- 09-12-2020
- 0 Comentarii
- 546
- 0
(La 85 de ani de la moartea poetului Nicolae Labiş)
,,Trăim în miezul unui ev aprins/ Și-i dăm a-nsuflețirii
noastre vamă./ Cei ce nu ard dezlănțuiți ca noi/ În flăcările noastre se
destramă.// Noi pentru viitor ne pregătim,/ Și-l populăm pe solul fericirii,/
Cu brațele-ncordate să-l săpăm/ Și să-l udăm cu ploile gîndirii// (...) Și
pentru că-n vîltoarea vremii noastre/ Noi am avut un post și am luptat,/ Ne-am
cîștigat și dreptul demnității/ Și-al cugetării drept nemăsurat”... ,,Seceta a
ucis orice boare de vînt./ Soarele s-a topit și a curs pe pămînt./ A rămas
cerul fierbinte și gol./ Ciuturile scot din fîntînă nămol./ Peste păduri tot
mai dese focuri, focuri,/ Dansează sălbatice, satanice jocuri// (...) Ce-i inimă?
Mi-e foame! Vreau să trăiesc și-aș vrea .../ Tu, iartă-mă, fecioară, - tu,
căprioara mea! Mi-i somn. Ce ʼnalt îi focul! Și codrul, ce adînc!/ Plîng. Ce
gîndește tata? Mănînc și plîng. Mănînc!”.
Cu aceste versuri în gînd,
recitate ca la o serbare școlară, am intrat pe ulițele Mălinilor în căutarea
universului pierdut și a celui care ar fi putut deveni un mare poet național –
NICOLAE LABIȘ. Versurile de mai sus sînt
din două poezii cu mesaje diferite: ,,Viitorul” și ,,Moartea
căprioarei”, dar din ambele rezultă – ca o trăsătură definitorie în arta
poetică a lui Labiș – ancorarea poetului în realitatea imediată, cu
transfigurarea eului într-o anamneză perpetuă, purtînd pecetea unei istorii
interioare, cuprinsă între limitele unei ataraxii aparte și ale unui zbucium de
pontif.
Mergînd pe jos pe strada
principală, din pură curiozitate adresez întrebări sătenilor întîlniți în cale
despre locul în care se află Casa memorială ,,Nicolae Labiș”. Îmi place să-i
aud vorbind pe cei din Mălini, mai ales că în glasul fiecăruia se distinge o
undă de mîndrie, le simt bucuria de a fi părtași la un gest care le onorează
localitatea, fiind puși în situația de a oferi informații despre consăteanul
lor, poetul Nicolae Labiș. Oamenii – tineri ori vîrstnici – cu înfățișări și priviri
blînde, știu toți cîte ceva despre cel care a fost Nicolae Labiș: locul în care
se află Casa Memorială, școala în care a învățat, cine i-au fost părinții...
Da, sîntem în Mălini, acolo unde,
cu 85 de ani în urmă, la 2 decembrie 1935, a venit pe lume, în casa unei
familii de învățători, puiuțul Nicolae, botezat cu numele sfîntului ce era
sărbătorit peste cîteva zile – Sfîntul Ierarh Nicolae. Parcă nu-mi vine să cred
că am ajuns să calc pe aceste meleaguri pe care, cu aproape un secol înainte,
își plimba făptura precocele poet. Mirarea poate că s-a ivit odată cu adîncirea
lecturii cărților de poezie ale lui Nicolae Labiș – toate, în afară de primele
două – ,,Primele iubiri” și ,,Puiul de cerb” (plachetă pentru
copii) – apărînd postum. Soarta nedreaptă a făcut ca Nicolae Labiș să se stingă
la doar 21 de ani – o moarte tragică, coborîtă odată cu un tramvai hodorogit ce
purta numărul nefast 13, de pe bulevardul din fața spitalului Colțea, din
București.
Debutînd la vîrsta de 15 ani, în
1950, în ziarul ,,Zori noi” din Suceava, un an mai tîrziu făcîndu-și
debutul și în presa literară bucureșteană (revista ,,Viața românească”),
constatăm că Labiș n-a creat decît un timp extrem de limitat – șase ani, pînă
în 1956!
A reușit Nicolae Labiș, în doar
cîțiva ani de creație literară, să atingă pragul unui mare poet, să rămînă în
Istoria Literaturii Române înscris cu litere mari? Și, dacă a reușit acest salt
spectaculos, la ce nivel receptăm, astăzi, opera poetului din Mălini, atît cît
Dumnezeu i-a lăsat timp s-o scrie? Acestea sînt doar două întrebări din multe
care s-ar putea formula cu referire la numele și la opera poetului Nicolae
Labiș. În apreciabilul răstimp de peste 6 decenii de la dispariția sa
pămînteană au apărut sute de studii și cărți despre poetul Nicolae Labiș
semnate atît de cei care l-au cunoscut în mod nemijlocit, cît și de o droaie de
critici literari și oameni de litere – semnal astral că și astăzi proiecția în
timp și spațiu a ,,Puiului de cerb” naște interes, multe scrieri pe
această temă duelîndu-se în polemici utile sau, uneori, apagogice.
Din acest punct de vedere – al
avalanșei de titluri ce încearcă să ne lumineze dacă opera labișiană este demnă
de a figura la loc de cinste în veranda literaturii române, sau, mai degrabă,
s-o dosim în debara – cititorul
îndrăgostit de versul și de sinceritatea lui Labiș se simte într-o derută
instalată într-o psihanaliză limitată. Pentru a se vedea că nu vorbesc (scriu)
degeaba, enumăr doar cîteva lucrări reprezentative în acest sens: ,,Labiș,
Albatrosul ucis” (Ștefan Bitan, 1970); ,,Nicolae Labiș” (Lucian
Raicu, 1977); ,,Nicolae Labiș” (Ion Bălu, 1982); ,,Urmele poetului
Labiș” (Gheorghe Tomozei, 1985); ,,Moartea unui poet” (Gheorghe
Tomozei, 1972); ,,Timpul asasinilor” (Cezar Ivănescu și Stela Covaci,
1997); ,,O moarte care dovedește ceva” și ,,Ultima graniță a
terorii” (Irimie Străuț, 2001, respectiv 2003); ,,Hora morții”
(Portik Imre, 2005); ,,Nicolae Labiș – monografie” (Florentin Popescu,
2006); ,,Kiseleff 10 – Fabrica de scriitori” (Marin Ioniță – reeditare,
2018).
Citind aproape tot ce s-a scris
în volum despre opera literară a lui Nicolae Labiș, compilată cu aspecte din
scurta lui viață (am în rafturile bibliotecii mele peste 50 de volume cu
subiectul discutat), am rămas sub imperiul unui gînd peremptoriu, care a dat
naștere la următoarea întrebare: de ce toți autorii care s-au aplecat asupra
scrierilor poetului Nicolae Labiș (analiști de marcă, colegi de breaslă sau
prieteni de pahar) au simțit, imperios, nevoia să-l judece pe Labiș în dimensiunea
a două paliere sociale: 1. poet comunist; 2. poet răzvrătit (anticomunist)!?
Inventînd acest dualism din perspectiva
etică în poezia lui Labiș, chiar în limita unor analize sofisticate, amestecînd
istoria Partidului Comunist cu gîndirea pură a celui care, ivit de sub poale de
munte, totuși, din ograda de intelectuali ai satului, a deschis ochii asupra
realității înconjurătoare, singura pe care o cunoștea, înseamnă să simplificăm
ipostazele de viață ale copilului și adolescentului Nicolae Labiș pînă la
mistificarea talentului acestuia.
,,Azi sînt îndrăgostit. E-un
curcubeu/ Deasupra sufletului meu./ Izvoarele s-au luminat și sună,/ Oglinzile
ritmîndu-și-le-n dans/ Și brazii mei vuiesc fără furtună/ Într-un amețitor,
sonor balans,/ În vii vibrează struguri străvezii –/ Cristalurile cîntecelor
grele –/ Și stropi scăpărători de melodii/ Ca roua nasc în ierburile mele./ Eu
curg întreg în acest cîntec sfînt:/ Eu nu mai sînt, e-un cîntec tot ce sînt”. Am
reprodus partea de început din amplul poem intitulat ,,Primele iubiri”,
pentru a releva puritatea de care aminteam mai sus, îmbrăcată, pînă la
contopire, în idealul sufletului unei simțiri primare menită să nască
manifestări intime inedite. În continuarea poemului, viziunea adolescentină a
poetului este transpusă în versuri de o altă factură, imprimate pînă la
saturație de ecoul prelungit al războiului de curînd încheiat, epopee
întunecată ce a lăsat urme profunde în sufletul unui copil maturizat prea
devreme la impactul cu cortegiul de experiențe aduse de acest război.
Filtrată prin capacitatea
poetului de a percepe diferența dintre cele două sfere diametral opuse – Război
și Pace – etapa aceasta i-a amplificat sensibilitatea nativă prin invocarea
dreptului legitim de a se bucura la capătul ieșirii din marasmul întruchipat de
lipsurile instituite de păgubosul conflict armat. De aici, din această
modificare a unghiului prin care cade lumina asupra sufletului unui copil, de
pe această platformă critică trebuie să privim și să judecăm explozia de
bucurie a lui Labiș la adresa unei stări sociale – reprezentată prin varii
instituții, entități sau concepte filozofice – o imagine care, mult mai tîrziu,
va avea o altă conotație și reflexie în mentalul colectiv românesc, deci și în
concepția lui Labiș.
Astfel trebuie să citim, să receptăm
și să judecăm, fără a încerca să inventăm cine știe ce circumstanțe atenuante,
continuarea acestui poem: ,,Eram neliniștit și nici eu însumi/ Nu înțelegeam
prea bine tot ce sîmt./ Doream să prind a vremii înțelesuri,/ Întregi, în
craniul meu atunci prea strîmt;/ Cărți peste cărți în nopți sfîrîitoare/ Eu
răsfoiam cu degete subțiri,/ Simțeam un aer nou foșnind în juru-mi,/ Eram ca-n
preajma unei mari iubiri”. În expresia lor intrinsecă, versurile de mai sus
nu reflectă nici o adiere propagandistică, ci sînt doar rezultanta gîndirii
unui pui de învățător într-o conjunctură istorică specială, cu influențe
emoționale directe asupra percepției sale individuale (să nu uităm că tatăl
poetului, învățătorul Eugen Labiș, a cerut înscrierea în Partidul Comunist la întoarcerea
de pe front, după o suferință de 5 ani prin tranșeele Europei!) a cărui frunte
se înalță spre soare într-o etapă tulbure, improprie înțelegerii și deslușirii
acesteia.
Nicolae Labiș, copilul și
adolescentul, nu a avut nevoie de nici un propagandist sau activist de partid
pentru ca să scrie versuri revoluționare. Lectura ce l-a vrăjit de la 4 ani,
viața cărților și viața adevărată din Moldova postbelică, i-au fost vectorii în
jurul cărora și-a țesut Nicolae Labiș aureola de înțelept, nelăsîndu-se
introvertit în propria-i capacitate de a crea lumea poeziei în jurul lui. De
aici și pînă la conceperea următoarelor versuri atît de blamate de critica
literară de astăzi (care-l șterg pe Nicolae Labiș din cărțile poeților români)
nu era decît un pas, făcut de poet în cunoștință de cauză – gîndirea lui
poetică așezîndu-l cu mult deasupra colegilor de generație: ,,Viață, mi-ai
deschis înfățișarea/ Compusă din lumini și umbre, crud./ Neregulate și bubuitoare/ Pulsările-ți lăuntrice le-aud./
Și-n miezul unui ocean de patimi,/ Azi am văzut mai clar decît oricînd/ În
gloriosu-i car de bătălie/ Partidul Comunist înaintînd”.
Unii
exegezi ai operei lui Labiș (sau, mă rog, pseudoexegezi), urmărind țelul
malefic de a deturna baza criticii literare de la esență la spoială – avansează
ideea periculoasă a instalării planului de comparație între ceea ce a produs
Nicolae Labiș pînă la dispariție (21 de ani), și ceea ce ar mai fi scris dacă
ar mai fi trăit! Acest procedeu este, după părerea mea, un motiv acefal de a
crea o bază de argumentație ca un fel de proptea în sprijinul acelora care vor
să scoată opera libișiană din sfera socialului. Translația de la literatura
junioratului la cea a deplinei maturități (literare și de viață) nu ar trebui
să dea frisoane acestor răstălmăcitori ca într-o anastrofă. Dacă ar mai fi
trăit și creat, lucrurile aveau să se așeze într-o altă matcă, poate
imprevizibilă pentru noi, dar, oricum, ascendentă pentru Labiș.
Iată dovedirea acestei
argumentații.
Între 20 și 22 martie 1965 a avut
loc, la București, Consfătuirea pe țară a tinerilor scriitori. Ca să putem
percepe însemnătatea acestui eveniment în viața și activitatea tinerelor
talente literare românești, iată numai cîteva nume de scriitori și critici
literari care au condus seminariile de poezie:
Mihai Beniuc, Maria Banuș, Eugen Frunză, Eugen Jebeleanu, Veronica
Porumbacu, Victor Tulbure, Demostene Botez, Radu Boureanu, Mihu Dragomir.
După ce Mihail Sadoveanu a deschis lucrările Conferinței, poetul Mihu Dragomir
(reprezentant al revistei ,,Tînărul scriitor“) a prezentat
Raportul asupra creației tinerilor scriitori din țara noastră în perioada
1950-1956. În a doua zi a consfătuirii au început dezbaterile pe marginea
Raportului, dezbateri la care, printre cei 35 înscriși la cuvînt, s-a aflat și
tînărul poet Nicolae Labiș. Ce credeți că a rostit de la tribuna oficială
acesta? Poate că – în virtutea scrierilor lui din tinerețea primară a elogiat
proletcultismul! Poate, dezvoltîndu-și ideea din „Primele iubiri”, a
citit o odă Partidului!
Nicidecum!
Iată cum gîndea Nicolae Labiș și
cum se exprima în anul fatidic 1956, nu la ,,Europa liberă”, ci în Forumul
tinerilor scriitori, locul în care se dezbăteau problemele lor, cele
generatoare de îndeplinirea visului de a deveni scriitorii viitori ai României,
cronicarii vieții tumultoase ce se anunța la orizontul incert al anilor ʼ60.
Nicolae Labiș și-a exprimat părerea că, printre factorii care stînjenesc
activitatea tinerilor scriitori, ca de altfel și activitatea unor scriitori
consacrați – sînt prejudecățile înguste, osificate, fie că au luat naștere în
mințile scriitorilor înșiși, fie că au fost impuse din afară de elemente
incompetente, care denaturează indicațiile partidului. Dezvoltînd ideea
libertății de gîndire, poetul a criticat frica de aspectele aspre ale vieții,
interzicerea lor pentru a fi reflectate în literatură, ca și stările de spirit
exaltate, pe care viața le oferă cu dărnicie scriitorilor. Asumîndu-și rolul de
lider al generației sale, Nicolae Labiș a chemat tinerii scriitori la lupta împotriva
dușmanilor de clasă și împotriva unor elemente birocratice care frînează
activitatea creatoare...
Casa în care a trăit poetul –
locul de suflet în care au înflorit primele metafore în vîrful peniței, iscînd
inegalabila Moarte a căprioarei – este o casă simplă, de la țară,
devenită Casă memorială în anul 1963. Casa pitică, avînd un cerdac vopsit
într-un albastru de cerneală, este cu atît mai primitoare cu cît intimitatea ei
precede gîndurile vizitatorului asupra modului de viață al celor care au locuit
între pereții ei curați. Chiar la intrare, pe o plăcuță așezată în stînga
cerdacului, scris cu litere aurii, citim, ca pe un motto al foștilor locatari,
o strofă semnată de Nicolae Labiș: ,,Ți-a însemnat natura prin trăsnet unde
stai/ Zdrelinduți-o cu flăcări primejdioase casa./ E semn de neastîmpăr și de
noroc – să-l ai/ Pînă cînd neagra doamnă o să-și învîrtă coasa”.
Dezechilibrați un pic de acest
totem labișian pășim în laboratorul copilăriei fiului de învățător din Mălini,
atenți să nu destrămăm miracolul acestor mici încăperi cu aureola de Muzeu al
Literaturii Românești de la jumătatea Secolului XX. Peste tot – amintirea
Poetului: patul și noptiera cu ceasul care
aștepta să fie ,,întors” pentru a țîrîi, demobilizator, deșteptarea;
aparatul de radio, vechi instrument de legătură cu lumea exterioară Mălinilor;
o etajeră cu cărți și un cățeluș de pluș – semn al imaginii anilor copilăriei,
reevaluată în anii de debut ai adolescenței; într-un cuier artizanal, cu
încrustații în lemnul patinat de vreme, făcute poate chiar de Labiș, așteaptă cuminți să fie îmbrăcate un costum de culoare închisă
și un palton negru pe umărul căruia se odihnește o pereche de mănuși...
Cea mai spectaculoasă ,,arhivă
documentară” aflată în același lăcaș de cultură – așa cum ne-a demonstrat și
doamna Ioana Hopulele, ghidul nostru calificat – sînt zecile de fotografii și
însemne prezentate izolat sau pe panouri tematice. De la anii puri ai
copilăriei și pînă la ,,Pasărea cu clonț de rubin”, viața și opera
poetului Nicolae Labiș ne apar în imagini vii, atît de autentice încît ne
așteptăm, din moment în moment, în fața noastră să se ivească poetul și să ne
invite la o cafea.
Aprecierile unor poeți
contemporani cu Labiș, prezentate la loc de cinste în acest sanctuar al
poeziei, revarsă peste orice vizitator umbrele acestor suflete pline de
venerație, într-o amintire avuabilă. ,,Labiș era un virginal în spirit,
gingaș în alcătuire și, din pricina frigului emanat de austeritate, de
neîmbrățișat, de neatins” – Nichita Stănescu; ,,Meritul cel mai mare al
lui Nicolae Labiș este că el a întinerit poezia într-o vreme cînd aceasta
făcuse riduri” – Marin Sorescu.
Dincolo de casa familiei Labiș,
spre satul Poiana Mărului, drumul se pierde în depărtarea măcinată de urmele
turmelor de mioare care au suit pe costișe cu iarbă, ștergînd urmele pașilor
Vitoriei Lipan în căutarea destinului. Urcușul spre Stînișoara, străjuit de
santinelele copacilor înfoiați, printre care soarele aruncă săbii de lumină
oblică spintecînd văzduhul încremenit, pare că se apropie de cupola cerului cu
petice de nori ca niște nămeți de zăpadă. Dacă abandonezi șerpuirea drumului și
te abați prin pădure te întîmpină Suha, venind de sus, de pe Borca, cu același
susur de apă de munte zvăpăiată, dar ademenitoare pentru botul catifelat al
blîndelor căprioare, imagine ilustrată atît de natural în Cartea de Poezie din
veacul celălalt: ,,Așteptăm într-un loc unde mai sună,/ Din strunele undelor
line, izvoarele./ Cînd va scăpăta soarele, cînd va licări luna,/ Aici vor veni
în șirag să se-adape/ Una cîte una căprioarele”...
Ce păcat că drama căprioarei,
plînsă de copilul Nicolae Labiș, s-a suprapus, peste numai cîțiva ani, cu drama
poetului Nicolae Labiș, înlocuind ,,Moartea căprioarei” cu ,,Pasărea
cu clonț de rubin” (ultima sa poezie, scrisă pe patul de spital, cu cîteva
zile înainte de a muri, la 22 decembrie 1956): ,,Pasărea cu clonț de rubin/
S-a răzbunat, iat-o, s-a răzbunat/ Nu mai pot s-o mîngîi. M-a strivit/ Pasărea
cu clonț de rubin.// Iar mîine/ Puii pasărei cu clonț de rubin/ Ciugulind prin
țărînă/ Vor găsi, poate/ Urmele poetului
Nicolae Labiș/ Care va rămîne o amintire frumoasă...”.
În numele acestei amintiri și
pentru perpetuarea ei Nicolae Labiș va trăi veșnic în Poezia Românească.
GEO CIOLCAN
3.8 C