Cum să protestezi legal și cum să îi determini și pe alții să o facă (1)
  • 22-05-2020
  • 0 Comentarii
  • 349
  • 6

Online-ul fierbe, lumea este din ce în ce mai nemulțumită de modul în care liberalii (și nu numai) înțeleg să ne facă nouă, românilor, viața mai frumoasă. Îndemnuri gen ,,Iesiți în stradă!” sînt comune acum pe rețelele de socializare, oameni mai mult sau mai puțin bine intenționați încearcă să își verse propria frustrare pe net, încercînd îi să mobilizeze și pe alții asemenea lor și, împreună, să ,,miște” ceva în țara asta.

Totuși, de ce nu se întîmplă nimic? De ce nimeni nu îi urmează sau, dimpotrivă, de ce sînt mulți cei care nu doar că rămîn impasibili, dar îi și descurajează pe ceilalți prin diverse mesaje defetiste?

Să le luăm pe rînd. În ultimele zile, am văzut cel puțin 15 conturi de Facebook în care diverși indivizi îndemnau la ,,protest”. Sînt de acord cu ei pînă în măduva oaselor. Toți, chiar dacă se exprimă diferit, au același mesaj: ,,Haideți să protestăm!”. Și, totuși, de ce nu mă alătur lor? Pentru că nu îi cunosc, nu știu cine se află, de fapt, în spatele acelor conturi, nu știu dacă poate fi vorba de vreun agent acoperit al sistemului sau de vreun naiv speriat pînă și de propria-i umbră. Și, ce este și mai important, în condițiile în care nu îi cunosc, știu eu dacă atunci cînd vom da de greu îmi vor apăra spatele? Ieșirele astea nu prea au fost spontane în ultimii ani. Toate mitingurile au fost organizate. Că s-a indus ideea de spontaneitate, e una, dar că au existat aspecte atent organizate a fost, însă, clar. Chiar și evenimentele post-Colectiv au fost organizate la un nivel de înaltă clasă, aș putea spune.

Cum vreți voi să scoateți oamenii în stradă, așa, doar strigînd din spatele unui geam? Păi, nu prea puteți. Chiar dacă toți gîndesc ca voi, de la oameni de afaceri, pînă la cerșetori, oamenii nu vi se alătură din același motiv pentru care nici eu nu o fac: pentru că nu știu cine sînt, de fapt, organizatorii mitingurilor. Sau, atunci cînd îi știu – și mă refer la cîteva figuri publice care se tot zbat în online – nu sînt întru totul de acord cu ei sau cu trecutul lor. Cum mă puteți convinge pe mine să ies în stradă și să mă bat pentru dreptate cînd, așa cum am spus, nu știu dacă aveți aceeași motivație sau dacă nu cumva faceți asta pentru că așa scrie în fișa postului?

Pentru cei care vor să facă ceva, dar nu au resursele necesare, sfatul meu este să o ia din aproape în aproape, să organizeze un fel de atac la baionetă. Dacă 15 oameni își doresc asta, să încerce să se cunoască. Apoi, după ce se strîng alți 15, pot pune la cale crearea acelui nucleu care poate să aducă, prin simpla prezență, o stare de siguranță altora care nu îi cunosc, dar care vor dori să li se alăture. Este o chestiune simplă care poate dura o lună, sau chiar mai puțin, dar care poate fi de efect. În ianuarie 2012, un grup de 15 – 30 de persoane a luat frigul în piept și a reușit să aducă în sfera lui de acțiune alte sute de persoane. Evident că acel grup inițial de 90 – 100 de persoane, care decide că e cazul să acționeze, merge la primărie și obține autorizație. După aceea, poate începe mediatizarea agresivă în mediul online, fiind necesari bani. Dacă au 30 de zile la dispoziție și vor să atragă măcar 5.000 de oameni, trebuie să îi convingă că scopul lor e unul benefic, că nu au în spate nici un partid politic. Desigur, presa îi va compromite prin mesaje false. Vor fi necesare o strategie de comunicare, un om care să gîndească mesajele, să le scrie corect și să ofere fiecăruia din grupul de bază mesajele și direcția.

Fără organizare, fără comunicare și, nu în ultimul rînd, fără o coeziune puternică, nu vor face nimic. Nu cantitatea contează acum, ci calitatea. Nucleul de bază trebuie să fie unul dur, bine sudat, format din oameni diferiți, dar care au același obiectiv. Fiecare va avea o sarcină, fiecare va acoperi o zonă, grupul va avea un șef care va indica direcția și va împărți sarcini, și un comunicator care va gîndi toată strategia care să ducă la atragerea unui public cît mai larg. Dacă doresc să transmită mesaje video, e bine să aleagă pe cineva care să atragă, care să vorbească corect și care să nu fie arogant. Persoana potrivită se alege în funcție de publicul țintă și putem vorbi despre o femeie, un bărbat, o tînără sau un tînăr. Publicul țintă este foarte important de stabilit, restul e simplu. Dacă cei care își doresc să pună la cale o asfel de mișcare nu s-au descurajat pînă acum, trebuie să afle că drumul nu va fi greu, dar vor întîmpina multe provocări. Cele mai importante vor veni din interiorul grupului și, de aceea, cei care schimbă pe parcurs înțelegerea ințială sînt, de obicei, chiar aceia care vor să distrugă totul – elementul destabilizator. Ei trebuie identificați și eliminați din grup, mai ales că vor cultiva în interior dezbinarea. Iată de ce foaia de parcurs nu trebuie schimbată în funcție de dorințele unora sau ale altora. Cînd încep să apară astfel de probleme, proiectul este deja compromis, în interiorul grupului aflîndu-se un agent al vreunui Serviciu sau, efectiv, un prost sau un om a cărui vanitate este de-a dreptul agresivă. Deci, nu sînt recomandate schimbările, cei care își doresc asta ar trebui să fie scoși din grup și, eventual, înlocuiți. Și aici, mare atenție: alegeți voi, nu vă lăsați aleși, deoarece există riscul să înlocuiți un ,,vanitos” cu altul.

Nu este greu să organizezi o mișcare de protest de succes, pentru asta e nevoie de un nucleu de 10 – 15 persoane motivate, care să ducă o muncă acerbă de convingere a altor persoane că în democrație e bine să protestezi dacă ceva nu îți convine. În fond, este legal.

Referitor la toate aspectele organizatorice, comunicatorul trebuie să aibă în vedere mesajele expuse atît în online, cît și în offline – pancartele din stradă. Succesul acestei operațiuni stă în respectarea fiecăruia pentru responsabilitățile pe care le are. Aici apare o capcană – anume faptul că există indivizi care pretind că se pricep la toți și la toate, iar aceștia trebuie îndepărtați. Pentru că succesul acestei operațiuni legale stă în respect, disciplină și multă muncă. Este adevărat că românilor le este greu să fie disciplinați, astfel încît totul să se îmbine aromnios și să funcționeze. Din acest motiv, genul acesta de acțiuni sînt foarte reușite cînd pornesc din zona Serviciilor, deoarece planificarea și modul de desfășurare sînt militare.

Așadar, dacă veți avea puterea și norocul să găsiți 10 – 15 oameni asemenea vouă, dacă veți respecta cîteva principii simple, dacă sînteți disciplinați și muncitori și dacă sursa de finanțare este proprie, succesul este asigurat. Pînă atunci, orice răgnet pe net este inutil. Sau, cel puțin pînă acum, așa a fost.

Studiați cu atenție ieșirile în stradă din ultimii ani și veți vedea cîtă disciplină se află, de fapt, în spatele haosului pe care îl vedeți la tv. Baftă!

(va urma)

D.A.

Imi place articolul
Lasa un comentariu
Nota: HTML nu este primiti!
Trimite