- 07-03-2021
- 0 Comentarii
- 345
- 0
Pentru Andreea Ruxandra Tudor, placheta
„Ocean” (2020) reprezintă o apariţie editorială interesantă, prin faptul
că autoarea debutează în acelaşi timp ca poetă, cu cele cîteva poezii din
sumar, şi ca prozatoare, cu lucrarea „Far”. Este o povestire în care
firul naraţiunii porneşte de la un vis banal, care transformă puterea de
percepţie a autoarei într-un film al descrierilor comune ca loc de meditaţie şi
refugiu. Sînt lesne de înţeles stările pe care trăiește în clipele de
singurătate, cînd toate gîndurile venite din adîncul ființei sale devin mai
puţin luminoase. În proza sa, Andreea Alexandra Tudor nu creează personaje,
nici eroi, ea meditînd mai mult asupra felului în care se desfășoară acțiunea.
Cu toate acestea, credem că Andreea Ruxandra Tudor are potenţial scriitoricesc,
dar pare că îi lipsește încrederea în sine pentru a se depăşi şi a-şi călăuzi
paşii spre descrieri ceva mai ample, care i-ar motiva astfel dorinţa de a
scrie. Tînăra are, însă, vocaţia scriitorului, dînd dovadă de o maturitate
artistică pe care și-o impune ca regulă de viaţă şi nu ca voinţă în a-şi descrie
trăirile, în relaționarea lor cu evenimentele la care participă. Un exemplu în
acest sens, în proza sa, îl regăsim în momentul introducerii din culise a
personajului reprezentat de șefa sa, o fiinţă sociabilă, la care nu se
întrevede în nici un fel afișarea unui aer de superioritate față de subalterni,
cum se întîmplă adesea în relațiile de muncă: ,,Mă aşezasem la birou şi
începusem să tastez. Gîndul nu îmi era tocmai la ceea ce făceam şi biroul fiind
la etajul şase, ochii mei mai zburau pe geam la norii negri ce presărau
nenumărate picături de ploaie.
- Eşti bine? Nu eşti în apele tale
astăzi?... a spus ea blînd.
- Aaa... da... sînt puţin obosită,
dar sînt bine, am încercat eu să afişez un zîmbet convingător”.
Dialogul, pentru
Andreea Alexandra Tudor, este o formă firească de comunicare şi înălţare a
spiritului ei creator... Doar atît – deoarece, în proza sa, aproape că lipsesc
personajele, ori se fac vag simţite pentru a le putea cunoaşte tipologia.
Autoarea se rezumă doar la spaţiu, prin definirea locului și a timpului de
creație, la vis, prin descrieri atipice care vin din lumea haosului fantastic.
Ce trebuie reţinut este că, în proză, Andreea se prezintă ca o autoare demnă de
a scrie pagini de jurnal mai puţin picante, cu un conţinut relevant ca filozofie
a propriei sale condiţii de tînără scriitoare, într-o lume în care deprinderea
de a învăța este luată peste picior, iar cultura lasă de dorit. Ne mirăm totuşi
că printre noi se mai află entuziaşti ca ea, care scriu literatură... Dacă în
proză spiritul ei neliniștit este înclinat spre reverie, în poezie se observă
acurateţea unei persoane sensibile, amăgită, să zicem, în dragoste, temă pe
care o dezbate, aparent, prin prisma singurătății. În realitate, însă, răzbate
dorinţa sa ca, scriind, să treacă peste momentele de dezamăgire: „Rar,
foarte rar,/ În anumite zile, pe anumite versuri/ Îmi amintesc de vorbele tale,
de tine./ Şi fără vreun sentiment sau resentiment,/ Mă întreb dacă mai eşti.../
Dacă ţi-am mai scris pe suflet cuvinte,/ Dacă le-ai scris tot cu cerneală
neagră... (n.n. culoarea neagră semnifică durere, suferinţă, înstrăinare.
În cazul său, „cerneala neagră” este un lait-motiv poetic.) Dar nu te teme,
nu o să te mai citesc.// Nu am putut atunci să te înţeleg,/ Nici tu pe tine şi
nici pe mine/Am plecat şi tot eu te-am urît.../ Iar tu? Tu ai jucat un rol,
aplauze la scenă deschisă,/ M-ai plimbat prin fum, mi-ai rătăcit inima prin
nonculori”. Am citat aceste versuri din poemul de dimensiuni apreciabile, „Origami”
(pg. 27-29), în care poeta se dezlănţuie ca o furtună, nu să se vaiete, ci
să-şi regleze conturile cu cel care, probabil, într-un fel sau altul i-a produs
suferinţă, printr-un joc de cuvinte greu de suportat pentru o fiinţă sensibilă
care crede în iubire ca într-o rugăciune. Poemul „Septembrie” (pg.50)
exprimă, metaforic vorbind, remediul autoarei împotriva suferinţei, întru
optimismul şi bucuria de a-şi fi găsit calea către mulţumirea sufletească,
chiar dacă oscilează între vis şi realitate: „Sunt departe, într-un loc fără
nume./Am pierdut Soarele printre nori.. ./ Îl poţi găsi pentru mine/ Şi să-l
aduci înapoi?// Simt gustul ploii în cafeaua mea,/Afară plouă în tăcere,/Dar eu
aud povestea spusă/ De fiecare picătură de ploaie.// Pune o umbrelă peste inima
mea/ Chiar dacă întreaga lume își schimbă culoarea/ Şi se pregăteşte să
dispară,/ Noi putem rămîne la fel?// Nu vreau să ascult melodii triste de
toamnă,/ Vreau să ascult bătăile inimii tale,/ Deoarce ştiu că în sufletul tău/
Este veşnic primăvară./ Nici tu nu ştii dacă este vis sau realitate/ Dar luna
răzbate printre nori,/ Privindu-ne în ochi, e real.../ Pune-ți o dorinţă”.
Acest poem, balsam pentru sufletul
poetei, este o rugăciune pornită din adîncul ființei sale, pentru a trece peste
suferinţa creată nu de destin, ci de lumea în mijlocul căreia trăieşte. Aşadar,
este o reușită poetică, de care Andreea Tudor trebuie să ţină seamă, pentru o
carieră literară pe măsura sensibilităţii pe care nu ne îndoim că o are.
Talentul o va ajuta în amîndouă cazurile, îi lipseşte doar curajul, bată-l vina!
ION
MACHIDON,
revistei
„Amurg sentimental”
2.6 C