
- 25-11-2020
- 0 Comentarii
- 526
- 1
Voi formula o concluzie, cum zice domnul Adrian Năstase, deși
vă dați seama că mi-e foarte greu să părăsesc acest microfon, de care mă leagă
atîtea amintiri. (Amuzament în sală, se strigă: Nu pleca, mai vorbește, că le
zici bine!) Vorbind despre stat, vreau să vă aduc aminte tuturor ceea ce știți,
dar, din păcate, nu prea avem cu toții curajul să o spunem: în Franța, un grup
industrial cum este „Renault”, iar în Anglia un grup industrial cum este „Rolls
Royce” s-au rugat de stat să le preia, ca să le scape de faliment! Nu putem, cu
toată simpatia pe care o purtăm colegului Viorel Sălăgean, să votăm acest proiect
de lege, datorită faptului că este crud conceput, nu ține cont de spirala asta
inflaționistă îngrozitoare. Avem antecedentele anilor ’90-’91, cînd s-a vîndut
pe nimic o bună parte a Patrimoniului Național, nu ne silește nimeni cu
cronometrul în mînă să facem acum același lucru. Ca să fiu cinstit pînă la
capăt, vă asigur încă o dată că nici cu propunerile formulate de Guvern nu
sîntem în totalitate de acord și am avut onestitatea de a o spune direct
premierului Nicolae Văcăroiu și liderilor partidului de guvemămînt că, de
asemenea, nu este un proiect bine gîndit. În afară de aspectul moral, că se
elimină din start posibilitatea unui jaf deliberat al celor care au croit Legea
Privatizării de așa manieră încît să poată el cumpăra cîteva milioane de certificate,
în afară de netezirea acestor asperități morale noi nu vedem în proiectul
guvernamental lucruri prea luminoase. Așadar, ca de obicei, adevărul este la
mijloc. Aici voi încheia, din păcate, cu fraza unui mare gînditor al
Antichității, care de fapt era părintele spiritual al lui Platon și Aristotel,
nu era el un economist așa mare ca domnul Viorel Sălăgean, dar făcea față. El
se numea Socrate și după 70 de ani de viață a ajuns la concluzia: „Știu că nu
știu nimic”. (Aplauze)
* * *
Domnule președinte de ședință, onorați colegi,
Eu nu credeam că vom mai avea încă o rundă de discuții
generale asupra acestui unic text de lege. Credeam că ne-am lămurit în cele
două zile precedente, dar obstinația cu care domnul Viorel Sălăgean ne tot
propune această privatizare forțată începe deja să ne dea de gîndit. Noi nu
avem încă Legea Învățămîntului, Legea Patrimoniului Național, nu avem Legea
Falimentului, căreia acum i se zice Legea Insolvabilității – chiar vorbeam cu
niște colegi că, pînă o pronunți, ori ți-ai rupt limba, ori ai dat faliment –
eu aș zice să-i spunem „Legea Mofluziei”, cum se spunea în Secolul XVIII, pe
timpul fanarioților. Este păcat și că unii dintre colegii care susțin acest
text de lege creează senzația că o mare parte a sălii ar fi împotriva privatizării.
Personal, mă simt insultat de o asemenea bănuială, pentru că nu cred că există
un om în această Țară care să fie împotriva privatizării. Toată lumea se
pronunță pentru privatizare, dar împotriva jafului. Noi sîntem împotriva
oricărei urme sau oricărei bănuieli că aici s-ar ascunde o manevră frauduloasă.
Dar graba suspectă cu care se încearcă scoaterea la vînzare la prețurile vechi
din ’90, ’91, chiar ’92, a unor unități extrem de productive, nu va reuși să ne
convingă. După precedenta mea intervenție de la acest microfon, colegul Viorel
Sălăgean, la care țin foarte mult, este un om foarte bine pregătit, un om
civilizat – și-a ieșit puțin din matricea stilistică (stilul e omul, la urma
urmei) și mi-a reproșat că eu, care am avut coloană vertebrală și le cream
(după vorbele domniei-sale) destule probleme la unele adunări PCR, acum brusc
am devenit oportunist și mi-am pierdut coloana vertebrală. De ce-oi fi devenit
eu oportunist, stimate coleg Viorel Sălăgean? Pentru că nu vă las să
privatizați în această manieră ridicolă 415 întreprinderi, AGROMEC-uri, vile și
așa mai departe? Știați dvs. că acum cîteva zile a venit un aventurier străin
în România și i-a spus domnului ministru de stat Mircea Coșea că el vrea, pur
și simplu, să cumpere România? (Rîsete) El a venit să cumpere toată România,
pentru că a făcut o socoteală, a pus pe calculator, a văzut că un hotel poate
să coste 60-70 de milioane de lei, a văzut că nu știu ce stațiuni costă atîta,
dacă mai dai unui judecător partea lui, reușești să iei mai ieftin și el a
făcut calculul că, dacă se va împrumuta la un trust bancar, va reuși cu 10-15
miliarde de dolari să cumpere toată Țara. Pare de rîs, într-adevăr, dar credeți
că unora, care habar n-au pe unde vine România, nu le trece prin cap să dea
lovitura secolului? A ajuns România atît de rău, o Țară cu o Istorie atît de
bogată, o Țară care a dat civilizației umane mai mult decît a primit, a ajuns
atît de rău că vine orice aventurier, ca soții Seroussi, să ia Fabrica de
Confecții din Scornicești pe nimic, să ia Fabrica de Confecții din Botoșani pe
nimic, să ia Fabrica de Confecții din Odorheiul Secuiesc, nu numai pe nimic,
dar împrumutînd pe baza unui buletin de identitate și a unei cereri de mînă 1
milion de dolari de la Banca Română de Comerț Exterior? Dar pot oare colegii
noștri de Senat de la Comisia de Privatizare, pe care i-am învestit noi cu
aceste funcții și cu aceste calități, pot ei oare să contribuie, chiar
indirect, la acest carusel al prăbușirii Patrimoniului Național? Nu credeți că
se exagerează? L-am rugat în urmă cu cîteva zile, de fapt miercuri, după acea
primă ședință, pe colegul nostru Emil Dima să facă, pentru știința mea, dacă e
nevoie, și pentru știința tuturor, un calcul, pe calculator, firește, al
capitalului social al acestor 415 unități – atîtea erau miercuri – acum văd că
au coborît la 393 – să facă un calcul al zecilor de mii de salariați, pentru că
mie mi se părea ciudat, vedeam acolo o unitate cu un capital social de 200 de
milioane de lei, iar la beneficii erau 3,4 sau chiar 5 miliarde de lei. Nu
înseamnă că a fost în mod barbar decapitalizată, subevaluată? Cine a avut acest
interes? Ce vreți să vă spun, stimați colegi, dacă sîntem la momentul
adevărului? Ce se vorbește și ce se colportează în birourile senatoriale, că
unii de la F.P.S. și de la alte instituții au fost angrenați și au luat bani
grei pentru a primi aceste dosare și a le pune pe rol în ziua de 10 august 1994
și a le vinde aproape pe nimic? Vreți să vă spun că asta se vorbește între noi,
senatorii, dar n-are nimeni curajul s-o declare la microfon? Domnilor, care
mi-ați spus mie în birou asemenea chestiuni, de ce n-aveți curajul să veniți să
spuneți și aici, chiar dacă ar fi o alarmă falsă? Este de datoria Procuraturii
Generale, a Ministerului de Interne, a altor organe, să se sesizeze din oficiu
și, dacă cineva, într-adevăr, a umblat cu asemenea tertipuri, să fie constrîns
și să spună cine are interes să primească aceste dosare și acum să forțeze, să
apese pedala aceasta a Legislativului, să dăm noi la repezeală, să aprobăm în
regim de urgență un text de lege care este total împotriva spiritului de
privatizare care a domnit pînă acum în Parlamentul României? (Domnul Valer
Suian: V-aș ruga să vă concentrați, domnule senator!) Mă voi concentra, însă
vedeți, cînd e vorba de Patrimoniul Național, este bine să spunem tot ce avem
pe suflet. Să vă dau un exemplu de cum se poate decapitaliza o instituție, cum
se poate vinde pe nimic o tipografie care în 1991 a fost cumpărată cu 4
milioane de dolari, bani dați de stat, brusc vine Legea nr. 58, Legea
Privatizării, ce s-au gîndit acei domni: că nu le-ar sta rău ca echipa lor să
aibă această tipografie, la care probabil nici un trust de presă nu visează,
pentru că e un cost exorbitant, de 4 milioane de dolari, probabil, nu are așa o
tipografie nici „The New York Times”, și au calculat dolarul la 32 de lei – vă
dați seama ce chilipir, „Pomana lui Mielu”, cum ar fi spus Eugen Barbu în
„Groapa” – și cu prețul ăsta de nimic au luat tipografia. Au fraudat statul,
ne-au păcălit pe toți! Sînt acolo dolarii acestei Țări, iar noi ne plîngem că
nu mai sînt dolari în această Țară. Haideți să aflăm unde s-au dus. (Domnul
Valer Suian: Nu ne spuneți și nouă, domnule senator?) Nu pot să spun, domnule,
că-mi pun un grup parlamentar în cap. (Rîsete) Noi sîntem de acord că o Țară
bogată nu se poate clădi decît cu oameni bogați, dar să fie bogați pe munca
lor, să dovedească pînă la ultimul leu, pînă la ultimul ban, care este
proveniența acestor averi și, după aceea, nu se va mai supăra nimeni, pentru
că, din averile lor, cu cît vor fi mai mari, cu atît ia și Statul impozite cu
care putem să facem o adevărată protecție socială. Atîta timp cît colegi de-ai
noștri, parlamentari, poate în necunoștință de cauză, vin cu o asemenea lege,
înseamnă că degeaba dăm noi dispoziție de protecție socială a populației. Noi
trebuie să protejăm societatea și pe cetățenii acestei Țări împotriva unor
oameni care, pur și simplu, dintr-un pocnet de degete, dintr-o mișcare de
hîrtii, dau lovituri de miliarde și miliarde de lei și noi cu așa ceva nu vom
fi de acord niciodată, așa cum nu vom fi de acord cu unii dintre demnitarii
acestei Țări, chiar parlamentari, care se regăsesc în 29 de Consilii de
Administrație. Cum e posibil așa ceva? Eu știam că recordul absolut fusese pe
timpul lui Eminescu, care incrimina în ziarul „Timpul” pe unii liberali
prezenți care erau cumularzi, aveau 12 surse de venit de la stat; astăzi, sînt
unii care au 29 de surse de venit, plus leafa de demnitar. (Domnul Valer Suian:
Nu ni-i spuneți și nouă, domnule senator? Vă știm un om curajos.) Să știți că
lista aceasta există, o s-o multiplicăm în cîteva zile și o s-o punem în
fișetele tuturor. Acestea fiind spuse, doresc să închei „micile mele rînduri”
și să vă asigur, încă o dată, că în forma aceasta, proiectul de lege propus de
acest „titan al economiei politice”, Viorel Sălăgean, nu va trece niciodată.
(va urma)
CORNELIU VADIM TUDOR
(24 octombrie
1994, plenul Senatului României)
- 08-07-2025
- 0 Comentarii
- 129
- 1
18.6 C