sau doar o coardă la o liră,
Iubește, omule, cît poți
Că timpul verbului expiră!
Și, deși omul înțelept „vede” mai
bine cu mintea decît cu ochii, îi prind bine ochelarii:
Iubirea-i oarbă că muierea
L-atrage și-azi cu pofte mari,
Dar anii i-au redat vederea
Că poartă-acuma ochelari.
De fapt, nici nu e nevoie de ochelari
să vezi schimbarea, în timp, a domnișoarei mirese:
Mireasa cea de dor aprinsă,
Ca o vioară-n trup și-n glas,
Se schimbă, cînd la plete-i ninsă,
Dintr-o vioară-n contrabas!
Și, de el, ce credeți că spune
buclucașa epigramă?
În vara lui, cocoș cu moț,
Mai mult bărbat era ca soț,
În toamna vieții s-a schimbat:
Mai mult e soț decît bărbat.
Parcurgînd catrenele care-i vizează
pe cei care, în trecutul îndepărtat sau în cel apropiat, s-au zidit în acest
prezent, cititorul e uimit de pașii în ritm de horă sau de sîrbă pe care-i face
această neobosită dansatoare care-și spune, cu mîndrie, epigramă, dintr-o parte
în alta, de la un aspect la altul, născînd idei năstrușnice:
În bătaie eu nu-i zvînt
Pe nepoți, la supărare –
Dau și eu atunci cînd sînt
În legitimă-apărare!
Azi, pensionarul să fie mulțumit
dacă, după ce vine poștașul cu talonul și banii, mai hălăduiește mult pe acest
pămînt, pentru că
Bucuros că a trăit
Și-a simțit a vieții-aromă,
El la pensie-a ieșit
După ce-a intrat în comă.
Ei, dar orice ființă omenească are în
suflet iubire – duioasă, pătimașă, cu regrete – după vîrstă. Și moșneagul (vai,
ce cuvînt urît!) nu se supără, dacă are umor, cînd „bîzdîcoasa” i se adresează,
în patru versuri:
Tu de femei te agățai
Și știm cu toții ce făceai;
Azi, cîte-n lună, cîte-n stele
Ne povestești, vorbești de ele!
Stă la taifas, acum nici nevasta nu-l
mai ține-n frîu și, realist, se gîndește:
Iubirile veneau pe rînd
Și le trăiam intens pe toate;
Sînt liber azi, da-mi spun în gînd:
Ce fac cu-atîta libertate?
Să nu vă mire dacă sînt cupluri care
trăiesc o viață-ntreagă în concubinaj:
Arăți din ce în ce mai bine
Dar de nevastă nu te-am luat
Că o femeie-așa ca tine
Nu-i azi doar pentru un bărbat.
Epigrama înviorează existența și
înalță curcubeul gîndului:
Cînd zburdă spiritu-n condei,
Menține starea rațiunii
Și din catrene sar scîntei
Doar dacă-n țeastă ard tăciunii.
Nu-i iartă pe cei care îmbîcsesc
aerul și și-au îngălbenit mustața cu țigara:
A fost țigara dulcea lui beție
Și fumul îl împrăștia pe nări,
Acuma inhalează de sub glie
Fum de tămîie și de lumînări.
Iată o-ntrebare pe care i-o pune unui
Adam longeviv:
Cît trunchiul fost-a plin de seve
Să-mi spui, Adame, adevărul:
În viața ta cam cîte Eve
Ți-au dat să muști cu poftă mărul?
Gîndirea epigramistului cu state de
funcțiuni în domeniu întrece orice imaginație pentru că, în cazul lui,
imaginația nu înalță expresia deasupra contingentului sau a rațiunii ca să te
pierzi în visare, ci te îndrumă spre o concluzie:
Epigramiștii cei isteți,
Agili, dau poantelor savoare
Prinzînd cai verzi de pe pereți
Să tragă,-n gînd, la Carul Mare.
Vizitînd-o pe conița epigramă la ea
acasă, iubitorii genului (adică cei cu umor, nu cei care nu gustă umorul –
constipații, cum îi numea regretatul Romulus Vulpescu) se conving că
În România, se-nțelege,
Stăpîni pe plai sînt dorul-dor
Și rîsu-plînsu’ că nu-i lege
Să pună lacăt la umor.
Și un longeviv, fără să se vaite,
constată:
Impozite neașteptate
Se pun, mai nou, pe timpul meu:
Cu cît mai mulți ani duc în spate,
Cu-atîta birul e mai greu.
Și omul rămas din ce în ce mai singur
se retrage în sine și se apropie mai mult de Dumnezeu:
Cînd sufletul ți-l simți pustiu
Și bătrînețea e stăpînă,
Nu-i niciodată prea tîrziu
Credinței să-i întinzi o mînă.
Pentru că, să nu uităm:
Ne trece viața pe moment
Sfîrșitul uită începutul
Da-n orice clipă de prezent
Ne construim, încet, trecutul.
Mai ales că nu poți să te mai încrezi
nici în medici. Iată ce-i spune un doctor unui bolnav în vîrstă:
Boala asta-i boală grea,
Nu știu ce să zic, bădie,
O să-ți spun părerea mea
Numai după-autopsie.
Mai în glumă, mai în serios, iată ce
spune o epigramă:
La durerile de șale,
Scîndura-i, desigur, leac
Dacă pui și laterale
Și deasupra un capac.
Brrr! Se scutura o bătrînă
profesoară, dar tot ea concluziona:
Această viață-i o cărare
Ce tot spre cimitir se-abate,
Da-i singurul lăcaș spre care
Bătrînii au întîietate.
De fapt, cam același lucru ne spune
și următorul catren:
Tot alergăm spre cimitire –
Bătrîni și tineri, pe-ntrecute –
Și tinerii-s mai iuți din fire,
Dar tot bătrînii-ajung mai iute!
Pentru că, de fapt
Viața-i ca un bob zăbavă,
Bătrînețea-i boală gravă,
Doctorul o prelungește
Și pămîntu-o lecuiește.
Obosită și plină de tristețe,
epigrama notează:
Toamna ne aduce știrea
Cununată cu tîrziul:
Tinerețea-i cu iubirea,
Bătrînețea, cu sicriul.
Și cei care conduc țara cum credeți
că vor reacționa?
Cei care s-au înfipt în șa
Vor da bătrînilor ceva:
Cu o grimasă milostivă
Le pun colacul pe colivă.
Dar să nu ne întristăm, să nu
plîngem, că vor plînge destul cei pe care-i părăsim, să trăim fiecare clipă
lăsată de Dumnezeu și să simțim, mai ales noi, mînuitorii condeiului
zburdalnic, sprijinul epigramei:
Și-a tot schimbat iubirile în viață,
Dar, ca bunic, își dă pe față-arama:
Deși pe soață și-astăzi o răsfață,
Iubirea lui tîrzie-i epigrama.
Și să ne întipărim în minte ideea pe
care ne-a lăsat-o Caragiale:
Dup-o vorbă românească,
E celebru, renumit
Cel ce-ncepe să trăiască
Numai după ce-a murit.
Sfîrșit
ELIS
RÂPEANU
4.9 C