- 10-07-2023
- 0 Comentarii
- 148
- 0
După o perioadă de mari proteste ale profesorilor din școlile românești și o grevă care a produs mari emoții guvernanților, dar și elevilor și părinților acestora, lucrurile par să se fi așezat. Revendicările dascălilor, mai ales cele salariale, au fost satisfăcute, fără însă a-i mulțumi pe deplin, situația școlară a elevilor a fost încheiată cu succes, iar examenele s-au putut desfășura la termen. Din păcate, așa cum afirmă specialiștii, rezultatele examenului de Bacalaureat de anul acesta confirmă tendința de înrăutățire a situației învățămîntului românesc, cu toate că, după cum bine se știe, iar presa nu uită să ne precizeze cu orice prilej, în urmă cu opt ani a fost lansat marele proiect prezidențial ,,România educată”. Și iată la ce rezultate s-a ajuns: în zeci de licee din țară nici un candidat nu a trecut Bacalaureatul. Sute de licee au avut media generală pe liceu sub 6. De asemenea, doar 42,3% dintre elevii înscriși la școală în urmă cu 12 ani au reușit să ia examenul de maturitate în 2023. În mediul rural, situația este mult mai gravă: doar 27,7% au promovat Bacalaureatul dintre cei înscriși în 2011 la școală. În plus, doar 64,8% dintre elevii înscriși la Bacalaureat din mediul rural au reușit să promoveze, în timp ce, la nivel național, rata de promovare a fost de 72,8%.
De fapt, nimic nou sub soare. În anii ’30 ai Secolului XX, un autor puțin cunoscut astăzi, N. Porsenna (1892-1971), scria despre o situație valabilă și acum: ,,Spectacolul corupției politice dezvoltă în sufletul copiilor o adevărată floră putredă, de idei și moravuri. La școală, profesori ignoranți și lipsiți de interes își bat joc de cursuri; cărțile de școală ieșite din oficinele «democratice» sînt o rușine și un pericol; notele se dau pe hatîr și pe nepăsare: astfel ajung la Bacalaureat elevi agramați, necunoscînd nici ortografia română”. Nu ne mai miră, așadar, numărul mare de absolvenți analfabeți funcțional, tineri care, urmînd apoi o facultate privată, interesată doar de profitul material obținut în funcție de numărul de studenți, vor ajunge poate în forul legislativ al țării, unde vor emite legi, al căror text nu-l vor putea înțelege și aprofunda în amănunt, provocînd, așa cum se întîmplă cu unii dintre tinerii politicieni de astăzi, un adevărat haos legislativ, cu consecințe grave în toate domeniile. În plus, cine știe ce noi modificări vor mai fi făcute în învățămîntul românesc, inclusiv în privința religiei și a educației sexuale la copii, sub impulsul tendințelor sau cerințelor din UE sau din SUA, principalele centre de putere la care sîntem temeinic atașați. Iată ce scrie autorul american Pat Robertson, jurist, economist, teolog, în cartea sa, ,,Împărăția secretă” (1998): ,,Revoluția sexuală s-a furișat ca un șarpe în școlile noastre, în familiile noastre și peste tot în societate. Normele tradiționale privitoare la nuditate, destrăbălare, adulter, homosexualitate, incest și sado-masochism sînt de mult timp încoace ținta atacurilor furibunde ale celor care nu pot să se mai împace cu aceste norme, care au început să fie abandonate. Cei din învățămînt, după ce s-au lăsat ei înșiși amăgiți de principiile umanismului, oferă acum elevilor și studenților o educație sexuală din care lipsesc, cu desăvîrșire, normele morale; unele din aceste cursuri par să promoveze pe față relațiile sexuale premaritale și homosexualitatea”. Viitorul este incert, se încearcă tot mai insistent schimbarea și reformarea societății, încă de pe băncile școlii, într-un sens care anulează norme și reguli de bun-simț, prin impunerea unui plan bine coordonat, care pare că duce omenirea într-o fundătură. De aceea, e bine să ne amintim ce spunea o minte strălucită, lucidă și vizionară, ,,geniul tutelar al spiritualității românești”, Mihai Eminescu: ,,Școala va fi școală cînd omul va fi om și statul va fi stat”.
LILIANA TETELEA
4.8 C