
- 23-09-2020
- 0 Comentarii
- 124
- 0
Scrisori, scrisori... Expeditor, Caragiale
De la Caragiale ne-au rămas mai multe
fotografii făcute la București, la Iași, prin Transilvania și la locuința sa
din Berlin. El le-a supraviețuit lui Eminescu și lui Creangă, trăitori într-o
vreme cînd arta fotografică făcea abia primii pași. Dar la zestrea iconografică
a lui Nenea Iancu ar trebui să mai adăugăm și cele cîteva secvențe dintr-un
filmuleț făcut prin toamna anului 1912, la înmormîntarea sa de la Cimitirul
,,Bellu”.
Mult mai bogată, în schimb, este
zestrea epistolară a lui Caragiale, formată din sute de scrisori, cărți
poștale, telegrame, invitații diverse, autografe și dedicații pe cărțile
primite și pe fotografiile sale, dăruite amicilor, fel de fel de bilete de
spectacole și documente de familie. În scrierile sale atotcuprinzătoare din
1942 și 1963 despre viața și opera lui Caragiale, criticul Șerban Cioculescu
face o împărțire a documentelor acestuia trimise sau primite: cele din perioada
bucureșteană și cele din perioada berlineză. Printre aceste misive, trimise de
Caragiale de la Berlin și publicate de revista ,,Manuscriptum”, în nr. 6/1972,
se găsesc și acelea adresate lui Alecu Urechia (1834-1901), poet,
prozator, autor dramatic, jurnalist, profesor și academician, la București, sau
poate lui Alceu Urechia (1860-1941), la Sinaia. Cum se vede, din cauza
unei nevinovate metateze a vocalei e,
mereu s-a făcut confuzie între cei doi, tată și fiu, cîndva, persoane sus-puse,
căci Nenea Iancu nu se băga în seamă cu oricine, dar astăzi căzute cu totul în
uitare. Destinatarul celeilalte scrisori este prozatorul Ion Alexandru
Brătescu-Voinești (1888-1946), destul de cunoscut mai ales ca autor de
literatură pentru copii. Chiar și astăzi el mai figurează în manualele de
școală primară cu povestirile ,,Privighetoarea” și ,,Puiul”.
Riguros redactate și transcrise
într-o caligrafie impecabilă, aceste scrisorele alcătuiesc o altă față a artei
literare caragialiene, care viza perfecțiunea indiferent de natura scrierilor
sale – piese de teatru, proze scurte, articole de presă sau simple mesaje.
Demonul perfecțiunii stilistice l-a urmărit nu numai în creația literară, ci și
în micile notații domestice din viața de zi cu zi. Pînă și semnele de
punctuație sau ,,interpunctuația care este gesticulația gîndirii”, cum o numea
maestrul, se supuneau acelorași exigențe stilistice. Pentru Caragiale,
autoexilul la Berlin era greu de suportat și aștepta orice pretext, cît de
neînsemnat, ca să se urce în tren și să-și viziteze prietenii. Așa s-au risipit
banii din moșteniri, pe cheltuielile cu drumurile în România, și în zadar s-a
tot zbătut să-și găsească vreun rost la Iași sau în Transilvania, după cum s-a
risipit și tentativa de a intra în politică. Dar aceste împrejurări nu l-au
împiedicat să-l persifleze oarecum pe Eminescu, pe motiv că nici el n-a știut
să-și chivernisească puținii bani.
În cartea poștală, trimisă de Anul
Nou 1906 și din care revista ,,Manuscriptum” publică un fragment, Caragiale
evoca obiceiurile din București, cînd pe la ușile oamenilor colindau slujbașii
primăriei – gunoieri, lampagii și poștași – oameni amărîți care făceau ,,urări
tadiționale”. Totodată, misiva este și un îndemn făcut de Caragiale de departe,
amicului său bucureștean, un taciturn fără pereche, de a fi mai zelos cu
răspunsurile: ,,În duelul de tăcere la care m-ai provocat fără motiv -
recunoaște acesta -, mă dau învins. Depun deci arma...”. Cît despre înlocuirea consoanei
r cu b
pînă și în scrierea adresei destinatarului, exista o explicație: se pare că
madam Alecu Urechia vorbea așa, oferind o formă alterată a grasierii atît de
cunoscute. Cu spiritul său de observație foarte dezvoltat și atracția către
misterele naturii umane, Caragiale a scrutat chipuri și a studiat caractere,
multe ajunse modele pentru personajele sale fictive. Am amintit de soața lui
Alecu Urechia și gîngăveala ei. Dar maestrul a creat și personaje literare la
fel de peltice. Cum ar fi coana Luxița, din povestirea ,,La Obor”, care,
pofticioasă, dă dispoziții chelnerului: ,,Să pui țeapă multă la fleiță,
mă-nțeledzi?!”, sau conu Iorgu, din ,,Baioneta inteligentă”, căpitan de
jandarmi: ,,Suflă, cigane, că te tai! Să vie mulci, să vie toci!”. Să nu-l
amestecăm aici și pe Marius Chicoș Rostogan, care nu este cepeleag
(,,Emininche!” sau: ,,Ghespre che e vorba?”), el este un ardelean pripășit prin
Muntenia, care vorbește dialectal.
,,Wilmersdorf bei Berlin/ 14.01.1906/
An DOCTOB UBECHIA/ Rumänien/ Bukarest/ str. Schitu Măgureanu 5/
(-verso)/ Auboba azi apabe/ Mai mîndbă și mai voioasă/ Căci e zi de
săb’bătoabe/ Zi plăcută și fbumoasă/ Bugăm cebul cu căldubă etceteba./ Beblin,
1 ianuabie 1906/ Cab.”
Trimiterea meteorologică din cel
de-al doilea text se regăsește în mai multe dintre schițele lui Caragiale, semn
că intrase în uzanțele existenței sale cotidiene, cu prelungire chiar și în
corespondența sa. Umorul scrierii stă în oximoronul căutat dinadins: întrucît
la Berlin sînt doar 13⁰, Nenea Iancu ar vrea să se simtă în București ca într-o
stațiune de vacanță.
,,Cartă poștală – retro:) / Carte
postale. Postkarte/ Berlin W./ 15.7.07/ Herr Doktor/ Alceu Urechia/
Sinaia/ Viala urechia – Str. Carol/ Rumänien/ Stimate D(omnu)-le doctor, vă
rugăm să ne trimiteți de urgență cîteva kilograme de căldură daco-romană, că pe
aici degerăm – maximum l-am atins astăzi cu 14⁰ Celsius – noaptea 10-11, așa că
mi s-a făcut dor de piața Teatrului pe la 4 după-amiaz, să-mi mai moi oasele.
Mai că-mi vine să plec la băi – în București, măcar pentru o lună. Ce mai
faceți? Mai dați-ne cîte un semn de prietenie. Complimente tuturor de la noi și
de la Metronomizi. Cu dragoste al dv. Car(.) Multe am să-ți spun cînd ne vom
vedea la toamnă – foarte multe”.
Cea de-a treia scrisoare are un caracter
mai mult de natură administrativă și, prin urmare, nu vom găsi nici o urmă din
sclipirile umorului caragialean. Fiind avocat și un scriitor cu trecere,
prozatorul Brătescu-Voinești, cedînd rugăminților amicului său din Berlin,
făcuse diligențele necesare și obținuse de la conducerea Teatrului Național
drepturile pecuniare cuvenite dramaturgului Caragiale. Încurajat de bunăvoința
lui Voinești, acesta, cum se spune, îngroașă obrazul și îi mai adresează o
rugăminte de departe.
,,(Plic - verso:) / (Expeditor)/ I.L.
Caragiale/ Wilmersdorf b, Berlin/ Hohenzollerndamm, 12/ (Plic – recto)/ Berlin
45/ R(ecomandat) no.487/ Domnului I. Brătescu-Voinești avocat, publicist
etc./ Tîrgoviște/ Rumänien/ Stimate amice Brătescule,/ Acuma văd eu ce
bine-i prinde omului să cunoască obiceiurile pămîntului. Grație protecției
d(umi)tale, am primit, în sfîrșit, de la Honor Direcție Generală a Teatrelor
drepturile de autor pe stagiunea trecută. Mă grăbesc deci a-ți mulțumi
călduros. Acum, încurajat de bunăvoința ce mi-ai arătat, te mai rog ceva: fii
bun, mergînd odată la Teatru, cercetează la ce număr s-a înregistrat petiția
mea privitoare la retragerea pieselor din repertoriul respectiv, cînd ai vreme,
trimite-mi, printr-o cartă poștală acel număr, de care am neapărată nevoie. În
așteptarea unui prietinesc sprijin de la d(umnea)ta, te salut frățește./ Al
dumitale vechi prietin I.L. CARAGIALE.
P.S. Dumitale, care ai talent și
copii (să trăiești, să le săruți cununiile!), îți pun încă o dată întrebarea:
Se poate face artă fără talent, și
copii cu... altceva?
Fii sănătos și vesel!/ Car(.)”.
,,Mărțișorul e al Patriei mele. De
acolo au ieșit «Cuvintele potrivite» și toate scrierile adunate acuma
într-o mulțime de volume, gîndite la o masă dintr-o cameră mică pe care mi-o
rezervasem pentru reverie. Mărțișorul, așa cum se găsește, după ani și ani de
muncă, e opera soției mele, Paraschiva Burda, care, venind din Bucovina cu
apucăturile ei țărănești, a căutat să facă din Mărțișor o grădină. Ea a
muncit-o cu sapa și cu lopata, cu brațele ei, dînd și eu cîte un ajutor, pe
ici, pe colo, după micile mele puteri. În Mărțișor am trăit vreme îndelungată
și în tovărășia nevestei și a cîinilor noștri, care au dispărut cîte unul. În
Mărțișor copiii noștri au devenit oameni mari, mari în sensul maturității... În
Mărțișor mi-am scris, ca să întrebuințez un cuvînt delicat, și amintirile, și
impresiile de la o zi la alta. Polemica știută, împotriva ocupației germane la
București, a căzut neașteptat în rîndurile tuturor cetățenilor. Mi-aduc aminte
că am scris «Baroane» cu creionul, în timpul nopții și, contra
obiceiului de a nu citi niciodată familiei, am invitat pe soția mea și pe copii
să le citesc o năzdrăvănie. În mijlocul articolului creionat pe o hîrtie
oarecare, nevastă-mea mi-a spus:
- Ți s-a făcut, dragă, de pușcărie.
- Ei, ce facem atunci?
-
Dă-i drumul, au zis nevastă-mea și copiii. Fie ce-o fi.
Mărțișorul, aflat peste drum de
Închisoarea Văcărești, fusese ales de nevastă-mea, obișnuită cu închisorile
mele depărtate de domiciliu, să se apropie. În schimb, stăpînirea m-a trimis
mult mai departe, ca întotdeauna. Arestîndu-mă, m-a trimis la Tg. Jiu, în
lagărul deținuților politici. Pentru mine, Mărțișorul e un lucru de neuitat.
Cred că acolo mi s-a plămădit cerneala și mi-a înviat oarecum condeiul”.
(Acest text a fost citit de
Archezi în cadrul emisiunii ,,Amintirile caselor”, realizată la Radio-București
în 1967-1968 de Victor Frunză.)
Pentru cine a uitat, pamfletul ,,Baroane”
a apărut pe data de 30 septembrie 1943, în ziarul ,,Informația zilei”. După cum
afirmă criticul Marian Popa, totul fusese un plan pus la cale de Mihai
Antonescu, cel care declanșase tratative secrete cu Puterile Aliate împotriva
Germaniei hitleriste. Așa se explică de ce nemiloasa cenzură a permis
publicarea pamfletului. Ulterior, poetul și-a cerut scuze ambasadorului Manfred
von Killinger, explicînd că, de fapt, el îl vizase pe un baron maghiar. Arghezi
a stat în lagărul de la Tg. Jiu doar 3 săptămîni și în condiții bune. De acolo,
el i-a trimis lui Bartolomeu Anania, aflat în Mînăstirea Polovraci, cîteva
rînduri: ,,Blagoslovește, părinte Anania, și să știi că sîntem vecini: cuvioșia
ta la o mînăstire, eu în lagărul de la Tg. Jiu, tot un fel de monahism”.
Spre sfîrșitul războiului, în lagărul
de la Tg. Jiu erau internați și deținuți politici. De fapt, cîteva sute de
comuniști evrei, țigani, unguri, bulgari și spioni sovietici. Dar cum soarta
războiului se cam hotărîse, unii dădeau bani să fie primiți acolo, pentru a se
împăuna, după aceea, că au fost deținuți antifasciști. Printre ei s-a aflat și
scriitorul Zaharia Stancu. Lagărul avea magazine proprii, unde cei cu bani
puteau să cumpere orice. De schimbarea politică apropiată aveau să profite și
Mihail Sadoveanu, Mihail Ralea, Alexandru Rosetti, cunoscuți ca foști carliști
sau simpatizanți ai legionarilor, pe care Masoneria i-a recuperat și i-a pus la
dispoziția regimului comunist. Pentru isprava sa, Arghezi ar fi primit un sfert
de milion de lei.
PAUL SUDITU
8.7 C