
- 14-07-2021
- 0 Comentarii
- 855
- 3
Sistemele de supraveghere video, cu ajutorul cărora este posibilă urmărirea
mișcării unei persoane în spațiu, înregistrarea acțiunilor sale, identificarea
conexiunilor cu alte persoane etc., sînt în curs de îmbunătățire rapidă Astfel
de informații pot fi acumulate, procesate, stocate în baze de date și furnizate
la o anumită solicitare.
,,Ochiul atotvăzător” a apărut ca un simbol masonic, așezat pe o bancnotă de dolari, și care planează
deasupra unei piramide neterminate. În general, piramida mondială a dolarului a
fost construită de-a lungul deceniilor postbelice pentru a propulsa ,,ochiul
atotvăzător”. După aceea, dolarul și-a pierdut valoarea. ,,Ochiul atotvăzător”
ar trebui să încununeze construcția unui lagăr mondial de concentrare, unde nu
vor fi necesari nici dolari, nici alte monede. La un moment dat, proiectele digitale
implementate în diferite țări ar trebui să devină un proiect global unic pentru
monitorizarea și controlul populației Pămîntului.
China se îndreaptă cu pași repezi către crearea unui
„ochi atotvăzător“ național, în timp ce Statele Unite rămîn oarecum în urmă.
Europa este încă cu un pas în spatele Americii. Mai mult decît atît: Bătrînul
continent pare să nu dorească să ducă la bun sfîrșit acest proiect.
Istoria poate fi o cauză? Este posibil ca politicienii europeni fac
paralele între proiectul de astăzi al ,,ochiului atotvăzător” și lagărele de
concentrare din Dachau, Auschwitz, Buchenwald? Nu știu. Însă faptul că Europa
încearcă să împiedice acest control asupra Uniunii este incontestabil.
La 15 aprilie a.c. a devenit cunoscut faptul că Parlamentul European
pregătește amendamente la legislația care interzice utilizarea inteligenței
artificiale (AI) pentru supravegherea video în masă a persoanelor și evaluarea
comportamentului social. Excepția o fac sistemele militare. Sistemele de
identificare biometrică la distanță în locurile publice (de exemplu, sistemele
de recunoaștere facială) pot fi implementate numai cu acordul autorităților și
în limitele legii. În cadrul Consiliul European, două organisme de reglementare
sînt responsabile pentru dezvoltarea sistemelor de supraveghere și recunoaștere
video, a datelor biometrice și a problemelor conexe de inteligență artificială
– Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) și Comitetul European
pentru Protecția Datelor (EDPB). În luna iunie, acestea au publicat un raport
comun asupra sistemelor biometrice alimentate de inteligența artificială, un
răspuns la proiectul de lege privind inteligența artificială promulgat în
aprilie de Comisia Europeană. Textul proiectului conține numeroase avertismente
cu privire la riscurile pe care le poate crea utilizarea necontrolată a
sistemelor de inteligență artificială. Recomandări de reglementări: începerea
oricărui proiect ar trebui să fie precedat de o evaluare profundă a posibilelor
riscuri; și chiar și după lansarea proiectului este necesară continuarea
monitorizării riscurilor (unul dintre cele mai grave este riscul scurgerii de
informații colectate și acumulate în bazele de date). Este posibilă stoparea
proiectului dacă valorile riscurilor depășesc limitele stabilite.
Autoritățile de reglementare AEPD și EDPB au adoptat o
poziție și mai conservatoare. Ele propun o interdicție completă a recunoașterii
faciale automate în toate locurile publice – de la restaurante și magazine
private, la stadioane de fotbal și gări. AEPD și EDPB solicită interzicerea
oricărei utilizări a inteligenței artificiale pentru a recunoaște automat
comportamentul uman în astfel de locuri. Recomandă, de asemenea, interzicerea
utilizării sistemelor de inteligență artificială care utilizează biometrie
pentru a împărți oamenii în grupuri în funcție de diferite criterii: sex,
orientare sexuală, apartenență etnică și religioasă, orientare politică –
pentru toate criteriile pentru care discriminarea împotriva unei persoane este
interzisă în conformitate cu articolul 21 din Carta drepturilor fundamentale.
Observarea comportamentului și stării emoționale a unei persoane este
permisă în cazuri foarte specifice; de exemplu, în scopuri medicale, dar chiar
și atunci numai cu acordul pacientului sau al rudelor sale.
Există din ce în ce mai multe exemple despre modul în care țările din afara UE impun, de asemenea, restricții și
interdicții privind identificarea persoanelor care utilizează inteligența
artificială prin intermediul sistemelor de supraveghere video. În 2019, în
Anglia, Ed Bridges a fost dat în judecată, și a fost susținut de grupul pentru
drepturile omului Liberty. Poliția din sudul Țării Galilor, monitorizînd
oamenii prin camere video, a încălcat dreptul la viață privată în conformitate
cu Convenția europeană a drepturilor omului. Procesul a fost inițial respins de
judecătorii de la Înalta Curte, dar Bridges a contestat decizia la Curtea de
Apel, unde recursul său a fost admis. Bridges spune: „Această tehnologie de
recunoaștere facială este un instrument intruziv și discriminatoriu de
supraveghere în masă. De trei ani încoace, poliția din sudul Țării Galilor a
folosit acest sistem împotriva a sute de mii de oameni, fără consimțămîntul
nostru și adesea fără știrea noastră. Cu toții trebuie să putem folosi spațiile
publice fără a fi supuși supravegherii represive”. Decizia Înaltei Curți a fost
schimbată. La 11 august 2020, Curtea de Apel din Marea Britanie a decis că
poliția din Țara Galilor folosea ilegal tehnologia de recunoaștere facială. Ca
urmare, în prezent este interzisă utilizarea acestor tehnologii.
De la 1 ianuarie 2020, San Diego, California, a dezactivat sistemul de
recunoaștere facială utilizat de aproximativ 30 de departamente guvernamentale.
Decizia a venit după o lungă campanie a grupurilor pentru drepturile civile.
Acesta nu este un fapt izolat. Din 2020, aceeași interdicție a intrat în
vigoare și în San Francisco. La 25 iunie 2020, autoritățile din Boston,
Massachusetts, au votat interzicerea utilizării sistemelor de recunoaștere facială.
În statul Massachusetts, o interdicție similară este în vigoare în orașele
Springfield, Cambridge, Somerville. În același timp, nu există semne de protest
în China împotriva sistemului de identificare facială prin supraveghere video
în aer liber. Este adevărat, conducerea RPC este hotărîtă să limiteze
posibilitățile întreprinderilor private de a supraveghea clienții în scopuri
comerciale.
TANO
16.0 C