- 05-11-2020
- 0 Comentarii
- 335
- 1
În lumea Internetului circulă termenul ,,Cioturi”, desemnînd sintagme mai scurte
sau mai lungi, frînturi de informații, care nu și-au mai găsit locul într-o
comunicare. Dar cineva, poate plătit pentru aceasta, le-a salvat și le
folosește cu alte ocazii, precum, să zicem, stafidele într-un cozonac. Potrivit
principiului că nimic nu se aruncă, totul se transformă.
În cinematografie, avem de-a face cu pelicule conținînd secvențe care au
căzut la montaj, adeseori, din motive de cenzură.
În literatură, aceste rămășițe constituie materia care, nemaiîncăpînd
într-o carte, rămîn în ciorne și ajung la coș, pe foc sau, după caz, intră în
custodia arhivelor și a muzeelor. Spre fericirea istoricilor care cu asta se
ocupă: să răscolească hîrțoage, ca să reconstituie lumea de altădată și
mobilurile care l-au împins pe un dictator să facă ce-a făcut. Sau pe un
maestru să srie ce-a scris. Dar și în publicistică, unde numeroase note, puse
deoparte, pot alcătui un alt articol, de ce nu, și mai interesant.
Prin urmare, ca să găsim cioturi de orice fel, e musai să existe undeva o
mînă care să le strîngă și să le păstreze pentru viitorime. Cum era tovarășul
Matei, activistul de la raion, din nuvela ,,Desfășurarea”, a lui Marin
Preda, care, hotărînd să-l trimită pe mintosul Ilie Barbu la școala de
socotitori, îl dăscălește: ,,Uite-așa să ții banul! Și cînd ai să te întorci în
colectivă, eu dacă vin și-ți cer o mie de lei, tu să iei foc: Ce vrei să faci
cu ei?!”.
1. Să începem relatarea noastră cu două observații corecte, făcute de Annie
Bentoiu, o intelectuală rafinată și lucidă, în lucarea sa - ,,Timpul care ni
s-a dat. Memorii 1944-1959”, apărută la Humanitas în 2019.
● ,,În anii ’50 nu reușeam să găsesc un răspuns la întrebările care mă
obsedau: de ce trebuiau atîtea sacrificii, de ce eforturile nu doar se însumau,
prelungindu-se, ci totul se prelungea și trebuia luat de la zero, mai ales în
construirea sufletelor și a minților. După 1989, am văzut distrugîndu-se
roadele noilor eforturi acumulate în cei 40 de ani anteriori, săptămînă de
săptămînă (să nu uităm și duminicile). Structurile gigantice de fier, care,
astăzi, spintecă cerul și ruginesc pe amplasamentul fostului combinat de la
Călărași, sînt alte imagini de coșmar pe care aș fi dorit să nu le văd
niciodată. Blestemul nostru să fie repetarea Mitului lui Sisif, fără speranță?”
● ,,Toate distrugerile din anii ’50-’60 și de după 1989, cu partidul FSN
care părea să salveze țara, au fost calculate și dirijate la rece, într-un
singur scop: să dispară mărturiile pozitive ale trecutului, titlurile de
noblețe ale acestui popor, realizările care-i puteau da, în continuare,
demnitate și încredere în sine”.
În încheiere, un prim-plan cu adolescenta Annie Bentoiu (1927-2015).
● Septembrie 1944. Scenă în Restaurantul ,,Continental”, vizavi de Teatrul
Național în ruine. Adolescenta Annie Bentoiu intră în local împreună cu tatăl
ei. În localul pustiu mînca Iuliu Maniu care, văzîndu-i pe cei doi, se ridică
și îi salută. Explicația tatălui: ,,Vezi ce înseamnă politețea? Acela este
Iuliu Maniu. Desigur, eu l-am salutat mai întîi, fiind mai tînăr și mai
neînsemnat. Dar dînsul, care în privința asta este extraordinar, s-a sculat în
picioare, pentru că eu eram cu o doamnă, adică tu”.
2. În a doua jumătate a
Secolului al XIX-lea, în toată Europa, erau la modă duelurile, pentru orice
fleac. Dar înfășurate în ambalajul numit spălarea onoarei în sînge. Printre
participanți se numărau și scriitorii.
● Ca de exemplu Titu Maiorescu. ,,Luni, 14 decembrie 1885. Era senin și
zăpadă scînteietoare. Marghiloman venise acasă la Maiorescu cu un «coupé», să-l
ia la Hipodromul Băneasa, locul duelului. Celălalt martor era doctorul
Kremnitz, cumnatul criticului. Are loc duelul cu Eugen Stătescu, cel care
publicase în «Voința națională» un articol calomnios. Maiorescu trage
primul, dar nu nimerește. Pistolul lui Stătescu nu ia foc. Preopinenții își dau
mîna și se împacă” (Din presa vremii).
● Și Delavrancea, pe cînd era redactor-șef la ,,Epoca” (1885) a
recurs la un duel. Adversar i-a fost deputatul A. Djuvara. Arma aleasă – spada.
,,După mai multe reprize, Djuvara a refuzat să mai lupte, pretinzînd că e
ostenit” (Ziarul ,,Patria”). Motivul duelului, același: un articol
injurios semnat de Delavrancea.
● La fel de mare spadasin a fost și Duiliu Zamfirescu, care-și provoca
adversarii pentru te-miri-ce (astăzi, se fac procese pentru calomnie prin presă).
Printre adversarii lui Zamfirescu s-a numărat și Ion Stavri-Brătianu,
președintele Tribunalului Comercial, care îl confundase cu Delavrancea. Alți
împătimiți ai duelului. Liberalul Nicolae Fleva îl provoacă la duel pe
ministrul de Externe Mihai Pherekide, la Hipodrom (1887), și Fleva cade rănit.
Două gloanțe de la 20 m. Alt mare duelgiu a fost conservatorul Nicolae
Filipescu, fondatorul ziarului ,,Epoca”, la concurență cu ,,Timpul”,
dar nu atît de celebru. El l-a ucis cu spada pe ziaristul George M. Lahovary.
(Mai multe amănunte le puteți găsi în lucrarea ,,Pe cîmpul de onoare. O
istorie a duelului la români”, de Mihai Chiper. Vorba e unde găsim și cît o
fi costînd.)
3. Ce înseamnă să ai noroc. ,,Izbucnise războiul, și
Terențiu hotărîse să plece voluntar pe front. La cavalerie. Nu prea avea
vîrsta, dar, fiindcă avusese bani să-și cumpere cal, harnașamente și nutreț, fu
primit. La un asalt, l-a îngropat o bombă cu cal cu tot. Moartea prin asfixiere
era iminentă. Dar, ce să vezi? O altă bombă a explodat lîngă el și cal,
dezgropîndu-i fără să le facă nici o zgîrietură. Dar teafăr tot nu s-a întors
acasă. Căci de la bombele alea surzise și comunica numai prin scris. Avea în
buzunarul cămășii un pix și un carnețel” (Nicolae Negrici - ,,Jurnal de
război, 1941-1944”).
4. Dacă mai sîntem în stare, să reținem două nume pe care istoria abia dacă le
mai amintește – sergentul Constantin Iordan din Dolj și caporalul Dionisie
Bivolaru din Mehedinți. În 1919, cînd Armata Română a defilat victorioasă prin Budapesta
și l-a gonit pe Bela Kuhn de la conducerea Ungariei, ei au agățat două opinci
găurite deasupra steagului care flutura pe clădirea Parlamentului. Prin
comparație, în 1944, rușii l-au făcut general pe soldatul care a înfipt steagul
Uniunii Sovietice pe clădirea Reichstagului din Berlin.
5. Despre simțurile omului. În principal, existența noastră este condiționată
de existența și funcționarea a 5 simțuri
numite fizice (sau trupești), deoarece corespund unor părți din corpul omenesc:
văzul-ochii, auzul-urechile, gustul-limba, mirosul-nasul, pipăitul-pielea. ,,Mărturisesc Ție, Doamne, păcatele mele făcute
cu lucrul, cu cuvîntul, cu vederea, cu auzul, cu mirosul, cu pipăitul...”. Dar,
tot atît de importante sînt și simțurile psihice (sufletești): echilibrul,
orientarea în spațiu, temperatura, umorul, ridicolul, grotescul, duhovnicesc,
trecerea timpului, bunul-simț.
6. În încheiere, să consemnăm cîteva dintre vorbele
înțelepte pe care părintele Justin Pârvu le-a rostit în dialogul său cu
scriitorul Adrian Alui Gheorghe, autorul volului ,,Părintele Justin Pârvu, o
misiune creștină și românească”.
⁕ Cum e poporul român? ,,Păi, cum să fie? Un om, un neam, un popor îi
poți cunoaște doar în condiții extreme. Într-o familie, la fel – doar
necazurile și încercările dau măsura înțelegerii, a coeziunii sufletești, a
dragostei. În timpul războiului, în 1944, cînd ne găseam între un armistițiu și
o pace, am trăit și am văzut eu însumi lucruri mai aparte, care îl
caracterizează pe român. La intersecția de la Girov, acolo unde se întîlnesc
șoselele Roman-Tg. Neamț, pe cîteva zeci de hectare, era armata rusă care
înainta, cea nemțească care se retrăgea și populația română care se retrăgea.
Pe deasupra, bombardierele nemțești și rusești care trimiteau muniția peste
toată adunătura aceea buimăcită. Civilii țineau cîte o crenguță cu o batistă în
capăt, asta însemnînd că sînt oamenii păcii. Dar, de unde, că ăștia dădeau cu
ploaie de bombe de sus și nu mai țineau cont de nimic. Ei bine, ce făceau
ostașii români în momentele acelea grele? Credeți că au pus mîna pe mitraliere
să tragă în avioane care zburau la 10 metri? Nu, ostașii noștri umblau să facă
rost de gamele, de marmite de la ruși și de la nemți. Își completau inventarul.
O făceau oare din sărăcie? Poate, dar o făceau mai degrabă din deprindere. Și,
azi, unul fură un cablu electric și lasă un sat întreg în beznă, doar ca să-și
satisfacă o poftă măruntă, insensibil la necazul general provocat celorlalți.
La noi, omul a lucrat continuu cu două legi, una a statului și alta a lui. Prea
rar acestea două s-au potrivit. Dacă s-ar fi potrivit, am fi fost acuma nemți”.
⁕ ,,Ce a fost după izgonirea omului din Rai? Omul a ieșit de sub puterea
lui Dumnezeu și de sub revelația directă. Rațiunea suferă, sentimentele se
denaturează, iar voința ei se ridirijează de la rău la mai rău. Au apărut crima
și moartea la cea de-a doua generație. Cain l-a omorît pe Abel, fratele său,
dar avea și el destul pămînt de arat și destulă turmă de purtat. Cum de i-a
răbdat Dumnezeu?”
⁕ ,,Pentru creștini, lacrima semnifică
purificarea sufletească și întîlnirea omului cu Duhul Sfînt. Dar lacrimile pot
izvorî și din durerea pocăinței tale, expresia păcatului, mărturisirea.
Lacrimile mai pot apărea și cînd ne e dor de părinți, de copii, de soție.
Dintre toate lacrimile, cea mai importantă este lacrima despătimirii și a
întîlnirii omului cu Dumnezeu. Căldura sufletească, care este harul lui
Dumnezeu, vine însoțită de bucuria lacrimilor. Omul poate să plîngă și de
durere, și de bucurie. Uite o performanță: să spui rugăciunea inimii plîngînd, Tatăl
nostru, carele...”
⁕ ,,Vor veni vremuri cînd se vor renova chiar și bisericile închise și se
vor repara nu numai pe dinafară, ci și pe dinăuntru. Se vor împodobi cupolele
bisericilor și ale clopotnițelor, iar cînd se va termina aceasta, va fi domnia
lui Antichrist. Rugați-vă ca Domnul să ne îngăduie o prelungire a timpului, ca
să ne putem întări, pentru că ne așteaptă vremuri înfricoșătoare. Vedeți cu
cîtă viclenie se pregătește totul? Toate bisericile vor fi absolut mărețe, ca
niciodată înainte, dar va trebui să nu se intre în aceste biserici...
Antichrist va fi încoronat rege într-o catedrală din Ierusalim, cu participarea
clerului și a patriarhului”.
PAUL SUDITU
- 30-09-2024
- 0 Comentarii
- 54
- 0
24.8 C