„Dezastru pentru Zuckerberg?”: de ce Biden nu este mulțumit de Facebook
  • 03-02-2021
  • 0 Comentarii
  • 491
  • 2

Noul președinte american Joe Biden are o atitudine negativă față de CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg. În opinia sa, corporația își permite prea multe, iar serviciile sale au fost mult timp scăpate de sub control. Conform rapoartelor mass-media străine, Biden va porni un răzoi cu compania lui Zuckerberg, ceea ce ar putea atrage probleme serioase pentru Facebook sub conducerea noului președinte american.

Spre deosebire de administrația Donald Trump, care considera Facebook „prea liberal”, dar a reușit totuși să mențină relații bune cu platforma – ca și administrația Barack Obama, care îi era amicală lui Zuckerberg – noul președinte american consideră corporația „personificarea răului”. „Nu am fost niciodată fan Facebook, după cum știți. Și nu am fost niciodată un fan al lui Zuckerberg, îl consider o problemă serioasă”, a spus Biden într-un interviu acordat anul trecut pentru New York Times. Relațiile conflictuale dintre politician și gigantul IT s-au intensificat după ce pe Facebook a început să circule un videoclip legat de ancheta cazurilor în care este implicat fiului său, Hunter Biden. Ca răspuns, Biden l-a acuzat pe C.E.O.-ul Facebook că a acceptat mită pentru „publicarea calomniei”. Potrivit BBC, întreaga echipă a liderului american are o părere negativă despre Zuckerberg. La cîteva zile după ce Biden a cîștigat alegerile, purtătorul de cuvînt al acestuia, Bill Russo, a postat pe Twitter un text legat de videoclipul de pe Facebook. „Dacă ați crezut că dezinformarea Facebook a fost o problemă doar în timpul alegerilor trecute, așteptați doar să vedeți cum ne va distruge democrația în viitor”, a scris Russo. ,,Facebook este, în general, considerat cel mai faimos ticălos dintre toate monopolurile tehnologice”, a declarat Sarah Miller, directorul American Economic Liberties Project, care este membru al echipei lui Biden. Partidul Democrat al Statelor Unite dă vina pe Zuckerberg Corporation pentru evenimentele din 2016, cînd republicanii au folosit serviciile firmei britanice de consultanță Cambridge Analytica pentru a determina numărul alegătorilor pe baza datelor din rețeaua socială. Se crede că acesta a fost factorul decisiv în victoria lui Trump la alegeri. Mulți democrați sînt, de asemenea, șocați de faptul că Facebook permite răspîndirea teoriilor conspirației și a știrilor false. „Nu poți face ceea ce permite Facebook. Nu poți spune orice vrei. Sînt sigur că Facebook este scăpat de sub control”, a spus Biden într-un interviu din 2019 pentru CNN. Este demn de remarcat faptul că acum, cînd Biden a devenit președinte, el poate aduce modificări legislației, ceea ce poate afecta foarte mult sfera IT și, în special, Facebook.

Cea mai evidentă problemă este abrogarea secțiunii 230, pe care Biden a afirmat-o în repetate rînduri. Aceasta implică faptul că unele companii precum Facebook nu sînt responsabile pentru ceea ce postează utilizatorii lor. Potrivit BBC, această decizie ar putea fi un dezastru pentru Zuckerberg, întrucît toate postările calomnioase și frauduloase publicate de utilizatorii rețelei sociale vor fi responsabile pentru gestionarea platformei. Pe lîngă posibila anulare a secțiunii 230, anul trecut corporația lui Zuckerberg s-a confruntat și cu acuzații de menținere ilegală a monopolului prin mituirea concurenților. Procesul antitrust a fost intentat de avocați pentru 46 de state americane și de Comisia Federală pentru Comerț (F.T.C.). Aceasta are în vedere „anularea achizițiilor anterioare făcute de Facebook, Instagram și WhatsApp”, ceea ce ar putea duce la dezintegrarea companiei. Și, aparent, Biden poate contribui la asta. În 2019, el a spus că împărțirea unor companii precum Facebook este ceva care trebuie luat în serios.

„Cred că administrația Biden va fi destul de agresivă în aplicarea legilor antitrust împotriva corporațiilor IT”, a declarat Jamil Jaffer, expert în domeniul legii media. Potrivit acestuia, președintele Biden are în vedere chiar crearea de legi antitrust special concepute pentru a restabili concurența în tehnologie, astfel că se pot aștepta viitoare ciocniri între președintele american și Mark Zuckerberg.

Mark Sherman, partener executiv al agenției de comunicații B&C, a menționat că problema reglementării mai stricte a rețelelor sociale s-a maturizat datorită faptului că acestea au devenit un mijloc de propagandă, care, de asemenea, ocupă o poziție de monopol în segment. „Reclamațiile împotriva Facebook nu se mai află în planul juridic, ci în planul moral al luptei politice, deoarece libertatea de exprimare în Statele Unite este protejată de primul amendament. De exemplu, înainte de marșul spre Capitoliu, grupul Fondului Conservatorilor Negri, care însumează 80 de mii de persoane, a chemat oamenii să iasă în stradă. Și compania Facebook a recunoscut că acțiunile sale de filtrare a conținutului nu au fost perfecte în acest caz”, a spus expertul. În plus, Sherman a menționat că în prezent are loc o competiție între rețelele de socializare pentru supremația în lupta împotriva știrilor false. Twitter va permite utilizatorilor să semnaleze singuri informații false, iar Facebook elimină paginile din grupurile radicale de dreapta.

„Dar acum companiile urmăresc direcția opiniei publice pentru a preveni măsurile autorităților de reglementare și investigațiile antitrust. Orice corporație are ca scop obținerea unui profit și orice scandaluri comportă riscuri reputaționale. Dar, pentru ca Biden să ia orice măsuri la nivel legislativ, trebuie să parcurgă un drum foarte lung și să găsească temeiuri formale pentru reglementarea Facebook, bazîndu-se nu numai pe difuzarea opiniilor politice”, a conchis expertul.

N.K.

Imi place articolul
Lasa un comentariu
Nota: HTML nu este primiti!
Trimite