
- 04-08-2020
- 0 Comentarii
- 644
- 2
În revista „România Mare” a apărut, încă de acum două
decenii, prezentarea volumului intitulat „Documente privind adevărul despre
boala și moartea lui Eminescu”, Ed. Malasi, 2000, 128 p., semnat de Gh. Sărac.
Revenim asupra problemei enunțate în titlul cărții, aducînd alte informații.
Nu este o noutate pentru nimeni că situația social-economică
și politică a țării s-a schimbat în rău. Judecînd lucrurile retroactiv,
realizăm un adevăr mai curînd alarmant decît liniștitor: încă de la începutul
așa-zisei democrații, s-a vizat schimbarea comportamentului, a obiceiurilor, a
convingerilor, a fondului bun al românilor. Li s-au inoculat idei care le-au
zdruncinat încrederea, educația primită de la părinți și bunici, schimbînd
comportamentul majorității românilor în rău, în indiferență față de răul care
se tot întinde. Astăzi asistăm la poluarea, contestarea, cu scop vădit de
distrugere, a valorilor românești. Se practică o diversiune culturală fără
precedent, ni se otrăvește spiritul cu modele străine de specificul nostru. Cu
arme ascunse sau la vedere, se încearcă să se coboare și să se conteste
valorile românești din toate domeniile. Printre acestea se află și Mihai
Eminescu (1850-1889) – simbolul tutelar al tuturor românilor. Și pentru că e
greu să se conteste valoarea operei, detractorii atacă omul, pe care e mai ușor
să-l discrediteze, pentru ca, apoi, să-i păteze și opera. Direcția principală
în care se concentrează aceste eforturi este menținerea stigmatului de luetic
nebun, de mare întunecime, datorat „divinului” G. Călinescu. Și, folosind o
formulare a lui Horia Bădescu, cei care vor să se afirme cu orice preț,
procedează precum piticul care se agață de pulpana unui uriaș și, astfel,
numele lui va fi asociat cu numele gigantului.
Cel care a depus (și încă depune) mari eforturi pentru a
șterge, de pe fruntea poetului, acest stigmat este Gh. Sărac, absolvent al
Facultății de Filologie de la Universitatea de la Cluj-Napoca, interpret de
romanțe. De unde a venit acest impuls? Din dragoste infinită pentru Eminescu. Pe
15 iunie 1989, la comemorarea a 100 de ani de la trecerea în eternitate a
poetului, acest chemat, parcă, de Dumnezeu să-l slujească pe acest simbol al
neamului românesc „pe sandalele căruia stă praful veacurilor” (Tudor Vianu), a
lansat, pe două discuri, la Magazinul „Muzica”, antologia romanțelor pe versuri
de Eminescu, în interpretarea sa. Societatea Română de Radiodifuziune a preluat
în întregime această antologie și a difuzat-o, umplînd sufletele românilor,
chiar și ale celor din afara țării. Calitatea sa de interpret al acestor
creații lirice, printr-un concurs de-mprejurări neașteptat, i-a deschis drumul
la capătul căruia speră ca de pe fruntea marelui poet să se șteargă stigmatul
de nebun, mare-întunecime, lues.
Regretatul scriitor Adrian Dohotaru – fost Secretar de Stat
la Ministerul Afacerilor Externe – l-a nominalizat printre membrii delegației
culturale române care a participat la marea sărbătoare cultural-sportivă a
poporului american, prilejuită de Campionatul Mondial de Fotbal, ediția 1994. La
această numire a contribuit și IPS Nathaniel Pop – reprezentantul Bisericii
Ortodoxe Române din S.U.A., purtător de cuvînt al comunităților de români, care
a solicitat, pe căi diplomatice, să-i fie înlesnită lui Gh. Sărac această
deplasare, pentru a-l cunoaște pe cel care a adunat și a interpretat, cu o voce
atît de caldă, romanțele eminesciene.
În deplasările pe care le-au făcut pe teritoriul S.U.A., Gh.
Sărac s-a aflat în microbuzul antrenat într-un grav accident, în urma căruia au
murit două persoane (Gh. Constantinescu – șeful Delegației culturale – și
diplomatul Costache) și mai multe au fost grav rănite, printre care și el, cu
fracturi la bazin. A fost dus la un spital dintr-o localitate de lîngă Detroit
și apoi a zăcut, mult timp, la o mînăstire de maici. Înainte de revenirea în
țară, Dr. Grigore Schileru, Octavian Cojan, I.P.S. Nathaniel Pop și alți
fruntași români i-au încredințat manuscrisul „Misterul morții lui Eminescu”, al
doctorului Ovidiu Vuia, neurolog de talie internațională, român stabilit în
Germania. Întors în București, Gh. Sărac e internat în spital și, după o lungă
convalescență, a făcut demersuri pentru tipărirea acelei lucrări. A contactat
multe persoane cu posibilități financiare și/sau cu influență pentru a fi
sprijinit. Personalități ale culturii, la care nu se aștepta, au manifestat
indiferență, dar, în cele din urmă, cineva care a dorit să-și păstreze
anonimatul i-a dat telefon, spunîndu-i că-i pune la dispoziție 9 milioane
pentru tipărirea lucrării, lucru pe care l-a realizat în 1996, la editura PACO.
Volumul a fost preluat de Direcția de Cultură a M.A.E., fiind distribuit și în
străinătate. Gh. Sărac, la rîndul său, s-a deplasat în peste 35 de județe,
prezentînd lucrarea în școli, facultăți, unități militare.
Pe 17 iunie 1996, ROMPRES a înregistrat evenimentul,
consemnînd spusele lui Gh. Sărac. Redăm următorul fragment: „Autorul este un
renumit medic neuropatolog rămas, prin vicisitudinile vremii, în exil, departe
de patrie, dar cu sufletul alături de necazul poetului. El și-a propus să afle
și să demonstreze, cu mijloacele medicului specializat în afecțiunile
creierului, adevărul despre cauzele morții lui Eminescu. Nu este vorba despre o
simplă dispută medicală, sterilă acum, ci de a dovedi, pe bază de argumente
științifice, dacă românii au fost înălțați pe culmile nemuririi spirituale de
un geniu sifilitic și alcoolic sau de un geniu cu viața curmată de un
diagnostic și tratament greșite, care l-au otrăvit. S-ar putea spune - continua
Gheorghe Sărac - că această carte era mai mult decît necesară. Răstoarnă vechi
teorii considerate pînă acum axiome, uneori pune în cauză renumiți medici sau
analiști ai operei eminesciene, demonstrînd că, oameni fiind, și ei pot să
greșească, pune întrebări, pentru unii, poate, deranjante, sau spune multe
adevăruri cutremurătoare, cum ar fi și faptul că pe actul de deces al poetului,
unde trebuia să se afle iscălitura celui de-al doilea medic, figurează amprenta
unui om de serviciu de la morgă, analfabet. Și era vorba despre cel mai de
seamă poet al neamului nostru! Eminescu are însă dreptul la Adevăr. Întreg
neamul românesc are nevoie de Adevăr în ceea ce-l privește pe cel mai de seamă
reprezentant al spiritualității sale. Pentru ca Luceafărul să fie redat
neamului său și umanității într-o imagine a Adevărului, despovărată de
stigmatul unei maladii pe care n-a avut-o.“ (Citatele sînt extrase din volumul
nostru 5 DESTINE (Gabriel Bratu, Elena Galaction, Al. Jula, Gh. Sărac, Mirela
Vlad), Ed. TIPO-MAN, Ploiești, 2010, 446 p.)
E de menționat faptul că o serie de literați și oameni de
cultură i-au adresat aspre critici, motivînd că lucrarea îl pune într-o lumină
defavorabilă pe „divinul” G. Călinescu.
Criticile acestora nu l-au descurajat, ci l-au îndîrjit de-a
dreptul, ceea ce l-a îndemnat să publice și lucrarea „Studiul patografic
privind boala și moartea lui Eminescu”, de același dr. Ovidiu Vuia.
Reacțiile negative ale literaților au fost aceleași, de aceea
Gh. Sărac, mînat de bună-credință, de dorința de a stabili adevărul, „a pornit
pe drumul căutărilor”, cum afirmă și Iosif Popa de la INFORMAȚIA DE VEST, 2003.
Primele încercări s-au soldat cu eșecuri: atît la Biblioteca Academiei, cît și
la alte biblioteci din țară, nu există documente medicale referitoare la
această problemă, ele au dispărut. Pe traseul căutărilor, i-a apărut salvarea:
un colecționar particular, cu pasiune pentru Eminescu, de la care a primit 16
documente ale vremii, care nu lasă loc la nici un dubiu. Gh. Sărac publică
aceste mărturii în cartea sa intitulată „Documente privind adevărul despre
boala și moartea lui Eminescu”, apărută la editura MALASI, în 2000.
Printre alte lucrări, volumul, de 128 de pagini, publică
materiale precum: Eminescu în sanatoriul de la Ober Döbling Viena între 2 nov.
1883 pînă la 3 febr. 1884; Titu Maiorescu despre boala lui M. Eminescu;
Scrisoarea lui Eminescu către prietenul său Chibici Revneanu; Raportul
(expertiză) medico-legal; Mărturiile dr. V. Vineș; George Potra. Mihai
Eminescu. Cauzele morții sale. Studiu; Dr. Ion Nica. Despre diagnosticul
psihozei și evoluția ei la Eminescu; Dr. O. Vuia. Intoxicația mercurială a lui
Eminescu.
Din lucrarea doctorului Ion Nica – M. Eminescu – Structura
somatico-psihică, Ed. Eminescu, 1972, care cuprinde și declarațiile doctorului
V. Vineș, cităm următoarele:
„Am avut ocaziunea să îngrijesc, ca intern, la Institutul
Caritatea al regretatului profesor Al. Șuțu, pe marele nostru poet Mihai
Eminescu, în ultimele luni ale vieții sale (martie – iunie 1889). Găsesc acum
printre hîrtiile mele notele pe care le-am luat atunci și cred că prezintă un
oarecare interes, fiindcă ele cuprind date exacte despre ultimele zile ale
boalei poetului și mai ales despre cauza adevărată a morței sale, asupra căreia
s-a creat o legendă. (…)
Prin mai 1889, un bolnav, nu din cei furioși, se distrau învîrtind
o piatră mică legată de o ață. Piatra, scăpînd din ață, a lovit întîmplător pe
Eminescu în cap aproape de sutura interparietală, producînd o rană care
interesa pielea regiunei parietale drepte, fără să atace periostosul. Era o
tăietură a pielii de 2 cm lungime. I s-au dat imediat îngrijirile necesare, iar
peste trei zile buzele plagei păreau reunite. Dar Eminescu, care avea, după cum
se spune, obiceiul de a strînge de pe jos tot felul de lucruri, din care unele
erau murdare și se freca cu ele pe corp și pe cap, desfăcîndu-și pansamentul, a
făcut erizipel la nivelul plagei, erizipel care s-a întins apoi la față, gît,
membrele superioare, torace, pînă la nivelul abdomenului. Bine îngrijit,
erizipelul a început să dea înapoi și apoi a dispărut complet. Eminescu se
simțea însă foarte slăbit. I s-au dat tonice, care l-au mai înviorat. Părea
chiar mai bine sub raportul somato-psihic.
În ziua de 15 iunie 1889, zi în care se simțea de altfel
destul de bine, Eminescu se așeză pe pat și peste cîteva minute cade într-o
sincopă și moare imediat.
Cum se vede din cele de mai sus – conchide dr. Ion Nica –
moartea lui Eminescu nu este din cauza traumatismului cranian, petrecut cu 25
de zile mai înainte și care se vindecase complet, ci este consecința unei
endocardite mai vechi (diagnosticată de regretatul profesor N. Tomescu, medic
primar al serviciului de boli interne de la spitalul de copii, care era și
medic al Institutului), de care era amenințat în fiecare clipă și care desigur
s-a agravat după erizipel.
Cu aceste constatări, legenda dispare. Ea provine din
scrisoarea surorii poetului, Harieta, către d-na Emilian și fiica sa, Cornelia,
care scrie, la data de 22 iunie 1889: «nenorocitul meu frate a murit în cea mai
neagră mizerie și moartea a fost cauzată prin spargerea capului ce i-a făcut-o
un nebun din ospiciu, anume Petre Poenaru»”. (Coincidență de nume cu
inventatorul tocului rezervor cu piston, care a precedat stiloul: Petrache
Poenaru – 1799-1875)
Lucrarea dr. Ion Nica atacă și zdruncină cu argumente
medicale verdictul „călinescian”. Condițiile social-istorice nefavorabile l-au
copleșit și l-au determinat pe acest doctor, în cele din urmă, să se
„desțăreze”.
Prin publicarea cărții lui Ovidiu Vuia și a volumului său cu
documente privind boala și moartea lui Eminescu, Gh. Sărac e factorul activ
care a dus la reluarea și elucidarea acestui aspect privindu-l pe Eminescu.
Printre cei care s-au implicat cu dăruire în această problemă este dr. Valeriu
Lupu din Huși care publică ample studii, precum „Eminescu și boala sa – dileme
biografice (sau istoria unor răstălmăciri defăimătoare)” și „Dilema morții lui
Eminescu (Eroare medicală sau atentat premeditat?)”. Neobosit, Gh. Sărac adună
toate materialele și le publică în amplul volum „ÎN APĂRAREA LUI EMINESCU” (Ed.
Biharia Internațional, 2014, 200 pagini), în care reia părți din lucrările
semnate de dr. O. Vuia, Raportul doctorilor și diagnosticul lor cu ocazia
internării poetului la Mînăstirea Neamț, studiile dr. Valeriu Lupu, Titu
Maiorescu despre boala lui Eminescu, Ultima întîlnire a lui Vlahuță cu poetul,
Mărturiile dr. V. Vinea ș.a. Dr. Valeriu Lupu, dăruit total acestor studii,
publică, în 2016, voluminoasa carte „MIHAI EMINESCU din perspectivă medicală și
socială” (Ed. Pim, Iași); lucrarea cuprinde capitole care denotă nu numai
profesionalism, ci și mult curaj, precum „Dilema morții lui Eminescu – între
eroare medicală și asasinat premeditat”, „Moartea lui Mihai Eminescu – între
mit și adevăr”, „Erori voite și tendențioase în biografia eminesciană a lui G.
Călinescu”. Din subcapitole, cităm: „Odiseea unei opinii medicale argumentate
științific”, „Mărturii contemporane poetului trecute cu vederea”, „Eminescu – o
posibilă victimă socio-politică”, „Un mod inedit de a impune o eroare socială”
ș.a.
Subliniem zbaterea permanentă, timp de mai bine de două
decenii, a lui Gh. Sărac, de a scoate la lumină adevărul privind boala și
moartea lui Eminescu și, mai mult decît atît, de a determina instituțiile
(forțele) autorizate (medici, critici literari, oameni de cultură) să-l exonereze
pe marele poet de stigmatul de lues. Și revista „România Mare”, după cum am
specificat mai sus, a fost prima publicație care e făcut cunoscut acest lucru.
Un alt aspect care se constituie într-o sarcină delicată,
deci și dificilă, atît pentru sociologi, cît și pentru criticii literari, este
în ce măsură stigmatul de lues afectează viziunea asupra poetului, asupra
operei sale și, implicit, imaginea simbol al neamului românesc și tot ce ne
reprezintă ca popor născut pe aceste locuri, numite, de Papa Ioan Paul al
II-lea, „Grădina Maicii Domnului”. Pentru că mulți dintre cei care iau
cunoștință de interpretarea corectă, bazată pe argumente științifice, a
problemei în discuție, numeroși fiind oameni de înaltă cultură, chiar cu
titluri academice, se arată surprinși de eforturile care se fac pentru a-i
șterge poetului nepereche stigmatul de lues, spunînd „Ei, și? Sînt atîția
giganți ai culturii universale care chiar au avut sifilis și acest lucru nu le
umbrește imaginea și nu micșorează valoarea operei lor!”. Da, dar aceia nu erau
români, reprezentanți ai valorilor românești, nu erau simboluri ai acestei țări
pe care, și astăzi, mulți o rîvnesc și doresc să-i demoleze specificul național
– tradițiile, limba, religia, cultura, dar și valorile materiale și tot ce o
reprezintă.
Această problemă rămîne încă în perspectivă, și de mare
importanță e, poate, cauza care a determinat eforturile depuse pentru a
demonstra că, în cazul lui Eminescu, nu se poate vorbi de lues. Incertitudinile
de diagnostic ale vremii, precaritatea informațiilor medicale, prejudecățile
epocii, realitățile politico-economice ale timpului, la care s-a adăugat
imaginația nefondată și răuvoitoare a unor critici și exegeți, au făcut
posibilă punerea cu brutalitate pe fruntea lui Eminescu a unei „cununi de
spini” cu care a venit pînă în prezent, pe nedrept, prin istorie. Să nu uităm
că, prin măreția operei sale, ne-a asigurat și ne va asigura un loc de cinste
la masa celor mai alese seminții ale lumii. El a fost contemporanul
înaintașilor, este contemporanul nostru și va fi contemporan și cu acei români
care se vor naște peste sute de ani. Și are dreptul la adevăr.
Dr. ELIS RÂPEANU
16.0 C