- 27-10-2020
- 0 Comentarii
- 284
- 0
Lojele franceze au fost completate de reprezentanți ai
nobilimii, burgheziei și parțial ai clerului catolic, care s-au opus
absolutismului. Cu toate acestea, în diferite etape, regele Ludovic al XV-lea
și mulți din anturajul său au aderat la masoni. Ludovic al XVI-lea nu aparținea
ordinului, spre deosebire de cei doi frați ai săi, viitorii regi Ludovic al
XVIII-lea și Carol al X-lea. Într-un cuvînt, francmasoneria, spre marea
nemulțumire a Vaticanului, exista legal. În 1738, Papa Clement al XII-lea a
publicat o lege care condamna ordinul și amenința cu excomunicarea catolicilor
care îi aparțin. Francmasonii au fost acuzați de erezie, precum și că s-au
angajat în activități ilegale periculoase pentru „pacea” statelor. Condamnarea
a fost confirmată în 1751 de Papa Benedict al XIV-lea. Cu toate acestea,
francezii au ignorat aceste amenințări și numărul lojilor a continuat să
crească.
Fricțiunile din cadrul
fraternităților legate de problemele rituale și de personalitatea
conducătorilor au condus în 1773 la protestele majorității fraților în
favoarea introducerii „democrației masonice”. Ei l-au ales ca lider pe tînărul,
dar deja popularul verișor al lui lui Ludovic al XVI-lea, ducele Philippe de
Chartres, și au creat centrul de guvernare al Marelui Est al Franței cu
reorganizarea simultană a gradelor înalte, ritualuri și adoptarea de noi
reglementări. O minoritate a francmasonilor, reprezentați în principal de
stăpînii frățiilor pariziene, au condamnat astfel de măsuri și au păstrat Marea
Lojă a Franței. Ambele centre funcționează pînă în prezent, iar primul centru a
rămas întotdeauna predominant în ceea ce privește compoziția și influența.
Esența reformelor a constat în
înlocuirea Marilor Maeștri de-a lungul vieții cu aleși în mod regulat, ceea ce
a marcat victoria nativilor celui de-al treilea domeniu asupra nobililor; s-au
impus restricții la admiterea de ucenici de la vîrsta de 21 de ani, calfe de la
23 și maeștri de la 25, s-a înființat o trezorerie, doar cîteva dintre gradele
superioare au fost recunoscute. Lojile feminine depindeau acum de cele ale
bărbaților. Sora lui Philippe de Chartres, ducesa de Bourbon, Mare Maestră a lojilor pentru femei, a fost
înlocuită de o prietenă apropiată a reginei Marie Antoinette, prințesa de
Lambal. Dacă în 1776 francmasoneria din Franța avea 30 de mii de membri în 300
de frății, în 1787 existau deja pînă la 40 de mii în 1.250 de loji cu o
populație de 26 de milioane de oameni. Cea mai faimoasă este Loja pariziană a
celor nouă surori, care a inclus mulți viitori lideri activi ai Revoluției -
starețul Sieyes, Bayly, Petion, Brisson, Camille Desmoulins.
Introducerea masoneriei în structurile de stat din Germania a
evoluat într-un mod diferit. Prima este considerată a fi Loja Absalom, fondată
la Hamburg la 6 decembrie 1737, căreia i-a fost consacrat prințul moștenitor
prusac, viitorul rege Frederic al II-lea. A contribuit la crearea la Berlin, în
1740, a lojei „Trei Globuri” și a altor frății care aveau un caracter
aristocratic, cu excepția asociațiilor comercianților din Hamburg și Frankfurt.
În frunte se aflau suveranul local sau anturajul lor. Masoneria germană s-a
remarcat încă de la început prin ritualurile și reverența sa magnifică, dorința
de a-i deosebi pe adepții săi de muritorii obișnuiți, de a se ridica la înălțimea
inaccesibilă a cunoașterii „secrete”, de a învălui trecutul ordinului cu un
„văl de mister impenetrabil” și de a amîna apariția sa cît mai mult posibil. Pe
această bază, a început crearea de mituri active, crearea celor mai bizare
legende și fantezii. Francmasonii germani erau angajați în științele oculte, în
primul rînd alchimia. Acest lucru a fost, de asemenea, caracteristic sistemului
adînc înrădăcinat al „ascultării stricte”.
O altă imagine a fost observată în Portugalia, unde
francmasoneria a fost aspru persecutată de autorități și de Biserica Catolică.
În timpul ocupației franceze și engleze, ei și-au legalizat activitățile,
deoarece intervenționiștii au patronat ordinul. În 1812, în Lisabona existau 12
confrerii și o Grand Lodge. La ascultarea
știrilor despre evenimentele din Spania, unii dintre adepți au creat grupul
Sanhedrion, care a jucat un rol major în Revoluția din 1820 și în accederea la
putere a multor francmasoni. Ordinele feudale au fost abolite, Inchiziția a
fost abolită, proprietatea bisericii a fost pusă în vînzare, iar regele Ioan al
VI-lea a trebuit să guverneze pe baza Constituției. Adunarea oficialilor aleși
a adoptat o nouă Cartă pentru o organizație cu ritual francez, numită Marele
Orient al Lusitaniei. Aproape simultan, mișcarea pentru independența
coloniilor spaniole și portugheze din America Latină – Brazilia, Mexic,
Bolivia – a crescut, în principal, sub conducerea societăților secrete și a
lojilor parțial masonice, care reflectau interesele ambigue ale anumitor straturi
sociale și erau în dușmănie între ele. În 1822, mai mulți frați au format
Marele Est al Braziliei, cu participarea unor susținători hotărîți ai
independenței conduși de Ledo, care chiar au înclinat spre proclamarea unei
republici.
În Statele Unite, s-a dezvoltat un sistem masonic de 50 de
mari loji, inclusiv loja din districtul Columbia, care a supraviețuit pînă în
prezent. Spre deosebire de statele pe care le reprezintă, fiecare centru
masonic s-a declarat suveran și independent, ceea ce a fost exprimat în
respectarea propriilor tradiții și ritualuri.
Cea mai mare lojă, ca număr și influență în prezent rămîne
francmasoneria americană, formată din 50 de mari loji suverane pentru state,
districtul Columbia și separat pentru celelalte – aproximativ 4 milioane de
membri. Ramurile lor sînt împrăștiate în multe țări ale lumii, în special în
America Latină și Canada. Activitatea găsește o manifestare vizibilă în sfera
socială, deoarece toate frățiile au fonduri caritabile mari și „bugete de
solidaritate”, ceea ce le permite să ajute adepții într-o situație dificilă să
subvenționeze spitalele, cămine de bătrîni pentru frați și soțiile lor,
universități, centre de cercetare medicală. O serie de asociații sînt angajate
în activități internaționale.
Urmînd exemplul britanicilor, toate frățiile din Statele Unite își păstrează credința în Marele
Arhitect al universului; aderarea la orice religie este o condiție prealabilă
pentru inițiere. În loji, este interzis să se angajeze în discuții despre
probleme economice, politice și religioase. Cu toate acestea, aceste discutii
se desfășoară în cadrul așa-numitelor comitete de cercetare la fiecare dintre
marile loji. Pentru a lua în considerare problemele comune, congresele
naționale sînt convocate periodic, marii maeștri se întîlnesc anual pentru a
face schimb de opinii. Natura acțiunilor și direcția deciziilor luate sînt
ascunse. Nu este interzisă combinarea calității de membru al ordinii cu
activitățile politice și de stat. 14 președinți au fost masoni, inclusiv F.
Roosevelt, H. Truman, J. Ford. Potrivit presei, președintele american George W.
Bush este, de asemenea, francmason și membru al lojii Skull and Bones, unde
doar „elita aristocrației universitare” are acces.
În Italia, activitățile
francmasonilor sînt strîns legate de mișcarea Carbonari. În știința
occidentală, carbonarismul este adesea considerat unul dintre soiurile
francmasoneriei, care se pare că datează din edictul Papei Pius VII din 13
august 1814, care a declarat ambele organizații ca fiind un singur întreg.
Carbonari („mineri de cărbune”) au apărut în sudul Italiei încă din
1807-1808. Mulți oameni din această profesie erau implicați în arderea
cărbunelui și vînzarea acestuia în magazine speciale. Fondatorii organizației
din mica burghezie și-au numit celulele de bază Venta, menite să elibereze țara
de opresiunea cuceritorilor francezi prin acțiuni active în masă, inclusiv
revolte armate.
Liderii Carbonarii au revizuit radical Carta ordinii masonice, umplînd-o cu conținut nou. Venta consta doar
din „discipoli” și „stăpîni”, iar trecerea de la un grad inferior la unul
superior ar putea avea loc în cîteva zile. Inițierea în gradul întîi a fost
organizată simplu: un candidat legat la ochi a jurat pe un pumnal „să-și
asculte conducătorii, să protejeze patrioții și patria de dușmani”, apoi i
s-a spus că unirea era condusă de o societate superioară ai cărei membri nu
erau dezvăluiți. Un grup de frății dintr-o regiune erau subordonate
sediilor-mamă din Napoli, Salerno, Ancona, Alexandria și din alte orașe.
Organizația a aplicat principiul subordonării ierarhice a membrilor Venta și
s-a efectuat un control strict asupra respectării disciplinei. Tehnicile de
conspirație împrumutate de la masoni au fost utilizate pe scară largă. Întrucît
planurile luptei se bazau pe atragerea claselor inferioare urbane și a
țărănimii, deosebite prin religiozitatea lor, au fost respectate dogmele
bisericești ale închinării lui Christos în interpretarea catolică. Dumnezeu a
fost declarat primul Carbonarius și patronul societății secrete. Dar ideea
egalității naturale a oamenilor a ocupat un loc important în ideologie.
Fiind eterogen din punct de vedere social, Carbonarismul nu a
fost unit nici măcar în perioada sa de glorie; Venta a fost divizată de
conflicte între moderați și radicali. Primul a căutat doar o monarhie
constituțională, cel de-al doilea a susținut răsturnarea puterii regale la
Napoli și proclamarea unei republici.
(va urma)
D.A.
- 30-09-2024
- 0 Comentarii
- 113
- 0
10.0 C