
- 13-01-2025
- 0 Comentarii
- 47
- 0
Prin anul 2019 aflam din revista „Familia Ortodoxă” despre un fenomen
care m-a mirat foarte tare la acel moment: convertirea la ortodoxie a
unor cetățeni ai SUA. Ei bine, de curînd găsesc în ziarul britanic „The
Telegraph”, un articol pe aceeași temă. Considerîndu-l un subiect
interesant și cvasi necunoscut publicului românesc, mă grăbesc în cele
ce urmează să vi-l aduc la cunoștință fiindcă abordarea britanicilor
este una total neobișnuită. Scriu „neobișnuită” fiindcă ei nu au pus
accent pe partea spirituală a convertirii la ortodoxie pentru că, bănui
eu, nu au capacitatea să analizeze acest aspect, ei fiind niște laici
iluminiști pentru care trecerea de la o religie la alta este
asemănătoare cu trecerea de la o corporație la alta.
Prin urmare,
au motivat valul de convertiri din SUA prin dorința americanilor de a
găsi o biserică mai… bărbătească față de cele neo-protestante din care
făceau parte pînă în acel moment. Pentru jurnaliștii britanici postul de
40 de zile cît și statul în picioare la slujbe de cîteva ore sunt doar o
probă de rezistență fizică extrem de bărbătească, iar regulile și
ierarhia bisericii apărîndu-le drept militarizate. Nu s-au gîndit cei de
la cotidianul britanic că înfrînarea trupului prin post și oprirea lui
de a face ce-și dorește hrănind astfel patimile (nesațul, mîndria,
orgoliul, înavuțirea etc.) au un scop mult mai înalt decăt simpla
testare a rezistenței fizice. Pentru început am să vă citez din
articolul menționat pentru a vedea diferența dintre modul de gîndire al
jurnaliștilor britanici și explicația pe care o dau ei acestui fenomen
și cum motivează această convertire un tînăr german de numai 21 de ani.
Dau cuvîntul „The Telegraph”: „Bărbați tineri, singuri, se îngrămădesc
să se boteze în biserica ortodoxă după ce au descoperit religia creștină
«masculină» prin intermediul unor influenceri online.
Unii
convertiți au spus că s-au simțit dezamăgiți de «feminizarea» bisericii
protestante și au fost atrași de «autenticitatea» ortodoxiei, despre
care susțin că-i întregește fizic și mental.
Ei spun că cei mai
mulți dintre noii convertiți au găsit calea spre biserica ortodoxă
urmărind videoclipuri de pe YouTube sau ascultînd podcasturi. Matthew
Ryan, un fost ateu, a găsit ortodoxia după ce a văzut un comentariu
despre bine și rău pe YouTube. Profesorul de științe, în vîrstă de 41 de
ani, care se mutase în Salt Lake City în 2022 pentru a scăpa de
regulile draconice din New York, apărute din cauza pandemiei COVID a
început să cerceteze Biblia. Acest lucru l-a condus în cele din urmă la
un videoclip pe YouTube în care un protestant vizitează o biserică
ortodoxă și vorbește cu un preot care-i explică temele legate de
pictură, importanța icoanelor etc. Știu asta foarte bine pentru că am
văzut și eu ceva asemănător dacă nu cumva chiar același videoclip. În
urma vizionării, el a constatat că tot ceea ce aflase acolo avea logică
și mai ales sens. «Ceea ce m-a atras cu adevărat la ortodoxie... a fost
structura, îndrumarea, autenticitatea și istoricitatea», a spus el. M.
Ryan, care a fost botezat în biserica ortodoxă în septembrie, se numără
printre zecile de bărbați care s-au alăturat bisericii în perioada
scursă de la încheierea pandemiei de COVID.
Un sondaj din 2023 al
Institutului de Studii Ortodoxe al clerului ortodox din 20 de parohii
din 15 state a constatat că a existat o creștere cu 80% a numărului de
convertiți la biserica ortodoxă în 2022, în comparație cu nivelurile
pre-pandemie din 2019. Dintre aceștia, 60% erau bărbați, comparativ cu
54% în 2019. Mulți dintre ei au fost atrași de natura «masculină» a
bisericii, care pune accent pe negare și forțarea limitelor fizice ale
corpului. Închinătorii trebuie să susțină slujbe lungi, care pot dura
pînă la cinci ore sau trebuie să postească, uneori, pînă la 40 de zile”,
scriu cei de la „The Telegraph” pentru care, desigur toate astea par
niște lucruri ieșite din comun.
„Acest lucru, spun unii dintre
cei convertiți, era în contrast puternic cu alte denominațiuni
religioase în care au simțit că biserica a fost «feminizată». Emmanuel
Castillo, în vîrstă de 32 de ani, s-a convertit la biserica ortodoxă în
2019, o călătorie care a început cînd citea Biblia în timp ce păzea
prizonierii Al-Qaeda în Guantanamo Bay. Fostul luptător aparținea unei
biserici protestante, dar a simțit că slujbele la care participa nu erau
prea diferite de atmosfera de sîmbătă seara dintr-un bar. Aveau
«același fel de lumină, același tip de muzică, același sentiment și,
după ce am citit Evangheliile și cartea Faptele Apostolilor, mi-am dat
seama că nu așa se închinau acum 2000 de ani, și am realizat că nu sunt
în biserica potrivită». Căutînd ceva despre care a simțit că «întruchipa
învățăturile și practicile primilor creștini», în 2018 a găsit Biserica
Creștină Ortodoxă Sfîntul Ignatie lîngă casa sa din Mesa, Arizona.
Tatăl a doi copii, care de atunci a părăsit armata și a fost botezat în
anul următor. Pagina sa de Instagram este plină de imagini care arată
fizicul său musculos, alături de citate din versetele Bibliei.
Domnul
Castillo este deschis cu privire la credința sa cu miile de adepți
online și primește zeci de mesaje de la tineri interesați de biserica
ortodoxă. El crede că o parte din creșterea numărului de bărbați care se
convertesc la biserica ortodoxă este o respingere a «feminizării» altor
confesiuni. «Este regretabil că feminismul și-a cam băgat dinții în
toate organizațiile noastre pentru a include creștinismul», a spus el.
El a spus că, în bisericile protestante, majoritatea liderilor «nu sunt
oameni buni, puternici», în timp ce liderii bisericii ortodoxe sunt mai
mult «figuri paterne». «Seamănă cu bărbații. Arată ca niște tați, sunt
puternici din punct de vedere spiritual, mental, fizic... Cred că
bărbații tineri în acest moment doresc să urmeze un tată bun». Isus
Christos, crede el, este «exemplul perfect de masculinitate», cineva
capabil „«de a chema toate armatele Cerului pentru a-și distruge
dușmanii», dar care a ales să-i servească pe alții. «Sunt foarte
confortabil cu fizicul și, datorită credinței mele ortodoxe, mă simt
foarte confortabil doar, știi, să fiu blînd și amabil... dar să fiu
capabil și de violență față de, știi, cei care ar face rău celor pe care
îi iubesc... Cred că și bărbații tineri vor asta».
Părintele
Paul Truebenbach este de acord că o parte din ceea ce îi atrage pe
tineri către biserica ortodoxă se datorează faptului că în mod firesc
își doresc să fie masculini, în sensul cel mai pozitiv al cuvîntului.
Părintele Truebenbach, pe care dl Ryan l-a văzut într-un videoclip pe
YouTube, a văzut că numărul convertiților din congregație s-a triplat de
la pandemie. Cei mai mulți dintre aceștia sunt bărbați singuri, tineri
în vîrstă de 20 de ani. «Este o formă mai dură de creștinism... Cred că
mulți bărbați au îmbrățișat asta și și-au dat seama că aceasta este o
formă de lepădare de sine cu rezultate reale, care aduce de fapt pace și
bucurie inimii ca nimic altceva», a spus părintele Truebenbach, de la
Biserica Ortodoxă Sfinții Petru și Pavel din Salt Lake City.
Părintele
Timothy Pavlatos, care conduce Biserica Ortodoxă Greacă Sf. Katherine
din Chandler, Arizona, este de acord că provocarea bisericii ortodoxe îi
atrage pe mulți tineri. «Ortodoxia este o provocare și în sens fizic și
necesită multe... ei trăiesc într-o lume în care este o mulțumire
instantanee și doar iei ceea ce vrei, ceea ce simți că vrei, ceea ce
crezi că ai nevoie. Ortodoxia este opusul, înseamnă să te refuzi pe tine
însuți».
În timp ce înainte de pandemie maxim șase persoane se
convertiau anual, în acest an biserica are 29 de catehumeni – oameni
care studiază credința ortodoxă. Dintre aceștia, a spus el, majoritatea
au găsit biserica online. A trebuit să angajeze voluntari care să ajute
cu valul oamenilor care vin și se gîndesc să înființeze noi biserici
ortodoxe în apropiere.
Dr. Sarah Riccardi-Swartz, profesor
asistent de religie și antropologie la Universitatea Northeastern, ale
cărei cercetări analizează convertiții ortodocși din SUA, a spus că a
început să vadă o creștere a numărului de oameni care caută ortodoxia
din 2016. Ea a spus că acest fenomen a crescut dramatic în timpul
pandemiei, la ceea ce ea se referă în viitoarea sa carte ca perioada de
conversie la Covid. Dr. Riccardi-Swart a spus: «Am fost acasă o mare
parte din 2020 și chiar o parte din 2021, oamenii au avut timp să creeze
conținut și să găsească conținut online și am văzut în acea perioadă
creșterea tinerilor bărbați și a bărbaților în general, care au fost
ortodocși sau sunt interesați să devină ortodocși, creînd conținut
pentru ca oamenii să găsească ortodocși». Cele mai actualizate cifre
sunt din 2010, cînd Centrul de Cercetare Pew a descoperit că 0,5% din
populația SUA era ortodoxă”.
Asta scriu britanicii. Pe de altă
parte, găsesc în revista „Familia ortodoxă” numărul 12(155) din luna
decembrie 2021, la pagina 47 explicațiile unui tînăr german, Thomas,
despre convertirea sa la ortodoxie. Citez: „Odată ne-a povestit
profesorul de religie (catolică) că a întrebat la o clasă ce sărbătorim
de Paște și numai un singur elev a știut să răspundă. În Germania
zilelor de azi, credința este de foarte multe ridiculizată, ba chiar
disprețuită de multă lume. Bisericile locale au încercat să contracareze
această tendință de decreștinare; liberalizîndu-se însă prin această
greșeală au îndepărtat și mai mulți oameni de biserică. Eu nu am înțeles
niciodată cum pot oamenii să acorde atît de puțină importanță unui
subiect atît de esențial în viață, fiindcă eu de mic am simțit prezența
Domnului în viața mea. La 7 ani eram aproape să fiu ucis de o mașină și
mai tîrziu mi-am dat seama că minunea ce a făcut ca mașina să mă
ferească a fost posibilă prin intervenția lui Dumnezeu care avea un plan
cu mine în viața asta”.
Referindu-se la situația tineretului
decreștinat din țara sa natală cît și la reacțiile cunoscuților săi după
hotărîrea sa de a se muta în România și a se boteza ortodox, Thomas ne
spune următoarele: „Cînd mă uit azi la ce au ajuns foștii mei colegi cu
care am crescut în acel mediu, văd foarte bine cum poate degenera omul
care nu-l are pe Dumnezeu și nici un fel de reper moral. În general,
tineretul care crește acum în Germania este extrem de stricat și din
cauza decreștinării avansate și distrugerii tuturor valorilor, chiar
mult mai îndepărtați de Dumnezeu decît părinții lor. Foarte mulți din ei
au fel și fel de boli psihice, consumă droguri și fac diverse lucruri
pe care nci nu vreau să le pomenesc aici, iar cînd cad în depresii nu
mai au nici o nădejde neavîndu-L pe Dumnezeu. Din proprie experiență pot
să spun că tocmai asceza ortodoxă ne ajută să ne despătimim și să
scăpăm de păcatele a căror consecință este multa pătimire sufletească.
În
Germania, unde e o atmosferă ostilă față de religie, nu a fost bine
primit acest pas al meu. Numai părinții mei m-au susținut. La școală au
rîs mulți de mine doar pentru că-mi făceam cruce înainte de a mînca iar
mulți mi-au zis că i-am dezamăgit crezînd în Dumnezeu. Am constatat cu
groază că unii ne cred un fel de musulmani sau sectanți și fel și fel de
prostii. Nici decizia mea de a mă muta în România nu a fost înțeleasă
de multă lume, dar le explic mereu că mai sunt și alte lucruri în afară
de bani și bunăstare trupească”.
Iată cît de deosebite sunt
explicațiile acestui tînăr față de ale jurnaliștilor britanici care,
dacă ar fi știut ce să întrebe ar fi obținut răspunsuri similare de la
tinerii bărbați americani botezați ortodocși, însă limitările
decreștinării lor nu le-au perms să facă asta. E îmbucurător faptul că
are loc un asemenea fenomen în SUA, chiar dacă el este unul de mică
amploare, fiindcă e un semnal că ortodoxia nu e o religie de ciudați cum
probabil ne cred mulți.
În încheiere, am să citez din nou din
tînărul Thomas care, citîndu-l pe Părintele Valerian de la Mînăstirea
Sf. Filimon din jud Vîlcea – „nimic nu e mai frumos pe acest pămînt ca
ortodoxia”, a conchis astfel: „Am ajuns la aceeași concluzie. Din cauza
aceasta mă doare cînd văd că mulți români care s-au născut în ea nu știu
să o aprecieze, nu o cunosc în profunzime și o trăiesc doar în mod
superficial. Românii sunt unul dintre neamurile care dispun de o mare
bogăție spirituală și este mare păcat că multă lume nu vede acest
lucru”.
T.I.
29.8 C