- 15-10-2020
- 0 Comentarii
- 447
- 0
Motto: ,,Tradiția
fără modernitate este o fundătură, modernitatea fără tradiție este o
iremediabilă și totală nebunie”. (George Edward Bateman Saintsbury)
Am să
pornesc demersul de a demonstra legătura dintre Reforma protestantă, spiritul
capitalist și dezvoltarea ulterioară a societății spre modernitate printr-o
scurtă incursiune în problematica modernității și originile acesteia, cu
consecințe majore în Europa.
Diverși
autori plasează începuturile modernității în evenimentele mai mult sau mai
puțin semnificative ca Reforma, inventarea științei moderne, apariția
capitalismului.
Există
ipoteza cum că modernitatea ar fi avut originea în revoluțiile europene ale
Secolului al XIX-lea sau Revoluția franceză, legată de apariția fenomenului
cultural numit Iluminism.
Dacă ne
referim la originile modernității din punctul de vedere al istoriei științei
avem două puncte de reper: anul 1542, cînd Nicolaus Copernicus publică
lucrarea „De revolutionibus orbium coelestium”, și anul 1687, cînd Isaac
Newton scoate de sub tipar lucrarea monumentală ,,Principiile matematice
ale filosofiei naturale”. Între Copernicus, care afirmă că Pămîntul
se învîrte în jurul Soarelui, și Newton, care explică matematic cum se
petrece acest lucru, se desfășoară „revoluția științifică”, așa cum a fost
denumită în ultimii 50 de ani.
Jacob
Bruckhardt, în cartea sa ,,Civilizația Renașterii în Italia’’,
are o altă părere, sugerînd originile modernității în Renaștere, cînd lumea și
mintea s-au eliberat de sub tirania credințelor, superstițiilor și iluziilor.
Există și aici o legătură între tradiție și modernitate, întrucît ideile
renascentiste au fost construite de Francesco Petrarca, cu șase veacuri
în urmă.
Revoluția
se produce în știință și filozofie. Noua știință și noua filozofie,
raționalistă, întemeiată pe metodă, matematică și experiment, se opune vechii
filosofii medievale, întemeiată pe credință, puterea Bisericii și superstiții
(alchimie, magie sau astrologie). Trebuie amintite deci patru teze diferite asupra
originilor modernității:
a)
Modernitatea începe odată cu iluminismul.
b) Modernitatea își are rădăcinile în
Renaștere.
c) Modernitatea începe în Evul Mediu
tîrziu, odată cu apariția studiului naturii.
d) Modernitatea începe în Secolul al
XVII-lea.
Toate aceste teze vor influența
dezvoltarea ulterioară a statelor și, implicit, apariția unui proiect european
economic, social, cultural.
Originile modernității în știință se
leagă de matematizarea științei moderne și rolul ipotezei atomiste, rolul
experiențelor și apariția instrumentelor de măsurare.
Modernitatea
în filosofie este legată de numele unor filosofi ca Descartes, Leibnitz,
Spinoza.
Matematicianul
francez René Descartes (1596-1650) a
subliniat diferența dintre percepție și gîndire. Descartes a fost foarte
impresionat de ceea ce putea face matematica în știință.
Baruch Spinoza (1632-1677),
un filosof olandez de origine evreiască, a folosit metoda deductivă a
geometriei pentru a demonstra că există o substanță unică, Dumnezeu, în
care există toate celelalte lucruri ca moduri.
Gottfried
Wilhelm Leibnitz (1646-1716) a fost un matematician extraordinar, dar
și filosof și om de stat. La concurență cu Sir Isaac Newton (1642-1727),
a pus bazele calculului diferențial și integral în dorința de a descoperi „ o
algebră a raţiunii”. Pentru istoricul ştiinţei, naşterea ştiinţei moderne este
urmarea unei revoluţii; pentru istoricul filosofiei, modernitatea este un şir
de sisteme. Modernitatea a fost, pe rînd, pusă în legătură cu individualismul,
contractul social, industrializarea, revoluţia ştiinţifică, naşterea
birocraţiei sau a statului naţional.
Una
dintre cele mai influente tipologii ale modernităţii porneşte din celebra
scriere a lui Max Weber, „Etica protestantă şi spiritul capitalismului”, la
care mă voi referi în continuare.
Weber lansează
ideea conexiunii între codul de valori al modernilor şi calvinism. În lumea
protestantă, ,,omul modern” se desparte de civilizaţia
tradiţională şi de valorile moştenite, îmbrăţişînd o nouă viziune asupra lumii,
un nou set de valori morale asociate unei anumite teologii reformate. Posesorii
de capital, patronii, muncitorii de înaltă calificare, personalul cu pregătire
superioară din Germania provin, mai cu seamă, din rîndul protestanţilor.
Procentajul protestanţilor este mai mare în şcolile pregătitoare pentru studii
tehnice şi profesii industriale sau comerciale. Pentru a înţelege această
chestiune, voi face apel la lucrarea ,,Marile religii’’, la
capitolul „Reforma protestantă”, a francezului Brice Deymié. Trei
principii fundamentale caracterizează teologia protestantă: numai Dumnezeu,
numai Scriptura, numai harul divin: „Fiecare protestant este un papă cu Biblia
în mînă”, afirma ironic Bossuet.
Pentru
protestanţi, există două tipuri de Biserică: Biserica nevăzută, reprezentată de
trupul lui Christos, şi Biserica vizibilă, care este instituţia pur
ocazională. Centrul unui cult protestant nu este sfînta împărtăşanie, ci
propovăduirea. Reforma respinge distincţia dintre clerici şi laici şi afirmă că
noi toţi sîntem preoţi sau laici.
Minorităţile
religioase (cea protestantă), excluse voluntar sau involuntar de la poziţiile
influente din punct de vedere politic, se îndreaptă spre activitatea economică
(ex. evreii şi hughenoţii din Franţa). Dr. Offenbacher spunea:
,,Protestantului îi place să mănînce bine, în timp ce catolicul vrea să doarmă
liniştit”. Gotheim sugerează ideea cum că diaspora calvinistă e ,,pepiniera
economiei capitaliste“.
Montesquieu
spune în ,,L ésprit
des lois“, cartea XX, cap. 7, despre englezi, că ei au
depăşit celelalte popoare ale lumii ,,în evlavie, în comerţ şi în libertate”.
Aceeaşi idee o sugerează şi Hagen Schulze în cartea sa, ,,Stat şi
naţiune în istoria europeană”: „În vreme ce puterile continentale
încercau să-şi găsească locul în strîmta Europă, măsurîndu-şi puterea cu cea a
vecinilor, viziunea puterii maritime Anglia acoperea deja globul”. În
formularea sintetică a scriitorului, vizionarului şi negustorului englez Daniel Defoe,
,,să stăpîneşti marea înseamnă să stăpîneşti toate puterile şi tot comerţul din
Europa, Africa şi America”.
Capitalismul
modern îşi creează prin selecţie economică subiecţii economici de care are
nevoie: întreprinzătorii şi muncitorii. Capitalistul are o sete de bani, în
timp ce aristocratul feudal este aplecat spre pămînt. Spiritul capitalist avea
ca principal adversar tradiţionalismul, salariul în acord fiind unul dintre
atuurile întreprinzătorului modern. Salariile joase sînt ,,productive”,
ele sporesc randamentul muncii, şi aici trebuie lucrat la
mentalitatea salariatului.
În ,,Der
moderne Kapitalismus”, Werner Sombart a
distins două mari laitmotive între care s-a mişcat istoria economică: ,,satisfacerea
nevoilor” şi ,,cîştigul”. Spiritul capitalistului este, de fapt,
mentalitatea. Numai tranziţia de la Evul Mediu la epoca modernă a cunoscut o
organizare capitalistă raţională a activităţii burgheze meşteşugăreşti. În
comerţul cu amănuntul, revoluţionarea care pune capăt vechiului tradiţionalism
este în plină desfăşurare. Odată cu dezlănţuirea concurenţei acerbe, s-au
acumulat averi considerabile care nu au fost depuse la bancă, ci mereu
reinvestite în afacere. Au avut de cîştigat oamenii chibzuiţi şi îndrăzneţi,
cumpătaţi şi perseverenţi. Acest tip de întreprinzător manifestă frecvent o
anumită doză de modestie rece.
Cel mai simplu este de a considera dezvoltarea
„spiritului capitalist” ca fenomen parţial al dezvoltării generale a
raţionalismului. Din acest punct de vedere, protestantismul ar fi jucat un rol
istoric numai ca ,,primul produs” al unei concepţii pur raţionaliste despre viaţă. Se
urmăreşte originea elementului neras ţional pe care îl conţine conceptul de
„vocaţie”. Misiunea dată de Dumnezeu este denumită în germană Beruf şi
în engleză calling.
Munca
laică de zi cu zi avea o semnificaţie religioasă şi a produs pentru prima dată
acest sens al conceptului de profesie. În conceptul de ,,profesie” îşi găseşte
expresie dogma centrală a tuturor variantelor protestante, care respinge
distincţia catolică dintre praecepta (învăţăminte) şi consilia
(sfaturi) şi care cunoaşte ca singur mijloc de a trăi cum îi este plăcut lui Dumnezeu,
nu o supralicitare a moralităţii laice prin asceză monahală, ci exclusiv
îndeplinirea datoriilor laice. Toate profesiile îngăduite sînt egale în faţa
lui Dumnezeu.
Concepţia
lui Luther este că tradiţionalismul economic ajunge să fie o emanaţie a
credinţei în Providenţă. ,,Munca profesională este o misiune
dată de Dumnezeu”. (Luther în ,,Kirchenpostille”) Dacă,
fără evoluţia religioasă pur personală a lui Luther, Reforma este
inimaginabilă, fără calvinism, opera sa nu ar fi avut durabilitate exterioară.
(va urma)
MIRCEA PÎRLEA
Biblioteca
Județeană Satu Mare
- 30-09-2024
- 0 Comentarii
- 113
- 0
10.0 C