- 31-05-2020
- 0 Comentarii
- 632
- 4
Buddha Zâmbind
Revelionul dintre aniii 1989 și 1990 începuse la Casa Alba cu
un gust ciudat. Președintele SUA, George Buh Sr. se afla în mijlocul celei mai
faste perioade pentru un președinte. 1989 se încheiase printr-un triumf fără
egal după căderea Berlinului nazist. Fiind actorul, apoi doar martorul
colapsului comunist din estul Europei, Bush Sr. devenise învingătorul
Războiului Rece. Și totuși, americanul nu simțea de loc că este momentul să fie
bucuros. URSS încă exista iar problemele Germaniei din mijlocul Europei deveneau
cu adevărat strategice. Căderea comuniștilor germani din est provoca mutații
militare și de securitate pe care administrația lui nu le putea analiza
integral. Știind că urma să se prăbușească și ultima piesă a dominoului, cea
mai grea dintre toate, puterea sovietică de la Moscova, Bush dorea o discuție
amplă pentru a construi etapa finală a căderii sistemului sovietic. Obiectivul
principal al americanului era să provoace o schimbare la Moscova care să nu îl
oblige să plătească echilibrul nuclear mondial.
Bush Sr. era aproape de ceea ce se numește un zgârcit
patologic. Era frugal, modest ca îmbrăcăminte și avea o soție conservatoare din
toate punctele de vedere. Mânca de cele mai multe ori ,,din traistă” cum s-ar
zice, iar aparatul său administrativ era minimal. Avea doar trei consilieri
principali, o secretară de zeci de ani, iar cafeaua era adusă în termos, de la
reședință, adică era plătită din salariul său. Nu oferea decît ceai
demnitarilor străini, iar celebra serată organizată pentru vizita suveranei
britanice (care era considerată evenimentul istoric al fiecărei administrații
americane) a rămas în istorie. Bush Sr. a refuzat să semneze protocolul vizitei
până când palatul Windsor nu a asigurat că securitatea reginei pe tărâm
american va fi plătită frățește între cele două puteri. Despre cadouri, prima
doamnă spune că, excedată, a pus de la ea o sumă serioasă de bani pentru ca să
nu se facă de rușine. Augustul soț nu dorise să aprobe cumpărarea, pentru
consortul reginei, a unui set de porțelanuri considerate prea scumpe.
Ca atare, singura misiune pe care fostul spion CIA la Pekin,
devenit președinte al SUA, o vedea la acel moment, era menținerea butonului
nuclear sovietic sub o singură autoritate, la Kremlin, dar fără ca acest lucru
să coste un dolar pe contribuabilul american. Restul, problemele economice,
naționale sau ideologice din interiorul imperiului sovietic erau nimicuri de
care nu dorea să se ocupe.
În luna mai 1990, Casa Albă arăta ca o fabrică aflată în
haos. Pe culoarele, altădată pustii, fuseseră adăugate birouri. Administrația
Bush avea un cult pentru clădirile istorice, prima doamnă Barbara Bush ca
ultima reprezentantă a unei vechi familii americane, refuzând orice fel de
modernizări ale proprietăților prezidențiale. Ca atare, noii angajați, mai ales
cei din departamentul de analiză și sinteză, lucrau fizic pe culoare.
Informațiile cele mai sensibile ale puterii americane din acei ani, incluzând
harta actualizată de două ori pe zi a poziționării submarinelor nucleare
americane în lume (considerată, ca și astăzi, după valiza nucleară ca fiind al
doilea mare secret strategic american) erau efectiv vehiculate, nu în birouri
subterane sau celebrele black rooms (camerele negre) ci pe holuri. Celebrul
buncăr care adăpostea Situation Room avea aceleași scări de oțel pe care Truman
le comandase, iar holurile încă erau vopsite cu acel galben din timpul ultimei
conflagrații mondiale.
Aghiotantul de la Secret Service, fapt unic în istoria Casei
Albe avea un scaun chiar în dormitorul prezidențial. Motivul fusese simplu, la
ordinul președintelui, pentru a face economie, luminile de pe holurile
reședinței trebuiau stinse pe timpul nopții, astfel că purtătorul valizei
nucleare a fost nevoit să își mute scaunul de pe hol chiar în dormitorul
prezidențial, unde la numai 8 metri dormea, fericit că nu plătește curentul
prea mult, chiar Bush Sr.
Tocmai prin acele culoare subterane vechi și demodate, în
acea lună de mai, trecea președintele american îmbrăcat într-un halat și în
papuci. Președintele fusese trezit pe la ora 2.20 dimineață. Era iritat de
informația pe care tocmai o primise. Unul din sateliții de spionaj detectase
ceea ce părea o explozie nucleară. Regiunea era Pakistan. După câteva zeci de
minute de dezbateri, șefii de stat major ai armatei americane au decis să îl
trezească pe președinte. Era pentru prima dată când, pe un teren aproape
misterios pentru analiștii americani, avea loc o explozie nucleară. Memoriile
Secretarului de Stat James Baker vor reaminti despre acea noapte complicată.
Îmbrăcat și el cu ce apucase, luat pe sus pentru a fi adus la Casa Albă, pe
drum se gândise la ce este mai rău. Pe masa de consiliu, atât președintele cât
și secretarul său de stat vor afla cu stupoare că analiza tinerilor cu
birourile pe holurile Casei Albe era mai mult decăt alarmantă.
La sfârșitul lunii mai 1990, comunitatea americană de
informații avea date concrete că Pakistanul construise cel puțin șase și,
poate, până la zece focoase nucleare. Analiștii erau convinși că unele dintre
acele focoase au fost desfășurate pe avioanele de vânătoare F-16 fabricate de
americani chiar în Pakistan. Acel contract militar fusese semnat de către
Ronald Reagan. Cea mai gravă problemă pentru politica americană din regiune era
că Benazir Bhutto, populistul prim-ministru al Pakistanului, fusese eliminată
(sau alesese sa se retragă, pentru a nu fi ucisă) din procesul constituțional
de autorizare a loviturilor nucleare.
Absența primul ministru din linia de decizie nucleară odată
confirmată reprezenta o lovitură extrem de serioasă pentru politica americană a
echilibrului nuclear global. Președintele pro-nuclear al națiunii, Ghulam Ishaq
Khan, și armata pakistaneză, în frunte cu generalul de armată Mirza Aslam Beg,
aveau mâinile, neîntrerupte, pe buton. Iar SUA nu puteau interveni niciodată la
timp pentru a opri o reacție nucleară necontrolată din Pakistan. Nu existau
îndoieli că India, cu arsenalul său nuclear, mult mai extins, era pregătită să
riposteze la orice amenințare. George Bush Sr. vedea cum strategia lui de
control asupra procesului de dispariție a imperiului sovietic se destramă. Căci
orice transfer de valiză nucleară sovietică trebuia urmărit și controlat de
către Washington, în caz contrar, tehnologia sovietică ar fi fost vândută pe
piața neagră a terorismului mondial. Și primul client ar fi fost grupările
fundamentaliste pakistaneze. Testul nuclear pakistanez tocmai complica jocul
pregătit de americani în ceea ce privește Moscova.
Criza nucleară pakistaneză din primăvara lui 1990 a
consfințit un adevăr: coșmarul exportului nuclear devenise nu numai o
realitate, dar și o prezență pe care orice președinte american o va simți
zilnic pe umerii săi. Ieșind din buncăr, Bush Sr. va înțelege că nu căderea
comunismului era victoria vieții lui. Comunismul reprezentase copilăria
coșmarului pe care umanitatea îl începuse în zorii Secolului XX. Terorismul
nuclear era maturizarea acelui coșmar, suma tuturor fricilor existențiale ale
unei națiuni, iar SUA vor fi obligate să joace un rol crucial în a înțelege
mecanismul acelei amenințări colosale, apoi fiind obligate să găsească
resursele financiare pentru a lupta împotriva ei. Adică, SUA erau somate să
devină puterea globală, autoritară și absolută a echilibrului nuclear. Exact
ceea ce administrația lui nu dorea. Costurile financiare deveneau de neimaginat
pentru un președinte ca Bush Sr.
,,Eu sunt Statul”
Pentru simpul și unicul motiv că puterea nucleară a unei
națiuni este absolută, butonul nuclear se află sub autoritatea unei singure
persoane. Acela care posedă autoritatea supremă asupra valizei nucleare este
șeful absolut al statului. Ludovic al XIV a inventat expresia ,,Statul sunt
eu!”. La timpul respectiv, el încarna puterea divină și judiciară a regatului
francez. În epoca modernă, Francois Mitterand, ultimul monarh al celei de-a
cincea republică franceze va declara, fundamental, la fel: disuasiunea nucleară
este decisă de președintele republicii și numai de el. Butonul nuclear, prin
simbolistica sa, prin puterea, care este de fapt post factum, a unei națiuni
aflate în imposibilitatea de a se mai apăra, reprezintă astăzi statul. Astfel,
psihologia celui care are în buzunar codul numeric fatal determină ultima
decizie a statul pe care îl conduce.
După revoluție sanguinară din 1789, Franței i-a trebuit un
secol, teroare genocidală, nenumărați consuli și lovituri de stat, 3 regi, 2
împărați și 3 republici pentru a reface puterea fundamentală a unui singur om.
Apoi, un al doilea secol de înfrângeri și umilințe până la Charles de
Gaulle. După construirea primei bombe
atomice franceze, statul francez imaginat de Regele Soare, puterea centralizată
a Franței, a revenit acolo unde istoria îl așezase firesc.
Acest proces istoric îl vor înțelege China și India. SUA vor
realiza impactul puterii nucleare asupra arhitecturii sale constituționale abia
la căderea comunismului, când vor realiza ca echilibrul terorii nucleare dintre
cele două ideologii și organizări sociale aflate în conflict fusese doar apă de
ploaie. Abia sub Bush Sr. elita americană va învăța că puterea nucleară a unui
singur om devine izvorul de schimbare a structurii de decizie a unui stat.
Rusia va face totul pentru ca pierderea URSS să nu o lase fără butonul nuclear.
Koreea de Nord va muri de foame pentru a avea mult râvnitul buton. Israelul își
va impregna supraviețuirea sa statală la nivel celular prin bomba atomică.
Israelul etern va exista prin tocmai mânuirea focului prometeic. Personalizarea
deciziei nucleare transcede astfel orice mecanism democratic, orice formulă
ideologică, orice revoluție a maselor, orice arhitectură de relații
internaționale. A avea bomba atomică, pentru statele care au cunoscut neantul
istoric sau se tem de el, reprezintă definiția supremă a permanenței lor. Acolo
unde dialogul eșuează, butonul atomic decide. Butonul nuclear este statul. Cel
care îl posedă și vremelnic este stăpânul absolut al istoriei. În primăvara
atomică pakistaneză din 1990, Bush Sr. exact acest lucru îl va înțelege.
Zguduit de revelație, omul de stat american înțelege că timpurile lui au apus.
Puterea emanantă din Biroul Oval va fi pentru totdeauna schimbată.
Sute de cărți au fost publicate, analize politice și militare
considerabile au fost dedicate relațiilor strategice bilaterale dintre Pakistan
și India, India și China sau China și Statele Unite. Din nefericire, pentru un fin
cunoscător al dinamicii strategice dintre aceste patru puteri nucleare, nu
există o soluție comună după modelul imaginat în cadrul negocierilor cu fosta
URSS. Nuanțele multiple, suprapunerile de culori, psihologia soluțiilor nu pot
fi înțelese dacă ele sunt adresate intelectual doar pe bază strict bilaterală.
În timp ce Pakistanul răspunde strategic la India, India răspunde raportându-se
la Pakistan și China, care la rândul lor răspund ambelor spre India și Statele
Unite. O permutare permanentă, un șah etern, pe care echilibrul nuclear nu îl
mai poate cuprinde.
În grădinile care înconjoară Aiwan-e-Sadrun, palatul
prezidențial din Islamabad, un singur om va decide că timpul modern nu mai
permite jocul granițelor fizice. Biroul președintelui este imens, iar masa de
consiliu, din marmură verde (culoarea Profetului) ornează centrul deciziei
supreme. Într-una din zilele lui ianuarie 1972, Zulfikar Ali-Bhuto, așezat la
celebra masă, va avea o discuție cu privire la securitatea țării sale. După
războiul cu India din 1971, Pakistan nu are solutii prea multe pentru a opri nu
numai influența indiană, iar acest lucru este extrem de grav – apropierea
dintre New Delhi si Beijing. Ciu EnLai, premierul chinez, tocmai semnase cu
India contracte economice masive și promisese să rupă India de influența
sovietică. SUA semnalizaseră multă bună voință iar Pakistanul se vedea astfel
izolat.
Bhuto va analiza din perspectiva regală și mistică, nu din
cea democratică sau populară, supraviețuirea țării sale. Fără o viziune imperial-divină,
care să traverseze secolele, pentru a înfrânge imperiile care vor veni sau vor
pleca, țara lui nu va rezista. Hotărârea de a produce în secret bomba atomică
și de a centra strategia de securitate națională pe amenințarea nucleară
permanentă împotriva Indiei va face din acest politician victima armatei și
serviciilor secrete pakistaneze. După decenii, fiica sa, devenită prima femeie
ministru al Pakistanului, va refuza, așa cum îl informau serviciile de
informații americane pe George Bush Sr. să fie implicată în programul nuclear
care a dus la execuția tatălui său. Construcția politică post independență a
Pakistanului va fi complet erodată și anihilată prin apariția bombei atomice.
Iar celebrul „Buddha zâmbind”, numele de cod al primului test nuclear indian
din 1974, a fost elementul Sputnik, emoțional și religios, pentru ca Pakistan
să facă orice pentru a avea bomba atomică. Pentru îndeplinirea acestui
obiectiv, Abdul Kadeer Khan, un cercetător pakistanez care lucra în Olanda la
producerea centrifugelor nucleare civile este adus în secret înnapoi în țară.
Dar tocmai aici intervine istoria, căci, ironia sorții, bomba atomică
pakistaneză este semnată de către India, Europa și SUA. „Buddha zâmbind” este
insulta supremă. Părintele bombei atomice din Pakistan este născut tot în
India, pe timpul imperiului britanic, școlit în metalurgia materialelor
speciale cu banii Londrei, născut din mama begumă moghală. Tehnologia nucleară
este eminamente europeană, fără urmă de influență sovietică iar uraniumul îmbogățit
necesar producerii bombelor este procurat din SUA.
1974 este și anul în care China devine principalul actor al
dramei indo-pakistaneze, detronând SUA, UK și URSS printr-un singur gest. Prima
bază militară cu rachete nucleare chineze este instalată în Tibet. Marile
fluvii care hrănesc atît Pakistan cât și India vin tocmai din Everestul nepalez
și tibetan. Adică din platoul atomic aflat sub autoritatea comunistă de la
Beijing. Probabil fără să o dorească sau să realizeze importanța gestului său,
tocmai fuga de butonul nuclear al lui Mao (care va transfera tocmai pe
acoperișul lumii teribila armă) va implica defintiv și permanent China în
mijlocul confruntării mondiale, cea pe care, peste decenii, o va continua și
escalada Donald Trump.
Căci nimeni din Asia nu poate opri China capitalistă în
demersul său economic și globalist. Triunghiul nuclear India-Pakistan-China
depășește prin complexitatea sa dialogul cu care SUA erau obișnuite pe timpul
confruntării cu URSS. Donald Trump judecă acest complex nuclear tripartit, care
pare atît de convulsionat ca și drumul pe care îl croiesc fluviile fundamentale
care se adună din ghețarii himalayeni, doar din prisma experienței politice
americane date de către confruntările din timpul Războiului Rece. Altceva nu
știe, altceva nu a citit în arhivele monumetale ale Americii. De aceea alege să
ridice India pentru a contracara economic China. Greșeala strategică pe care o
va face prin alegerea acestei politici este că Pakistanul musulman este mult
mai periculos pentru pacea internă a unei Chine multinaționale, unde locuiesc
milioane de musulmani. India nu reprezintă sub nici o formă un pericol la
adresa unității teritoriale chineze. Culoarul economic China-Pakistan, pe care
președintele Xi îl va finanța cu sume enorme, este desenat tocmai pentru a
apăra China de expansiunea unui islamism revoluționar, cu tentele sale deseori
extremist-teroriste venite din Pakistan. Administrația Obama va înțelege
această nuanță fundamentală și nu va încuraja nici una dintre cele trei puteri
nucleare din Asia. Din contră, va folosi Rusia pentru a echilibra stabilitatea
nucleară a regiunii. Donald Trump, furibund în justificările sale cu privire la
eșecul său din timpul crizei Covid-19, încearcă ridicarea economică a Indiei,
uitînd că acest fenomen va duce la o întărire a puterii nucleare de la New
Dehli. Ca atare, Pakistanul se va simți și mai amenințat de un eventual nou
,,Buddha zâmbind”. Prin efectul de domino, Pakistanul își va întări colaborarea
cu China, pentru a fi la paritate nucleară cu India, dezvoltând proiectele
economice cu colosul asiatic, pentru a avea resursele finaciare de dezvoltare
nucleară și convențional militară.
Astfel, China poate cere de la islamiștii pakistanezi
întreruperea acțiunilor lor pe teritoriile uighure, fapt care va întări puterea
centrală de la Beijing. Odată cu creșterea puterii Indiei, resentimentul
islamic va fi extrem de sever, mai ales că vine pe filiera fundamentalist
religioasă creștină pe care Donald Trump o încurajează în SUA. Fundamental, în
loc să delocalizeze resursele ideologice și religioase ale diverselor facțiuni
islamiste revoluționare, prin încurajarea Indiei, unde primul ministru Modi
este un cunoscut naționalist hindus, SUA nu fac decât să multiplice
resentimentele islamice. Talibanii au venit din Pakistan, Osama bin Laden a
fost executat în Pakistan, marele război antiterorist al lui Bush Jr a avut ca
motivație tocmai existența rețelelor de extremism islamic din Pakistan. A crede
că poți bloca China prin întărirea naționalismului economic hindus din India,
înseamnă a nu realiza că de fapt oferi aceeași motivație pentru explozia
terorismului internațional. Iar de data aceasta, Trump joacă pe o ecuație
profund personalizată, căci toate cele patru puteri implicate în acest joc cu
mărgele de sticlă sunt puteri nucleare, apte de a transfera tehnologie nucleară
la actori non statali și inamici feroce ai tuturor celor patru. Tensiunea de
astăzi la granița dintre India și China, pe care tocmai Donald Trump, creatorul
ei, anunță că, dacă va fi chemat, dorește să o negocieze, este exact semnalul
pe care Pakistanul îl va traduce ca un preambul al viitorului tensionat care
vine. Încurajarea tendințelor expansioniste ale Indiei înarmate nuclear până în
dinți, atunci când toate estimările spun că arsenalul nuclear chinez este
format doar din câteva sute de ogive nucleare, reprezintă cel puțin o eroare de
calcul juvenilă, de contabil de cartier.
Contradicția care aruncă în aer orice logică a mișcărilor din
ultimile luni reiese tocmai din această definiție. Extremiștii care se nasc în
regiunea respectivă sunt exact dușmanii totali ai fiecărui stat implicat. Iar
Trump exact această contradicție nu o înțelege, provocând periculos echilibrul
trilateralei nucleare din Asia. Orice foc pornit de acolo, dacă va fi oprit, va
cere resurse financiare și economice enorme, iar prețul în victime umane va
depăși cu mult cele mai negre estimări.
Având la bază analiza extrem de strâmtă a eșecului american
din Afganistan, unde Trump efectiv aplică principiul unei fugi mai sănătoase,
SUA formulează un atac anti chinez care poate evolua esențial într-un conflict
care să amenințe integritatea teritorială a Chinei. Iar dacă asupra unui aspect
suntem cu toții de acord, este acela că Partidul Comunist Chinez tocmai prin
războiul anti japonez din secolul trecut, (care a fost de fapt un război de
eliberare națională) a câștigat dreptul de a conduce țara. Cine își imaginează
că un atac la adresa integrității statale chineze nu va deveni reperul moral
salvator pentru perpetuarea la putere a comuniștilor la Beijing, înseamnă că nu
înțelege nimic din istoria acelei țări.
Dacă Germania a renunțat la orice formă de tehnologie
nucleară tocmai pentru a înăbuși tendințele sale istorice în așteptare, de
renaștere a lui Bismark (practic astăzi transformându-se într-o ligă a
comercianților), China va utiliza puterea butonului nuclear pentru a-și întări
statul. Exact ca SUA, exact ca Pakistan, exact ca India. După eșecul previzibil
al intervenției asimetrice americane din Hong Kong, după ce va eșua și mișcarea
americană din Taiwan, cea mai periculoasă, care poate destabiliza orice
înțelegere modială, mișcarea geo-strategică pe care o provoacă cu India va lăsa
urme adânci. Trump nu va supraviețui politic îndeajuns să audă despre un alt
președinte american care, în papuci de casă, va fi informat că „Buddha zâmbind”
a devenit chinez de-a dreptul.
(va urma)
H.D. HARTMANN
3.2 C